SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: mån apr 23, 2018 8:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön aug 02, 2015 5:51 

I min Volvo xc 60 finns Volvo on Call (VOC). Om jag förstår det rätt har VOC bl.a. en funktion som medger att man fjärrstyr sin dieselvärmare med en app i mobilen. När bilen är tre år gammal tar Volvo en årlig abonnemangskostnad för VOC. Den enda funktion jag tycker verkar vettig i VOC är värmarstyrningen, men sannolikt kommer jag att använda funktionen ytterst få gånger och då blir abonnemangskostnaden astronomisk. Min fråga då till er som kan är då följande:

När nu Volvo tydligen genom en app kan SMS:a (eller vad man nu gör) min bil för att programmera tiduret borde väl jag kunna göra det själv på annat sätt än genom VOC (jag gör ju motsvarande gratis till värmepumpen i stugan). Det vore ju märkligt om ingen kommit på och konstruerat en gratisapp (eller i vart fall en med engångskostnad) som möjliggör fjärrstyrning av dieselvärmaren. Är det någon som vet?

InläggPostat: sön aug 02, 2015 8:10 

Det finns väl en app som heter HEATER START som ska vara gratis tror jag

InläggPostat: sön aug 02, 2015 8:48 

Tack, men det är väl appen till Volvo on Call som förutsätter abonnemang. Det borde ju finnas en app utan abonnemang. Eftersom VOC klarar detta måste ju allt som behövs egentligen vara appen och förmodar jag ett befintligt telefonnummer på ett SIM-kort i värmarens manöverpanel. Kanske någon som vet hur detta fungerar?

InläggPostat: ons jan 03, 2018 15:02 

Jag är nu i samma situation, dvs den enda delen av On-Call-appen jag använder är fjärrstart av värmaren (och det endast under vinterhalvåret) så jag är inte heller jättesugen på att betala ett årsabonnemang bara för denna funktion.

Fungerar det att använda Heater Start-appen eller kräver den också ett aktiverat on-call-aboonemang (dvs att man betalar)?

InläggPostat: ons jan 03, 2018 15:31 

Jag svarar på min egen fråga.

Jag ringde just Volvo support och fick svaret att även Heater Startappen kräver ett giltigt On-call-abonnemang.

InläggPostat: ons jan 03, 2018 16:26 
Användarvisningsbild

Med all respekt för er som inte använder VOC till annat än värmaren så kan kanske en 3 hundring om året vara mycket, men VOC är ju så mycket mer , dom hjälper till med massa saker om man vill , och säkerhetsfunktionerna om olyckan skulle vara framme är ju helt otroliga

:D

InläggPostat: ons jan 03, 2018 16:48 

Ja, säkerhetsfunktionerna är svåra att värdesätta. Jag använder även appen till att skicka destinationer till navigatorn så lite mer än bara värmare använder jag den till, men inget som jag inte kan vara utan.

Körjournal har jag använt någon gång för att titta hur lång tid en resa tog eller vilken tid jag faktiskt åkte eller var framme.

Låst bilen har jag också gjort någon gång när jag missat det. Detsamma gäller tuta/blinka när jag glömt bort var jag ställt bilen. In-car delivery har jag också testat en gång.

Under tre år så har jag använt andra funktioner än starta värmaren max 30 gånger skulle jag gissa (högt räknat). Men det är bara för att tjänsterna ingår. Skulle jag betalat 10kr styck för varje gång jag använt de skulle jag låtit bli.

Vad är det för något mer de hjälper till med? Intressant att få veta för det kanske finns något intressant som jag missat.

InläggPostat: ons jan 03, 2018 16:58 
Användarvisningsbild

Och skulle tex fönsterhissarna bak gå sönder behöver man ju inte laga dom, tänk hur hög kostnaden skulle bli per gång dom används...

För att inte tala om tankluckan, där kan vi snacka kostnad per gång den används!

:wink:

//Brådhis

InläggPostat: ons jan 03, 2018 17:41 

Ja, man kan naturligtvis göra sig lustig över uträkningen. Men faktum är att olika tjänster kan ha olika affärsmodeller. Man får ibland betala för ett kanalpaket till sin TV-leverantör trots att man kanske endast tittar på en av kanalerna som ingår. Man kan betala sitt telebolag per skickat SMS eller så har man fria SMS i sitt abonnemangspaket och får skicka hur många som helst. Man kan betala månadsavgift till Netflix eller hyra enstaka filmer via t.ex. iTunes. Jag väljer betalningsmodell efter användning. Min son skickar få SMS så han betalar per styck. Jag skickar flera så jag har fria SMS.

Det jag mest ville belysa är det faktum att bara för att man använt tjänsterna betyder inte att man vill betala för dessa.

InläggPostat: lör jan 06, 2018 11:58 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Personligen anser jag att säkerhetsdelen i VOC är värd kostnaden!
Jag ser det som en slags försäkring, och en billig sådan dessutom. Som med alla andra försäkringar hoppas jag naturligtvis att jag betalar fullständigt i "onödan" men bara vetskapen om att bilen ropar på hjälp om olyckan skulle vara framme känns bra. Eller som för en kompis, han blev uppringd då VOC registrerade att bilen var i rörelse trots att den var avstängd och låst. Den stod då på Gotlandsfärjan men hade ju kunnat stå på en transport på väg ut ur landet.

VOC påminner även om att boka servicetid när det drar ihop sig för det, och du kan få tidsförslag bara genom att svara "Ja" via OK-knappen i bilen. Och den påminner med en dåres envishet! :D

Fjärrstyrningen av värmaren är guld värd då jag har varierande sluttid på arbetsdagarna och värmaren används flitigt. Inte bara när det är minusgrader.

Så ja, JAG anser att dom där hundralapparna per år är väl investerade pengar och en helt OK summa med tanke på vad jag får för dom. VOC kan ju faktiskt rädda mitt liv om olyckan skulle vara framme.

InläggPostat: sön jan 07, 2018 17:49 
Användarvisningsbild

Kan inget annat än hålla med mr h.
Sen ser man även bränslemängd och förbrukning på sträckorna du kört.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

InläggPostat: mån jan 22, 2018 12:39 

Det som irriterar mig mest med värmaren är att när man har varit på vintersemester och vill att bilen ska vara varm när man kommer hem så går inte det!
Bilen går ju ner i "viloläge" efter 7 dagar och startar inte igen förrns man har startat bilen manuellt. Lägga tidur går ju inte heller eftersom den då startar varje dag tills man kommer hem och då lär inte bilen starta....
Det borde gå att skicka ett kommando med tidur och att bilen "kollar" om det finns något kommando i kö 1ggr/dygn.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme