Bästa extraljuset att xenonkonv.?

Diskutera bilrelaterade ämnen.
Användarvisningsbild
nosmoke
Inlägg: 319
Blev medlem: mån aug 15, 2005 20:17
Ort: Sollefteå.

Bästa extraljuset att xenonkonv.?

Inlägg av nosmoke » mån okt 31, 2011 17:48

Som rubriken låter.. Någon som har erfarenheter av extraljus typ Bosch, NBB, Hella mfl? Söker extraljus där man kan bygga in ballasten samt få en bra ljusbild.

Somliga säger att Bosch Navigator ska vara bäst att konvertera, men vad vet jag!
V70 2.4D Classic Momentum ´07.
NORRA LAPPLAND.... DET ÄR LITE ELJEST!

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » tis nov 01, 2011 18:10

NBB Alpha 225 skulle jag påstå är toppklass.

Reflektor med bred ljusbild och 75W xenon lyser över 700meter.

Konverterad 225a med 70W xenon
Bild

Original svindyr 225a med xenon

Bild

Bosch Navigator saknar en hel del jämfört med den konverterade 225an.

Bild

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » tis nov 01, 2011 18:13

....killarna som betalat flera tusen per lykta för att få 225an med xenon från fabrik brukar sluta argumentera när man ser dessa bilder. Det går liksom inte att jämföra 70W med 35W, hur "original" det än är...

RealPerformance
Inlägg: 45
Blev medlem: lör sep 03, 2011 11:26
Ort: Vetlanda

Inlägg av RealPerformance » fre nov 04, 2011 11:14

Ni har inga sådana bilder för Light Force 240 blitz med 75w xenon. ?

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » fre nov 04, 2011 11:41

Det konstiga är att varje gång LF testats på ovanståedne sätt (dvs i NBB's ljuslabb) så får man alltid väldigt konstiga ljusbilder etc. Samtidigt så säger dom som dyrkar LF att man då använt fel filter, lampor etc och hävdar att det lyser satan om man bara gör rätt.

Jag har sett några privat tagna bilder från landsvägen där det verkligen ser ut att lysa fruktansvärt mycket, men ljusterna är ju lite mer objektiva.

Ser man till priset så är ju valet enkelt tycker jag. LF är dyrt.

Thomas J
Inlägg: 2311
Blev medlem: tis okt 10, 2006 9:49
Ort: Grisslehamn

Inlägg av Thomas J » fre nov 04, 2011 18:19

NBB ljusen är överlägset bäst.. själv har jag 3 LF med 55w xenon och visst dom lyser säkert flera hundra meter längre än NBB ljusen men .. ingen spridning alls lyser bara rakt fram. Så mitt tips är köp NBB och konvertera själv.

Mvh Thomas
Volvo V70 T5-99

RealPerformance
Inlägg: 45
Blev medlem: lör sep 03, 2011 11:26
Ort: Vetlanda

Inlägg av RealPerformance » fre nov 04, 2011 18:45

Vilka säljer nbb till bäst pris? Eller är det blocket som gäller?

Användarvisningsbild
Manke
Inlägg: 292
Blev medlem: tis okt 13, 2009 20:57
Ort: Leksand/Arjeplog

Inlägg av Manke » fre nov 04, 2011 19:18

Som Thomas säger, om de lyser 500 eller 700 meter är väl ganska ointressant, tycker jag iaf, är ju mycket spridning som man vill åt.

Ska konvertera min navigator i vinter, ni som har gjort det, är det värt att köpa 75W, eller "räcker" det med 55W? 75W-arna har väl sämre livslängd.
Bild
S80 Limited Nr.470 -01 // Artic cat CrossFire 7 -06 http://www.garaget.org/Manke

Användarvisningsbild
VR
VIP
VIP
Inlägg: 1188
Blev medlem: mån apr 17, 2006 13:15
Ort: Lindesberg

Inlägg av VR » fre nov 04, 2011 19:28

Manke skrev:Som Thomas säger, om de lyser 500 eller 700 meter är väl ganska ointressant, tycker jag iaf, är ju mycket spridning som man vill åt.

Ska konvertera min navigator i vinter, ni som har gjort det, är det värt att köpa 75W, eller "räcker" det med 55W? 75W-arna har väl sämre livslängd.
Alltså 55W är mycket det. Det viktigaste är kanske att få de i fokus.
När man går från helljus till halvljus så är det inte kul om man har FÖR bra helljus. Med 55W som jag har i helljuset så får man blända av för stora vägskyltar för att inte bli bländad själv.
V70R -98, S60 D5 Classic, C30 D3 R-Design -12
http://www.garaget.org/VR

RealPerformance
Inlägg: 45
Blev medlem: lör sep 03, 2011 11:26
Ort: Vetlanda

Inlägg av RealPerformance » fre nov 04, 2011 19:46

VR skrev:
Manke skrev:Som Thomas säger, om de lyser 500 eller 700 meter är väl ganska ointressant, tycker jag iaf, är ju mycket spridning som man vill åt.

Ska konvertera min navigator i vinter, ni som har gjort det, är det värt att köpa 75W, eller "räcker" det med 55W? 75W-arna har väl sämre livslängd.
Alltså 55W är mycket det. Det viktigaste är kanske att få de i fokus.
När man går från helljus till halvljus så är det inte kul om man har FÖR bra helljus. Med 55W som jag har i helljuset så får man blända av för stora vägskyltar för att inte bli bländad själv.
Du har inte klarglas i helljuset va? Jag kör nämligen 75w på helljuset i xc70in och den har xenon lyktorna på den. Och jag bländas inget nämnvärt av vägskyltar . Och får en väldigt fin ljusbild som inte lyser uppe i träden.

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » fre nov 04, 2011 20:22

Thomas J skrev:NBB ljusen är överlägset bäst.. själv har jag 3 LF med 55w xenon och visst dom lyser säkert flera hundra meter längre än NBB ljusen men .. ingen spridning alls lyser bara rakt fram. Så mitt tips är köp NBB och konvertera själv.

Mvh Thomas
Har du labbat något med olika filter? Det verkar som att det påverkar resultatet rätt mycket. Om jag förstår saken rätt går det också att justera lampans läge i reflektorn i djupled.
Senast redigerad av 1 MathiasS, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » fre nov 04, 2011 20:26

Manke skrev:Som Thomas säger, om de lyser 500 eller 700 meter är väl ganska ointressant, tycker jag iaf, är ju mycket spridning som man vill åt.

Ska konvertera min navigator i vinter, ni som har gjort det, är det värt att köpa 75W, eller "räcker" det med 55W? 75W-arna har väl sämre livslängd.
1. Det verkar som att man inte behöver välja mellan längd och bredd. Jag har tre NBB med 75W xenon och lyser cirka 700m och låååångt ut på sidorna av vägen.

2. Värt att köpa 75W - ja utan minsta lilla tvekan. Det är STOR skillnad mellan 75W och 55W. Jag har kört mina i 1,5 år nu och det funkar verkligen kanon. Trots kinatillverkning.

Mange1972
Inlägg: 371
Blev medlem: fre jul 20, 2007 19:14
Ort: Rättvik

Inlägg av Mange1972 » fre nov 04, 2011 21:47

Jag kör med 3 st nbb 175 alpha, lillebror till 225:an med 55w xenon och jag är helnöjd, mycket trevlig ljusbild på dessa och sen är dom riktigt diskreta oxå :D

Användarvisningsbild
Manke
Inlägg: 292
Blev medlem: tis okt 13, 2009 20:57
Ort: Leksand/Arjeplog

Inlägg av Manke » fre nov 04, 2011 23:13

MathiasS skrev:
Manke skrev:Som Thomas säger, om de lyser 500 eller 700 meter är väl ganska ointressant, tycker jag iaf, är ju mycket spridning som man vill åt.

Ska konvertera min navigator i vinter, ni som har gjort det, är det värt att köpa 75W, eller "räcker" det med 55W? 75W-arna har väl sämre livslängd.
1. Det verkar som att man inte behöver välja mellan längd och bredd. Jag har tre NBB med 75W xenon och lyser cirka 700m och låååångt ut på sidorna av vägen.

2. Värt att köpa 75W - ja utan minsta lilla tvekan. Det är STOR skillnad mellan 75W och 55W. Jag har kört mina i 1,5 år nu och det funkar verkligen kanon. Trots kinatillverkning.

Finns det extraljus som levererar både bredd och längd så är det ju inget att fundera på, men många tester fokuserar bara på längden, jag tycker det är viktigare att veta om jag ser älgen 20 eller 30 meter brevid vägen än om jag ser den 500 eller 700 meter framför mig.

Men då blir det väl att leta på ett och ett halvt 75W-kitt.
Bild
S80 Limited Nr.470 -01 // Artic cat CrossFire 7 -06 http://www.garaget.org/Manke

Användarvisningsbild
johamn
Inlägg: 1988
Blev medlem: sön apr 06, 2008 12:37
Ort: Degerfors

Inlägg av johamn » lör nov 05, 2011 8:20

RealPerformance skrev:
VR skrev: Alltså 55W är mycket det. Det viktigaste är kanske att få de i fokus.
När man går från helljus till halvljus så är det inte kul om man har FÖR bra helljus. Med 55W som jag har i helljuset så får man blända av för stora vägskyltar för att inte bli bländad själv.
Du har inte klarglas i helljuset va? Jag kör nämligen 75w på helljuset i xc70in och den har xenon lyktorna på den. Och jag bländas inget nämnvärt av vägskyltar . Och får en väldigt fin ljusbild som inte lyser uppe i träden.
Helljuset har ingenting att säga till om vare sig barsebäck eller fukoshima sitter där.

Jag körde 55w xenon i original helljus, men två extraljus med 35w lyser något så sinnessjukt mycket mer, vilket gör att vägskyltar känns som att någon stoppar en spik i ögonen, så att säga. ;)

//J
Ford Fiesta, 1,25
Bild

RealPerformance
Inlägg: 45
Blev medlem: lör sep 03, 2011 11:26
Ort: Vetlanda

Inlägg av RealPerformance » lör nov 05, 2011 9:09

johamn skrev:
RealPerformance skrev: Du har inte klarglas i helljuset va? Jag kör nämligen 75w på helljuset i xc70in och den har xenon lyktorna på den. Och jag bländas inget nämnvärt av vägskyltar . Och får en väldigt fin ljusbild som inte lyser uppe i träden.
Helljuset har ingenting att säga till om vare sig barsebäck eller fukoshima sitter där.

Jag körde 55w xenon i original helljus, men två extraljus med 35w lyser något så sinnessjukt mycket mer, vilket gör att vägskyltar känns som att någon stoppar en spik i ögonen, så att säga. ;)

//J
Det där inlägget fattade inte jag riktigt. Antar att du menar att strålkastaren inte av gör hur spridningen eller hur långt det ska lysa?

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » lör nov 05, 2011 13:02

Innebörden i inlägget var väl att reflektorn är väldigt avgörande för ljusutbytet. 75W i original helljus kommer inte lysa en bråkdel av 75W i ett stort extraljus. Inget konstigt med det, så är det bara.

Jag är dock inte helt klart på hur det hängde ihop med tidigare citat. :)

Thomas J
Inlägg: 2311
Blev medlem: tis okt 10, 2006 9:49
Ort: Grisslehamn

Inlägg av Thomas J » lör nov 05, 2011 20:24

Jag har provar lite olika filter och färger, men ingen större skillnad faktiskt, lite bättre spridning med 2 kombofilter och 1 fjärr. Filtren är ju inte gratis precis så jag har inte så många att välja på :? Ang 75w eller inte så är det väl smaksak.
75w lyser många gånger bättre men jobbigt när man måste blända av för vägskyltarna då är liksom vitsen men bra lyse borta.
Volvo V70 T5-99

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » lör nov 05, 2011 22:06

med 4300k eller 5000k lampor blir bländningen i vita skyltar *avsevärt* mindre än för 6000k

Användarvisningsbild
*Brådhis*
Inlägg: 6547
Blev medlem: sön nov 13, 2005 14:14
Ort: Kalmar

Inlägg av *Brådhis* » sön nov 06, 2011 14:13

MathiasS skrev:med 4300k eller 5000k lampor blir bländningen i vita skyltar *avsevärt* mindre än för 6000k
Jag tycker nog faktiskt tvärtom...

Jag har 6000K i mina helljus och frun har 4300K och det vitare ljuset i hennes lampor återbländar klart mer från både blåa och vita skyltar.

Även i dis eller snöfall är mitt lite blåare ljus klart mer behagligt. Att belysa vitt med vitt eller att belysa vitt med aningens blått gör skillnad.

//Brådhis

Skriv svar