SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: ons okt 22, 2014 7:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: v70 xc awd köp, frågor
InläggPostat: tor dec 30, 2010 20:28 
Har kollat på en v70xc awd -01 som jag är sugen på, iom priset.

Har hört och läst om rykten ang. 4-hjulsdriften som ska vara sämre än den som kom-03(?) med haldex osv. Är den bara skit eller funkar den bra för vanliga människor som behöver bra grepp på vintern..?

Bilen har gått 20000mil. 2,4t 200hk. Automatlåda.

Har kollat bilen och tycker det vibrerar vid gaspådrag. Stödlagret till kardan verkar vara dåligt,eller det glappar väldigt mycket iaf. Men även vänster fram drivknut går att rucka/glappar ganska mycket inuti lådan(upp och ner) inte ut och in. Även litet läckage från den drivknuten mot lådan. Är det så illa att lådan är slut inuti eller finns det något känt fenomen iom.detta och går att få det fixat utan att byta/renovera lådan. Enligt mina erfarenheter kommer nog mesta vibrationerna från drivknuten/axeln vänster fram.

Vad tror ni, eller vet ni hur det ser ut innanför inre knuten i lådan innanför packboxen som borde sitta ytterst..?

tacksam för svar eftersom jag måste bestämma mig snarast

'mvh

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2011 23:31 
Ingen som hört eller vart med om eventuellt problem med glapp i lådan till drivknutarna på en sådan bil..? :?

Eller om någon råkar ha information om automatlådan eller sprängskiss?

mvh

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2011 8:05 
Användarvisningsbild

Hur menar du att det glappar i drivknuten? de är ett ganska rörlig med hyggligt stort spel i huset för drivknuten..? eller är så att du menar att splinsen innuti lådan skulle vara slut?

Vanligt är väl att det läcker mellan lådan och vinkelväxeln, som i sintur sabbar hylsan för drivningen bakåt..
Själv köpte jag mig en -01a automat förra vintern, och den lirade hela den vintern, jag noterade ett läckage vid vinkelväxeln, men fyllde bara på lite olja så rullade den vidare den vintern, ich har väl rullat större delen av våran vinter nu också, men de är fortfarande ett tag kvar, dessvärre så har min hylsa gett upp nu också vilket säkerligen beror på att det inte fanns någon olja kvar :-/ så jag får väl skylla mig själv som inte vidtog någon åtgärd åt detta.. :oops: mene, annars så är jag hur nöjd med bilen som helst, min har nu gått 23k mil, mene visst ingen bil är felfri, de fina är väl bara att det är ganska billigt med delar till dessa bilar

tips kan ju vara att kolla på oljan i lådan, och lite allmänt, de finns ju prutmån om de är saker som felar.. bara kolla runt ^^

XC70 -08 D5 Automat-Geartronic

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2011 10:30 
hej igen!

Glappet är på vänster sida i lådan, inre knuten eller mer korrekt kanske är medbringaren glappar upp/ner i lådan. Ganska mycket med mina ögon sett. Bara att se sig om efter en annan bil kanske, då det verkar som det inte finns delar att köpa till lådan förutom packboxen till lådan där drivknuten går in. :cry:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2011 11:50 
Användarvisningsbild

men det är själva delen som går in i lådan som glappar(1) och inte själva drivknuten(2)?

Bild

De låter kanske oroväckande, mina sitter som berget, däremot så är det visst spel i knuten som de skall vara ^^

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2011 15:31 
Exakt, nr 1 menar jag. Var på volvo reservdelar idag, om jag tolkar skisserna rätt sitter det en hylsa innanför p-boxen som borde gå att byta.. :? Ett annat tips jag fick var att man kunde försöka öka förspänningen i diffen genom att vrida på det stora kugget på andra sidan.
Alltså det runt drivaxeln hö-fram på vinkelväxeln. Låter skumt i mina öron.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2011 17:38 
Användarvisningsbild

De lät som något spännande, men de kanske funkar, om man lägger tryck på den sidan så borde de resultera i att de bli likväridgt på andra sidan, eller tänker jag fel?

Mmhm, men hylsan han pratar om, är hylsan som har blivit lessen hos mig, vad ja nu hoppas på är att de bara är hylsan är kass och inte vinkelväxeln... hylsan kostar 1019:- komplett servicesats med packningar, vinkelväxeln kostar 12000:-

var på volvo och beställe en hylsa idag iallafall, en glad nyhet är att de är samma som till xc90 till xc70, läste nyss att xc70s hylsa max klarar 1000nm och xc90s 1500nm..

lite spännande, 4lax tar volvo för att riva ner vineklväxeln och byta hylsan, samma pris är de för att bya vineklväxeln, fast då tillkommer växelns netta avgift också ^^

dessutom är det bara utbytes... hu

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2011 18:45 
Användarvisningsbild

Reservdelsnummer på hylsorna (XC70 och XC90)?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 04, 2011 3:19 
Användarvisningsbild

Javisst, de kan du få, inga konstigheter

vo 30787988
Hylsan till xc90

Hela grejen var så här: jag stämplade in på volvo gav han mitt regnummer och bad killen i disken ta fram en hylsa, han letade i vida, jag såg att han letade rätt, men på bilden med vinkelväxeln så fanns inte hylsan med, så första svaret blev "nä de finns ingen sån", då kontrade jag med de där art nummret, killen sökte igen och hittade inte de art nummret någonstans på mitt regnummer, så han gjorde en blanksökning och de visade sig vara till xc90.
någon tia senare och en massa letande så hittade jag hylsan på en bild med växellådan, kille var inte alls säker på om de var rätt, men jag övertygade honom att de där måste vara hylsan som du ser där, de är ju utgången från automaten, klicka där nu.
han klickade fram den bilden och la in alla delarena som visades på växelllådsbilden, detta art nummer är samma som för xc90 kom vi då fram till, dessutom var det dyrare att köpra var del för sig än att köpa servicsatsen, de var faktiskti lite roligt ^^

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 05, 2011 0:41 
Har köpt bilen jag kollat på trots mina tvekanden. Blir att kolla vinkelväxelns/hylsans skick när jag kommer vara där och grotta efter diverse oljeläckage från motor/växellåda.

Om du har lust får du jättegärna om du orkar, ta bilder eller beskiva hur du bar dig åt.
Så man vet vad man har framför sig :wink:

mvh

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 05, 2011 8:13 
Användarvisningsbild

Ja, det är givet, ja har lärt mig att alltid ta bilde, mycke bilder, helst ha med sig någon som gör detta, det är så mkt lättare nästa gång man skall göra det, minnet är bra med väldigt kort...

min tanke är att förhopplningsvis dra igång med da projekt omkring den 17e

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme