Startspärr problem
Startspärr problem
Tjena.. Skulle ut och starta bilen nu men fick inte igång den. Då efter att ha kliat mig i huvet två till 46 gånger så såg jag i medelande rutan att det stod:
Startspärr, Var vänlig kolla manual!
Sagt och gjort förstod att det va något med startspärren.. Men i instruktions boken stod ju bara sånt man redan visste.. Att man måste ha sin egna nyckel ( Volvo är inte dumma dom) och att man inte ska ha flera olika nycklar med olika starkoder i samma nyckelknippa mm mm.,. ja U guys know the drill.!
Så jag drog hem och hämta mina andra nycklar och skulle testa. Börja med vanliga nyckeln och medelandet va borta.. Så jag försökte start bilen,, NIX, Testa med dom andra nycklarna.. NIX.. VAF** .. Bilen funka igår och larmdosan funkar som det skall.. .. Någon?!
Startspärr, Var vänlig kolla manual!
Sagt och gjort förstod att det va något med startspärren.. Men i instruktions boken stod ju bara sånt man redan visste.. Att man måste ha sin egna nyckel ( Volvo är inte dumma dom) och att man inte ska ha flera olika nycklar med olika starkoder i samma nyckelknippa mm mm.,. ja U guys know the drill.!
Så jag drog hem och hämta mina andra nycklar och skulle testa. Börja med vanliga nyckeln och medelandet va borta.. Så jag försökte start bilen,, NIX, Testa med dom andra nycklarna.. NIX.. VAF** .. Bilen funka igår och larmdosan funkar som det skall.. .. Någon?!
Hehe, lustigt detta hände mig för en vecka sen med min V70.
Som tur e hade jag garanti kvar så bärgning å rep kosta gratis.
felet va tydligen ett relä som sitter precis vid startmotorn som hade erjat så mitt tips är att du kollar kablar och kopplingar runt detta område, ett tips jag fick i telefonen var att sticka in nyckeln å dra ut den (fast inte helt ut) ett tiotal ggr i täningslåset..
Jag gjorde precis som du testade alla nycklar, koppla ur batterit, låste å lät den stå 30 min, grejen va att jag stod på en busshållplats så ja fick lite arga blickar om man säger så..
Bärgningen gick av stappeln på kvällen så bilen stod still hela natten å när dom skulle ta in den så hade den tydligen startat en gång men sen varit död..
Som tur e hade jag garanti kvar så bärgning å rep kosta gratis.
felet va tydligen ett relä som sitter precis vid startmotorn som hade erjat så mitt tips är att du kollar kablar och kopplingar runt detta område, ett tips jag fick i telefonen var att sticka in nyckeln å dra ut den (fast inte helt ut) ett tiotal ggr i täningslåset..
Jag gjorde precis som du testade alla nycklar, koppla ur batterit, låste å lät den stå 30 min, grejen va att jag stod på en busshållplats så ja fick lite arga blickar om man säger så..
Bärgningen gick av stappeln på kvällen så bilen stod still hela natten å när dom skulle ta in den så hade den tydligen startat en gång men sen varit död..
Antennringen kan du byta utan att behöva ta bilen till volvo!
De är som att byta en glödlampa., inte behöver du ta med hela bilen till volvo för det!
Däremot kanske du kan behöva kolla felkoder, men troligtvis är det den som spökar!
Känns tråkit att köpa och byta den och felet kvarstår.....
Så felkods utläsning är nog alltid att föredra!
De är som att byta en glödlampa., inte behöver du ta med hela bilen till volvo för det!
Däremot kanske du kan behöva kolla felkoder, men troligtvis är det den som spökar!
Känns tråkit att köpa och byta den och felet kvarstår.....
Så felkods utläsning är nog alltid att föredra!
Det jag inte har, har inte Volvobutiken heller
-
- Inlägg: 111
- Blev medlem: sön apr 21, 2013 1:02
- Ort: Los Angeles
Re: Startspärr problem
CEM6C48. Hur vet man om det är nyckel eller antennringen?
Har även meddelande " start avbruten. Försök igen".. Startmotor går inte runt
Har även meddelande " start avbruten. Försök igen".. Startmotor går inte runt
-
- Inlägg: 111
- Blev medlem: sön apr 21, 2013 1:02
- Ort: Los Angeles
Re: Startspärr problem
Update: inget problem med antenn ring. Enbart nyckel, transponder, som är körd, och reservnyckeön fungerade utmärkt!
Re: Startspärr problem
Riktigt gammal tråd. Men precis som du redan påstått. CEM6C48 är inte antennringen över huvudtaget. I det utförandet har CEM läst ut transpondern redan, men den stämmer inte överens med den lagrade datan. 2 orsaker: 1 . fel nyckel: 2. Trasig nyckel..
