SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: lör apr 19, 2014 18:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör sep 03, 2005 14:33 
Admin
Admin
Användarvisningsbild

Jag köpte ju ett helt nytt krängningshämmarstag och idag tänkte jag byta det, för jag misstänkte att det var det som lät så illa i framvagnen. Nästan allt annat är ju bytt... :roll:

MEN... När jag började lossa klapperstagen så upptäckte jag vad som var fel... Det var glapp i ett sådant... Jag har iof sig kört knappt 5000mil med det, men det är ju f-n att de inte håller längre... :evil:
Morsan och farsan skulle till stan, så jag bad de köra förbi Biltema och köpa ett för 119kr, men de var naturligtvis slut, så det få bli ett original igen. Hade dock varit kul att se om Biltemas är ännu sämre än Volvos...

Nåja, nu har bilen nya skivor fram och jag struntade i att byta krängningshämmaren. Jag lossade den och insåg att det är rätt mycket jobb för man får inte ut den om man inte sänker ner subframen. Bussningarna var inte bra, men jag tror att de håller länge till...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 03, 2005 19:45 
Admin
Admin
Användarvisningsbild

5000 mil är länge för ett klapperstag! På min bil har livslängden varit mellan 3500 och 4000 mil!

Efter 8000 mil har jag och tidigare ägare gjort av med 2st klapperstag på varje sida. SÅ ny är det det tredje klapperstaget jag kör med. SÄljaren på volvo sa att de har förbättras, men det återstår att se...

Edis, då slapp du byta allt, det känns väl bra?

Inläggsrubrik: Biltema
InläggPostat: lör sep 03, 2005 20:23 
Användarvisningsbild

Mitt första inlägg........

Jag snålade och köpte Biltemas för 119 kr/st, har nu åkt ca 500 mil sen bytet så får väl se hur länge dom håller :roll:

Viktigt är vid montering att inte skada gummidamasken när man sätter dit nyckeln för att hålla emot, en avslipad blocknyckel gör susen.

Volvos nya stag har Torx i änden för att lättare kunna hålla emot utan att behöva sätta blocknyckeln bakom och skada gummit.

Montering med muttermaskin utan att hålla emot gör att kulan/bulten snurrar en hel del innan det greppar och muttern dras åt vilket förkortar livslängden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 04, 2005 9:17 
Admin
Admin
Användarvisningsbild

Välkommen hit :D

Torxlösningen är riktigt bra, men så har ju verkstäderna en himla förkärlek till mutterknackare och jag tror att det användes när den monterades första gången för jag fick den utbytt när jag köpte bilen...

På den andra sidan har jag aldrig använt mutterknackare, så vi får se hur länge den håller. Kan faktiskt vara en bra teori det där med mutterknackare... Tål att undersökas! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 15:41 
Admin
Admin
Användarvisningsbild

Hämtade grejer på Volvo idag. Klapperstagen kostar 552kr (-8% med Volvokort), det är ju ett rövarpris av guds nåde med tanke på hur dåliga de är :?

När jag ändå gnäller om priser, så kan jag inte fatta hur ett helt spikrakt, obockat bromsrör som är en meter långt kan kosta 254kr... :shock:

Det är värre än Audis priser kan jag säga.... :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 06, 2005 18:01 
Admin
Admin
Användarvisningsbild

Det var billigt för klapperstaget! Jag gav 580:- - rabatt för mitt.

Bromsröret var däremot dyrt tycker jag, ett klart överpris.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 11, 2005 16:10 

Kan inte flera testa Biltemas då? =)
Jag skulle vilja veta resultat av det hela :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 11, 2005 23:04 
Jag bytte stagen på en 850 turbo jag hade innan S60:n. Monterade Biltemas och körde 2 000 mil innan jag sålde bilen, så så långt håller dom i alla fall. Eftersom man får några stag från Biltema till priset av ett Volvostag så skulle jag köpa Biltema igen. Är ju inte svårt att byta heller.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme