Är det stor skillnad mellan XC70 och Subaru Outback ?

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
legul

Är det stor skillnad mellan XC70 och Subaru Outback ?

Inlägg av legul » tis sep 08, 2009 10:41

Hej
Vi är på väg att köpa en AWD bil, idag har jag en SAAB 9-5 men vi har flyttat ut på landet och behöver en fyrhjulsdriven bil.
Jag har varit och läst på forumet och blir lite orolig över att det tydligen är så mycket fel på XC70, är det så verkligen. Är det inga som är nöjda med sina bilar. Jag vet inte hur många XC70 som säljs eller Volvo men ibland när man tittar i olika bilforum så har Volvo väldiga kvalitetsproblem. Är det bara dom med problem som hörs ?
Vi har provat igenom lite olika bilar och de som finns kvar är XC70 och Outback. Det vi kommer att köpa är en ny bil eller max 2 år gammal.
Är den någon som har jämfört XC70 och Outback under någon längre tid ?
Vilken motor ska man ha till volvon ? vi kör ca 2000 mil, pendling fram och tillbaks till stockholm 32 mil enkel resa.
Mina slutsatser hittils (Enligt olika forum).
Stolar, komfort: Volvo vinner
Ljud: verkar finnas mycket att välja på vilken ska man ha i Volvo ? , Subaro har dålig stereo.
Bägge verkar ha problem med radiomottagning.
Körkänsla/AWD: Subaru vinner
Värme/klimat: Har man diesel måste man ha tilläggsvärmare, annars verkar Volvo bäst.
Förbrukning: Subaru verkar dra mindre bensin.
Motor/Prestanda: Verkar bero väldigt mycket på vilken motor. Finns det någon som är bättre ?
Automat: Volvo verkar ha en modernare och bättre.
Pris: Subaru vinner.
Paket/Tillbehör: Volvo vinner med flermöjligheter men dyrare.
Försäkring/reparationskostnader: Subaru vinner, volvo är tydligen väldigt dyr att serva, stämmer det ?

Tacksam för alla typer av synpunkter.
Senast redigerad av 2 legul, redigerad totalt 0 gång.

legul

Inlägg av legul » tis sep 08, 2009 18:02

32 stycken som tittat men ingen kommentar ?
Om ni inte vill skylta med era kommentarer får ni gärna maila
leif@prosilia.se
Jag vill bara göra rätt val av bil.

Användarvisningsbild
JonasH

Inlägg av JonasH » tis sep 08, 2009 18:45

Att dom 32 som tittat inte givit någon kommentar KAN ju faktiskt bero på att dom inte har något att skriva.
Lugna dig lite så ska du se att du får svar.

Användarvisningsbild
LEIWI

Inlägg av LEIWI » tis sep 08, 2009 21:15

legul skrev:32 stycken som tittat men ingen kommentar ?
Om ni inte vill skylta med era kommentarer får ni gärna maila
leif@prosilia.se
Jag vill bara göra rätt val av bil.
Hej
Du är ju på ett forum för Volvo , tror inte att du får så många kommentarer på din fråga.
Det är ju så att om man är Volvoägare som dom flesta av oss är på detta forum så är det ju så att valet är ju redan gjort av oss vad gäller märke. Att någon skulle rekomendera dig att välja ett annat märke är ju lite långsökt på detta forumet.
Senast redigerad av 1 LEIWI, redigerad totalt 0 gånger.

legul

Inlägg av legul » tis sep 08, 2009 21:19

Oj då
Du har jag tydligen misstolkat inläggen och alla är nöjda och jag behöver inte vara så orolig som jag var innan och kan alltså köpa en XC70.
Så bra, tack.

BrumDale

Inlägg av BrumDale » tis sep 08, 2009 21:21

Jisses, svaret på alla dina frågor är VOLVO!!!!

Subaru kan du jämföra med Kia eller nått. Säkert jättebra bilar men dom är inga volvon. :)

Lite blind i frågan kan jag erkänna, MEN volvo löser dina önskemål!

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » tis sep 08, 2009 21:22

Ingen här har mig veterligen skaffat sig en XC70II (du har ju postat i den delen) och troligtvis inte en Subba heller.

Jag var en av de 32 som läste inlägget och jag trodde att någon hade hittat ett test eller liknande, men så var inte fallet. Det går att skriva en annorlunda rubrik om man vill slippa läsare som inte kan svara :wink:

Såg ditt sista inlägg nu och med den syrliga attityden kan jag garantera en ganska kort livslängd på detta forum...

legul

Inlägg av legul » tis sep 08, 2009 22:02

Rubriken var ju XC70 II ( 08- ) jag trodde det betydde från 2008 och framåt, och om det inte är någon som har en sådan har jag ju hamnat helt fel det förstår jag ju.
Syrlig attityd förstår jag inte riktigt, jag ville bara vara säker på att det inte var massa problem med Volvo, jag vill faktiskt hellre köpa en XC70 istället för en Outback. Men jag har väl tydligen utryckt mig fel.

Användarvisningsbild
edwall
Admin
Admin

Inlägg av edwall » tis sep 08, 2009 22:11

Skulle jag köpa en XC70II skulle jag välja en -10 modell, då alla barnsjukdomar är borta nu. Sedan vill du ha AWD och då är nya D5 ett klockrent val.

Inte funderat på XC60? som jag personligen tycker är snyggare än XC70. Dock är XC60 en lite mindre bil
V70 II 2.4D -08 Polestar edition 205hk 450Nm I SYM Jet 50cc -00 I TWS Tracker 250cc -05
Bild

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » tis sep 08, 2009 22:13

Kom på att Bylle här på forumet har en XC70II, sök lite efter honom bland trådarna så hittar du kanske lite matnyttigt.

Användarvisningsbild
Mats Forsell

Inlägg av Mats Forsell » ons sep 09, 2009 6:16

Min far har en XC70II (2008) och jag själv har en av förra generationen (så den kan vi lämna där hän). Anledningen till att du mest läser om problem här på forumet är nog att det är väldigt få som skriver här när bilen går bra. Man har liksom en förmåga att hänga upp sig på och diskutera sånt som inte är bra, och så är det nog på alla forum tror jag. Så det är lätt att få intrycket att det är riktiga skitbilar.

Subaru är en bra bil, ingen tvekan om det. Förmodligen kan man i vissa fall uppleva den som en bättre bil än Volvo. Subarus system för fyrhjulsdrift brukar ofta smiska andra bilmärken. Likadant när det gäller driftsäkerhet. Vad som fick min far att rata Subaru (förra generationen eftersom nya Outback/Legacy inte presenterats då) var någon obestämd känsla av att den inte kändes helt klockren. Allt föll liksom inte på plats. Att han kört Volvo XC tidigare kan ju ha spelat in :D Subaru är också duktiga på att trassla till det med utrustningspaket. För att få det ena måste man kombinera det med det andra på ett ologiskt vis. Jag tror till exempel inte att du kan få deras utmärkta diesel ihop med automatlåda. Sist men inte minst är och förblir Subaru ett uddamärke i Sverige.

Han har haft lite småstrul med sin XC70 men över lag har den funkat bra och de småsaker som vart har Volvo fixat utan tjafs. Om det är något specifikt om XC70II du undrar så kan du fråga mig så sänder jag frågan vidare till farsan.

Användarvisningsbild
Mats Forsell

Inlägg av Mats Forsell » ons sep 09, 2009 6:19

Att Volvo är dyrare att serva beror nog mest på att Subaru har fri service de tre första åren. Sedan är de nog inte billigare eller dyrare ån några andra. Volvo är dyra, men inte dyrare än andra bilar i samma klass, till exempel Audi.

legul

Inlägg av legul » ons sep 09, 2009 6:30

edwall skrev:Skulle jag köpa en XC70II skulle jag välja en -10 modell, då alla barnsjukdomar är borta nu. Sedan vill du ha AWD och då är nya D5 ett klockrent val.

Inte funderat på XC60? som jag personligen tycker är snyggare än XC70. Dock är XC60 en lite mindre bil
Jo vi provkörde en som hade gått 0 mil, men tydligen hade dom inte servat den ordentligt för den skakade och var väldigt vindkänslig och den diesel som satt i var väldigt trött jämfört med den V70 2.5 som vi hade kört innan som var riktigt kul motor.

legul

Inlägg av legul » ons sep 09, 2009 6:36

Mats Forsell skrev:Min far har en XC70II (2008) och jag själv har en av förra generationen (så den kan vi lämna där hän). Anledningen till att du mest läser om problem här på forumet är nog att det är väldigt få som skriver här när bilen går bra. Man har liksom en förmåga att hänga upp sig på och diskutera sånt som inte är bra, och så är det nog på alla forum tror jag. Så det är lätt att få intrycket att det är riktiga skitbilar.

Han har haft lite småstrul med sin XC70 men över lag har den funkat bra och de småsaker som vart har Volvo fixat utan tjafs. Om det är något specifikt om XC70II du undrar så kan du fråga mig så sänder jag frågan vidare till farsan.
Tack det var sådana svar som jag ville ha och som jag hade hoppats på. Att man bör undvika de första årgångarna och XC70II är alltså en version som är bättre där barnsjukdomar är borta.
Att det finns småfel på nya bilar kommer man nog aldrig ifrån, det viktiga är ju att det löses vid service. Det vi är oroliga för är att man blir stående eller att bilen är på verkstad en vecka, där vi bor finns nämligen ingen kollektivtraffik så då blir det ganska besvärligt att ta sig till jobbet.

legul

Inlägg av legul » ons sep 09, 2009 6:46

Så om jag ska försöka ställa lite specifika frågor istället.
1. D5 med AWD och automat är det ett bra val eller är någon annan kompination bättre ? Vi vill ju hellst ha automat och AWD är ett krav.
2. Måste man köpa den dyraste stereon eller får man annat än ljud för pengarna när man köper den dyraste, dvs vilken ger mest ljud för pengarna, handlarna har ju sällan de olika ljudsystemen hemma så att man själv kan lyssna på dom.
3. I subaru måste man köpa till en extra värmare när man har diesel motorn, är det likadant med D5 motorn ? Vi har ju ganska kallt här uppe på vintern.

Finns det fler forum på nätet där man kan hitta info om XC70 ?

Tacksam för alla synpunkter

Användarvisningsbild
W.A.P.E.
Kontakt:

Inlägg av W.A.P.E. » ons sep 09, 2009 8:49

1 Ja det är finfint, men törstigt... (XC70)
sen finns det ju inte fler val för XC70, 3.2 är knappast aktuell??
2 High performance räcker bra, går ju alltid att välja till subwoofer om man saknar nåt. (tror det går att göra from high perf.)
3 Värmare ingår och tidur praktiskt taget oxå. Jag tror inte det finns nån extra värmare utöver det på Volvon.

Subaros diesel är fin och man kan få stor glaslucka istället för vanligt tak. Men sen är det smäckigt.
Bild

Användarvisningsbild
Mats Forsell

Inlägg av Mats Forsell » ons sep 09, 2009 9:16

Jag tror att en Subaru med diesel går snålare än XC70II D5, men du har mer kraft i D5. Farsan kör sin D5:a (185 hk) på ungefär 0,9l/mil och då kör han ganska mycket inne i stan och bilen har bara rullat 1000 mil. Så den är inte överdrivet snål. Han har för övrigt automatlåda på bilen så den gör väl sitt för att öka förbrukningen. Personligen tycker jag att automatlåda är ett "måste" på en sådan bil. Nu har han blivit helt frälst på diesel och vill nog inte tänka sig en bensinare igen. Jag provade förra generationens XC70 med diesel och 6-stegad automat och tyckte väl att den känndes sådär. Den varvade rätt friskt och helt i onödan men det är möjligt att den adaptiva lådan blivit upplärd att köra så. Jag har ju adaptiv låda i min XC70 2,5T -06 och är helnöjd med att det går att segdra med den.

Min far kan vara lite "gnällig" (jag ger mig tusan på att han smyger på detta forum då och då :lol: ) och petig men jag tror aldrig att han gnällt över automatlådan eller motorkaraktären.

Ljudet i stereon är bra, men det är nog största stereon han har. Men det har ingen subwoofer. Om jag inte minns fel så läser den mp3-filer och dessutom har han ipod-interface.

Bränsledriven värmare skall som sagt vad vara standard.

legul

Inlägg av legul » ons sep 09, 2009 9:33

W.A.P.E. skrev:1 Ja det är finfint, men törstigt... (XC70)
sen finns det ju inte fler val för XC70, 3.2 är knappast aktuell??
2 High performance räcker bra, går ju alltid att välja till subwoofer om man saknar nåt. (tror det går att göra from high perf.)
3 Värmare ingår och tidur praktiskt taget oxå. Jag tror inte det finns nån extra värmare utöver det på Volvon.

Subaros diesel är fin och man kan få stor glaslucka istället för vanligt tak. Men sen är det smäckigt.
1 Men det finns ju en 2.4D, 163 h men den kanske är för liten till en sån stor bil.

3 Aha är det som är tillsatsvärmare.

Användarvisningsbild
W.A.P.E.
Kontakt:

Inlägg av W.A.P.E. » ons sep 09, 2009 9:46

ja men den motorn fanns inte förr till XC70... men köper man nytt ser det ut såhär: http://www.volvocars.com/se/All-Cars/Vo ... hSpec.aspx
och 2.4d 175 hk är det självklara valet!?
Bild

legul

Inlägg av legul » ons sep 09, 2009 10:18

W.A.P.E. skrev:ja men den motorn fanns inte förr till XC70... men köper man nytt ser det ut såhär: http://www.volvocars.com/se/All-Cars/Vo ... hSpec.aspx
och 2.4d 175 hk är det självklara valet!?
Men den fanns ju inte med AWD så den faller bort.

Skriv svar