SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: mån okt 15, 2018 9:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 604 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis dec 02, 2014 16:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Inlägg: 1008
Ort: Sunne
Yes :) Det var ju det jag sa ovan.
Citat:
...via diagnoskommandon,...

_________________
Riktiga män har bly i sitt lod!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 04, 2015 18:17 
Offline

Blev medlem: sön jan 04, 2015 18:08
Inlägg: 7
Ort: Latvia
Hello!
Few days ago received my ElecFreaks Can SHield
http://www.dx.com/p/elecfreaks-can-bus- ... ino-347142

Connected both wires from AEM cable to my can shield. White wire to CANH terminal and green wire to CANL terminal. Tried examples from arduino can shield library. But all I can get is CAN BUS Shield init ok! message in Serial port monitor and SRS-Airbag error in DIM and --:-- in place where clock should be. And when i start engine, tacho is not showing anything.
When I disconect can shield, everything works again.

What im doing wrong?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 04, 2015 18:40 
Offline

Blev medlem: fre maj 03, 2013 12:09
Inlägg: 28
jurgins skrev:
What im doing wrong?

How about bus speed and termination resitor?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 04, 2015 18:51 
Offline

Blev medlem: sön jan 04, 2015 18:08
Inlägg: 7
Ort: Latvia
Tried different bus speed.
What about that resistor. I need to remove it?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 04, 2015 19:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Inlägg: 1008
Ort: Sunne
You shouldn't add a resistor to an existing CANbus! It is already terminated correctly, so if your device has a resistor built-in you should remove it.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 04, 2015 19:24 
Offline

Blev medlem: sön jan 04, 2015 18:08
Inlägg: 7
Ort: Latvia
Removed resistor. The same. Once I connect arduino to Volvo, clock is gone and airbag error message appears.
Now I got new "error" instrument panel illumination is missing when can shield is connected.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 04, 2015 20:49 
Offline

Blev medlem: fre maj 03, 2013 12:09
Inlägg: 28
jurgins skrev:
Removed resistor. The same. Once I connect arduino to Volvo, clock is gone and airbag error message appears.
Now I got new "error" instrument panel illumination is missing when can shield is connected.

Set shield in "monitor mode" and try.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 05, 2015 1:13 
Offline

Blev medlem: tor jan 01, 2015 19:27
Inlägg: 10
That is typical for garbage on the bus or bus contention. It often happens if the bit rate is wrong.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 09, 2015 22:00 
Offline

Blev medlem: sön jan 04, 2015 18:08
Inlägg: 7
Ort: Latvia
Is it possible to send any information to my DIM LCD if i don't have phone module?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 11, 2015 4:51 
Offline

Blev medlem: tor jan 01, 2015 19:27
Inlägg: 10
I väntan på prylar till mitt projekt i en annan tråd har jag bökat runt i VIDA och försökt räkna ut hur man skickar block med data. Jag har inte hittat någon beskrivning någon annanstans och det kanske finns fler som undrar...

Nedan är en kodsnutt för att skicka block med data som jag fiskat fram. Första byten är ju som bekant formatbyten i D2 protokollet. För meddelanden som är endast en frame så är formatbyten 0xC8 + len & 0x07 (200+ len & 7) vilket är bekant för de flesta som analyserat can bus datat, annars 0x8F. För mellanframes är formatbyten 0x08 + frameno & 0x07. För sista framen är formatbyten 0x48 + nbytes & 0x07, dvs antal kvarvarande bytes att skicka.

Ex: skicka block till ECU adress 50

0x000FFFFE 8F 50 DD DD DD DD DD DD
0x000FFFFE 09 DD DD DD DD DD DD DD
0x000FFFFE 0A DD DD DD DD DD DD DD
0x000FFFFE 49 DD 00 00 00 00 00 00



Kod:

public byte[] Send(NodeAddress nodeAddress, byte[] data, uint msReadTimeout, ushort numOfRetries)
{
   if (data.Length < 2)
   {
      return new byte[0];
   }
   this._interpreter = new D2ResponseInterpreter(data);
   this._nextReply = null;
   this._currentBufferMessage = 0;
   this._message = null;
   this._canChannel.ReadTimeout = msReadTimeout;
   J2534Logger.LogData(data, true);
   byte[] array = new byte[]
   {
      0,
      15,
      255,
      254
   };
   byte[] array2 = new byte[8];
   byte[] array3 = array2;
   int num = data.Length / 7 + ((data.Length % 7 == 0) ? 0 : 1);
   for (int i = 0; i < num; i++)
   {
      int num2 = 7;
      if (num == 1)
      {
         num2 = data.Length;
      }
      else
      {
         if (i == num - 1)
         {
            num2 = data.Length - i * 7;
         }
      }
      byte b;
      if (num == 1)
      {
         b = 200;
         b = (byte)((int)b | (num2 & 7));
      }
      else
      {
         if (i == 0)
         {
            b = 143;
         }
         else
         {
            if (i == num - 1)
            {
               b = 72;
               b = (byte)((int)b | (num2 & 7));
            }
            else
            {
               b = 8;
               b = (byte)((int)b | (i & 7));
            }
         }
      }
      PASSTHRU_MSG pASSTHRU_MSG = new PASSTHRU_MSG();
      pASSTHRU_MSG.ProtocolID = this._canChannel.ProtocolType;
      pASSTHRU_MSG.RxStatus = 0u;
      pASSTHRU_MSG.TxFlags = 256u;
      pASSTHRU_MSG.Timestamp = 0u;
      pASSTHRU_MSG.ExtraDataIndex = 0u;
      array.CopyTo(pASSTHRU_MSG.Data, 0);
      array3.CopyTo(pASSTHRU_MSG.Data, array.Length);
      pASSTHRU_MSG.Data[array.Length] = b;
      Array.Copy(data, i * 7, pASSTHRU_MSG.Data, array.Length + 1, num2);
      pASSTHRU_MSG.DataSize = 12u;
      J2534Message j2534Message = new J2534Message(this._data, 1, J2534Settings.DiagnosticReadBufferSize());
      j2534Message[0] = pASSTHRU_MSG;
      if (!this.CanWrite(j2534Message))
      {
         return null;
      }
      if (i < num - 1)
      {
         Thread.Sleep((int)this._t1Min);
      }
   }
   bool flag = false;
   byte[] result = this.ReadFilteredReply(ref flag);
   if (flag)
   {
      flag = false;
      this._nextReply = this.ReadFilteredReply(ref flag);
      this._nextReplyIsLastFrame = !flag;
   }
   else
   {
      this._nextReplyIsLastFrame = true;
      this._nextReply = null;
   }
   return result;
}



Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 17, 2015 19:02 
Offline

Blev medlem: sön jun 08, 2014 17:12
Inlägg: 3
Någon som har johnnys program easy logger 1.0 och det som behövs för att få igång detta projekt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 22, 2015 8:37 
Offline

Blev medlem: tor okt 30, 2014 9:38
Inlägg: 15
Morning Everyone,
Can someone tell me is it possible to retrieve Can Id for Reverse Gear on Manual gearbox ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 29, 2015 10:20 
Offline

Blev medlem: tor okt 30, 2014 9:38
Inlägg: 15
Hello,
Could you help to calculate Engine coolant temperature on my V70 2006?
Send: 0x00FFFFE - CD 7A A6 10 1A 01 00 00
Response: 0x1200021 - CD 7A E6 10 1A 7A 00 00
formula is 0x10 - 40 => 16-40 = -24°C
What is wrong here ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 09, 2015 13:20 
Offline

Blev medlem: tor okt 30, 2014 9:38
Inlägg: 15
japonne skrev:
Hello,
Could you help to calculate Engine coolant temperature on my V70 2006?
Send: 0x00FFFFE - CD 7A A6 10 1A 01 00 00
Response: 0x1200021 - CD 7A E6 10 1A 7A 00 00
formula is 0x10 - 40 => 16-40 = -24°C
What is wrong here ?

