För stark motor för automatlåda med polestaruppgradering?

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Skriv svar
Lars N

För stark motor för automatlåda med polestaruppgradering?

Inlägg av Lars N » fre jan 04, 2019 22:48

I en annan tråd har jag tidigare nämnt om att vi polestaruppgraderat vår xv60 D5 awd -09

Den viktigaste sökta effekten var ett bättre vrid. Något som skulle vara gynnsamt när vi drar vår husvagn.
En av reaktionerna jag fick var att motorn kan ha blivit för stark för automatlådan, och helt enkelt vilja gå på för hög växel och därmed för låga varv för att lådan skall kyla.
Det låter så rimligt, och samtidigt inte.
Polestaruppgraderingen är ju en helhetslösning som rör flera komponenter, bl.a automatlådan.
Skall jag då inte kunna lita på att motor och växellåda samverkar på bästa sätt? Husvagnen har en totalvikt på 2000 kg.
Någon som kan hjälpa mig få klarhet i detta?

8.Mile

Re: För stark motor för automatlåda med polestaruppgradering?

Inlägg av 8.Mile » tor jan 10, 2019 13:05

Polestar har många års samarbetet med Volvo. Om du informerat Volvo vad du var ute efter att det gällde att dra en tung husvagn. Blev deras svar att det ska fungera då bör allt vara lugnt, fast du bör ta i beaktning att din bil inte är ny och frågan är om din automatlåda blivit servad någon gång.

Själv har jag haft en V60 D:5:a 2011 som fick Polestar uppdatering vilket inte var första gången som jag haft en Volvo med deras programvara. Jag skulle aldrig någonsin vara orolig att låta någon av mina bilar få en programvara som inte var anpassat just till den bilmodellen och dessutom är sanktionerad av tillverkaren förutsatt att verkstaden gett klartecken. Skillnad är om Harry på hörnet lägger in en ny programvara då......

Den erfarenheten jag har är att moderna automatlådor känner av hur den bilen körs och rättar sig efter det detta.
Och ja du har fått ett helt annat vridmoment som du var ute efter vilket gör att den väljer en högre växel tidigare.

För det mesta är det att rekommendera att du tar kontakt med verkstaden som gjorde omprogrammering med hur du upplever bilen efter omprogrammering och att du är rädd att din automatlåda kan ta stryk. Svaret du får bör förhoppningsvis räta ut några av dina funderingar. .
Nu mera Mercedes C 400 4matic -18
Optimerad till 407 Hk, 605 Nm

Skriv svar