Problem med "klapprande" ljud från PDM

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av Westholm_A » lör dec 14, 2013 1:15

johnnype skrev:
Westholm_A skrev:..Om nu inte Johnny vill sälja den PDM från en 02:a som han säger sig ha liggande förstås.

Vet du (eller någon annan) förresten vad en omladdning kan tänkas kosta nuförtiden? Det var länge sedan jag sist behövde göra någon sedan.
Sorry, lite sent svarat men jag såg att Esad hoppade in och han har alltid full koll på det här med begagnade delar. Så du är i goda händer känner jag. Vad en omladdning kostar har jag ingen aning om men går man via framdörren på vår Volvo verkstad så kostar allt 1000kr + mjukvara (några hundra oftast för små saker som omladdning med mera). Nu säger jag inte att verkstaden har en bakdörr men det kan mycket väl vara så, jag har dock ej sett den själv.

Jag petade isär en UEM från 03 av rent misstag igår, den innehåll samma CPU som i 05 DIM.. det går alltså att klona även sånna rackare, jag måste bara fundera ut varför man skulle vilja göra det?
Esad löser alla praktiska problem förstås. Fantastisk människa. Men vad säger du om mina CAN-frågor? Nyfiken på dina svar eftersom jag misstänker att du vet mer än de flesta (utanför Volvo Car) om den saken vid det här laget. :wink:
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » lör dec 14, 2013 10:21

Westholm_A skrev:Hmm. CAN-forskningen ser ut att ha gått framåt sedan sist. Så detta är alltså de ID respektive CAN-generation normalt använder för PDMen. Fattar jag rätt av det du skriver nedan att det som sker vid omladdning är att CAN-nätet lär sig att använda ett annat ID för PDMen? Eller är det tvärtom så att PDMns ID ändras till det CAN-nätet vill använda?
Westholm_A skrev:Men är du säker på att den omladdningsbara delen av mjukvaran laddas i själva PDMen snarare än någon annanstans? Man skulle ju kunna tänka sig att CAN-nätet (CEM) använder lite olika PDM-kommandon beroende på vilken CAN-generation vi talar om. Frågar mest av ren nyfikenhet här.
Det har gått lite framåt, har tittat in i många enheter och undersökt delar av mjukvarorna dom innehåller. Men mjukvaran i en PDM är ett komplett system med ett inskrivet ID som den använder då den strömsätts, är det en helt ny enhet från Volvo så har den bara en liten bootloader som startar och väntar på kommandon för omflashning.

När man vill ladda om en enhet så som PDM/DIM/ECM så skickar man först in en bootloader avsedd för Microcontrollern till dess RAM område, skickar ett kommando för att börja programkörning från den adress du laddat till. Bootloadern väntar då på 0x0FFFFE kommandon avsedda för dess ID och utför en skrivning av Flashminne eller EEPROM minne beroende på enhetens utrustning.

En MY02 bil har alltså en uppsättning fasta ID som alla enheter förväntas ha, byter du någon enhet som inte följer mallen ja då accepteras den inte heller. Men en omladdning ska vara möjlig hos Volvo, i alla fall om meken gör rätt val i VIDA.

CEM är kanske den argaste enheten av dom alla :) Det är den som berättar för alla vilka funktioner som tillåts i bilen, den skickar CarConfig på ett av sina många ID både på LS CAN och HS CAN. Alla enheter lyssnar efter dessa CEM ID'n med viktig information om bilens status/spänning/CarConfig/kilometerräknare m.m.

Exempelvis: Om PDM från 01 sitter i bil med CEM från 02 så finns inte den trafik som PDM 01 förväntar sig och hör därför inte informationen från CEM övht. Det resulterar i att PDM aldrig startar upp och funktionerna uteblir.

Det går inte att skicka en bootloader till CEM utan att veta dess unika PIN-kod. Så den måste man gräva ut innan man kan göra någon ändring av dess mjukvara. Men när man har skickat korrekt PIN så finns redan alla funktioner för omflashning redo i mjukvaran från start.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » lör dec 14, 2013 16:53

Hej Johnny,

Ja reservdelsfrågan är redan löst genom Esads förnämliga insatser. Däremot är jag nyfiken på dina svar när det gäller de frågor om CAN-nätet jag ställde i föregående meddelande. Vill gärna ta tillfället i akt att lära mig lite mer här. Så vad säger du om detta?
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » lör dec 14, 2013 18:23

Westholm_A skrev:Hej Johnny,

Ja reservdelsfrågan är redan löst genom Esads förnämliga insatser. Däremot är jag nyfiken på dina svar när det gäller de frågor om CAN-nätet jag ställde i föregående meddelande. Vill gärna ta tillfället i akt att lära mig lite mer här. Så vad säger du om detta?
Vad är obesvarat? jag ser kanske dåligt i tråden.
Riktiga män har bly i sitt lod!

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » lör dec 14, 2013 19:08

johnnype skrev:
Westholm_A skrev:Hej Johnny,

Vad är obesvarat? jag ser kanske dåligt i tråden.
Nej din syn är utmärkt. Min hjärna verkar däremot behöva lite "omflashning". :roll:

Återkommer om jag har fler frågor när jag smält din förnämliga redogörelse.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » lör dec 14, 2013 19:31

johnnype skrev: Det har gått lite framåt,
Lite? :shock:
johnnype skrev: har tittat in i många enheter och undersökt delar av mjukvarorna dom innehåller. Men mjukvaran i en PDM är ett komplett system med ett inskrivet ID som den använder då den strömsätts, är det en helt ny enhet från Volvo så har den bara en liten bootloader som startar och väntar på kommandon för omflashning.

När man vill ladda om en enhet så som PDM/DIM/ECM så skickar man först in en bootloader avsedd för Microcontrollern till dess RAM område, skickar ett kommando för att börja programkörning från den adress du laddat till. Bootloadern väntar då på 0x0FFFFE kommandon avsedda för dess ID och utför en skrivning av Flashminne eller EEPROM minne beroende på enhetens utrustning.

En MY02 bil har alltså en uppsättning fasta ID som alla enheter förväntas ha, byter du någon enhet som inte följer mallen ja då accepteras den inte heller. Men en omladdning ska vara möjlig hos Volvo, i alla fall om meken gör rätt val i VIDA.
Så vid nyladdning/omladdning förses noden med nytt ID vid behov (det som respektive CAN-generation vill använda) plus den programvara den behöver för att funka på rätt sätt i den CAN-generationen? Är det rätt uppfattat?
johnnype skrev:CEM är kanske den argaste enheten av dom alla :) Det är den som berättar för alla vilka funktioner som tillåts i bilen, den skickar CarConfig på ett av sina många ID både på LS CAN och HS CAN. Alla enheter lyssnar efter dessa CEM ID'n med viktig information om bilens status/spänning/CarConfig/kilometerräknare m.m.

Exempelvis: Om PDM från 01 sitter i bil med CEM från 02 så finns inte den trafik som PDM 01 förväntar sig och hör därför inte informationen från CEM övht. Det resulterar i att PDM aldrig startar upp och funktionerna uteblir.

Det går inte att skicka en bootloader till CEM utan att veta dess unika PIN-kod. Så den måste man gräva ut innan man kan göra någon ändring av dess mjukvara. Men när man har skickat korrekt PIN så finns redan alla funktioner för omflashning redo i mjukvaran från start.
Ja, jag har förstått att CEM är "översteprästen" i systemet och CarConfig den heligaste av skrifter. Jag är inte säker på att jag förstår det du skriver i de sista tre meningarna dock. Pratar du här om omflashning av själva CEM eller om omflashning av andra enheter? Och har du lyckats hitta ett sätt att "gräva fram" CEMs unika PIN? Kan du även ändra CarConfig vid det här laget?

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » lör dec 14, 2013 22:04

Westholm_A skrev:Så vid nyladdning/omladdning förses noden med nytt ID vid behov (det som respektive CAN-generation vill använda) plus den programvara den behöver för att funka på rätt sätt i den CAN-generationen? Är det rätt uppfattat?
Ja precis, när den laddas om så kan det ju bli för vilken generation som helst. Enda begränsningen är ju om dom ändrat hårdvaran på något sätt, t.ex bytet av CPU som skett på DIMarna. Då går det ju helt sonika inte att flasha in vad som helst. Du kan ju inte köra Mac program i Windows på PC'n, okej det var en kass liknelse men principen!
Westholm_A skrev:Ja, jag har förstått att CEM är "översteprästen" i systemet och CarConfig den heligaste av skrifter. Jag är inte säker på att jag förstår det du skriver i de sista tre meningarna dock. Pratar du här om omflashning av själva CEM eller om omflashning av andra enheter? Och har du lyckats hitta ett sätt att "gräva fram" CEMs unika PIN? Kan du även ändra CarConfig vid det här laget?
Jag pratar om en omflashning av CEM. Den har inbyggda rutiner för det men kräver PIN koden för access till dom. Det går fint att gräva ut den ur 99-04 CEM, kräver dock fysisk access till CEM där man löder på några kablar.

När man väl har sin PIN är det bara att köra! Jag flashar om min ibland när jag testar nåt nytt, har ett eget USB verktyg och windows program för syftet bara att läsa ur aktuell konfiguration, ändra den och sedan blåsa in tillbaka. Allt genom OBD porten.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » mån dec 16, 2013 14:47

johnnype skrev:Ja precis, när den laddas om så kan det ju bli för vilken generation som helst. Enda begränsningen är ju om dom ändrat hårdvaran på något sätt, t.ex bytet av CPU som skett på DIMarna. Då går det ju helt sonika inte att flasha in vad som helst. Du kan ju inte köra Mac program i Windows på PC'n, okej det var en kass liknelse men principen!
Ja, jag är helt med på noterna här. Du kan inte köra maskinkod utvecklad för en processor på en annan. De instruktioner som finns tillgängliga i processorn är inte nödvändigtvis exakt desamma och även när ett kommando helt motsvarar ett annat är maskinkodsinstruktionen inte nödvändigtvis identisk.
johnnype skrev:Jag pratar om en omflashning av CEM. Den har inbyggda rutiner för det men kräver PIN koden för access till dom. Det går fint att gräva ut den ur 99-04 CEM, kräver dock fysisk access till CEM där man löder på några kablar.

När man väl har sin PIN är det bara att köra! Jag flashar om min ibland när jag testar nåt nytt, har ett eget USB verktyg och windows program för syftet bara att läsa ur aktuell konfiguration, ändra den och sedan blåsa in tillbaka. Allt genom OBD porten.
OK. Då är jag med åtminstone en bit på vägen. Men några frågor ytterligare om detta.

1. Varför skulle man vilja "flasha" om CEM? För att ändra utrustningsnivån på bilen? Eller finns det också andra skäl?

2. Vissa tillbehör har ju alltid gått att lägga till, förutsatt att man laddar rätt mjukvara, t.ex. PHM och RTI? Är det sådana tillbehör du nu kan lägga till och ta bort på egen hand? Och vad är förutsättningarna för att det skall funka? Måste delen ifråga, säg PHM för enkelhets skull, redan ha rätt mjukvara inprogrammerad i sig så att det bara gäller att få CEM att fatta att det finns en PHM på plats som bör användas? Eller kan du även förse PHMen med den mjukvara den behöver om den inte redan har den? Finns den mjukvara i så fall redan lagrad i bilen någonstans (t.ex. i CEM)?

3. Andra tillbehör har ju inte gått att lägga till och få att funka fullt ut mot CAN-nätet, t.ex. Xenonljus och DSTC. Om jag fattat rätt är restriktionen att dessa saker måste finnas i CarConfig från början. Finns de inte där är det kört. Kan du nu även kringgå den restriktionen?

4. Det verktyg som du använder för detta, är det något som du åtminstone delvis utvecklat själv? Eller är det något som man kan köpa?

Frågar fortfarande mest därför att jag är nyfiken. Har inga direkta planer på att själv ge mig på att labba med detta för närvarande utan bara intresserad av att insupa lite lärdom från någon som uppenbarligen vet mer om saken än jag. :D

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » mån dec 16, 2013 19:16

Westholm_A skrev: 1. Varför skulle man vilja "flasha" om CEM? För att ändra utrustningsnivån på bilen? Eller finns det också andra skäl?
Man kan flasha om den för att ändra utrustningsnivå eller ändra mätarställning (om man även justerar DIM så får man ingen manipulations felkod på körsträcka som annars dyker upp). För att nämna två saker. En utläsning av CEM ger dessutom den hemliga PIN koden för din bil som låter dig göra nedanstående saker med bara en laptop och USB interface.
Westholm_A skrev:2. Vissa tillbehör har ju alltid gått att lägga till, förutsatt att man laddar rätt mjukvara, t.ex. PHM och RTI? Är det sådana tillbehör du nu kan lägga till och ta bort på egen hand? Och vad är förutsättningarna för att det skall funka? Måste delen ifråga, säg PHM för enkelhets skull, redan ha rätt mjukvara inprogrammerad i sig så att det bara gäller att få CEM att fatta att det finns en PHM på plats som bör användas? Eller kan du även förse PHMen med den mjukvara den behöver om den inte redan har den? Finns den mjukvara i så fall redan lagrad i bilen någonstans (t.ex. i CEM)?
Yes, jag kan på egenhand lägga in / ta bort RTI/PHM m.m. Man måste ha en färdig exvis. PHM som suttit i rätt åsmodell. Det finns ingen mjukvara lagrad i bilen för något utan den hämtas ifrån Volvo om du måste ladda in 02'ans mjukvara i en 01 PHM som exempel.

Här går det också att lyfta mjukvaran från PHM #1 -> PHM #2 om dom är lika hårvarumässigt. PHM är bara ett exempel, det går också att "Klona" DIM på detta sätt.
Westholm_A skrev:3. Andra tillbehör har ju inte gått att lägga till och få att funka fullt ut mot CAN-nätet, t.ex. Xenonljus och DSTC. Om jag fattat rätt är restriktionen att dessa saker måste finnas i CarConfig från början. Finns de inte där är det kört. Kan du nu även kringgå den restriktionen?
Japp, det finns ingen sån restriktion.. jag har gjort om en ABS bil -> STC och monterat Regnsensor. Två saker som inte går att ändra enligt Volvo, dom "måste" väljas vid beställning av bilen.
Westholm_A skrev:4. Det verktyg som du använder för detta, är det något som du åtminstone delvis utvecklat själv? Eller är det något som man kan köpa?
Själva interfacet (hårdvaran) har jag köpt från Kina! Men mjukvaran innuti har jag skrivit. Så det finns inget du kan köpa för att göra det jag gör. Av förklarliga orsaker så tänker jag inte avslöja exakt hur detta fungerar, men jag har skrivit program som utför ändring av CarConfig och programmering av vissa enheter mycket enkelt i Windows.

En mek sa nyligen att "Det där var ju mycket lättare än när vi gör det!". När jag la in mjukvaran (CarConfig byte'n) för bränslevärmare.
Westholm_A skrev:Frågar fortfarande mest därför att jag är nyfiken. Har inga direkta planer på att själv ge mig på att labba med detta för närvarande utan bara intresserad av att insupa lite lärdom från någon som uppenbarligen vet mer om saken än jag. :D
Det är kul att utforska vad som är möjligt och lära sig tekniken bakom bilen. Man får lite inblick i hur dom utvecklat det hela och hur otroligt framtidstänk det är på varje komponent.
Riktiga män har bly i sitt lod!

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » mån dec 16, 2013 19:51

Hej Johnny,

Stort tack för dina svar på mina frågor. Tror jag kan följa med hela vägen nu. Såg redan när jag kastade en blick på mod-forumet efter att ha skrivit mitt förra meddelande att du uppenbarligen lyckats kringgå den restriktion som Volvo lagt in när det gäller vad som kan och inte kan eftermonteras med full CAN-funktionalitet. Imponerande, liksom förstås allt det andra du lyckats klura ut också! Bara att gratulera! :D

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » tis dec 17, 2013 20:36

De två PDMerna från Esad dök upp idag. Den äldre av dem, den som har samma artikelnummer som min gamla och är producerad några veckor tidigare samma år, verkar funka utmärkt så här långt (peppar, peppar). Har kopplat in den på prov och inga felkoder eller tecken på bristande funktion så här långt. Så nu väntar jag bara på slutkoll sedan jag låtit PDMen sitta ute i kylan tillsammans med bilen några timmar.

Provade för skojs skull den andra PDMen också (den med annat artikelnummer, tillverkad sent 2002, kanske tillhörande en 2003:a från början). Den verkade också funka till att börja med. Det gick att låsa och låsa upp. Men fönsterhissen funkade inte (oavsett om jag försökte med knappen på DDM eller PDM) och när jag tittade efter fanns där diverse felkoder. Sedan jag raderat och kollat på nytt fick jag PDM-E003 vilket betyder konfigurationsfel. Så vad det nu än beror på verkar den PDMen inte ha rätt mjukvara för bilen.

En fråga när det gäller slutmonteringen i dörrsidan: Jag minns att jag hade problem att få bort PDMen enda gången jag tidigare försökt, vilket var när jag bytte dekorlister på dörrsidorna och behövde komma åt skruven bakom PDMen för att lossa inre dörrhandtaget. Någon som har tips på bra teknik för PDM-demontering? Jo, jag förstår att man tar bort den enda skruven som håller PDMen i dörrsidan och sedan på ett eller annat sätt försöker pilla upp hakarna som håller ihop plastplattan i dörrsidan med PDMen. Men detta visade sig lättare sagt än gjort sist jag försökte (även om jag annars inte brukar ha tummen mitt i hand). Så vad är rätt verktyg (fiskben?) och rätt teknik för att få bukt med dessa hakar utan att ha sönder något?
Senast redigerad av 1 Westholm_A, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » tis dec 17, 2013 23:04

Då var allt fixat hoppas jag (peppar, peppar). Allt återmonterat och verkar fungera (just nu i alla fall; förhoppningsvis även i morgon).

Problemet med att demontera PDMen från dörrsidan visade sig inte vara någon större match sedan jag kollat Volvos egna instruktioner för hur man skall göra. Tricket, som jag inte kom på sist, är att man, efter att ha tagit bort den enda skruven, helt enkelt skall vika ut PDMen lite från dörrsidan (milt våld krävs) så att de inre hakarna (de som sitter in mot dörrsidan och som man inte ser eller kan komma åt) släpper. När det väl är gjort är det enkelt att pilla upp de yttre hakarna med hjälp av ett fiskben ("P-mejsel").

Stort tack, först och främst till Esad förstås för suverän hjälp med reservdelar men också till Johnny för nya intressanta CAN-insikter!

lerniz

Lösning!!!!!Re: Problem med "klapprande" ljud från PDM

Inlägg av lerniz » fre jun 07, 2019 7:59

JAG HAR LÖST PROBLEMET!!!
Jag har haft elektronikproblem med hö framdörr/elhiss/lås i ett halvår nu på min v70n-07. Det bara knackar och låter som elfel. Det gick inte att låsa upp dörren vilket var ett hxxxxvete.

Alla forum säger att det är fel på själva kretskortet/modul under knappsats men byt inte den förrän ni testat min grej.

Förra veckan tog jag bort dörrpanelen och kopplade bort de tre elkopplingarna från dörren(samt vajer till låskistan). Jag tittar på kontaktpinnarna och ser att flera av dem är helt vita av ärgning vilket betyder att signaler inte går fram ordentligt.

Det är mkt små kontakter så jag fick ta en liten bit slippapper för att komma åt ytorna i kontakterna. Jag rengjorde med både slippapper och 5-56 och elektronikspray tills kontakterna metallytor glänste igen och kopplade sedan ihop kontakterna igen några gånger.

Nu fungerar ALLT! Det är väl så att en bil som är 10-12år gammal får ärgade kontaktytor och det är det första man skall kolla innan man börjar byta ut saker.

Jag tog kort om någon är intresserad så Maila mig.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » mån jun 17, 2019 13:14

Det kan säkert hända att oxiderade kontakter är orsaken till problemet som i ditt fall. Och det är förstås en utmärkt idé att kolla upp detta först av allt.

Men jag betvivlar att oxidbildning vid kontaktstyckena är den vanliga orsaken till PDM-relaterade problem. Jag tittade just på den gamla PDM som jag bytte ut för drygt sex år sedan när jag startade den här tråden och kontaktstiften på den ser hur fina ut som helst.

Tittar man på bildelsbasen kan man också se att det finns gott om DDMer att köpa men bara ett fåtal PDMer. Så skulle knappast vara fallet om oxid på kontaktstiften var den vanliga felorsaken. Det finns ju inte större anledning att vänta sig oxidering på styrenheten på passagerarsidan än på förarsidan. Istället verkar det vara så att just PDMerna, i motsats till DDMerna, är osedvanligt felbenägna när det gäller elektroniken inne i styrenheten.

Skriv svar