SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: tor jul 24, 2014 14:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 14, 2009 9:40 
pumba skrev:
Vi har även provat det utan resultat,,

En jag känner på volvo verkar helt övertygad om att det mest troliga är värmepaketet,, Han tror inte att det beror på vattenpumpen heller,,

/Micke

Har hört det också att det troligen är värmepaketet som är kass men då skulle det tydligen va helt täppt men jag har ju cirkulation i mitt fast ingen värme.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 14, 2009 21:30 
Är värmepaketet tätt borde det inte bli någon värme om man bara kör med dielsvärmaren.

Kör man motor och värmare samtidigt går väl båda pumparna och man får bättre cirkulation.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 14, 2009 22:49 
går att testa termostaten igenom att lägga den i kastrull och koka vatten, strax innan 100`grader ska den öppnas.
vattenpumpen är väldigt dyr om den går på 1500, för cirka 550 spänn får man vattenpump till V70XC -00 och lika summa för V50 -04 2,4.

byt kamrem samtidigt isf.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 14, 2009 23:21 

Kan den här tråden hjälpa: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=46107

Inlägg 21 nämner programvaru-uppdatering...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 15, 2009 14:38 
Har haft samma bekymmer med värmen. Bytte värmapaket så var problemet borta. Kom värme med dieselvärmaren aktiverad men inte med motorn igång. Om det inte kommer värme med varm motor och värmereglagen inställda på max värme så kan man nog utesluta att det är mjukvarurelaterat eller bekymmer med kupé tempsensorn. Spolade värmepaketet utan antydan till att det skulle vara dålig cirkulation i den. När jag tog bort den så var den delvis tät. Så mitt råd, byt värmepaket.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 15, 2009 15:25 
jarmo skrev:
Har haft samma bekymmer med värmen. Bytte värmapaket så var problemet borta. Kom värme med dieselvärmaren aktiverad men inte med motorn igång. Om det inte kommer värme med varm motor och värmereglagen inställda på max värme så kan man nog utesluta att det är mjukvarurelaterat eller bekymmer med kupé tempsensorn. Spolade värmepaketet utan antydan till att det skulle vara dålig cirkulation i den. När jag tog bort den så var den delvis tät. Så mitt råd, byt värmepaket.

Bytte du själv eller lämnade du bort det??
Capris??

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 15, 2009 19:10 
Bytade värmepaket själv. Köpte ett beg på Jönköpings Bildemontering för 1250 kr. Inga större bekymmer att byta om man har lite vana att skruva. Ta bort bromsljuskontakten. Ta bort slangarna i motorummen samt plåten runt rören. Blås försiktigt i ena röret med tryckluft så får du ut vattnet, blir inte så söligt i bilen då. Lossa styrkolonnen och lägger den lite åt sidan så går det att trä ut värmepaketet efter att man lossat rören till paketet. Glöm ej att ta ut nyckeln i tändningslåset när du lossar rattaxeln, risk finns annars att kontaktrullen till ratten skadas. Det sitter även ett buntband längre upp som håller rören i klimatpaketet, denna måste bort så man kan lägga rören lite åt sidan. Lite trångt är det men det går fint. Behövs två nya O-ringar till rören som går in i paketet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 29, 2009 18:51 
Har bytt vattenpump utan bättre resultat.
Bytte termostathus nyss så får vi hoppas de blir bättre.
Vad är nästa att byta?? Värmepaketet??

Än så länge har ja inte fått någon cirkulation på vattnet så det kommer ingen värme TILL värmepaketet så ja har svårt att tro att de e det.

Mer förslag??

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 29, 2009 19:55 
.,.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 29, 2009 21:08 
Användarvisningsbild

Jag har börjat få liknande problem.
Dock känns det mer som till-luften är strypt. Låter mycket åt handskfacket till, men mycket lite kommer ut. Låter mycket om man står bredvid bilen också. Det lilla som kommer ut är varmt. Dock så fungerar det ibland att få bra fräs, och då är det värme. Verkar vara bara då och då som fläkten får reducerat blås. Men effekten finns där, det hör jag. Dock tar den vägen nån annanstans..
Dieselvärmaren ger bra med luft och värme.
Vattenpump byttes för några månader sedan vid 16000milaservicen.
Satte i multifilter i somras, känns som det är där inne som luften kvävs så att säga..

