SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: lör aug 02, 2014 9:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vibrationer
InläggPostat: tor sep 09, 2010 19:45 
Hej,

Första inlägget efter att bara läst och beundrat den samlade kunskapen här under nästan två års tid. Men har stött på ett problem som både jag och två mekaniker inte får att gå ihop. Den sista tyckte jag skulle byta drivknut på höger sida ifall det var det. Var inne på det tills jag kollade lite prislappar, känns som att ett par tusenlappar för en eventuell lösning känns lite tråkigt.

Hur som helst så förklarar ju inget av det problemet i sig, utan bara mer vad vad vi är inne på. Efter en spontan sänkning utav bilen i slutet av förra veckan har den börjat vibrera. Svårt att förklara bättre än så. Oavsett hastighet (okej, bilen måste faktiskt ha en hastighet) så känner man hur hela bilen (ratt, inredning, ALLT) vibrerar. Hade den inne på en annan verkstad än där dom sänkte den idag och då vibrationerna verkar komma från höger framhjul så plockade vi helt enkelt ner den sidan lite. Efter vi plockat bort hjul och bromsok och kommer ner till det essentiella så att säga så upptäcker vi att när vi snurrar på skivan så efter ett kvarts till ett halvt varv så klonkar det till (i brist på bättre sätt att beskriva ljudet). Det är inte så mycket som ett ljud alls egentligen, utan mer hela bilen vibrerar till (jag stod lutad mot lyften när han gjorde detta och kände vibrationen i lyften). Nästa klurighet kommer när vi ger fullt rattutslag åt något av hållen så försvinner det helt. Han tyckte vi skulle byta drivknut. Har ni någon annan tanke? Kan det räcka med att limma den? Eller ska jag helt enkelt ta chansen på en två-tre tusen och byta direkt och sluta mesa mig?

Alla tankar, ideér och åsikter mottages tacksamt.

Observera att Bilen det handlar om är guldfärgad! (samt en S60 2,4T -01, ungefär 29 och ett halvt tusen mil)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2010 20:08 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Har läst en hel del om att i vissa fall så blir det vibrationer vid sänkning när bilen har rullat en del, det var nåt med att drivaxlarna har "slitits" in i ett läge dock så var problemet främst på V50 tror jag, det kanske inte e svar på din fråga men värt att ta i beaktning. Jag sänkte min V70 -06 vid 29000 mil utan några problem.

//Skåne

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2010 21:23 
Shhhh... dom är ju ännu dyrare :)

Men enligt killen som skruvade ner det idag så satt det ute vid hjulet. Detta främst för att det försvann helt vid fullt rattutslag (vilket inte flyttar drivaxeln något nämnvärt, däremot drivknuten).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2010 21:45 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Det var nog lite felskrivet av mig, det skulle ju stå drivknutar för det e väl där vinkeln ändras när bilen sänks om jag nu inte e helt fel ute :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2010 21:55 
Axeln ändrar ju också läge när du sänker, men vi uteslöt den nästan helt på grund utav att felet försvann när man vred på hjulen.

Men min stora tanke var direkt att kanske bara skulle behöva limma lite :) Låter ju nästan för bra för att vara sant, och man vet ju hur det brukar bli då. Men tänkte om någon annan haft liknande problem? Och vad lösningen var då.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2010 5:59 
Användarvisningsbild

När du har bilen på fyrpelarlyft, olastad, glappar det något i drivaxlarna då?

//J

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2010 23:35 
Inte vad jag märkt nej.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 04, 2010 0:41 
Bytte drivknuten på höger sida och vibrationerna ändrade art. Från att alltid ha vibrerat vibrerar nu bilen endast vid acceleration (eller ibland när man kör uppför, dvs belastning) och i hastigheter över 50 km i timmen. Ibland vibrerar den ingenting. Ibland vibrerar den om du svänger vänster. Ligger man på småvägar och pressar riktigt duktigt i kurvorna försvinner vibrationerna helt efter en tjugo minuter. Bara för att återkomma nästa gång bilen är "kall".

Och svänger man höger blir oftast vibrationerna mindre märkbara, alternativt försvinner.

Jag blir galen!

Och kör jag i ett gupp så vibrerar det till. Ibland.

Hade felet varit konstant hade det varit lättare att hitta tror jag :)

Nån som har några ideér?

Upptäckte dessutom att ena bulten som håller fast dämparen HF i nederkant satt löst, denna skruvades fast igen men ingen skillnad. Ska således även lämna in bilen på en hjulinställning nu i veckan för att se om detta kanske löser det. Återkommer.

/edit:

Kom att tänka på att vid konstant fart, eller motorbroms så är bilen helt vibrationsfri.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 04, 2010 6:32 
Användarvisningsbild

Om det blev bättre, men inte bra av, att byta höger drivknut ligger det ju väldigt nära till hands att tro att ett byte av även den vänstra löser resterande problem... :!:

//Brådhis

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 04, 2010 18:20 
Tanken har slagit mig också, så ska försöka ta hem en sån nästa gång jag känner nån som passerar biltema (Biltema hade bara en hemma sist, därför jag enbart bytte höger).

Men tänkte om någon hade några andra förslag, som typ ägg-däck, eller motorkuddar osv. Nåt jag kan testa så länge.

Sen det som får mig att tro att det är nåt annat är ju att vibrationerna försvinner när jag kört ett tag (främst när jag pressar lite).

Bilen kanske bara vill bli körd hårt??! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 02, 2010 21:02 
Har nu bytt även vänster drivknut. Problemen är nu mindre märkbara. Men vid svag vänstersväng samtidigt som gaspådrag så vibrerar det fortfarande. Inte alls lika mycket som innan, men märkbart.

Svänger jag däremot åt höger försvinner vibrationerna direkt. Ibland om jag kört rakt vibrerar det vid acceleration, ibland inte. Känns som om det har att göra med åt vilket håll jag svängde sist, svänger jag till höger och går tillbaka och kör rakt så försvinner vibrationerna.

Nån med någon idé?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2010 23:03 
Hittade en jättestor tom parkering när jag var ute nyss och kunde inte låta bli att köra lite i cirklar. Sagt och gjort, började på ettan och pressade på (vänstersväng då detta framkallar problemen annars), och hörde inte ett enda ljud. Fortstatte, la i tvåan och gasade lite till, ända tills min bättre halva som satt klistrad mot rutan skrek "nu välter vi!". Vid andra eller tredje varvet fick jag ett tjutande som jag inte kunde lokalisera mer än att det kom framifrån. Jag stannade rätt omgående och kunde konstatera att det tjöt när jag stod still och vred på ratten (inte högt, men hörbart). När jag körde därifrån lät det minsta lilla jag svängde. Stannade och stod still en stund, gick ett varv runt bilen och kände mig helt övergiven av min kära bil. Satte mig i bilen igen för att köra hem och då var "tjutandet" borta men vibrationerna vid vänstersväng samt acceleration var där och tydliga igen.

Någon som har minsta lilla tanke? Har ett svagt minne att sista besiktningen så nämnde de att den glappade i inre styrleden. Kan detta ge vibrationer? Kan det ge ett "tjutande" ljud?

Ger snart upp och säljer bilen till halva priset bara för att bli av med skiten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2010 14:42 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Roxenhall skrev:
Hittade en jättestor tom parkering när jag var ute nyss och kunde inte låta bli att köra lite i cirklar. Sagt och gjort, började på ettan och pressade på (vänstersväng då detta framkallar problemen annars), och hörde inte ett enda ljud. Fortstatte, la i tvåan och gasade lite till, ända tills min bättre halva som satt klistrad mot rutan skrek "nu välter vi!". Vid andra eller tredje varvet fick jag ett tjutande som jag inte kunde lokalisera mer än att det kom framifrån. Jag stannade rätt omgående och kunde konstatera att det tjöt när jag stod still och vred på ratten (inte högt, men hörbart). När jag körde därifrån lät det minsta lilla jag svängde. Stannade och stod still en stund, gick ett varv runt bilen och kände mig helt övergiven av min kära bil. Satte mig i bilen igen för att köra hem och då var "tjutandet" borta men vibrationerna vid vänstersväng samt acceleration var där och tydliga igen.

Någon som har minsta lilla tanke? Har ett svagt minne att sista besiktningen så nämnde de att den glappade i inre styrleden. Kan detta ge vibrationer? Kan det ge ett "tjutande" ljud?

Ger snart upp och säljer bilen till halva priset bara för att bli av med skiten.

Hmm. Har du kollat oljenivån till styrservopumpen. Jag hade ett likartat problem i våras och övade då cirkelkörning precis som du med likartat resultat. :wink: Lite mer olja i servobehållaren så var bekymret borta. Var noga med att inte fylla för mycket; till nedre strecket om bilen är helt kall och till det övre om den är helt varm; inte mer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2010 14:46 
Ska genast kolla detta. Är servo olja något man ska byta för den blir dålig, eller går den hur länge som helst?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2010 15:04 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Oljan skall i normala fall inte behöva bytas. Men om oljebrist visar sig vara orsaken till ditt problem och du har kört länge med detta kan det vara så pass mycket metallskräp (små spån) i oljan på grund av pumpslitage att det är bäst att byta varvid man också ser till att spola ur systemet så att det blir hyggligt rent.

Du kan själv avgöra detta genom att lysa med en bra ficklampa ner i oljebehållaren och kika på spånmängden. Men det kan förstås vara vanskligt att själv avgöra vad som är normalt så det kan vara klokt att kolla det hela med någon erfaren mek.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2010 19:46 
Saknades minimalt med olja, men tydligen minsta flaskan man kan köpa är på 0.9768 liter och kostar 200 spänn. Jaja, nu är det fullt, och den såg väldigt ren och fin ut.

Löste dock inte problemet tyvärr. Får nog ge mig på och chans-byta ett hjullager (billigare än drivaxlar). Höger fram är inte ett år gammalt, så gissar på att det är friskt, men vänster fram kanske inte vill leka mer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2010 19:57 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Roxenhall skrev:
Saknades minimalt med olja, men tydligen minsta flaskan man kan köpa är på 0.9768 liter och kostar 200 spänn. Jaja, nu är det fullt, och den såg väldigt ren och fin ut.

Löste dock inte problemet tyvärr. Får nog ge mig på och chans-byta ett hjullager (billigare än drivaxlar). Höger fram är inte ett år gammalt, så gissar på att det är friskt, men vänster fram kanske inte vill leka mer.

Tråkigt att höra att det inte hjälpte. Jag var rätt säker på att ha träffat rätt när du sa att du fick fram missljudet vid just vänstersväng, hörde den tjuta när du stod still och vred på ratten samt att det ljudet försvann efter ett tag. Tjutandet kan ju i vart fall inte bero på defekt lager (eftersom du stod still) utan var med all säkerhet servopumpen.

Vad som hände när du körde i cirklar på P-platsen var med all säkerhet följande: Bilen lutar förstås åt höger när man svänger vänster. Då rinner oljan i behållaren åt höger och om nivån är låg riskerar det att bli tomt på vänster sida, där slanganslutningen till pumpen sitter. Pumpen suger då luft istället för olja och börjar låta illa. Ljudet kvarstår sedan en stund eftersom det kommit luft i systemet och det tar ett tag för pumpen att bli helt full med olja igen.

Beträffande lagren: En bra verkstad bör kunna avgöra om du har lagerfel innan du bestämmer dig för att byta lagret. Så har det i vart fall varit de gånger jag haft problem med lagren (två gånger på min gamla 855:a).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2010 20:02 
Admin
Admin
Användarvisningsbild

Även om behållaren är full med olja betyder ju det inte att servopumpen blir helare för det. Läge att se över den biten med servo/styrväxeln iom att det lät när den stod still. Det är inte direkt ovanligt att pumpfan ger upp.

Nya bilar är precis som hästkött.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2010 20:13 
Det tjutande ljudet i servopumpen vid cirkelkörning försvann när jag fyllde på oljan. Det som inte försvann var vibrationerna i bilen vid vänstersväng och gaspådrag.

Men kan ett hjullager ge vibrationer som fortplantar sig tydligt i bilen? Min verkstad säger att det inte är nåt fel på drivaxlar, och tyckte det var lite onödigt att byta drivknuten på vänster sida. Dom har inte sagt nåt om hjullager, men dom kanske heller inte kollat efter det. När det högra kastade in handduken så hördes det tydligt, men har läst här att så inte alltid är fallet.

Vad finns det mer som det kan vara förutom drivaxlar och hjullager som skulle påverka? Kan fjäderbenslagret ge vibrationer i bilen när man kör? Kan det vara bussningar på länkarmen? Motorfäste? (hade bilen inne för det i våras och bytte det undre fram och det ovanpå, resten var okej sa dom då)

Börjar tröttna på vibrationerna nu faktiskt och funderar seriöst på att sälja bilen till första bästa som vill ha en bil som blandar drinkar själv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2010 20:26 
Admin
Admin
Användarvisningsbild

ha ha den var bra! :D Blandar drinkar själv.

Nya bilar är precis som hästkött.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme