Polestaruppgradering

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Skriv svar
Lars N

Polestaruppgradering

Inlägg av Lars N » lör nov 03, 2018 22:06

Vi har en XC60 D5 -09 med 185 hk.
Jag är lite sugen på att göra en polestaruppgradering, mest för att få ett bättre vrid och snabbare gensvar på gas.
Vridet vill jag ha till sommarens husvagnsresor. Det bättre gensvaret vid gaspådrag är bara relaterat till vardagskörning.
Nu undrar jag om någon med samma bil och motor som vi har, har nån erfarenhet av en uppgradering?
Blir det nån märkbar skillnad eller är det bara på papperet?

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Re: Polestaruppgradering

Inlägg av Mr H » mån nov 26, 2018 10:46

Jag har visserligen inte en likadan bil/motor utan en XC70 D4 181 hk. En kompis har en likadan XC70 som han har polestaroptimerat och min upplevelse är att hans bil är bra mycket piggare. Stampar han gasen i bott så händer det grejer direkt medan min mest väsnas. :D
För min del blir det högst sannolikt en polestaroptimering nästa år.

Lars N

Inlägg av Lars N » lör dec 15, 2018 19:04

Nu har jag gjort uppgraderingen och är positivt överraskad. Snabbare gensvar vid gaspådrag exv vid trafikljus, växellådan arbetar annorlunda och visst märks de 20 extra hästarna vid omkörning. Inget av detta hade jag väntat mig utan skulle nöjt mig med ett bättre vridmoment.
Nu ser jag med spänning fram emot att dra 2000 kg husvagn till sommaren.

Millea

Inlägg av Millea » mån dec 17, 2018 19:34

Okej det är ju alltid trevligt med mera effekt. En sak att tänka på är att motorn är starkare än vad växellådan klarar av. Vid vanlig körning märks inget,-men om du drar tunga släp eller husvagnen på 2000kg så låt inte lådan växla upp själv till högsta växeln. Motorn är så pass stark att den gärna låter växellådan växla upp till högsta växeln och låter motorn gå på ett lågt varv som gör att växellådan snabbt överhetas. så i uppförsbackar och kuperad terräng,- låt inte växellådan lägga i högsta växeln. motorn ska helst ha minst 1800-2000 varv för att orka kyla växellådan. ignorerar man det så kan det redan efter ett par mil med tung last dyka upp: växellåds service krävs i kombi-instrumentet. då kan det krävas verkstadsbesök för att radera felkoder. Oljebyte i växellådan bör göras var 8000:e mil. Lycka till med bilen!

Lars N

Inlägg av Lars N » mån dec 31, 2018 15:09

Tack Millea för de synpunkterna. Jag skall vara vaksam på varvtalen och växlar.

Skriv svar