CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Diskutera bilrelaterade ämnen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1008
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av johnnype » tis dec 02, 2014 16:20

Yes :) Det var ju det jag sa ovan.
...via diagnoskommandon,...
Riktiga män har bly i sitt lod!

jurgins
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jan 04, 2015 18:08
Ort: Latvia

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av jurgins » sön jan 04, 2015 18:17

Hello!
Few days ago received my ElecFreaks Can SHield
http://www.dx.com/p/elecfreaks-can-bus- ... ino-347142

Connected both wires from AEM cable to my can shield. White wire to CANH terminal and green wire to CANL terminal. Tried examples from arduino can shield library. But all I can get is CAN BUS Shield init ok! message in Serial port monitor and SRS-Airbag error in DIM and --:-- in place where clock should be. And when i start engine, tacho is not showing anything.
When I disconect can shield, everything works again.

What im doing wrong?

bilbolodz
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 03, 2013 12:09

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av bilbolodz » sön jan 04, 2015 18:40

jurgins skrev:What im doing wrong?
How about bus speed and termination resitor?

jurgins
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jan 04, 2015 18:08
Ort: Latvia

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av jurgins » sön jan 04, 2015 18:51

Tried different bus speed.
What about that resistor. I need to remove it?

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1008
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av johnnype » sön jan 04, 2015 19:09

You shouldn't add a resistor to an existing CANbus! It is already terminated correctly, so if your device has a resistor built-in you should remove it.

jurgins
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jan 04, 2015 18:08
Ort: Latvia

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av jurgins » sön jan 04, 2015 19:24

Removed resistor. The same. Once I connect arduino to Volvo, clock is gone and airbag error message appears.
Now I got new "error" instrument panel illumination is missing when can shield is connected.

bilbolodz
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 03, 2013 12:09

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av bilbolodz » sön jan 04, 2015 20:49

jurgins skrev:Removed resistor. The same. Once I connect arduino to Volvo, clock is gone and airbag error message appears.
Now I got new "error" instrument panel illumination is missing when can shield is connected.
Set shield in "monitor mode" and try.

akre
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jan 01, 2015 19:27

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av akre » mån jan 05, 2015 1:13

That is typical for garbage on the bus or bus contention. It often happens if the bit rate is wrong.

jurgins
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jan 04, 2015 18:08
Ort: Latvia

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av jurgins » fre jan 09, 2015 22:00

Is it possible to send any information to my DIM LCD if i don't have phone module?

akre
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jan 01, 2015 19:27

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av akre » sön jan 11, 2015 4:51

I väntan på prylar till mitt projekt i en annan tråd har jag bökat runt i VIDA och försökt räkna ut hur man skickar block med data. Jag har inte hittat någon beskrivning någon annanstans och det kanske finns fler som undrar...

Nedan är en kodsnutt för att skicka block med data som jag fiskat fram. Första byten är ju som bekant formatbyten i D2 protokollet. För meddelanden som är endast en frame så är formatbyten 0xC8 + len & 0x07 (200+ len & 7) vilket är bekant för de flesta som analyserat can bus datat, annars 0x8F. För mellanframes är formatbyten 0x08 + frameno & 0x07. För sista framen är formatbyten 0x48 + nbytes & 0x07, dvs antal kvarvarande bytes att skicka.

Ex: skicka block till ECU adress 50

0x000FFFFE 8F 50 DD DD DD DD DD DD
0x000FFFFE 09 DD DD DD DD DD DD DD
0x000FFFFE 0A DD DD DD DD DD DD DD
0x000FFFFE 49 DD 00 00 00 00 00 00


Kod: Markera allt


public byte[] Send(NodeAddress nodeAddress, byte[] data, uint msReadTimeout, ushort numOfRetries)
{
	if (data.Length < 2)
	{
		return new byte[0];
	}
	this._interpreter = new D2ResponseInterpreter(data);
	this._nextReply = null;
	this._currentBufferMessage = 0;
	this._message = null;
	this._canChannel.ReadTimeout = msReadTimeout;
	J2534Logger.LogData(data, true);
	byte[] array = new byte[]
	{
		0,
		15,
		255,
		254
	};
	byte[] array2 = new byte[8];
	byte[] array3 = array2;
	int num = data.Length / 7 + ((data.Length % 7 == 0) ? 0 : 1);
	for (int i = 0; i < num; i++)
	{
		int num2 = 7;
		if (num == 1)
		{
			num2 = data.Length;
		}
		else
		{
			if (i == num - 1)
			{
				num2 = data.Length - i * 7;
			}
		}
		byte b;
		if (num == 1)
		{
			b = 200;
			b = (byte)((int)b | (num2 & 7));
		}
		else
		{
			if (i == 0)
			{
				b = 143;
			}
			else
			{
				if (i == num - 1)
				{
					b = 72;
					b = (byte)((int)b | (num2 & 7));
				}
				else
				{
					b = 8;
					b = (byte)((int)b | (i & 7));
				}
			}
		}
		PASSTHRU_MSG pASSTHRU_MSG = new PASSTHRU_MSG();
		pASSTHRU_MSG.ProtocolID = this._canChannel.ProtocolType;
		pASSTHRU_MSG.RxStatus = 0u;
		pASSTHRU_MSG.TxFlags = 256u;
		pASSTHRU_MSG.Timestamp = 0u;
		pASSTHRU_MSG.ExtraDataIndex = 0u;
		array.CopyTo(pASSTHRU_MSG.Data, 0);
		array3.CopyTo(pASSTHRU_MSG.Data, array.Length);
		pASSTHRU_MSG.Data[array.Length] = b;
		Array.Copy(data, i * 7, pASSTHRU_MSG.Data, array.Length + 1, num2);
		pASSTHRU_MSG.DataSize = 12u;
		J2534Message j2534Message = new J2534Message(this._data, 1, J2534Settings.DiagnosticReadBufferSize());
		j2534Message[0] = pASSTHRU_MSG;
		if (!this.CanWrite(j2534Message))
		{
			return null;
		}
		if (i < num - 1)
		{
			Thread.Sleep((int)this._t1Min);
		}
	}
	bool flag = false;
	byte[] result = this.ReadFilteredReply(ref flag);
	if (flag)
	{
		flag = false;
		this._nextReply = this.ReadFilteredReply(ref flag);
		this._nextReplyIsLastFrame = !flag;
	}
	else
	{
		this._nextReplyIsLastFrame = true;
		this._nextReply = null;
	}
	return result;
}


alfons38
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jun 08, 2014 17:12

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av alfons38 » lör jan 17, 2015 19:02

Någon som har johnnys program easy logger 1.0 och det som behövs för att få igång detta projekt?

japonne
Inlägg: 15
Blev medlem: tor okt 30, 2014 9:38

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av japonne » tor jan 22, 2015 8:37

Morning Everyone,
Can someone tell me is it possible to retrieve Can Id for Reverse Gear on Manual gearbox ?

japonne
Inlägg: 15
Blev medlem: tor okt 30, 2014 9:38

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av japonne » tor jan 29, 2015 10:20

Hello,
Could you help to calculate Engine coolant temperature on my V70 2006?
Send: 0x00FFFFE - CD 7A A6 10 1A 01 00 00
Response: 0x1200021 - CD 7A E6 10 1A 7A 00 00
formula is 0x10 - 40 => 16-40 = -24°C
What is wrong here ?

japonne
Inlägg: 15
Blev medlem: tor okt 30, 2014 9:38

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av japonne » mån feb 09, 2015 13:20

japonne skrev:Hello,
Could you help to calculate Engine coolant temperature on my V70 2006?
Send: 0x00FFFFE - CD 7A A6 10 1A 01 00 00
Response: 0x1200021 - CD 7A E6 10 1A 7A 00 00
formula is 0x10 - 40 => 16-40 = -24°C
What is wrong here ?
formula is 0x7A *160/255-40 => 122*160/255-40 = 31.55°C

Användarvisningsbild
*Brådhis*
Inlägg: 6547
Blev medlem: sön nov 13, 2005 14:14
Ort: Kalmar

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av *Brådhis* » fre apr 17, 2015 23:57

Snabb fråga, jag har köpt en begagnad CFE och adapterkablaget är "delat". Är det någon som vet om CFE:ns gula ska till grön eller vit och förstås då om den gråa ska till grön eller vit. :wink:

(Jag har även mailat Volvotech, men dom lär väl knappast svara på helgen) :)

Tack på förhand!

//Brådhis

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1008
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av johnnype » sön apr 19, 2015 13:01

Om det bara är CAN H / L du leker med så kan du ju faktiskt pröva, om du tar så fel fungerar det helt enkelt inte :) Kan givetvis ge någon felkod / störning men det är jag säker på att du klarar att nolla själv om så händer.

Volvo_Robban_Ume
Inlägg: 8
Blev medlem: ons dec 24, 2014 0:08

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av Volvo_Robban_Ume » sön apr 19, 2015 14:28

Intressant tråd :) En fråga till alla duktiga kunniga :)

Har en S80 2007 och ett DIM mätarhus från nya Modellen (TFT)

Hur får man det att funka?
Har förstått det handlar om CAN signaler m.m men kan inte ett jota i det :/
Nån som känner sig sugen att dyka i ämnet?

Användarvisningsbild
*Brådhis*
Inlägg: 6547
Blev medlem: sön nov 13, 2005 14:14
Ort: Kalmar

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av *Brådhis* » sön apr 19, 2015 14:56

johnnype skrev:Om det bara är CAN H / L du leker med så kan du ju faktiskt pröva, om du tar så fel fungerar det helt enkelt inte :) Kan givetvis ge någon felkod / störning men det är jag säker på att du klarar att nolla själv om så händer.
Tack! Ingen minns en fegis så jag provade redan igår, och precis som du skriver så hände ingenting när jag kopplade "fel". :D

//Brådhis

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1008
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av johnnype » sön apr 19, 2015 20:22

*Brådhis* skrev: Tack! Ingen minns en fegis så jag provade redan igår, och precis som du skriver så hände ingenting när jag kopplade "fel". :D
//Brådhis
:thumright:

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1008
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: CAN-Logger och Volvo CAN-bus

Inlägg av johnnype » sön apr 19, 2015 20:29

Volvo_Robban_Ume skrev:Intressant tråd :) En fråga till alla duktiga kunniga :)

Har en S80 2007 och ett DIM mätarhus från nya Modellen (TFT)

Hur får man det att funka?
Har förstått det handlar om CAN signaler m.m men kan inte ett jota i det :/
Nån som känner sig sugen att dyka i ämnet?
Ja visst vore det häftigt! Jag har redan tänkt den tanken men tyvärr så kräver det en liten detalj som gör det närmast omöjligt!

Problemet: Finns ingen mjukvara för TFT-huset som stöder din bils CAN kommunikation.

Lösning: Skriv egen mjukvara från scratch som driver TFT-display, visare, ljud och övrig info baserat på din bils CAN protokoll.

Genomförande: En praktisk mardröm att utföra programmeringsjobbet utan redig dokumentation på hela TFT instrumenthuset inklusive vilka externa parametrar som ska behandlas och i många fall besvaras på CAN-bussen.

Resultat: Det skulle helt enkelt kräva så mycket reverse-engineering jobb att du direkt borde anställas på Volvo efter detta för du vet troligen mer än dom som skrev den ursprunglig C-koden.

Jag utgick också ifrån att du inte har en S80N där det faktiskt kunde gå att montera ett sådant TFT-DIM 8)

fast detta är ju bara min åsikt...
Riktiga män har bly i sitt lod!

Skriv svar