SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: tor jul 24, 2014 14:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 14, 2009 9:40 
pumba skrev:
Vi har även provat det utan resultat,,

En jag känner på volvo verkar helt övertygad om att det mest troliga är värmepaketet,, Han tror inte att det beror på vattenpumpen heller,,

/Micke


Har hört det också att det troligen är värmepaketet som är kass men då skulle det tydligen va helt täppt men jag har ju cirkulation i mitt fast ingen värme.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 14, 2009 21:30 
Är värmepaketet tätt borde det inte bli någon värme om man bara kör med dielsvärmaren.

Kör man motor och värmare samtidigt går väl båda pumparna och man får bättre cirkulation.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 14, 2009 22:49 
går att testa termostaten igenom att lägga den i kastrull och koka vatten, strax innan 100`grader ska den öppnas.
vattenpumpen är väldigt dyr om den går på 1500, för cirka 550 spänn får man vattenpump till V70XC -00 och lika summa för V50 -04 2,4.

byt kamrem samtidigt isf.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 14, 2009 23:21 
Offline

Blev medlem: ons jan 30, 2008 17:58
Inlägg: 461
Ort: Stockholm
Kan den här tråden hjälpa: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=46107

Inlägg 21 nämner programvaru-uppdatering...

_________________
Volvo V70N -02, Bi-Fuel
Toyota Celica -76, ST2000


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 15, 2009 14:38 
Har haft samma bekymmer med värmen. Bytte värmapaket så var problemet borta. Kom värme med dieselvärmaren aktiverad men inte med motorn igång. Om det inte kommer värme med varm motor och värmereglagen inställda på max värme så kan man nog utesluta att det är mjukvarurelaterat eller bekymmer med kupé tempsensorn. Spolade värmepaketet utan antydan till att det skulle vara dålig cirkulation i den. När jag tog bort den så var den delvis tät. Så mitt råd, byt värmepaket.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 15, 2009 15:25 
jarmo skrev:
Har haft samma bekymmer med värmen. Bytte värmapaket så var problemet borta. Kom värme med dieselvärmaren aktiverad men inte med motorn igång. Om det inte kommer värme med varm motor och värmereglagen inställda på max värme så kan man nog utesluta att det är mjukvarurelaterat eller bekymmer med kupé tempsensorn. Spolade värmepaketet utan antydan till att det skulle vara dålig cirkulation i den. När jag tog bort den så var den delvis tät. Så mitt råd, byt värmepaket.


Bytte du själv eller lämnade du bort det??
Capris??


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 15, 2009 19:10 
Bytade värmepaket själv. Köpte ett beg på Jönköpings Bildemontering för 1250 kr. Inga större bekymmer att byta om man har lite vana att skruva. Ta bort bromsljuskontakten. Ta bort slangarna i motorummen samt plåten runt rören. Blås försiktigt i ena röret med tryckluft så får du ut vattnet, blir inte så söligt i bilen då. Lossa styrkolonnen och lägger den lite åt sidan så går det att trä ut värmepaketet efter att man lossat rören till paketet. Glöm ej att ta ut nyckeln i tändningslåset när du lossar rattaxeln, risk finns annars att kontaktrullen till ratten skadas. Det sitter även ett buntband längre upp som håller rören i klimatpaketet, denna måste bort så man kan lägga rören lite åt sidan. Lite trångt är det men det går fint. Behövs två nya O-ringar till rören som går in i paketet.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 29, 2009 18:51 
Har bytt vattenpump utan bättre resultat.
Bytte termostathus nyss så får vi hoppas de blir bättre.
Vad är nästa att byta?? Värmepaketet??

Än så länge har ja inte fått någon cirkulation på vattnet så det kommer ingen värme TILL värmepaketet så ja har svårt att tro att de e det.

Mer förslag??


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 29, 2009 19:55 
.,.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 29, 2009 21:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
Inlägg: 595
Ort: Kalmar
Jag har börjat få liknande problem.
Dock känns det mer som till-luften är strypt. Låter mycket åt handskfacket till, men mycket lite kommer ut. Låter mycket om man står bredvid bilen också. Det lilla som kommer ut är varmt. Dock så fungerar det ibland att få bra fräs, och då är det värme. Verkar vara bara då och då som fläkten får reducerat blås. Men effekten finns där, det hör jag. Dock tar den vägen nån annanstans..
Dieselvärmaren ger bra med luft och värme.
Vattenpump byttes för några månader sedan vid 16000milaservicen.
Satte i multifilter i somras, känns som det är där inne som luften kvävs så att säga..

Edit: Kom ihåg att det var samma problem i somras, fast då med kylan. Då svettades jag när det var riktigt varmt för luftflödet var strypt. Nu fryser jag istället. Var gott efter 10 timmars isfiske att sätta sig och köra 17 mil med en bil som aldrig blev varm :)

_________________
XC70-D5 2003


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 11:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
Inlägg: 595
Ort: Kalmar
Hittade en tråd på ett annat forum:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 01&start=0

Blir nog till att byta denna evaporator tempgivare :)

_________________
XC70-D5 2003


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 21:08 
Offline

Blev medlem: tis mar 24, 2009 12:16
Inlägg: 196
Ort: uppsala
tror inte du får vänta dig värme utan dieselv- vid sträng kyla? moderna dieslar MÅSTE ha den till hjälp att ge hyfsad temperatur! egen erfarenhet igår! håller jag 120 km orkar tempmätaren upp till normalläge,då ökar även kupefläkten, vilket den ska! så fort jag åker sakta rasar tempm- ner kupefl-likaså helt ok. min värmare funkar ej!
isak

_________________
ju äldre jag blir upptäcker man hur lite jag vet???

V70N D5 03


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 21:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
Inlägg: 595
Ort: Kalmar
Jag har skrivit att jag har fungerande dieselvärmare!

_________________
XC70-D5 2003


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 23:28 
Någon som har ett "kopplingsschema" till kylsystemet på en v70 D5 -05 med dieselvärmare??
Vill alltså få reda på hur och vad som är "påkopplat" på hela systemet så ja kan felsöka lite själv.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 23:45 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör maj 17, 2008 16:04
Inlägg: 474
Ort: gbg
pumba skrev:
:D

Finns det tips om hur man byter termostat på en -06 diesel,, om jag skulle ge mig på det själv,, eller är det bökigt ?
Detta undrar jag också.Finns det nån som bytt Termostat(hus) på dom "nyare" V70/S60 Diesel??

_________________
http://www.garaget.org/?car=155886

http://www.garaget.org/?car=277531


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 30, 2009 23:50 
Volvo Racer skrev:
pumba skrev:
:D

Finns det tips om hur man byter termostat på en -06 diesel,, om jag skulle ge mig på det själv,, eller är det bökigt ?
Detta undrar jag också.Finns det nån som bytt Termostat(hus) på dom "nyare" V70/S60 Diesel??


Bytte på min -05 igår och det tog max en timme med lite bra musik och några kalla bärs..=)
Tror det räcker att skruva bort servopumpen, sen finns det 2st hål i hjälpapparatkonsollen som borde vara till för att komma åt att lossa den nedre skruven på termostathuset (om du har en lång torx).
Ja skruvade bort servo, generator, ac-pump och hela konsollen för ja hade ingen lång torx..


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 31, 2009 0:17 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör maj 17, 2008 16:04
Inlägg: 474
Ort: gbg
Tofflan skrev:
Volvo Racer skrev:
pumba skrev:
:D

Finns det tips om hur man byter termostat på en -06 diesel,, om jag skulle ge mig på det själv,, eller är det bökigt ?
Detta undrar jag också.Finns det nån som bytt Termostat(hus) på dom "nyare" V70/S60 Diesel??


Bytte på min -05 igår och det tog max en timme med lite bra musik och några kalla bärs..=)
Tror det räcker att skruva bort servopumpen, sen finns det 2st hål i hjälpapparatkonsollen som borde vara till för att komma åt att lossa den nedre skruven på termostathuset (om du har en lång torx).
Ja skruvade bort servo, generator, ac-pump och hela konsollen för ja hade ingen lång torx..
Vilken storlek är det på torxen då??

_________________
http://www.garaget.org/?car=155886

http://www.garaget.org/?car=277531


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 31, 2009 0:18 
Volvo Racer skrev:
Tofflan skrev:
Volvo Racer skrev:
pumba skrev:
:D

Finns det tips om hur man byter termostat på en -06 diesel,, om jag skulle ge mig på det själv,, eller är det bökigt ?
Detta undrar jag också.Finns det nån som bytt Termostat(hus) på dom "nyare" V70/S60 Diesel??


Bytte på min -05 igår och det tog max en timme med lite bra musik och några kalla bärs..=)
Tror det räcker att skruva bort servopumpen, sen finns det 2st hål i hjälpapparatkonsollen som borde vara till för att komma åt att lossa den nedre skruven på termostathuset (om du har en lång torx).
Ja skruvade bort servo, generator, ac-pump och hela konsollen för ja hade ingen lång torx..
Vilken storlek är det på torxen då??


De kommer jag inte ihåg. Testa på den övre skruven på termostathuset.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 31, 2009 0:22 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör maj 17, 2008 16:04
Inlägg: 474
Ort: gbg
Tofflan skrev:
Volvo Racer skrev:
Tofflan skrev:
Volvo Racer skrev:
pumba skrev:
:D

Finns det tips om hur man byter termostat på en -06 diesel,, om jag skulle ge mig på det själv,, eller är det bökigt ?
Detta undrar jag också.Finns det nån som bytt Termostat(hus) på dom "nyare" V70/S60 Diesel??


Bytte på min -05 igår och det tog max en timme med lite bra musik och några kalla bärs..=)
Tror det räcker att skruva bort servopumpen, sen finns det 2st hål i hjälpapparatkonsollen som borde vara till för att komma åt att lossa den nedre skruven på termostathuset (om du har en lång torx).
Ja skruvade bort servo, generator, ac-pump och hela konsollen för ja hade ingen lång torx..
Vilken storlek är det på torxen då??


De kommer jag inte ihåg. Testa på den övre skruven på termostathuset.
Ok tackar.Ska kolla om jag kan köpa en ny termostat imorgon och byta den.

_________________
http://www.garaget.org/?car=155886

http://www.garaget.org/?car=277531


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 31, 2009 5:41 
Online
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 02, 2008 21:36
Inlägg: 1070
Ort: Farsta, Stockholm
" Satte i multifilter i somras, känns som det är där inne som luften kvävs så att säga.. "
Sitter möjligen multifiltret fel, sitter det andra filtret kvar ??? För mycket/många filter helt enkelt ?
Helt vild gissning bara !!!!
8) Freddie

_________________
Exil gotlänning (Båtflykting)
Bor i Södra Sthlm.
XC 90, 2,5 T Bensin
12 XXX mil
Reg. nr: PPC xxx
Har åxå PPC


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: wissel och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012