formula is 0x7A *160/255-40 => 122*160/255-40 = 31.55°C


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 17, 2015 23:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 13, 2005 14:14
Inlägg: 6547
Ort: Kalmar
Snabb fråga, jag har köpt en begagnad CFE och adapterkablaget är "delat". Är det någon som vet om CFE:ns gula ska till grön eller vit och förstås då om den gråa ska till grön eller vit. :wink:

(Jag har även mailat Volvotech, men dom lär väl knappast svara på helgen) :)

Tack på förhand!

//Brådhis

_________________
Bild
* Klicka för mer bilder/info om min Volvo V70 D3 -11 *


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 19, 2015 13:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Inlägg: 1008
Ort: Sunne
Om det bara är CAN H / L du leker med så kan du ju faktiskt pröva, om du tar så fel fungerar det helt enkelt inte :) Kan givetvis ge någon felkod / störning men det är jag säker på att du klarar att nolla själv om så händer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 19, 2015 14:28 
Offline

Blev medlem: ons dec 24, 2014 0:08
Inlägg: 8
Intressant tråd :) En fråga till alla duktiga kunniga :)

Har en S80 2007 och ett DIM mätarhus från nya Modellen (TFT)

Hur får man det att funka?
Har förstått det handlar om CAN signaler m.m men kan inte ett jota i det :/
Nån som känner sig sugen att dyka i ämnet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 19, 2015 14:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 13, 2005 14:14
Inlägg: 6547
Ort: Kalmar
johnnype skrev:
Om det bara är CAN H / L du leker med så kan du ju faktiskt pröva, om du tar så fel fungerar det helt enkelt inte :) Kan givetvis ge någon felkod / störning men det är jag säker på att du klarar att nolla själv om så händer.


Tack! Ingen minns en fegis så jag provade redan igår, och precis som du skriver så hände ingenting när jag kopplade "fel". :D

//Brådhis

_________________
Bild
* Klicka för mer bilder/info om min Volvo V70 D3 -11 *


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 19, 2015 20:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Inlägg: 1008
Ort: Sunne
*Brådhis* skrev:
Tack! Ingen minns en fegis så jag provade redan igår, och precis som du skriver så hände ingenting när jag kopplade "fel". :D
//Brådhis


:thumright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 19, 2015 20:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Inlägg: 1008
Ort: Sunne
Volvo_Robban_Ume skrev:
Intressant tråd :) En fråga till alla duktiga kunniga :)

Har en S80 2007 och ett DIM mätarhus från nya Modellen (TFT)

Hur får man det att funka?
Har förstått det handlar om CAN signaler m.m men kan inte ett jota i det :/
Nån som känner sig sugen att dyka i ämnet?

Ja visst vore det häftigt! Jag har redan tänkt den tanken men tyvärr så kräver det en liten detalj som gör det närmast omöjligt!

Problemet: Finns ingen mjukvara för TFT-huset som stöder din bils CAN kommunikation.

Lösning: Skriv egen mjukvara från scratch som driver TFT-display, visare, ljud och övrig info baserat på din bils CAN protokoll.

Genomförande: En praktisk mardröm att utföra programmeringsjobbet utan redig dokumentation på hela TFT instrumenthuset inklusive vilka externa parametrar som ska behandlas och i många fall besvaras på CAN-bussen.

Resultat: Det skulle helt enkelt kräva så mycket reverse-engineering jobb att du direkt borde anställas på Volvo efter detta för du vet troligen mer än dom som skrev den ursprunglig C-koden.

Jag utgick också ifrån att du inte har en S80N där det faktiskt kunde gå att montera ett sådant TFT-DIM 8)

fast detta är ju bara min åsikt...

_________________
Riktiga män har bly i sitt lod!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 604 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012