Westholm_A skrev:
1. Varför skulle man vilja "flasha" om CEM? För att ändra utrustningsnivån på bilen? Eller finns det också andra skäl?
Man kan flasha om den för att ändra utrustningsnivå eller ändra mätarställning (om man även justerar DIM så får man ingen manipulations felkod på körsträcka som annars dyker upp). För att nämna två saker. En utläsning av CEM ger dessutom den hemliga PIN koden för din bil som låter dig göra nedanstående saker med bara en laptop och USB interface.
Westholm_A skrev:2. Vissa tillbehör har ju alltid gått att lägga till, förutsatt att man laddar rätt mjukvara, t.ex. PHM och RTI? Är det sådana tillbehör du nu kan lägga till och ta bort på egen hand? Och vad är förutsättningarna för att det skall funka? Måste delen ifråga, säg PHM för enkelhets skull, redan ha rätt mjukvara inprogrammerad i sig så att det bara gäller att få CEM att fatta att det finns en PHM på plats som bör användas? Eller kan du även förse PHMen med den mjukvara den behöver om den inte redan har den? Finns den mjukvara i så fall redan lagrad i bilen någonstans (t.ex. i CEM)?
Yes, jag kan på egenhand lägga in / ta bort RTI/PHM m.m. Man måste ha en färdig exvis. PHM som suttit i rätt åsmodell. Det finns ingen mjukvara lagrad i bilen för något utan den hämtas ifrån Volvo om du måste ladda in 02'ans mjukvara i en 01 PHM som exempel.
Här går det också att lyfta mjukvaran från PHM #1 -> PHM #2 om dom är lika hårvarumässigt. PHM är bara ett exempel, det går också att "Klona" DIM på detta sätt.
Westholm_A skrev:3. Andra tillbehör har ju inte gått att lägga till och få att funka fullt ut mot CAN-nätet, t.ex. Xenonljus och DSTC. Om jag fattat rätt är restriktionen att dessa saker måste finnas i CarConfig från början. Finns de inte där är det kört. Kan du nu även kringgå den restriktionen?
Japp, det finns ingen sån restriktion.. jag har gjort om en ABS bil -> STC och monterat Regnsensor. Två saker som inte går att ändra enligt Volvo, dom "måste" väljas vid beställning av bilen.
Westholm_A skrev:4. Det verktyg som du använder för detta, är det något som du åtminstone delvis utvecklat själv? Eller är det något som man kan köpa?
Själva interfacet (hårdvaran) har jag köpt från Kina! Men mjukvaran innuti har jag skrivit. Så det finns inget du kan köpa för att göra det jag gör. Av förklarliga orsaker så tänker jag inte avslöja exakt hur detta fungerar, men jag har skrivit program som utför ändring av CarConfig och programmering av vissa enheter mycket enkelt i Windows.
En mek sa nyligen att "Det där var ju mycket lättare än när vi gör det!". När jag la in mjukvaran (CarConfig byte'n) för bränslevärmare.
Westholm_A skrev:Frågar fortfarande mest därför att jag är nyfiken. Har inga direkta planer på att själv ge mig på att labba med detta för närvarande utan bara intresserad av att insupa lite lärdom från någon som uppenbarligen vet mer om saken än jag.

Det är kul att utforska vad som är möjligt och lära sig tekniken bakom bilen. Man får lite inblick i hur dom utvecklat det hela och hur otroligt framtidstänk det är på varje komponent.