Edit: Kom ihåg att det var samma problem i somras, fast då med kylan. Då svettades jag när det var riktigt varmt för luftflödet var strypt. Nu fryser jag istället. Var gott efter 10 timmars isfiske att sätta sig och köra 17 mil med en bil som aldrig blev varm :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 11:15 
Användarvisningsbild

Hittade en tråd på ett annat forum:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 01&start=0

Blir nog till att byta denna evaporator tempgivare :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 21:08 

tror inte du får vänta dig värme utan dieselv- vid sträng kyla? moderna dieslar MÅSTE ha den till hjälp att ge hyfsad temperatur! egen erfarenhet igår! håller jag 120 km orkar tempmätaren upp till normalläge,då ökar även kupefläkten, vilket den ska! så fort jag åker sakta rasar tempm- ner kupefl-likaså helt ok. min värmare funkar ej!
isak

V70N D5 03

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 21:16 
Användarvisningsbild

Jag har skrivit att jag har fungerande dieselvärmare!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 23:28 
Någon som har ett "kopplingsschema" till kylsystemet på en v70 D5 -05 med dieselvärmare??
Vill alltså få reda på hur och vad som är "påkopplat" på hela systemet så ja kan felsöka lite själv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 23:45 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

pumba skrev:
:D

Finns det tips om hur man byter termostat på en -06 diesel,, om jag skulle ge mig på det själv,, eller är det bökigt ?
Detta undrar jag också.Finns det nån som bytt Termostat(hus) på dom "nyare" V70/S60 Diesel??

http://www.garaget.org/?car=277531

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 23:50 
Volvo Racer skrev:
pumba skrev:

Finns det tips om hur man byter termostat på en -06 diesel,, om jag skulle ge mig på det själv,, eller är det bökigt ?
Detta undrar jag också.Finns det nån som bytt Termostat(hus) på dom "nyare" V70/S60 Diesel??

Bytte på min -05 igår och det tog max en timme med lite bra musik och några kalla bärs..=)
Tror det räcker att skruva bort servopumpen, sen finns det 2st hål i hjälpapparatkonsollen som borde vara till för att komma åt att lossa den nedre skruven på termostathuset (om du har en lång torx).
Ja skruvade bort servo, generator, ac-pump och hela konsollen för ja hade ingen lång torx..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 31, 2009 0:17 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Tofflan skrev:
Volvo Racer skrev:
pumba skrev:

Bytte på min -05 igår och det tog max en timme med lite bra musik och några kalla bärs..=)
Tror det räcker att skruva bort servopumpen, sen finns det 2st hål i hjälpapparatkonsollen som borde vara till för att komma åt att lossa den nedre skruven på termostathuset (om du har en lång torx).
Ja skruvade bort servo, generator, ac-pump och hela konsollen för ja hade ingen lång torx..
Vilken storlek är det på torxen då??

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 31, 2009 0:18 
Volvo Racer skrev:
Tofflan skrev:
Volvo Racer skrev:
pumba skrev:

De kommer jag inte ihåg. Testa på den övre skruven på termostathuset.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 31, 2009 0:22 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Tofflan skrev:
Volvo Racer skrev:
Tofflan skrev:
Volvo Racer skrev:
pumba skrev:

De kommer jag inte ihåg. Testa på den övre skruven på termostathuset.
Ok tackar.Ska kolla om jag kan köpa en ny termostat imorgon och byta den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 31, 2009 5:41 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

" Satte i multifilter i somras, känns som det är där inne som luften kvävs så att säga.. "
Sitter möjligen multifiltret fel, sitter det andra filtret kvar ??? För mycket/många filter helt enkelt ?
Helt vild gissning bara !!!!
8) Freddie

12 XXX mil
Reg. nr: PPC xxx
Har åxå PPC

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme