SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: tor maj 24, 2018 17:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 19, 2015 10:34 
Användarvisningsbild

Hej,

För några veckor sen började min bil sorgligt nog läcka olja (D5, 27000 mil). Noterade ett kraftigt övertryck i motorn, en gummihandske blåstes upp direkt när jag satte den på oljestickan. Misstänkte igenproppad vevhusvent. Körde med stickan uppe för att minska trycket tills igår när min meck skulle byta/rengöra vevhusventilationen. Den var rejält igenkletad, han bytte många delar och rengjorde. Och konstaterade att bilen läcker mellan motor och växellåda. Det konstiga är att det är ett relativt kraftigt övertryck även efter bytet av vevhusventen.. Vad kan det bero på?

Han säger att packboxen mellan motor och växellåda måste bytas, motorn måste upp. (Kostsamt såklart).
Bilen läcker inte jättemycket olja, bara när den är varm, en droppe var 10:e sekund. Har inte behövt fylla på sen den började läcka.
Vad skulle ni gjort? Vill väldigt gärna ha min bil kvar ett tag till.

-Olof

InläggPostat: mån apr 13, 2015 17:33 

Det beror ju på hur mycket du är beredd att betala, som jag förstått det skruvar du inte själv? Problemet med att byta packboxen, vilket du måste göra, är att växellådan måste bort och när man ändå är där så är det lite dumsnålt att inte byta kopplingen samtidigt. Så prislappen kommer ticka på. Packboxen kostar väl 5 kr och jobbett 10 k hos Volvo. Hade definitivt gjorde hos en mindre mek. Koppling kan man säkert beställa från Tyskland för 2000 kanske. Är det en bil du tänker använda i 20k mil till så bör du väl göra det. Kopplingen hade du kunnat få byta ut tids nog iallafall. Var noga med oljebyten sen i fortsättningen!

Fortfarande övertryck efter rengöring såg jag nu. Det låter oroväckande, antingen gjorde han det inte ordentligt eller så är det generalstop någonstans! Det får någon svara på som har rengjort volvos vevhusvent..

InläggPostat: tis apr 21, 2015 10:44 
Användarvisningsbild

Tack för svar!
Det har aldrig varit aktuellt med Volvos verkstad. Jag har en mindre verkstad som är duktig och som jag litar på.

Han har gett mig en offert på 8500:- för jobbet, och då ska han gå till botten med rengöring av vevhusventilationen.

Jag har automat, byter man koppling på de också?

Japp, jag har bytt olja minst en gång varje år. Verkar bli skit med volvos dieslar efter 25000 mil typ. Har tänkt att ha bilen länge till så det blir bra om det blir riktigt gjort med rengöring av vevhusventen.

Mvh Olof

InläggPostat: fre apr 24, 2015 17:31 

Med automat så bör du ju slippa kopplingsbyte, men jag tror att det istället tar längre tid att ta ner lådan så om det blir billigare eller inte törs jag inte svara på.

Jag hade nog velat ha trycket löst först innan jag gav mig på packboxbyte..

InläggPostat: tis apr 28, 2015 22:17 
Användarvisningsbild

Japp!

Jag har lämnat in den till min verkstad nu och han jobbar på att lösa tryckproblemet först (igen, fast riktigt grundlig vevhusventrengörning den här gången). Sen blir det packboxbyte (om den fortfarande läcker, finns ju en chans att det ordnar till sig men förmodligen inte :)

InläggPostat: tis apr 28, 2015 22:40 

Spännande. Glöm inte att uppdatera hur det slutar..

InläggPostat: fre maj 22, 2015 16:16 

Nå?

InläggPostat: tor jun 25, 2015 8:52 
Användarvisningsbild

Sorry att jag glömt svara, varit lite mycket nu. Kom precis hem från en fisketripp i Sudan.

Bilen går perfekt nu och läcker ingenting. Grundlig rengöring av vevhusventilationen, byte av packbox mellan motor och växellåda och en i växellådan där genomförningen går. En plugg vid motorn läckte också olja som byttes likaså. Total spolning av lådan (16 liter). Kostnad: 8916:-
Bra verkstad :)

-Olof

InläggPostat: tor jun 25, 2015 14:22 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

XC70_Diesel skrev:
Sorry att jag glömt svara, varit lite mycket nu. Kom precis hem från en fisketripp i Sudan.

Bilen går perfekt nu och läcker ingenting. Grundlig rengöring av vevhusventilationen, byte av packbox mellan motor och växellåda och en i växellådan där genomförningen går. En plugg vid motorn läckte också olja som byttes likaså. Total spolning av lådan (16 liter). Kostnad: 8916:-
Bra verkstad :)

-Olof

Den Meken skall du vara rädd om o ge en Julklapp vad det lider.
:thumright:

InläggPostat: ons maj 16, 2018 19:40 

Lånar tråden, har samma problem med min 04:a.
Har googla och frågat men ingen verka kunna ge mig svar.
Vart sitter vevhusventilationen?

InläggPostat: ons maj 16, 2018 19:49 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

https://www.google.se/search?q=vevhusve ... vo&ie=&oe=
Här hittar du beskrivningar o bilder mm.
;-)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme