På jakt efter ändrör? Undvik Argo City!

Diskutera bilrelaterade ämnen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

På jakt efter ändrör? Undvik Argo City!

Inlägg av Westholm_A » lör maj 21, 2016 21:24

Jag handlar i likhet med många andra en hel del grejer på ebay numera. På sistone har det även blivit en del grejer till bilen därifrån. Som framgår av den här tråden köpte jag exempelvis ny bakre ljuddämpare till min V70 T5 -02 därifrån för några veckor sedan.

När den kommit på plats ville jag även sätta dit ett nytt ändrör för att ersätta det jag tidigare haft och som börjat se lite skabbigt ut. Det visade sig inte helt lätt att hitta något lämpligt eftersom turbofemmorna har rätt kraftiga avgasrör (60 mm ytterdiameter) och de flesta av de lite mer diskreta ändrör jag kunde hitta (vill inte ha något stort och blaffigt) inte klarar den diametern. Till sist hittade jag ändå det här röret från en firma vid namn Argo City som uttryckligen sades klara 60 mm och uttryckligen också sades passa en V70 T5 -02.

Vanligen har det inte varit några som helst problem med mina vid det här laget ganska många ebay-inköp. Men den här gången drog jag en nitlott. När jag mätte upp innerdiametern i bakänden av röret höll den visserligen var den lovade (60 mm). Men hålen till de skruvar som man skall fästa röret med stack in ett par millimeter på varje sida så i praktiken klarade det bara ca 56 mm.

Jag klagade förstås hos säljaren men till min förvåning (säljaren har uppenbarligen fått bra feedback tidigare) blev jag lika inkompetent som oförskämt bemött. Man erbjöd sig visserligen att låta köpet gå tillbaka men bara om jag själv betalade returfrakten (vilket jag enligt ebays regler inte skall behöva om produkten avviker från beskrivningen) och bara om den kom i oöppnad förpackning (trots att jag måst öppna förpackningen för att ens konstatera att röret inte passade).

Därtill kom "damerna" (Maureen, Sharon och Elisabeth; flera olika bara för att göra det svårare förstås) hos kundtjänst med det ena lika oförskämda som imbecilla svaret efter det andra i den rent tekniska frågan.

Maureen svarar på mitt första meddelande att jag borde ha kollat mitt befintliga avgassystem före köp, trots att jag uttryckligen klargjort att jag gjort just det.

Sharon svarar på mitt andra meddelande att den kompatibilitetstabell de tillhandahåller och som säger att röret skall passa en V70 T5 -02 bara är en guide och att man måste kolla "the fittings" före inköp trots att jag ännu en gång klargjort att jag gjort just det.

Som svar på mitt tredje meddelande, där jag än en gång förklarat att jag kollat allt som bör och kan kollas, skriver Sharon följande: "Exhausts can be changed at any time. If you had read that the part was 60mm diameter and you clearly know that your exhaust end is 60mm I am sorry that you were not intelligent enough to realise that you cannot not fit 60 to 60."

Hon fortsätter: "I can assure you we are actually very intelligent here. This is why the item is described correctly. What a shame that even after you read the item description you still thought it would fit."

Hon hade således inte ens efter tre försök fattat att rör har både en inner- och en ytterdiameter och att det passade i det avseendet men ändå inte funkade därför att skruvhålen minskade den effektiva innerdiametern på ändröret till ca 56 mm. Men hon fattar inte ens att hon inte fattar och nedvärderar därför min intelligens samtidigt som hon prisar sin egen. :roll:

Vid det här laget gav jag upp, tog fram ett par filar, filade ner skruvhålen, åkte till Clas Ohlson och köpte en rejäl slangklämma, trädde på röret och drog fast det med klämman. Tog någon timme eller två istället för fem minuter men vad gör man. :roll:

Jag har förstås rapporterat det hela till ebay. Men jag tänkte passa på att varna andra för denna firma som man uppenbarligen bör undvika.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Re: På jakt efter ändrör? Undvik Argo City!

Inlägg av Mr H » sön maj 22, 2016 7:28

Trist historia, men jag känner igen mig då även jag blivit lurad av att hålen för låsskruvarna stansats ut och inte borrats. Jag köpte visserligen från annat håll än du men blev lika irriterad/förvånad/besviken. Däremot orkade jag inte bråka om det, vilket nog egentligen var dumt, och så är det nog med de flesta kunder. Man knyter näven i fickan och lägger det där ändröret på hyllan och letar rätt på ett annat.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Re: På jakt efter ändrör? Undvik Argo City!

Inlägg av Westholm_A » sön maj 22, 2016 13:53

Ja jag tycker det är bra att man "bråkar" lite när sådant här händer även om det är så lite pengar att man ibland inte orkar. Känns inte bra att låta dem fortsätta som förut utan att ens berätta för dem att de gör fel.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Skriv svar