SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: mån okt 15, 2018 10:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön dec 21, 2014 16:26 
Användarvisningsbild

Hejsan
Det var ett tag sedan jag skrev något här, men nu har jag en uppmaning med hög prioritet, något som jag själv har missat när jag köpte min "nya" kärra för 3 år sedan, tydligen så finns det ett problem med att ac-kompressorns frihjul kan skära vilket då medför att drivremmen slirar och tillslut går sänder och medför då att kamremmen rappar mer eller mindre, i mitt fall ½varv, sedan är det färdigåkt. Följderna av detta är helt sagolikt orimliga, samtalet efter felsökningen är ju inte direkt vad man önskar sig, det hela gick ut på att pga haveriet så landar det hela på en liten nätt slutnota på 72k. Så den som har tänkt sig att köpa en sån här maskin, tänk två gånger, alt lägg ut pengarna på att införskaffa en ny ac-kompressor och nya remmar samt remspännare, hade jag vetat detta så hade jag gjort det i samband med kamremsbytet förra året, men ack ack, så var ju givetvis inte fallet. något man nu får lida för :-/

Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att lyssna om det finns fler där ute som råkat ut för samma grej och hur man skall gå till väga, då jag menar på att detta är ett konstruktionsfel och inte nödvändigtvis skall ses som "slitage"

Jag har i kontakt med Volvos kundtjänst, dessa gav mig rådet att kolla med den verkstaden som bilen stod hos ifall de kunde ge mig någon "goodwill", jag frågade då om hen var riktigt navlad då detta inte är verkstadens problem att Volvo har byggt en usel konstruktion på sina motorer. Jag frågade även om det är så att BMW kunder kunde förväntat sig "goodwill" av Volvo ifall en BMW råkar i trubbel. Detta var ett givetvis "nej" som svar, då frågar jag varför hen tror att Ford verkstaden som bilen hamnade hos(närmaste verkstaden utifrån haveripunken) då skulle ens överväga att lämna goodwill för Volvos räkning. Detta hade hen inget svar på.

jag söker lite råd om det är lönt att ens försöka gå vidare med detta, visst bilen är "gammal", men jag vet inte om jag tycker att 5/6år är speciellt gammalt, inte för en Volvo som är kända för att rulla långt och länge samt aldrig stannar. Nu har Volvon stannat pga en ram för 300spänn, inte direkt vad man väntat sig.

"Jag rullar" övergår till "Jag skrotas".

XC70 -08 D5 Automat-Geartronic

InläggPostat: mån dec 22, 2014 0:48 

Är det både dieslar och bensinmotorer som löper risken att drabbas av detta?

InläggPostat: mån dec 22, 2014 7:46 
Användarvisningsbild

Hasse skrev:
Är det både dieslar och bensinmotorer som löper risken att drabbas av detta?

Redan på 850:in var det ju allmänt känt att aggregatremmen i många fall (dom flesta) drar med sig kamremmen om den går av. Dvs det här är inget nytt problem, tyvärr, och det gäller i princip alla vitblockare.

//Brådhis

InläggPostat: mån dec 22, 2014 9:23 
Användarvisningsbild

Så.. det är alltså något man helt enkelt för räkna med, eller?

Jag som hade fått för mig att Volvo var driftsäkra och bara rullade på, men uppenbarligen bör jag nog omvärdera mitt tänk om det är så att detta varit ett problem sedan Volvo först lanserade sina första modell av "moderna bilar", lite tråkigt får jag nog lov att säga..

InläggPostat: mån dec 22, 2014 13:46 
Användarvisningsbild

nvanova skrev:
Så.. det är alltså något man helt enkelt för räkna med, eller?

Jag som hade fått för mig att Volvo var driftsäkra och bara rullade på, men uppenbarligen bör jag nog omvärdera mitt tänk om det är så att detta varit ett problem sedan Volvo först lanserade sina första modell av "moderna bilar", lite tråkigt får jag nog lov att säga..

Alltså... Går saker sönder så gör dom. Vad jag menade var att det är allmänt känt att aggregatremmen river med sig kamremmen vid ev. haveri. Jag säger dock inte att det är vanligt att remmarna går av i förtid. Har dock tidigare ägare snålat och struntat i att byta t.ex. spänn-/löp-rullar alt. kört trots att missljud finns, ja då sker det som sker.

//Brådhis

InläggPostat: mån dec 22, 2014 16:39 
Användarvisningsbild

Ah, Herr tänker så, då är jag lite mer med på traven, ja givetvis, sköter man inte sin service av grejorna, ja då lär man råka illa ut och bara ha sig själv att skylla.
om jag hade hört något "missljud" så skulle jag inte fortsätta köra. Händelseförloppet var över på några få sekunder ute på motorvägen.

Det är ganska bra, jag har nu fått en ny vana att alltid starta och sedan lysa och lyssna som en tok under huven innan avfärd i fortsättningen :-D men jag tycker inte att det borde behövas, på de gamla bilarna 01an vs 02an så fanns det ett annat problem; magnetkopplingen orkade inte hålla kompressorn vid hård belastning, man kan väl säga att Volvo fått bukt med det problemet så man "slipper" shimsa om, däremot så skulle jag nog hellre vilja shimsa om kompressorn än att den rackaren tvärnyper.

man kan väl ändå kanske vilja att få välja, bilen var inne 1år 2 månader innan händelsen på service med kamrem och resterande grejorna som byts, dvs alla andra remmar och spännare samt vattenpump, hade de sagt till mig att "Du, kompressorn är känd för att nypa när den blir sliten, du borde kanske byta den också?" så hade det inte varit något att tveka på.

InläggPostat: mån dec 22, 2014 17:14 
Användarvisningsbild

Väldigt tråkigt och dyrt det som hänt, jag beklagar!

Men visst är det väl inte praxis att kompressorn tvärt nyper?

Jag råkade på kass spännrulle på en V40, men det hördes _väl_ in i kupén och vid en snabb titt under huven kunde man konstatera att aggregat remmen var på väg av, så jag ryckte bort den och bokade tid för service :) Dessutom gick motorn väldigt tungt på tomgång, ville stanna om man inte gav lite stödgas ibland.

InläggPostat: mån dec 22, 2014 17:32 
Användarvisningsbild

Vad jag har läst mig till nu i efterhand så är det tydligen mer regel än undantag att just 08-09 modellerna har problem med frihjulen på kompressorn, dessa håller inte måttet helt enkelt, som jag förstår det, pratade med en topplocksverkstad när jag jagade delar till min kärra så säger han att "De har säkert sålt hundra topplock de senaste halvåret", började leta efter en beg motor, fanns några stycken, men alla var "bokade" för andra verkstäder, så det fanns inte någon att få tag på för min del, dessvärre. så det slutade med grejor från Volvo istället, 56k reservdelar, 16k arbete, nycklarna i handen och God jul önskade verkstaden.

Jag kan inte minnas att jag märkte något alls när detta inträffade, inte ens när ja körde iväg, man brukar ju ha ett öra när man startar men inte den här gången dessvärre :-/

InläggPostat: mån dec 22, 2014 19:00 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Fy för den lede vilken tråkig historia. Lider som bara den med dig Tompa, om det är så lätt
hänt och utan någon som helst förvarning då är det illa för oss alla. Nu får man börja med
att läsa in funktionen frihjul och om det alltid går fritt om ACn är avslagen ?
Nu har ju jag en äldre holk med kommande chimsning vad det lider, inga tecken än.
Jag vet ju hur noga du alltid är med dina prylar, så torskade du på detta då har vi andra inte en chans att upptäcka ev. felfunktion. Men kommer som du att lyssna vid varje start efter minsta oljud/gnissel eller vad det nu kan låta som.
Kan man kolla det på något sätt ?

Trist trist, men önskar dig o de dina en GOD JUL trots allt.

InläggPostat: ons dec 31, 2014 0:23 
Användarvisningsbild

Hejsan

Absolut, det är en tråkig historia, men nu är bilen återställd och jag är väl förhållandevis nöjd, det var väldigt trevligt att sätta sig i den och köra hem för att sedan fösa ner den i garaget

Frågan är hur länge jag ska vara nöjd, vad säger ni alla om detta som hänt? vilka risker sitter jag med nu?

Toppen och en spridare är nytt samt alla remmar, spännare, och ny kompressor. men jag ställer nu frågan vad jag ska vänta mig, skall jag oroa mig över att det hänt något annat i maskinen?
ska jag våga tro att veven och kolvarna klarat sig med alla lager kors och tvärs? eller väntar jag ett nytt motorhaveri om 1000mil då det visar sig att något vev/ram/kolvlager gått åt pipan?

Vet inte hur jag skall göra om jag ska vara ärlig, borde jag börja leta efter ett nytt objekt? eller ska ja tro att jag sitter "säkert" nu när det värsta har hänt i bilens historia?

Då jag körde hem den så gick det otroligt fint, inget missljud av något slags alls, den har aldrig gått så mjukt och trevligt som den gjorde då, så jag vill ju gärna tro att jag oroar mig i onödan..
mene.. vad säger ni?

Väldigt tacksam för ärliga svar :-)

InläggPostat: lör jan 03, 2015 13:02 

Du har väl maskinskadeförsäkring på den? Då är det väl bara att åka vidare...

