Fråga om byte av skivor o belägg bak

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
LennartK

Fråga om byte av skivor o belägg bak

Inlägg av LennartK » sön dec 16, 2018 20:45

Hej alla!

Jag hade inne min V70 på Bilia nyligen på service, efter att ha fått nog av Mekonomen och fick tillbaka ett protokoll
som gjorde mig fundersam. De hävdar att ena sidans belägg är utslitna (går max 500 mil till) medan den andra har helt ok
(nästan ny skiva och belägg). Jag har en känsla av att de talar sanning, för på Mekonomen har jag fått en del konstiga vibbar
de senaste åren. Dessutom stod det att det är mycket vatten i bromsvätskan. Antagligen har Mekonomen bytt skiva och belägg
på ena sidan och inte brytt sig om den andra. Vet att jag hade en del problem med bromsarna för något år sedan.
Dock inget allvarligare än att jag kunde bromsa.

Min fråga lyder: behöver man byta båda sidornas både skivor och belägg om den ena sidan enligt Bilia:s verkstad är helt ok?
Jag fick en offert där de vill ha ca 5000 för byte av båda sidornas skivor och belägg bak. Kanske något mer ingick, har inte offerten
framför just nu. Möjligt att de redan bytt vätskan, det var 15000-milaservice och den bromsar helt ok nu i alla fall.

Tack för svar på förhand.

V70tdi

Re: Fråga om byte av skivor o belägg bak

Inlägg av V70tdi » ons dec 19, 2018 21:21

Jag byter alltid bägge sidorna på samma axel när jag byter men många nöjer sig med att bara byta ena sidan så jag kanske byter i onödan men tycker det är bra att ha samma status på båda sidorna.
Om du har större slitage på en sida så skulle jag misstänka lätt kärvande ok så det skulle jag nog kollat upp när jag ändå byter belägg.
XC90 D5 -08 Bild
V70 D5 -07
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03Bild

Skriv svar