Byta drivaxel s80

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Skriv svar
awelon

Byta drivaxel s80

Inlägg av awelon » ons nov 28, 2018 18:16

Hej, drivaxeln på min s80 gav upp igår helt utan förvarning. Inget fel på damask eller oljud. Men nåja den har rullat 32t mil så.

Nu till grejen. Jag kollade lite runt hur man gjorde, hittade bara på gamla s80. Men tänkte att det är nog ungefär samma. Så jag gav mig på det ikväll. Kom en bit. Då jag främst ville räkna splines inför beställning av ny, brydde jag mig inte om att lossa den yttre axeln utan skar bara av damasken och delade den där. Gick fint, var massor med fett kvar. Lossa lagerhylsan var inga problem heller. Men sen!

Axeln går bara vinkla ytterst lite. Det kan ju bero på att det inte är mer spelrum i inre splinesen. Men den vägrar lossna från växellådan. Jag fick för mig att den skulle komma relativt lätt.
Hör väl till att jag har en automat.
Har snurrat på axeln litegrand utan att den lossnade för det. Den sitter inte fast vid lagret vad jag kan se, där rör den sig någon millimeter i sidled, men inget utåt.
Jag gav upp och vill ha råd, kanske är något annorlunda med automat låda. Sitter den fast på något annat vis i den? Jag la lådan i neutral utan skillnad. Är det bara att ta i o dra eller?

Sen till nästa fråga. När jag sen skall montera tillbaka nya axeln måste jag ju lossa fjäderbenet på något ställe. Det ser inte ut som det gjorde på gamla s80 på videon jag tittade på. Han lossade 1 av 2 bultar ovanför bromskivan på fjäderbenet och kunde då vika det så pass att han fick ut och in axeln. På min sitter det bara en. Fördelen att göra som han gjorde var att fjäderbenet inte kunde sticka iväg och han behövde inte hålla på med domkraft etc för att få tillbaka bultarna igen sedan. Någon annan sa dock att man skulle lossa den undre bulten, att man då inte behövde göra hjulinställning efter.
Hur hade ni gjort?

Jag står på gatan och grejar med bilen.. i kylan.
Med vänlig hälsning Fredrik

S60T5

Re: Byta drivaxel s80

Inlägg av S60T5 » tor nov 29, 2018 16:34

sätt en mejsel,däckjärn eller nått mellan knut o låda och bryt/knäck till så släpper axeln från lådan,du måste låssa på spindelleden för att kunna vinkla ut fjäderbenet lite så du får ur axeln ur navet,,,var bara försiktig med nya axeln så du inte drar "isär" knuten,DÅ har du jobb ..

Skriv svar