Men häromveckan var det hänt: När jag låst upp och öppnat förardörren hörde jag ett klapprande ljud från passagerardörren (ungefär som från ett relä som snabbt slår fram och tillbaka). Jag noterade också att den dörren inte låsts upp. Ljudet (som jag lokaliserat till PDMen) och problemet att låsa/låsa upp dörren försvann sedan jag väntat en stund men har tyvärr visat sig återkomma varje gång jag låser upp efter att bilen fått stå en liten stund.
Jag har läst felkoder och hittat CEM 1A53, vilket betyder att det är problem med CAN-kommunikationen mellan CEM och PDM. Felet kan bl.a. bero på bristande spänningsmatning till PDMen och jag misstänkte först att det var där knuten satt. Men nu är jag inte så säker på det längre. Jag har plockat ur båda kontaktstyckena ur PDMen, sprejat den grå (den med grövre kablar) med CRC 5-56, och kört den upprepade gånger fram och tillbaka i uttaget på PDMen för att förbättra kontaken men det verkar inte hjälpa. Det jag däremot noterat när jag hållit på med detta är att PDMen klapprar en liten stund varje gång den får ström på nytt men att ljudet upphör sedan den fått vara inkopplad en kort stund.
Frågor:
1. Är det någon gång som varit med om detta förut och på en gång kan säga vad det handlar om?
2. Jag misstänker nu att det är själva PDMen det trots allt är vaj på. Tror jag rätt?
3. Om PDMen måste bytas, kan jag hitta en ny på skroten? Jag misstänker att det kanske inte är helt lätt utan att köpa en dörrsida eftersom jag gissar att skrotarna ofta låter PDMen följa med dörrsidan. Tror jag rätt om detta?
4. Om jag skall leta efter en PDM på skroten, funkar det med vilken som helst från en V70 (eller S60) av MY 2003 eller äldre? Artikelnumret ser ut att vara detsamma fram t.o.m. 2003 (306 58 117).
5. Någon som vet vad Volvo tar för en ny PDM? Detta kan jag i och för sig enkelt kolla själv men någon kanske redan vet ungefär vilka pengar det kan tänkas handla om.
Tack på förhand för all hjälp,
Anders