Reparation av CEM massvis av felkoder m.m

Nyheter, information och diskussion om S60, XC70(01-08), V70(01-08), S80(99-06) och XC90
Skriv svar
Användarvisningsbild
Myggson
Inlägg: 94
Blev medlem: mån aug 29, 2005 20:12
Ort: Just nu Rättvik!!
Kontakt:

Reparation av CEM massvis av felkoder m.m

Inlägg av Myggson » fre nov 19, 2010 12:18

Tänkte bistå med lite information....

Hjälpte kompisen att felsöka en V70 XC 2005 med en jättelista av felkoder.... (ABS, Stolsvärme m.m)
kvaliten är skit men listan e lång...

Bild

Konstaterade att det saknades spänning på vissa säkringar i CEM så vi monterade bort hela modulen.

Bild

Normalt sett så beställs det nu en ny CEM för åtskilliga tusenlappar men klåfingrig som man e så öppnade jag CEM och började mäta,
det visade sig att i ena reläet hade spolen gått sönder, mätte 75 ohm över spolen på det relät som fungerade.

Bild

Turligt nog så hade vi en donator CEM som jag lödde bort relät ifrån och sen monterade jag ihop CEM och alla felkoder utom 1 försvann.

Bild
Bild

Det fel som återstod var felaktig konfigurering CCM och det åtgärdades genom att konfigurera om CCM i VADIS/VIDA
--V70N D5 -03--

Användarvisningsbild
johamn
Inlägg: 1988
Blev medlem: sön apr 06, 2008 12:37
Ort: Degerfors

Inlägg av johamn » fre nov 19, 2010 18:51

Detta gillas skarpt =)

//J
Ford Fiesta, 1,25
Bild

Användarvisningsbild
Myggson
Inlägg: 94
Blev medlem: mån aug 29, 2005 20:12
Ort: Just nu Rättvik!!
Kontakt:

Inlägg av Myggson » fre nov 19, 2010 22:53

Tack för det !

Tänkte att det kan hjälpa nån, många gånger så är det kanske bara att byta ett relä som kostar typ 100kr.

Det första man bör kontrollera på en bil med så många felkoder och fel är att se så det finns spänning till alla eldosor, inte bara byta å prova som det ofta görs..

I detta fall så fanns det ingen spänning till dom markerade säkringarna så det var bara att felsöka baklänges på kretskortet och tänka till lite ;)

En ny CEM kostar ju runt 8.000kr sen jobb och programmering m.m

Sen ska det tilläggas att det gäller att veta vad man håller på med, dagens bilar är ju en dator med kringutrustning :roll:
--V70N D5 -03--

Tinco
Inlägg: 117
Blev medlem: ons sep 03, 2008 16:17
Ort: Tranås

Inlägg av Tinco » lör nov 20, 2010 12:43

Bra tips! Många ggr man byt CEM för avsaknad av spänning, interna krets/relä fel el liknande. Nu kanske man kan testa å laga dom istället :)
På morgonen ska man sova

Användarvisningsbild
johamn
Inlägg: 1988
Blev medlem: sön apr 06, 2008 12:37
Ort: Degerfors

Inlägg av johamn » lör nov 20, 2010 21:36

Tinco - Vågar du, eller blir det jag som får lägga fram detta med? ;)

//J
Ford Fiesta, 1,25
Bild

chorus
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 11, 2007 23:55
Ort: Uppsala

Inlägg av chorus » tor nov 10, 2011 13:35

Fick precis samma fel i min CEM, synd att jag inte hittade den här tråden innan, så hade jag sluppit felsöka själv :)

Vilken korkad design, det hade tagit några sekunder att laga om reläet suttit i sockel

.. tur att jag hade en extra CEM ;)

nicwei01
Inlägg: 86
Blev medlem: tis jan 25, 2011 20:17
Ort: Lidköping

Inlägg av nicwei01 » tor nov 17, 2011 6:21

Hatten av för dig Myggson! Riktigt bra jobbat!

Mvh
Hjälper gärna till med VIDA/DICE
Läser ut och raderar felkoder med Scantool XL och PPC

http://www.garaget.org/nicwei01

Användarvisningsbild
Myggson
Inlägg: 94
Blev medlem: mån aug 29, 2005 20:12
Ort: Just nu Rättvik!!
Kontakt:

Inlägg av Myggson » tor nov 17, 2011 12:15

nicwei01 skrev:Hatten av för dig Myggson! Riktigt bra jobbat!

Mvh
Tackar ! Det har ju hjälpt några iaf :)
--V70N D5 -03--

Glunken
Inlägg: 1
Blev medlem: tor mar 26, 2015 12:00

Re: Reparation av CEM massvis av felkoder m.m

Inlägg av Glunken » tor mar 26, 2015 12:04

Tjena, kan man köpa det där relä:et nånstans?? Verkar som jag fått nått liknande problem, radion och 12v är dött. / Andreas

davzarek
Inlägg: 1
Blev medlem: sön nov 04, 2018 22:28

Re: Reparation av CEM massvis av felkoder m.m

Inlägg av davzarek » mån nov 05, 2018 8:09

Hej!

Har någon klurat ut vad relät heter och vart man kan beställa det?

Aliexpress har det mesta!

CG-63
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 21, 2019 12:57

Re: Reparation av CEM massvis av felkoder m.m

Inlägg av CG-63 » tor mar 21, 2019 13:16

Hejsan alla!!
Reläet i en Volvo S80 2005 heter Tyco V23134-J52-X455 och CEM modulen ser ut som den på bilden.

Data på reläet:
http://www.farnell.com/datasheets/1922666.pdf

Det är svårt att hitta samma relä, Det går att beställa en batch på 25 reläer på Alibaba.
Jag har försökt en annan väg och hittat ett relä i Sverige som har motsvarande värden men fel sockel.
Kommer att få bygga om reläet (Slipa bort 87A) innan jag kan montera det.

Återkommer med resultat :)

CG-63
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 21, 2019 12:57

Re: Reparation av CEM massvis av felkoder m.m

Inlägg av CG-63 » fre mar 22, 2019 22:29

Hittade ett relä på Conrad som verkar passa.

FiC FRC3A-1A-DC12V

https://www.conrad.se/p/fic-frc3a-1a-dc ... B&vat=true

eriklu
Inlägg: 1
Blev medlem: fre maj 10, 2019 11:32

Re: Reparation av CEM massvis av felkoder m.m

Inlägg av eriklu » fre maj 10, 2019 11:44

CG-63 skrev:
fre mar 22, 2019 22:29
Hittade ett relä på Conrad som verkar passa.

FiC FRC3A-1A-DC12V

https://www.conrad.se/p/fic-frc3a-1a-dc ... B&vat=true
Hej,

Har du hunnit prova att byta till reläet från Conrad än?

CG-63
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 21, 2019 12:57

Re: Reparation av CEM massvis av felkoder m.m

Inlägg av CG-63 » sön maj 12, 2019 22:47

hej igen!
Reparationen gick perfekt!

För att se om det är reläet som är trasigt så kan ni mäta över pinne 85 och 86.
Jag mätte med reläet både fastlött och efter jag lödde bort det, motståndet var vid båda gångerna 470 Ohm.
Det ska vara på ca 70-85 Ohm om spolen är riktigt i reläet.
Orsaken att reläet fortfarande har ett motstånd över 85 och 86 är på grund av att det har ett motstånd seriekopplat med spolen.
Det är ett så kallat Coilsuppression motstånd som ska skydda styrkretsen.

Men reläet som finns på conrad saknar ett motstånd som ligger seriekopplat med spolen i relät, så det måste man löda fast på baksidan av kretskortet.(där benen sticker ut, det finns gott om plats mot plasthöljet)
Motståndet är på 470 Ohm
Osäker på om det var 0,25 eller 0,5 watt på motståndet.
För att vara säker så kan man ta ett större watt tal på motståndet då det inte ändrar funktionen utan bara talar om hur mycket ström det kommer att tåla.

Det går att öppna det gamla reläet för att läsa av motståndet.

När allt var klart så startade bilen utan problem och de fel som försvann av detta var.
Ingen hastighetsmätare
Röd Triangel
Bromsfel stanna bilen omedelbart

Är så jäkla tacksam att internet finns!! :D

Lycka till!

Skriv svar