SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: lör okt 20, 2018 11:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jul 18, 2018 19:22 

Hej!

Nu ger jag upp! Jag hittar inte var jag kan sno signalkabel till mitt slutsteg som jag har satt i bagaget. Har dragit kabel snyggt under matta till centrum konsol och upp till stereon. Men när jag tog ut stereon såg där inte riktigt ut som jag väntat mig. Inte 2 kablar / högtalare i logisk ordning. Får ingen logik på kablarna alls. Har letat tröstlöst på nätet men hittar bara hjälp till "gamla" s80. Ingen tycks ha pysslat med den nya eller så är det något jag missar.

Jag har Premium paketet står det när jag startar stereon, så en hel del kablar går till konsollen i mitten som jag tagit bort. Om jag inte tar helt fel är de två orangea kablar som är opto kablar som går dit bl.a. Det får mig att tänka att informationen om vilken högtalare som skall spela vad skickas digitalt, kanske dit ? MEN det känns helt ologiskt då förstärkardelen lixom oftast brukar sitta i stereon och det finns inte direkt mycket annan anledning för den stora klumpen om det inte är just förstärkare i den. Efter att ha letat ett bra tag gjorde jag helt enkelt en chansning och tjyvade på två kablar men där kom ingen signal fram. Satt sedan med en separat högtalare och försökte få kontakt där bak o se om den börja spela. Men där kom knappt ett knyst.

SÅ hjälp mig! Var tjyvar jag signalkabeln?? Ska jag verkligen behöva öppna dörr sidan nu när jag lagt ner massa jobb på att komma fram till stereon?? :/

Med vänlig hälsning Fredrik

InläggPostat: ons jul 18, 2018 19:25 

bilder kom inte med

Max storlek på bild 256kB! LOL Lever detta formet kvar på 90 talet!? xD

InläggPostat: ons jul 18, 2018 19:38 

http://forumbilder.se/H7G8C/img-20180718-195915

InläggPostat: ons jul 18, 2018 23:26 
Admin
Admin
Användarvisningsbild

Nej, forumet startade 2008 har jag för mig. Ännu roligare är ju att man 2018 inte har ett moln man kan dela bilder på och slippa ladda upp via forumet dåliga bilduppladdning.

Det är liknande SMSC(MOST) som jag hade i Camaron. Du får ta signalen från MOST enheten alternativt köpa en "tolkburk" från MOST till audio.

Softish!

InläggPostat: tor jul 19, 2018 7:04 

Media Oriented System Transport ? Antar att det har att göra med dem gula vad jag tror är optiska kablar?

Du tror isf att högtalarna matas från centrum konsollen? Det kan stämma för där är "mer rätt" antal kablar som kommer därifrån. Men man undrar ju angående det jag skrev tidigare, att du kan inte förstärka en signal via optik. Då måste det sitta en förstärkare inne i centrum konstollen med. Jag provade dessutom att få ljud därifrån utan resultat. Men jag var redan rätt uppgiven då förvisso. Så det kanske är läge att prova igen.

Ska se om jag kan ladda upp en bild på kontakten där.

Lite förvånad över att det är så få som håller på med biljud på nyare volvon. Eller är det så att dem som gör det bytar ut stereon direkt?

http://forumbilder.se/H7GB4/img-20180718-195952

InläggPostat: tor jul 19, 2018 13:10 

Har varit på två verkstäder idag och frågat, den ena en auktoriserad volvo verkstad. Den största i Halland. Nog för att det är mindre personal nu på sommaren, men dem hade inte en aning om hur man skulle göra!! Geez, har det blivit rena rymdvetenskapen att koppla in ett slutsteg? *irriterad*

Kollade förresten att göra genomförning i dörren för att ta signalen där. Testade med min lösa högtalare, mest för o se om de gått troll i skiten, och där kom ljud! Där hade gått fint att tjyva in sig på. MEN genomförningen är snudd på omöjlig då dem gjort en stift kontakt anordning där. Kanske för o slippa dra ut alla kablarna vid eventuellt dörr byte. Så där finns inget hål färdigt att dra kabel igenom. Tyvärr..

Verkstan nämnde något om ett slutsteg under passagerarsätet. Tittade där o där sitter ett gäng kontakt stycken, men tror inte något av dem är något slutsteg.

Avvaktar lite. Hela bilen ligger ju huller om buller nu. Trodde jag var nästan klar när jag fått igenom kabeln :(

InläggPostat: tor jul 19, 2018 20:41 
Admin
Admin
Användarvisningsbild

Om du ska ha själva outputsignalerna till högtalarna så tas den ju bäst från kontaktstycket ut från slutsteget. Slutsteget är matat med en plusmatning som är tändstyrd.
Har du Premium så ska slutsteget sitta under pass stolen, det har slutsteget gjort sen 2000-

Softish!

InläggPostat: tor jul 19, 2018 22:00 

Jamen bra! Tack då, då skall jag glo lite nogrannare på det som satt under stolen imorgon då. För ja, det är det jag behöver. Signal bak till mitt slutsteg. Bra att den är tändningsmatad med, så där inte är nått som drar ström när bilen är av. Spänning tar jag bak i skuffen dock. Då ska jag försöka hitta vad som är vad i den härvan för där var rätt många kablar där under stolen. O sen får ja dra om kabeln igen x) Men kan nog få ut den där vid armstödet någonstans och dra in den under stolen. Tack för tipset!

InläggPostat: ons jul 25, 2018 11:06 

Uppdatering!

Operationen slutförd med lyckat resultat!

Slutsteget fanns mycket riktigt under passagerarstolen, provade mig fram med en lös högtalare och kablar tills jag identifierat dem där det kom ljud ifrån. Satt illa knött till men det gick rätt fort. Sen var resten enkelt att bara tjyva in sig på för signalen.

För matning tog jag ström i skuffen. Närmare bestämt matningen till säkringsdosan som sitter i sidan. För att styra matningen satte jag dit ett relä, med styrning från bakljuset.
Lite pill o kablar, men lyckades gömma dem fint. Så jag är nöjd! :)

Tack för hjälpen, även om det kanske är gammalt att slutsteget sitter där så var det ingen info jag kunde söka mig fram till. Så vore det inte för det så hade jag gått bet. Om någon annan hittar detta så hoppas jag det hjälper :) Mvh Fredrik

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme