D3 2011

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Skriv svar
Zofia

D3 2011

Inlägg av Zofia » tor jul 16, 2020 14:16

Jag har en den femcylindriga D3an från 2011. Har förstått att det är en av de motorerna som kan åka på rembrott vilket kan leda till motorhaveri. Av den anledningen tänkte jag höra hur ni andra med drabbade motorer gjort med byte av vissa grejer. Kamremmen, multiremmen, spännrullen till kamremmen samt vattenpumpen byttes för bara några månader sedan. Det jag funderar på att byta nu är spännrullen till multiremmen, styrrullen till kamremman, frihjulet till generatorn, ac-remmen samt ac-kompressorn. Finns det något mer som kan vara värt att byta nu?

Reddiz-xc
Admin
Admin

Re: D3 2011

Inlägg av Reddiz-xc » fre jul 17, 2020 7:26

Seriöst!

Att det överhuvudtaget ska kunna ske det som skett så är det multiremmen som gått av och trasslat in sig mellan remskivan på vevaxeln och i väldigt sällsynta fall spräckt transmissionskåpan då kåpan i botten är delad och därför är svag just där. Det får till följd att multiremmen följer med kamremmen runt en bit och får motorn att kugga över. Att multiremmen gått av i de fall där den gjort det kan vi diskutera i oändlighet men jag hävdar att det är ju inte remmens kvalité som åstadkommit detta, utan rent underhållsmässigt från ägarens sida. Man borde som ägare faktiskt lyfta på huven då och då och kontrollera om man ser onormala saker. Vilket i dessa fall man med stor rimlighet borde ha setts i tid. Men så är inte fallet, utan man inbillar sig som ägare att det endast är att vrida på en nyckel och det ska fungera i oändlighet, allt annat som sker är någon annans fel..
Det jag vill komma till är att det är remmen som har varit problemet, inte en massa saker runt om.

Om nu allt detta är bytt, så finns det ju ingen anledning eller orsak att byta en massa komponenter igen. Om du nu byter dessa saker IGEN vad är det för försäkring att det ska hålla bättre? Ska du byta dessa en gång i månaden eller hur tänker du nu?
Bild

Zofia

Inlägg av Zofia » lör jul 18, 2020 13:23

Reddiz-xc skrev:
fre jul 17, 2020 7:26
Seriöst!

Att det överhuvudtaget ska kunna ske det som skett så är det multiremmen som gått av och trasslat in sig mellan remskivan på vevaxeln och i väldigt sällsynta fall spräckt transmissionskåpan då kåpan i botten är delad och därför är svag just där. Det får till följd att multiremmen följer med kamremmen runt en bit och får motorn att kugga över. Att multiremmen gått av i de fall där den gjort det kan vi diskutera i oändlighet men jag hävdar att det är ju inte remmens kvalité som åstadkommit detta, utan rent underhållsmässigt från ägarens sida. Man borde som ägare faktiskt lyfta på huven då och då och kontrollera om man ser onormala saker. Vilket i dessa fall man med stor rimlighet borde ha setts i tid. Men så är inte fallet, utan man inbillar sig som ägare att det endast är att vrida på en nyckel och det ska fungera i oändlighet, allt annat som sker är någon annans fel..
Det jag vill komma till är att det är remmen som har varit problemet, inte en massa saker runt om.

Om nu allt detta är bytt, så finns det ju ingen anledning eller orsak att byta en massa komponenter igen. Om du nu byter dessa saker IGEN vad är det för försäkring att det ska hålla bättre? Ska du byta dessa en gång i månaden eller hur tänker du nu?
Du måste ha läst mitt inlägg på tok för snabbt. Det är ingenting som ska bytas IGEN, allt som ska bytas är saker som aldrig bytts. Det jag tänkt byta nu är saker som jag tycker är värt att byta, som frihjulet till generatorn som aldrig är bytt trots många mil på mätaren. Min fråga var ifall det finns något mer som kan vara värt att slå ett öga på när man ändå är igång, så jag vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg faktiskt.

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » lör jul 18, 2020 22:00

Ja hur ofta har ett generator-frihjul pajat en motor någonsin? ge min minst 100 olika oberoende exempel på det av 1.00000 bilar? Eller exempel på en AC koppling som har fått drivremmen att brisera? kan du räkna upp hälften då, typ 50 st?

Ja,Jag har läst och förstått:
Du måste ha läst mitt inlägg på tok för snabbt. Det är ingenting som ska bytas IGEN, allt som ska bytas är saker som aldrig bytts.
Ja, men ändå skriver du :
Kamremmen, multiremmen, spännrullen till kamremmen samt vattenpumpen byttes för bara några månader sedan....Det jag funderar på att byta nu är spännrullen till multiremmen, styrrullen till kamremman

Jag är väldigt förvånad att verkstaden eller vem fan det är, inte bytt varken löphjulen till kamdrivningen eller rullen till spännaren när de bytte din kamrem och multirem. Vad är det för jävla puckon? åk genast dit och klaga eller ta dina pengar tillbaka med våld för det är faneme ett tjänstefel.

Fråga: Hur illa låter dina frihjul? AC,Generator?
Bild

Skriv svar