Fjärr & Dieselvärmare - igen...

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Skriv svar
Raven

Fjärr & Dieselvärmare - igen...

Inlägg av Raven » tor dec 09, 2010 9:39

Hej alla glada.
Ny på forumet och med följande "dumma" fundering:

Jag har fått tag på en Defa Smartstart (dvs. Defas fjärrkontroll & mottagare för bil) och funderar på om det är möjligt att få det att funka så att den aktiverar Dieselvärmaren på den sprillans nya V70 D5 AWD som jag (förhoppningsvis) får levererad nästa vecka.

Jag har försökt läsa mig till detta och hittat massor av trådar på forumet, men jag har fortfarande inte riktigt förstått om det är möjligt på denna generationen av V70. Jag har förstått att det inte funkar att bara koppla in den, men jag läste något kring ett hemmabygge som tydligen fick det att fungera - dock på en äldre modell av bil om jag inte missuppfattat. Det skrivs även en del om "AEM" och eventuellt behov av detta. Vad är i så fall det? Och har jag det kanske redan??

Defaboxen i sig har extra utgång för att styra bränlevärmare (normalt är den ju gjord för att styra el-värmare). Men den utgången har ju bara av och på signal, ingen Canbus kommunikation, vilket jag antar är vad som krävs. Jag anser mig hyfsat kunnig på att bygga ihop elektronikprylar (för det är väl antagligen det som krävs?), men jag duger inte till att själv klura ut vad som i så fall behövs och hur det skall kopplas in.

Alltså: Skulle någon vänlig skäl kunna förbarma sig och hjälpa mig att reda ut detta så att även jag förstår?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
edwall
Admin
Admin

Inlägg av edwall » tor dec 09, 2010 23:54

Jag skulle säga att det med största sannolikhet är omöjligt. ta en titt på originalfjärrstarten http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... %29%202011 är bild 23-24 som kanske är intressanta. Men sedan är det vida programering också, så någon mjukvara läggs in, men exakt vad vet jag inte.

AEM är en tillbehörsmodul som kommunicerade med CAN nätet på den gamla V70N bilarna 00-04, inget som finns på V70II
V70 II 2.4D -08 Polestar edition 205hk 450Nm I SYM Jet 50cc -00 I TWS Tracker 250cc -05
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » fre dec 10, 2010 17:45

Det fjärrstarten gör(orginal webasto) är att framföra en minussignal för att starta bränslevärmaren samt bryta minussignalen när den är AV.
Jag har inte den blekaste vad defan har för utgång men omöjligt låter det inte. Fjärrstyrningen är inte CANstyrd.
Bild

Raven

Inlägg av Raven » mån dec 13, 2010 23:02

Tack för svar!

Är du Reddiz helt säker på att det räcker med bara minussignalen för att få värmaren att starta, även på V70II? I så fall borde det ju vara "enkelt" att få detta att funka - jag tog för givet att det styrdes via Canbus. Men även om man skulle få igång värmaren är frågan förstås om "resten av" bilen fattar det, så att t.ex. kupefläkten startar?? (eller är det kanske det som VIDA-programvaran fixar. Den var inte speciellt dyr vill jag minnas. Någon hundring bara)

När man tänker på saken borde ju frågan vara intressant för flera än mig: Det finns ju billiga fjärrkontroller och GSM-moduler från t.ex. Elfa som vem som helst skulle kunna koppla in och därmed komma betydligt billigare undan än Volvo eller Webastos lösningar.

I vilket fall har Defan en utgång som, enlig installationsanvisningarna, går att koppla direkt till t.ex. Webasto Thermotop C och E (vet ej vad som sitter på Volvon) Annars kan man ju förstås, med hjälp av t.ex. ett relä, få fram både plus och minus till värmaren om det är det som krävs.

Skulle vara intressant att hitta det fullständiga kopplingsschemat till kablaget i Volvos moteringssats som edwall länkade till....

Hembygget jag tänkte på när jag skrev första inlägget var ditt Reddiz och Volvis projektt: viewtopic.php?t=7791&highlight=
Men det kanske inte alls handlar om samma sak? (jag hittade aldrig någon riktig byggbeskrivning / kopplingsschema, men jag var ganska trött då jag läste den långa tråden och det kanske inte heller var tänkt att sprida ert projekt vidare?)

Jag tar hursomhelst gärna emot mer info och tips för att komma vidare i mitt lilla projekt!

Användarvisningsbild
D5power

Inlägg av D5power » sön feb 05, 2012 10:10

Hur har projektet gått ?
Blir det något billigar än Volvo fjärrkontroll ?

// A

Skriv svar