SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: tor okt 02, 2014 11:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån sep 19, 2011 19:34 
Offline

Blev medlem: ons aug 25, 2010 20:49
Inlägg: 276
Ort: Vänersborg
Jag har tänkt att montera 3st extraljus på min v70N 2005
Jag har läst att kabelsats finns att köpa på volvo, men vad jag har förstått det rätt så är det bara till två extraljus.
Nån som vet hur man ska koppla in det tredje ljuset? Finns det något kopplingsschema?

Tacksam för hjälp

_________________
Volvo V70 2,5T-05 och PPC


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 19, 2011 20:43 
Offline

Blev medlem: mån mar 21, 2011 19:04
Inlägg: 22
Ort: Växjö
Parallellkoppla med en av de andra lamporna och öka upp säkringen om den ryker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 19, 2011 20:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön mar 16, 2008 1:08
Inlägg: 196
Ort: Östersunds kommun
Jag gjorde såhäringa: Köpte ett relä för tre lampor o kopplade själv. Billigare o minst lika bra för då vet man att reläet pallar i längden för det ökade effektuttaget.

Mvh

_________________
Volvo S80 -01 2,4I 170 hk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2011 4:28 
Offline

Blev medlem: fre jul 07, 2006 12:44
Inlägg: 747
Ort: Stockholm / Tungelsta
yngveson skrev:
Parallellkoppla med en av de andra lamporna och öka upp säkringen om den ryker.


Det är pga denna okunskap som saker pajjar....

_________________
V70 D5 2007


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2011 14:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Inlägg: 705
Ort: Stockholm
En bild säger mer än tusen ord.

http://mugglo.net/svxc/eljus/

Gör jobbet ordentligt så har du en problemfri installation för lång tid framöver.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2011 19:38 
Offline

Blev medlem: ons aug 25, 2010 20:49
Inlägg: 276
Ort: Vänersborg
MathiasS skrev:
En bild säger mer än tusen ord.

http://mugglo.net/svxc/eljus/

Gör jobbet ordentligt så har du en problemfri installation för lång tid framöver.


Tack för länken nått att se på.
Då har jag beställt kontaktstycket och kabelbitarna och knappen på volvo.
Som jag fattar det rätt så kan jag köra strömmen från originalkontakten vid luftburken och koppla in 3st relä till varje x-ljus?

Typ sådana relä Enkelrelä växlande. 40 A http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Rela/

_________________
Volvo V70 2,5T-05 och PPC


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2011 20:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Inlägg: 705
Ort: Stockholm
Ett relä till varje ljus blir bra.

Angående relän så är dom antingen "enkla" eller "växlande". De som växlande ger växelvis spänning på två olika stift, beroende på om du har styrspänning och relät drar eller inte. Du behöver inte ett sådant. Köp istället ett vanligt enkelrelä.

Originalkontakten vid luftburken använder du för att få styrspänning till dina relän - matningen till relän/lampor får du ta direkt från 12V polen du har vid säkringslådan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2011 20:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Inlägg: 705
Ort: Stockholm
Angående inkoppling av relän så:

30: 12V från batteri via säkring
87: Här ansluts + på extraljusen
86, 85; här ansluts originalkontakten, spelar ingen roll hur du polvänder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 21, 2011 19:06 
Offline

Blev medlem: ons aug 25, 2010 20:49
Inlägg: 276
Ort: Vänersborg
MathiasS skrev:
Angående inkoppling av relän så:

30: 12V från batteri via säkring
87: Här ansluts + på extraljusen
86, 85; här ansluts originalkontakten, spelar ingen roll hur du polvänder.


Kanon då vet jag hur jag ska koppla :D
Tror du det räcket med 30A relä till 100W lampor?

_________________
Volvo V70 2,5T-05 och PPC


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 21, 2011 19:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Inlägg: 705
Ort: Stockholm
100W med 12V betyder drygt 8A så i teorin kan du ju köra alla tre lampor på ett relä.

Jag kör med ett 30A per lampa, då orkar reläna länge hoppas jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 22, 2011 16:04 
Offline

Blev medlem: ons aug 25, 2010 20:49
Inlägg: 276
Ort: Vänersborg
MathiasS skrev:
100W med 12V betyder drygt 8A så i teorin kan du ju köra alla tre lampor på ett relä.

Jag kör med ett 30A per lampa, då orkar reläna länge hoppas jag.


Okey tack. Då kör jag nog också med 30A per lampa.
Vet du om man måste ha en häng säkring när man kopplar in på kontaktstycket vid luftburken? Eller finns det redan en säkringsplats?

_________________
Volvo V70 2,5T-05 och PPC


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 22, 2011 21:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Inlägg: 705
Ort: Stockholm
Hmm....här sviker minnet mig en smula. Jag har inte satt någon säkring på detta. Jag har för mig att det är avsäkrat men kan fasiken inte riktigt minnas säkert.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 23, 2011 19:34 
Offline

Blev medlem: ons aug 25, 2010 20:49
Inlägg: 276
Ort: Vänersborg
Nu har jag fått min knapp o kontaktstycket och kabelstumparna.
Så nu har jag en ny fråga :D
Dom två kablarna som är i kontaktstycket vid luftburken, Är det från knappen och minus? I så fall hur vet man vilken som går ifrån?

_________________
Volvo V70 2,5T-05 och PPC


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 24, 2011 10:55 
Offline

Blev medlem: sön okt 09, 2005 18:43
Inlägg: 277
Ort: Boden
Koppla direkt till manövern de relä/relän du har till extraljuset, det spelar inger roll om du sätter + eller - på 85/86.
En kabel till 85, den andra till 86.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 24, 2011 16:44 
Offline

Blev medlem: tor jan 27, 2011 12:21
Inlägg: 50
Ort: Västerås
De två kablar i kontakstycket är +30 matning och en manöver från CEM (knappen till extraljuset).Färgerna i min bil är matningen röd-svart och manöver brun-vit,kan variera beroende av årsmådell.Matningskabel(från säkringsplats 2 i motorrummet)är klen liksom relä som ingår i original monteringssats för extraljus därav max två lampor.Obsevera att "knappen" på instrumentbrädan är säkrast att montera allra sist,och när du har kopplat minus batterikabeln igen kan det ta upp till 20 minuter innan bilen har konfigurerat allihopa och extraljuset börjar fungera,så ha is i magen och lycka till.Alla ovanstående gäller i alla fall mina bilar ,XC 70-02 och XC90 -07.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 24, 2011 18:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Inlägg: 705
Ort: Stockholm
Man ska INTE ansluta mata extraljus/relän via kontaktstycket. Det gör man direkt från batteripol via en säkring.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 25, 2011 7:09 
Offline

Blev medlem: tor jan 27, 2011 12:21
Inlägg: 50
Ort: Västerås
Den här fördragen kabel för+30 matning är dimensionerad för 20A belastning,och om man inte överskrider detta, så finns inga hinder.
Genom att använda grövre kablar direkt från batteripol kan man ju förstås få lite mindre spänningsfall till lampsockel och därmed i alla fall teoretisk starkare ljus.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 25, 2011 7:17 
Offline

Blev medlem: sön okt 09, 2005 18:43
Inlägg: 277
Ort: Boden
Jag föredrar att enbart ta manöver till ett extra relä/n från kontaktstycket då startströmen från tre extraljus med xenon (varför skulle man ha extraljus utan xenon?) känns som väl hög.
Har man 3x50W xenon ligger det på 10-12A i drift men startstömmen kan vara högre än 20 A.
Därför har jag relän med egen säkring och belastar endast originalsystemet med manöverspolens ström (100-200 mA).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 25, 2011 9:51 
Offline

Blev medlem: ons aug 25, 2010 20:49
Inlägg: 276
Ort: Vänersborg
Eftersom att jag ska ta plusen från pluspolen i motorrummet, Då behöver jag inte använda röd-svart i kontaktstycket? och den brun-vita sätter jag på 86 på relät?

Eller har jag fattat fel?

_________________
Volvo V70 2,5T-05 och PPC


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 25, 2011 11:42 
Offline

Blev medlem: sön okt 09, 2005 18:43
Inlägg: 277
Ort: Boden
Min koppling som jag föredrar.

+ via hängsäkring till 30 på relät/reläna.
Två kablar dras från kontaktstycket och de kopplas till 86 samt 85 på relät, valfri kabel på dessa stift bara en kommer på 86 och den andra på 85.
87 från relät till lamporna.
Men
Du kan bygla över + från 30 till 86 och ta endast manöver från kontaktsycket till 85.
Då blir den enbart en kabel till relät från kontaktsycket och då måste du veta vilken som är manövern.
Jag ser inte någon vinst med den koppligen och kopplar alltid på det sätt jag beskrev.

Alltid med relä och alltid bägge kablarna till manöver.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012