Moddar en S80

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
Skriv svar
Reddiz-xc
Admin
Admin

Moddar en S80

Inlägg av Reddiz-xc » tis feb 11, 2020 22:19

Ok, även om man köper en "ny" bil så betyder det inte alltid att man är nöjd. Jag var det inte.
Så det behövdes beställas lite grejer från Volvo. Jag blev förvånad att det fortfarande gick att beställa inredningsdelar till en så pass gammal kaross.
Med det gick bra.
Det som ska göras är att byta mittkonsollen samt en ny ratt. Jag är lite nördig med det, Jag gillar inte ratta bilar som en eller ett antal andra ägare innan mig har besudlat med bakterier och skit. jag köper alltid ny ratt. Det är ett av de bästa knepen man kan göra för att förhöja sin egen trevnad. Sen så den tråkiga mittkonsollen, som ser lite billig ut. Visst man var väl sugen på gå All way och bygga om hela brädan med det nyare utseendet som i min V70. Men jag orkar inte med sån stor modifikation. Det får duga med den uppdaterade konsollen.

Ny ratt och konsoll i kartongerna:
Bild

Där ligger en ratt.
Bild

Och en konsoll.
Bild

Demontering av konsoll. Nja inte min favoritkanal, det råkade bara bli så :-)
Bild

Förflyttninga av panelen till ned nya.
Bild

Bild

Passa på att göra rent kupésensorn när ni har panelen borta.
Bild

Vi kör på med rattbytet.
Bild

Se till inte vara positivt laddad och bryt strömmen innan du releasar bagen.
Bild

Bytet går fint och RTI knapparna förflyttade
Bild

Fixat! blev mycket bättre.
Bild

Men men tänkte även montera en blåtandsadapter för streaming. Från V-parts.
Utsökta grejer de har på V-parts.
Bild

ska sitta bakom mittkonsollen vid 12V uttaget. Man fimpar liksom AUX uttaget och ersätter den med denna blåtandspryl. Då kan man stream:a trådlöst.
Bild
Bild

Softish!

8.Mile

Re: Moddar en S80

Inlägg av 8.Mile » tor feb 13, 2020 13:55

Ha!!!!!!! Den gamle och havet is back!!!! :salut:

Genast så får man större anledning att logga in lite oftare på forumet även om jag numera inte äger en Volvo.

Blev det en S80 med 8.an eller en 2.0 liters :P :P :P.!! Med tanke på att du byter ratten har du givetvis tvättat all inredning för man vet aldrig vad den har med sig (Top Gear avsnittet med några tyska modeller på BM.... tror jag det var som hade all slags osmakliga saker som ingick i köpet).
Ser att du köpt Rattmuffen på Ö & B :wink:

Känner jag dig rätt så kliar det väl i dina fingra att förbättra denna nu mera priviligierade S80, d.v.s. som din föra XC 70. Nu väntar jag på att några gamla forumsanvändare som Volvis, Hasse och några till tongivande hänger på.

Ha det så bra broder och håll inte i plånboken :thumleft:

Cheers
Staffan
Haft förmånen att nästan alltid haft nya bilar :lol:
Mercedes C 400 4matic -18
Ny optimerad till 444 Hk, 680 Nm.

Reddiz-xc
Admin
Admin

Re: Moddar en S80

Inlägg av Reddiz-xc » tor feb 13, 2020 22:10

Tjo Staffan!
Jomen visst är det en 8:a i den. Den är potent och bra. Har man ägt en 8 så stannar man vid 8. :-)
Hygien är viktigt. Sen är känslan "nästan" som att köra en ny bil om man byter ut ratten mot en helt ny. Lukten av nytt bilskinn är underbart.
Bild

Softish!

Skriv svar