SVXC - Forumet för dig med en nyare Volvo - volvoforum

Forum för nyare Volvo C30, S40, V50, S60, V60, C70, S70, V70, XC60, XC70, S80, XC90
Aktuellt datum och tid: mån jul 23, 2018 16:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 604 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 23, 2012 15:17 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Inlägg: 345
Ort: Kumla
johnnype skrev:
En annan sak.
FFFFE;CB;40;B9;EF;0;0;0;0 <- CAN_LS ID
svar: 800003;CF;40;F9;EF;0;6;1;3 <- ID 0613?
är det rätt sätt att få fram CEMs's CAN ID? 0613FFC

Nej, så vitt jag kan se ska data vid block offset EF (CAN-LS Configuration ID) tolkas som två värden om två byte vardera (i BCD-format?), i ditt fall där
CAN-LS Configuration ID 0006
CAN-HS Configuration ID 0103
Så det är bara en slump.

Du får slå på inledande nollor. ;)

Min bil ger 0009 och 0105 där, och det matchar inga IDn alls. Men något måste det ju betyda. :)

_________________
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 23, 2012 16:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 25, 2011 18:49
Inlägg: 123
Ort: Göteborg
johnnype skrev:
Ja det låter ju vettigt, men hur ser en CC-frame ut då, du som vet? ;) I CD-RTI'ns diagnosmenyer kan man få CEM's mätarställning, den kunde man göra precis så med om man skicka samma meddelande direkt efter med ändrad mätställning.

Om du har en PHM i bilen redan så tror jag du skall kunna skicka ut denna data på bussen och se i DIM:

00 80 00 08 E1 1F 00 00 00 00 00 00
00 80 00 08 A7 00 50 49 4E 2D 63 6F
00 80 00 08 21 64 65 3A 20 20 20 20
00 80 00 08 22 20 20 20 20 20 20 20
00 80 00 08 23 20 20 20 20 20 20 20
00 80 00 08 65 20 20 20 20 20 00 00

Resultatet skall bli:
"(code )"

Men om du inte har en PHM och ändå vill skriva till DIM så får du först tillfälligt ändra i CC.
Nu har jag inte helt koll på hur det skiljer sig mellan olika modeller osv, men i en P2 (tex gamla s60, gamla s80) skulle jag ha letat efter en frame med id som ser ut såhär: 0x1017FFC som är en av alla framar med CC-parametrar. Tror också telefonens(PHM) plats i carconfig är 41. Hela carconfigen är ju rätt så stor så den skickas ut i olika "block" på bussen. Ett block i taget och det gäller att hitta det blocket där PHM-parametern ligger.

Ett exempel på en carconfig frame kan ju vara som nedan:
"01 01 7F FC 1A 01 02 01 04 01 01 03" där 01 01 7F FC är id som sagt. Och 1A beskriver vilket block. Om jag minns rätt ligger PHM-paramtern i block 15 så det är allts frames med "01 01 7F FC 15...." man skall hålla utkik efter. Och det näst sista byten man skall ändra till "02" för att lura DIM att man har en PHM närvarande.

Därefter kan man ju tro att det räcker men DIM förväntar sig ytterligare några signaler för att visa text.

Dessa ligger i frames med id 01 60 20 0E. Ena ligger på bit 56 och det är i princip att man säger till DIM att vara beredd för nu kommer det text!!
Nästa bit (57) är AUM som skall vara tyst och visa "Telephone" i displayen. Sist men inte minst är bit 58 som är update bit som självklart måste sättas.

Förhoppningsvis fungerar detta! :)

_________________
Black Saphire Metallic S60 T5 -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 23, 2012 16:40 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Inlägg: 345
Ort: Kumla
johnnype skrev:
ID - DATA
FFFFE;CB;40;B9;FC;0;0;0;0 <- hämta CC

Och om du läser block FB istället så får du ut bland annat VIN, strukturvecka, chassienummer och så.

Efter den vanliga headern i datablocket (de tre byte som anger att det är från cem, svar på blockläsning och vilket block) du får tillbaka kommer en byte som anger hur många byte som informationen är inklusive denna byte (typ 87 byte), sedan kommer ett nummer i BCD på fem byte följt av ren ASCII-data med allting separerat av CR LF.

_________________
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 23, 2012 18:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Inlägg: 1007
Ort: Sunne
Reckan skrev:

00 80 00 08 E1 1F 00 00 00 00 00 00
00 80 00 08 A7 00 50 49 4E 2D 63 6F
00 80 00 08 21 64 65 3A 20 20 20 20
00 80 00 08 22 20 20 20 20 20 20 20
00 80 00 08 23 20 20 20 20 20 20 20
00 80 00 08 65 20 20 20 20 20 00 00

Resultatet skall bli:
"(code )"


högintressant!

Jag måste kolla igenom CC på den CEM ja har liggande.. den kanske har PHM aktiverad redan. Ska köpa mig ett DIM så snart som möjligt så man kan labba lite!

Men jag vill verkligen få reda på hur man ber om alla enheters CAN-id i just den bilen så man slipper lyssna på allt konstant.. man kan ju via FFFFE ID't be att få information skickad regelbundet om olika saker men är inte det ett diagnosläge och inte tänkt att användas i drift?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 23, 2012 21:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Inlägg: 1007
Ort: Sunne
Det står "PIN-code:" i DIM med 23st blanksteg

:D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 23, 2012 22:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 25, 2011 18:49
Inlägg: 123
Ort: Göteborg
johnnype skrev:
Det står "PIN-code:" i DIM med 23st blanksteg

:D

Härligt :)

_________________
Black Saphire Metallic S60 T5 -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 26, 2012 7:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Inlägg: 1007
Ort: Sunne
Spegelinfällning!

Man måste ha fällbarspegel i CC eller tillfälligt ändra CC för att få CEM att skicka med knapptrycket!

ID 900002; DATA C0;00;80;20;B4;F0;00;50;;
ID 900002; DATA 00;00;89;20;B4;F0;00;53;;

Byte #3 0x80 och 0x89
en är in och andra är ut, vet inte vilket just nu.

När man skickar med nya CarConfig inställningar så behöver enheterna som berörs göras strömlösa. En ändring hålls i minnet tills nästa nedstängning vad det verkar, finns troligen en reset på alla enheter att köra om man vill.

Heavy: Min bil har Strukturvecka 200103, vart ligger din? tänkte på skillnaderna i CAN id igen.

På en CCM från 01W34 så är ovanstående ID 4000002 och det är helt utan kontakt med en CEM...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 27, 2012 21:27 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Inlägg: 345
Ort: Kumla
Min bil är en 2002W07 (CC-utgåva 4).

CCM (ECU ID 29) skickar datablock på 00801001 och övriga värden på 04000002 samt 140044A, alltså exakt samma som din CCM från 2001W34.

(Till exempel ligger skymningssensorn på 0140044A byte 3, bit 3 - 0, och skickar ljusnivån i kupén i 15 nivåer (vilket CEM sedan använder för att ställa instrumentbelysning))

Min CEM (ECU ID 40) skickar datablock på 00800003 och CC/batteri/temp/kmräknare på 01613FFC.

Min teori för tillfället är att alla CAN-IDn är hårdkodade för ett visst spann av veckor eller version.

2001W34 och 2002W07 borde ju båda vara samma årsmodell? Den nya modellen brukar ju komma efter sommaren året innan.

_________________
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 27, 2012 22:36 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Inlägg: 345
Ort: Kumla
Jag kollade, och MY02 började tillverkas 2001 vecka 35, så din panel från v34 skulle alltså mycket väl kunna suttit i en 02:a, precis som min (jag antar att lappen på den är tillverkningsdatum, och inte strukturvecka på själva bilen den suttit i, så dess firmware behöver alltså inte nödvändigtvis matcha den veckan som står där. Eller så började dessa CAN-IDn användas redan i slutet av MY01?).


Jag gjorde lite snabba tester förut i veckan med "CC override" eller vad man nu ska kalla det. :) Jag har en knapp för nackstödsfällning och en för spegelinfällning i CCM, men ingen av dessa funktioner är konfigurerade.

När jag frågar CCM vad den har för knappar så talar den korrekt om alla knapparnas IDn för mig, och säger att dessa två knappar inte är tillåtna.
Genom att skicka egna CC-data precis efter att CEM skickar sina är det dock inga problem att få CCM att säga att spegelknappen är helt OK och tillåten. Däremot vill den av okänd anledning inte acceptera nackstödsfällningsknappen.

Men, och det är lite lurigt, när jag kör över värdet för fällbara nackstöd så reagerar i alla fall REM på detta och sätter en felkod på att reläet för denna funktion saknas. Vilket det ju mycket riktigt gör.

Så frågan är vad CCM förväntar sig mer för att aktivera funktionen och börja skicka ut signal när man trycker på knappen ... får jag bara det att fungera så är det ju bara att sätta i ett relä, dra ett par sladdar och leta nackstöd på skroten. :D Och därefter enkelt kunna slå bråkiga baksätespassagerare i huvudet. :twisted:

Det kan ju vara så illa att firmware i CCM helt enkelt inte har den funktionen, men det känns orimligt då det var standard på S80 MY99 2.4 170 (och tyvärr på MY00 flyttades till preminumpaketet, och fr.o.m. sent 2001 inte fanns i någon utrustningsnivå alls).

Jag tycker egentligen att det är konstigt att det här fungerar alls. Tydligen ignorerar enheterna den första framen om det omedelbart efter kommer en till med samma positions-byte. Men när hela CC väl är utskickad en gång (vilket tar 280ms x 40 = 11,2 sekunder) så bryr sig inte enheterna längre om ifall man gör några ändringar tills de stänger av sig igen (vilket för de flesta saker sker någon minut efter att tändningen slagits av).

Men jag nystar vidare så snart jag får tid.

Jag har nu en hel del anteckningar, plus massa saker i huvudet och påbörjade beskrivningar av allting, som jag inte riktigt vet om jag ska skriva här på en gång. Känns som att jag hela tiden går tillbaka och reviderar vartefter jag hittar nya saker, vilket inte passar så bra in i forummodellen. Eller annars kanske jag ska lägga dem på min egna "hemsida". Eller kanske göra mig en "Wiki".

Ofta känns det lite som att det inte är någon större mening med att skriva något innan jag fått total klarhet på saker och ting och verkligen förstår allt. Å andra sidan, om jag skriver fler delrapporter skulle du säkert kunna hjälpa till att fylla i luckorna och dra nytta av mina fynd för att finna fler saker som jag i min tur kanske har nytta av för hitta mer saker. Kanske.

Men annars, när jag väl skriver något kommer det förmodligen att vara väldigt detaljerat och uttömmande.

Ett problem är väl bara att informationen kanske kan bli lite väl detaljerad ... Å andra sidan är det ju inte precis statshemligheter, så det är nog ingen risk att få besök av beväpnade killar i kostym. ;)

Men vem vet, det är ju snudd på spöstraff på att modifiera så triviala saker som spelkonsoller nu för tiden (vilket jag också sysslat med en gång i tiden) ...

_________________
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 28, 2012 0:47 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Inlägg: 345
Ort: Kumla
Apropå idén att visa felkoder på RTI-skärmen när de inträffar:
DIM kan ju visa om det finns felkoder satta i diverse enheter (håll inne READ och "dubbelklicka" på dimbakljuset), men den kör inga diagnoskommandon när man använder den funktionen. Alltså skickar förmodligen de flesta enheter i bilen ut en liten flagga i något av sina vanliga meddelanden, som helt enkelt talar om ifall det finns fel eller inte, även för fel som inte anses allvarliga nog att ge ett "servicemeddelande" i displayen. Kan man identifiera denna och lyssnar efter den så vet man ju om något fel är satt, och kan i sådana fall hämta koder från enheten ifråga, utan att hela tiden behöva "polla" alla enheter i systemet.

Bara att kolla vad en enhet skickar normalt sett, och sedan skapa ett fel och jämföra för att hitta dessa eventuella flaggor. :)

_________________
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 29, 2012 0:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Inlägg: 1007
Ort: Sunne
Citat från annat forum!
Citat:
Another example is sending power head restraints down. Communication should be from CCM (29) to REM (46), but complete message what I see is
01 70 04 00 00 00 00 00 00 00 00 02 and again I do not see how 29 or 46 would be encoded in it. If I send the same message, then head restraints do go down, but that does not help me really.


Min CCM skickar på CAN ID 01 70 04 00

00 00 00 00 00 00 00 00
40 00 00 00 00 00 00 00
80 00 00 00 00 00 00 00
C0 00 00 00 00 00 00 00

Nu har jag inte nackstödsknapp men har du ett motsvarande ID på din CCM så kanske den saknas?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 01, 2012 0:39 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Inlägg: 345
Ort: Kumla
Jag googlade fram forumtråden du talar om, men det känns lite som att de människorna var ännu mer förvirrade än vad jag är. :)

Så vitt jag kan se, om dina tidigare avläsningar av dina båda olika CCM:er är korrekta, så skickar bara CCM på två IDn, och dessa är 04000002 och 0140044A (för 01w43 till ???, precis som jag har) och 00900002 samt 01700400 (tidigare år).

Tittar man på det lite snabbt förefaller det som att 04000002 är samma data som 00900002 och att 0140044A är samma data som 01700400. Men jag är helt säker på att även vilka byte som används för vad i en frame kan skilja sig åt, och alltså inte bara IDt.

Jag har tyvärr lite svårt att läsa mina enheter "isolerat" och verkligen se vad var och en av dem skickar ut, eftersom jag har allting monterat i bilen, och inte känner för att koppla ur och greja, så jag får till viss del gissa varifrån vilka meddelanden egentligen kommer. Men det går rätt bra det också.

Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med "kanske den saknas".

I alla fall, min REM har inga problem att ta till sig config-ändringen för nackstöd (vilket bevisas av att den sätter felkoden för reläet), men CCM är inte fullt lika sammarbetsvillig på den punkten (trots att den utan vidare tar backspegelsinställningen).

Hur som helst, inte så viktigt just nu.

_________________
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 01, 2012 0:52 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Inlägg: 345
Ort: Kumla
Du kan för övrigt enkelt tillverka vilken knapp du önskar från vilken annan knapp som helst.

Och eftersom vi då är inne på ämnet CCM-knappar, och detta är relaterat till det hela, så kan jag ju lika gärna skriva vad jag har om dessa små tingestar.

Varje knappfunktion har ett ID-nummer. Detta ID-nummer väljs i knappen med fyra dioder, kallade D1, D2, D3 och D4, som kan monteras eller inte i 15 olika kombinationer (den 16:e, alltså inga dioder alls, är samma som att inte ha någon knapp, och alltså inte en fungerande kombination att ha i knappen). Dessutom finns en diod D5 som sitter i serie med själva switchen. Alla dessa har en gemensam returledning, samt varsin egen ledning i knappens 12-poliga kontakt. Dessutom ansluts lampan och eventuell lysdiod direkt till denna kontakt.

Alla knappar tillsammans bildar så en matris som CCM enkelt kan scanna för att se, inte bara status på själva knapparna (intryckt eller ej), utan också vilka dioder som är monterade, och alltså vilken knapp det är som är intryckt. Detta leder till att man utan vidare kan flytta runt dessa knappar som man känner för, till och med under drift.

Här är en knapps kopplingsschema (ritat i HeavyCAD™):
Bild

Varje knapp har som sagt alltså ett 4-bit ID som anges av dioderna. En monterad diod anger en etta, och en saknad diod en nolla. D1 är den minst signifikanta biten, och D4 den mest signifikanta.

Följande ID-nummer och knappar finns:
0 - Tom plats
1 - Nackstödsfällning
2 - Backspegelsinfällning
3 - Elektrisk solgardin (Park-assistance från 2004w20)
4 - Bi-fuel
5 - Privatlås
6 - STC
7 - DSTC
8 - Extraljus
9 - Reducerat larm
A - Bakre AC (2004w20 eller senare)
B - Four C (2004w20 eller senare)
C - BLIS (2004w20 eller senare)
D - Reserv
E - Barnlås (PCL)
F - Reserv


Om man önskar se vilka knappar som finns i CCM (före ungefär 2004-någonting, senare modeller har annat kommando för att läsa records, annat record-nummer och annat format på svaren) kan man göra detta genom att helt enkelt fråga den. Läs record 1B från enhet 29 (Alltså, skicka 29 A5 1B 01 i ett datapaket) och du får tillbaka sju byte.

Var och en av dessa byte är status för en knapp, i ordning från vänster till höger.

b3 - b0 i varje byte anger knappens ID.
b7 - b4 anger knappens status enligt följande:

b4 = 1: Funktion aktiverad (LED-lyser för sådana knappar)
b6/b5 = 00: CM har inte hunnit med att kolla om knappen är tillåten ännu
b6/b5 = 01: Knapp ej tillåten enligt nuvarande config
b6/b5 = 10: Knapp tillåten

_________________
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 01, 2012 7:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Inlägg: 1007
Ort: Sunne
johnnype skrev:
Min CCM skickar på CAN ID 01 70 04 00

00 00 00 00 00 00 00 00
40 00 00 00 00 00 00 00
80 00 00 00 00 00 00 00
C0 00 00 00 00 00 00 00

Nu har jag inte nackstödsknapp men har du ett motsvarande ID på din CCM så kanske den saknas?


Jo jag menade om du fick detta kommando från CCM när knappen trycks in? x 00 00 00 00 00 00 02 <- med en 2'a alltså eller vägrade han helt för dig?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 01, 2012 7:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Inlägg: 1007
Ort: Sunne
Har du en rå logg från din bli, gärna i något CSV format?

Har lekt lite med tanken att läsa / översätta mina CEM kommandon och skicka dom i MY02 format och ID för att kanske "aktivera" min DVD-RTI. Med lite tur så vaknar skärmljus och allt då men jag behöver hela meddelanden från en 02'a. Skulle kunna vara det enklaste sättet att lösa det på igentligen om han nu inte kräver info från för många enheter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 01, 2012 12:29 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Inlägg: 345
Ort: Kumla
johnnype skrev:
Jo jag menade om du fick detta kommando från CCM när knappen trycks in? x 00 00 00 00 00 00 02 <- med en 2'a alltså eller vägrade han helt för dig?

Jag utgick ifrån att den inte gillade knappen alls eftersom den sa det till mig, så jag brydde mig aldrig om att kolla ifall jag fick något när jag tryckte på den. Men det kan jag ju i och för sig göra. Ska hur som helst experimentera mer när jag får tid. Kan ju vara så att timingen inte är riktigt bra eller något.

_________________
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 01, 2012 12:52 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Inlägg: 345
Ort: Kumla
johnnype skrev:
Har lekt lite med tanken att läsa / översätta mina CEM kommandon och skicka dom i MY02 format och ID för att kanske "aktivera" min DVD-RTI.

Ja, det finns ju egentligen ingen anledning till att inte det skulle fungera. Det bästa vore nog att använda två CAN-interface och läsa data med ett av dem och skicka till RTI med det andra, för att undvika att fylla upp bussen med skräp, men egentligen borde det ju gå att bara skicka ut sakerna direkt på samma buss, eftersom övriga enheter i alla fall inte bryr sig om det. (förutom att det kanske kan bli svårare att få fram lågprioriterade meddelanden)

Ett första test skulle ju vara att helt enkelt bara spela upp en logg från en 02:a för RTIn och se vad den säger. Sedan kanske ändra i loggens CC så den säger att RTI finns och spela upp det igen och se om det blir någon skillnad.

Sen är det ju bara att skicka meddelanden från loggen med ett ID i taget för att bestämma vilka som är nödvändiga för att den ska fungera, och slutligen skriva en översättare.

Den behöver ju ha i alla fall hastighet, ljusjustering och rattknappar (om du har monterat RTI-knapparna). Kan väl inte vara så mycket mer som är så speciellt viktigt.

Sedan är det bara att bygga ihop det i en liten låda med färdiga kontakter att koppla in i RTIn, kalla det för RTIadapter.se och sälja. ;) :D

Jag kan göra en liten kort logg, inga problem. Något speciellt du vill ska hända i loggen för att göra det lättare att hitta rätt saker?

Omvänt så vore det lite kul om du hade en komplett loggsnutt för din bil som jag skulle kunna se för att jämföra med min bil och se om jag blir något klokare av det.

Vi skulle egentligen behöva hitta fler bilar att samla loggar från, men jag känner tyvärr ingen i närheten med P2:a av annat år. Finns det någon i närheten av Kumla/örebrotrakten med en 99:a, 00:a, 03:a eller 04:a som vill ställa upp? Eller 02:a med för den delen. Trots allt har vi ingen aning om just nu var brytgränserna går.

05:or och framåt skulle också behöva undersökas, men där lär skillnaderna vara ännu större.

_________________
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 01, 2012 17:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Inlägg: 1007
Ort: Sunne
Citat:
Omvänt så vore det lite kul om du hade en komplett loggsnutt för din bil som jag skulle kunna se för att jämföra med min bil och se om jag blir något klokare av det.

Vi skulle egentligen behöva hitta fler bilar att samla loggar från, men jag känner tyvärr ingen i närheten med P2:a av annat år. Finns det någon i närheten av Kumla/örebrotrakten med en 99:a, 00:a, 03:a eller 04:a som vill ställa upp? Eller 02:a med för den delen. Trots allt har vi ingen aning om just nu var brytgränserna går.


Absolut! Ska leta upp en lämplig logg som är skapligt "komplett" till dig.

Jag skulle möjligen kunna logga på svärmors 07'a men den är nog väldigt långt ifrån våra bilar CAN-mässigt. Det hänger nog mest på om jag kan göra det snabbt och enkelt för att inte oroa henne för mycket :lol: Hon vill nog inte att jag tar fram lödkolven och skruvar bort saker.

Det skulle också vara värt en del att logga HS-CAN när någon använder ett BSR PPC trim. Dom kan vad jag förstår läsa ner befintlig mjukvara. Trafiken på HS verkar dock inte speglas till LS och mjukvaran för CarConfig t.ex skickas på CEM's HS-ID.

Jag kompleterade lite på ditt Google Drive dokument från min 01'a, fasiken att man måste hinna med så mycket på en gång :!:

Vi skulle ha ett CAN-party och stort garage så kunde man bunkra upp med chips, öl och CAN-loggers över en långhelg. Skulle säkerligen ge flertalet framsteg på många olika sätt...

ps. Jag råkade skicka lite skräp på LS-CAN under ID 160200E idag, då dog DDM och jag fick slut på spolarvätska (?). Fick rycka säkring till CEM för att väcka den tillbaka. ds.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 01, 2012 18:29 
Offline

Blev medlem: sön sep 18, 2011 21:10
Inlägg: 22
Ort: Högsjö
Har en 04 finns i Högsjö handlar ganska ofta i Marieberg ca 5 mil till Kumla. Tullarn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 01, 2012 20:10 
Offline
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Inlägg: 345
Ort: Kumla
johnnype skrev:
Det skulle också vara värt en del att logga HS-CAN när någon använder ett BSR PPC trim. Dom kan vad jag förstår läsa ner befintlig mjukvara.

Ja, de fungerar ju på det viset, om jag förstår saken rätt, att den kan läsa ut firmware ur ECM i det fall den är tidigare okänd, och lådan inte vet hur den ska patchas. De säger dock i manualen att avläsning kan ta upp till en och en halv timme, så jag undrar lite hur det fungerar för att kunna gå så långsamt. Att installera trimet tar ju bara några minuter.

BSR kräver ju vad jag vet inga speciella bilspecifika koder för att göra sin programmering heller, men det kan ju hända att detta bara gäller ECM, och att tillvägagångssättet är helt annorlunda om man skulle försöka sig på att läsa ur firmware på en annan modul, så som, säg, CEM.

Men det skulle vara riktigt intressant att se hur den kommunicerar. Jag känner dock inte för att köpa en BSR PPC bara för att testa. Å andra sidan erbjuder de ju gratis provkörning i två timmar, och jag har för mig att Eklunds bilvård ett stenkast härifrån säljer sådana ... eller i alla fall har sålt. :)

Men så har de den här fina texten i sin manual:
Citat:
[...]Det är inte tillåtet att disassemblera eller utföra reverse engineering på PPC-enhetens [...] Det är inte tillåtet att använda BSRs mjukvara eller kommande mjukvaru-uppdateringar till reverse engineering av en ECU [...] Det är inte tillåtet att använda PPC, eller dess mjukvara förvärvad från BSR, på annat sätt än beskrivet av BSR [...] Det är inte tillåtet att läsa ut information från en trimmad ECU, eller PPC, och därmed försöka modifiera, kopiera, distribuera eller reproducera BSRs trimmjukvara. [..] Om PPC har utsatts för något av ovanstående, har BSR rätten att neka PPC och dess ägare all support, uppdateringar och tillgång till BSRs servrar; garantin upphör och återbetalning nekas. BSR kan och kommer att vidta rättsliga åtgärder mot den som inte följer detta avtalsvillkor. PPC får bara användas enligt anvisningarna från BSR.

Å andra sidan är det ju inte som att jag någonsin brytt mig om sådana texter förr. :P Det skulle dock inte förvåna mig om de medvetet har krånglat till saker för att göra det svårt att se vad som händer.

johnnype skrev:
Jag kompleterade lite på ditt Google Drive dokument från min 01'a, fasiken att man måste hinna med så mycket på en gång :!:

Jag såg att det var rätt mycket skillnad i rattknapparna, och tyckte det var märkligt, så jag kollade en gång till i mitt program, som visar allting korrekt på skärmen när man trycker på dem, och jag måste ha gjort något jättetokigt när jag skrev in dem i dokumentet. Korrigerade det, och nu är det samma som dina siffror, men du har läst cruise-knapparna från den inverterade byten. Jag vet inte varför det är inverterade bitar där, men det finns säkert någon bra anledning.

Jag måste skaffa telefon och RTI-knappar någon dag och kolla om de fungerar också. Det skulle vara väldigt trevligt att kunna styra en CarPC med RTI-knappar. Touch-skärm känns allvarligt inte som någon hit för bil-användning. Alldeles för svårt att trycka precis rätt i en skumpig bil, plus att man måste titta var man trycker och inte kan förlita sig på känsel. Att kunna navigera i menyer från ratten känns som ett säkrare sätt.

johnnype skrev:
Vi skulle ha ett CAN-party och stort garage så kunde man bunkra upp med chips, öl och CAN-loggers över en långhelg. Skulle säkerligen ge flertalet framsteg på många olika sätt...

Finns dock viss risk att mängden framsteg blir omvänt proportionell mot mängden öl ... :D

johnnype skrev:
ps. Jag råkade skicka lite skräp på LS-CAN under ID 160200E idag, då dog DDM och jag fick slut på spolarvätska (?). Fick rycka säkring till CEM för att väcka den tillbaka. ds.

Förvånar mig inte att saker kan bli förvirrade och stänga av sig i självförsvar. :) Det gäller att vara lite försiktig. Och låta bli att köra samtidigt. :D

_________________
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 604 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012