AC kompressor problem vid varm temp V70 -05

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
SamB
Inlägg: 80
Blev medlem: ons dec 19, 2007 9:41
Ort: Kalmar

AC kompressor problem vid varm temp V70 -05

Inlägg av SamB » tor jun 06, 2019 12:23

Hej!
Jag har ett AC kompressorproblem på min V70 -05
Systemet är tätt och testat.
Kompressorn funkar fint med kall kyla upp till en yttertemperatur på ca 25 grader.
Sedan lägger den av. Det verkar vara magnet kopplingen som inte orkar dra till så remmen driver.

Har fått förslag om att byta kompressor för en större summa.
Har även fått förslag om att ta bort eller lägga till brickor för att minska avståndet så magnet-kopplingen orkar. Dock inte hittat nån som vill göra det.
Det som jag tycker är lite märkligt är att felet enbart uppstår vid varmt väder (hade problem förra sommaren, hösten och våren har inte varit något problem).
Hade ju inte gjort nått om det inte funkade vid kallt väder! :)

Har ni några kloka idéer?

Användarvisningsbild
LEIWI
Inlägg: 142
Blev medlem: lör apr 19, 2008 17:18
Ort: Göteborg

Re: AC kompressor problem vid varm temp V70 -05

Inlägg av LEIWI » fre jun 07, 2019 17:10

Ja det ena förslaget är ju rätt , du bör chimsa om kompressorn ,detta görs genom att plocka bort ett Chims för med ringaren i magnetkopplingen
Detta är ett standard fel och det finns massor av beskrivningar på hur det går till ,googla!

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Re: AC kompressor problem vid varm temp V70 -05

Inlägg av Westholm_A » mån jun 17, 2019 12:30

Ja LEIWI har helt rätt. Detta är ett standardfel. Har själv haft det på min 855 T5 -94 där det började med att kompressorn lade av vid kökörning i varmt väder och sedan inte ville gå igång igen om man inte startade om motorn. Som LEIWI skriver är lösningen att shimsa om kompressorn så att magnetkopplingen ligger på rätt avstånd. Om det inte hjälper tror jag också det går att byta magnetkopplingen. Att byta hela kompressorn är helt onödigt. Men shimsning eller byte av magnetkoppling är nog inget en Volvoverkstad skulle vilja befatta sig med. Åk till en AC-specialist med gott rykte för att få hjälp med detta.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Skriv svar