InläggPostat: lör jan 03, 2015 14:54 
Användarvisningsbild

Hehe, ja, om det vore så enkelt, då skulle jag väl inte ens behöva fundera något speciellt över detta... och inte heller härja något över en slutnota på 72k, då hade jag väl betalat de där 3k i självrisk och varit ganska nöjd..

Nej, tyvärr så är det inte möjligt med någon maskinförsäkring, maskinförsäkring endast är möjligt att teckna om bilen är upp till 8år alt 10k mil. volvia/folksam erbjurder upp till 15k mil om man köpt den hos Bilia. har inte lusläst deras avtal men misstänker att de friskriver sig på en hel del punkter efter 10k mil.

Åren är inga bekymmer på min bil, milen däremot, som jag skrev så var bilen inne på kamremsbyte förra året, då hade den nästan gått 18k.

Jag ställde frågan till försäkringsbolagen om det verkligen är milen på motorn som räknas eller om det är på karossen, svaret blev karossen, för jag hade en tanke på att investera i en "ny" Fabriksny motor och slänga i, då jag tänkte att det var milen på motorns som räknas och med ett papper från verkstaden om att motorn är sprillans så skulle det då vara möjligt att teckna en maskinförsäkring men förgäves, det är milen på karossen som räkas, vilket är väldigt lustigt. eftersom att det inte finns något krav på att milen skall stämma, kilometer räknaren behöver inte ens fungera enligt svensk bilprovning.

Därav hänger min fråga lite i luften..

InläggPostat: lör jan 03, 2015 15:28 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Jag vet inte egentligen hur det kommer att hålla MEN min fantasi är att din
motor nu är i ett riktigt riktigt bra skick. Har svårt att tänka mig lagerhaverier pga.
toppraset, i min ungdom blåste jag toppen på min MB V8, den motorn rullar än idag.
Dessutom har du ju fyllt 20 så du vet hur man skall köra bil :-)
jag skulle behålla bilen då det är så ruggigt dyrt att byta, minst 20 K i sjön till
någon handlare.....men det vore kul om någon som jobbar med detta kunde delge lite erfarenheter.
God fortsättning förresten.
Freddie

InläggPostat: lör jan 03, 2015 15:45 
Användarvisningsbild

Tack Freddie, god fortsättning till dig också :-)

Jao, jag vill ju gärna tro att resten av maskinen har klarat sig i blotta förskräckelsen med lite märken i kolvarna men annars ganska okej, jag vill ju gärna tro att resten av maskinen är mycket starkare än vad toppen är men känns ändå en viss oro att det kan ligga en hund begraven längre ner i maskinen som ruvar likt en höna på sitt ägg och poppa upp när man minst anar det..
Har börjat kika över resterande ev problem, likt frihjul på generatorn, klurar även på om det går att förebygga framtida remras, något slags metallskydd som iallafall kanske hindrar att något kommer åt kamremmen.. Det borde inte var så svårt att skapa en större plåt som sitter bakom remskivan som håller emot lite belastning ifall de skulle komma något främmande föremål smygandes.

Skickade ner telefonen på inspelning och lät den vara nere vid motorn ett par minuter, lyssnade på högvolym framför datorn för att se om det går att höra något som inte borde höras, men jag kunde inte höra något missljud, det är ju ganska bra iallafall :-)

InläggPostat: lör jan 10, 2015 21:03 

Väldigt tråkig historia! Hoppas bilen rullar bra nu i alla fall!!

Har själv forskat i detta då jag var sugen på en V70 2.5FT -09a men efter att ha läst alla negativa saker om denna så tackade jag nej.

När jag kollade med min lokala Volvo handlare så sa de att de haft 3st inne tack vare skuren ac-kompressor, i dessa fall hade kamremmen klarat sig. Han nämnde då att det var just 2.5FT motorn som hade dessa problem med ac-kompressorn, men tydligen fler!!

Lider med dig iaf!!

InläggPostat: tor jan 29, 2015 14:43 
Användarvisningsbild

Tyvärr är ju detta ett vanligt fel på tidigare dieselmotorer från nuvarande modellserier. Alltså 2.4D och D5 163 och 185hk. Det kan även beröra några andra modeller/motorer men jag har fått för mig att dessa två är vanligast.

Riktigt surt när det händer.

Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!

InläggPostat: tis aug 30, 2016 20:43 

Gäller detta alla årsmodeller?. Har varit sugen på en 2,4D nu ett tag men man vågar ju inte köpa någon.. Speciellt inte när chefens bil rasade pgr generator-remmen hoppa och orska motor haveri.. Volvo ville ha strax över 70:- då med en utbytes motor då det inte finns några delar att få tag i. (Hörde bakvägen att det står 17 BILAR bara i skövde och väntar på delar)........

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme