Fråga om Xenon

Diskutera bilrelaterade ämnen.
Skriv svar
Slacker
Inlägg: 18
Blev medlem: tis feb 01, 2011 18:21
Ort: Malmö

Fråga om Xenon

Inlägg av Slacker » fre feb 04, 2011 21:25

Hej!

Jag är ny här på forumet, så jag vet inte om jag skrivit i rätt forumdel, är det fel så får mod gärna flytta.

Jag har sökt nu i 2 och ½ timme om xenon. Jag har planer på att köpa en begagnad S60, jag vill dock ha xenon men jag vet inte vilka krav det finns.

Måste eller måste man inte ha automatiskt nivåreglering? Måste man eller måste man inte ha högtrycksspolning av strålkastare? I trådarna jag läst har jag fått dubbel information, i vissa trådar står det att det kommit en ny lag att man inte måste ha högtrycksspolning men att automatiskt nivåreglering är ett måste. Så vad gäller egentligen?

Tänkte köpa följande: http://www.hova.com/devil-eyes-volvo-s6 ... -6073.aspx
Sätta in Xenon i dem och sedan montera automatiskt nivåreglering. Kommer detta att funka eller kan jag lika bra glömma det? :( Vad måste jag göra?

MVH Oliver

Användarvisningsbild
edwall
Admin
Admin
Inlägg: 4020
Blev medlem: ons apr 06, 2005 21:08
Ort: Hässleholm

Inlägg av edwall » fre feb 04, 2011 21:38

har bilen inte Xenon från fabrik så kommer den aldrig att bli godkänd med eftermonterat Xenon oavsett om du sätter dit automatisk nivåreglering eller ej. Högtrycksspolning/torkare är krav vid Xenon.

Monterar du eftermonterat Xenon som har automatisk nivåreglering så tror jag att du kan klara dig vid en poliskontroll, men när det är dags för besiktning skulle jag återmonterat halogenet istället.
V70 II 2.4D -08 Polestar edition 205hk 450Nm I SYM Jet 50cc -00 I TWS Tracker 250cc -05
Bild

Slacker
Inlägg: 18
Blev medlem: tis feb 01, 2011 18:21
Ort: Malmö

Inlägg av Slacker » fre feb 04, 2011 21:48

edwall skrev:har bilen inte Xenon från fabrik så kommer den aldrig att bli godkänd med eftermonterat Xenon oavsett om du sätter dit automatisk nivåreglering eller ej. Högtrycksspolning/torkare är krav vid Xenon.

Monterar du eftermonterat Xenon som har automatisk nivåreglering så tror jag att du kan klara dig vid en poliskontroll, men när det är dags för besiktning skulle jag återmonterat halogenet istället.
Tack för ditt snabba svar. Så man kan ha antingen torkare eller högtrycksspolning? Har tänkt på det du sa, sätter nog in halogen vid besiktning sen byter tillbaka.

Den automatiska nivåregleringen är lite för min skull också, gillar inte att göra folk arga genom att blända, vet hur jobbigt det kan vara. Men undrar vad besiktningen säger när mina "halogenstrålkastare" gör kontroll (rör sig upp och ner) ? :scratch: Får väl stänga av det eller något...

Det är väl inte olagligt att montera de strålkastarna jag länkade till? Står att de är E-märkta så vetif*n :roll:

MVH Oliver

Mini_ice
Inlägg: 1043
Blev medlem: lör jul 14, 2007 19:28
Ort: Avesta

Inlägg av Mini_ice » lör feb 05, 2011 11:30

Äldre bilar hade ofta torkare medans nya bilar nästan uteslutande har högtrycksspolning.

Stänga av nivå regleringen förstår inte riktigt hur du tänker??

Om man ska tro texten så är det bara att montera dessa strålkastare och sätta i en halogen lampa och sen besikta, om det nu är så vet jag inte men enligt texten.

Skulle du däremot plocka i ett xenon kitt i dessa så blir de underkända direkt (om du inte har tur och har en o uppmärksam besiktningsman) Så vill du ha dessa strålkastare får du helt enkelt leva utan xenon...

Användarvisningsbild
volvojohan_
Inlägg: 48
Blev medlem: fre jan 07, 2011 0:08
Ort: Stockholm, Salem

Inlägg av volvojohan_ » lör feb 05, 2011 12:26

Jag skulle satsa på en S60 som redan har xenon monterat..

Slacker
Inlägg: 18
Blev medlem: tis feb 01, 2011 18:21
Ort: Malmö

Inlägg av Slacker » lör feb 05, 2011 12:50

Mini_ice skrev:Äldre bilar hade ofta torkare medans nya bilar nästan uteslutande har högtrycksspolning.

Stänga av nivå regleringen förstår inte riktigt hur du tänker??

Om man ska tro texten så är det bara att montera dessa strålkastare och sätta i en halogen lampa och sen besikta, om det nu är så vet jag inte men enligt texten.

Skulle du däremot plocka i ett xenon kitt i dessa så blir de underkända direkt (om du inte har tur och har en o uppmärksam besiktningsman) Så vill du ha dessa strålkastare får du helt enkelt leva utan xenon...
Som edwall sa, om jag tänker montera xenon i de strålkastarna kommer jag få underkänt hos besiktningen. Men för att förhindra det, sätter jag in halogenlampan i dem exakt innan besiktning, sen byter tillbaka.

Nu kommer den delen som du inte förstod hur jag tänkte på; Eftersom jag vill ha xenon i dem, men INTE tycker om att blända. Så monterar jag automatisk nivåreglering. MEN saken är, eftersom jag jag kommer ha halogen vid besiktning så kommer de antagligen bli lite fundersamma varför jag har automatisk nivåreglering till halogen.

Alltså: Jag tänkte peta i xenon i dem och ha automatisk nivåreglering. Kommer dock sätta in halogenlampan innan besiktning och stänga av den automatiska nivåregleringen exakt vid besiktning. Sedan återställer jag allt. Annars kanske de tänker som jag sa innan "Varför har snubben automatisk nivåreglering om han inte har xenon?" :scratch:

Hoppas det blev lite klarare nu! :)

volvojohan_: Tyvärr, det är för dyrt för min budget. Detta ska bli min första bil.

Edit: Om det spelar någon roll tänker jag använda 35W xenon på 4300K. Blått känns för epa :lol:

Mini_ice
Inlägg: 1043
Blev medlem: lör jul 14, 2007 19:28
Ort: Avesta

Inlägg av Mini_ice » lör feb 05, 2011 15:27

Tror inte att de bryr sig om varför du har automatisk, tänkt köpa en sats från typ xenonkungen /oljebaren då eller??

Slacker
Inlägg: 18
Blev medlem: tis feb 01, 2011 18:21
Ort: Malmö

Inlägg av Slacker » lör feb 05, 2011 15:29

Mini_ice skrev:Tror inte att de bryr sig om varför du har automatisk, tänkt köpa en sats från typ xenonkungen /oljebaren då eller??
Ja, från Xenonkungen. :)

Mini_ice
Inlägg: 1043
Blev medlem: lör jul 14, 2007 19:28
Ort: Avesta

Inlägg av Mini_ice » lör feb 05, 2011 15:35

Okej, då är jag med, men tror inte de bryr sig om hur du har så länga lysena står som de ska då du besiktar och inte har xenon i :wink:

Slacker
Inlägg: 18
Blev medlem: tis feb 01, 2011 18:21
Ort: Malmö

Osram NightBreaker

Inlägg av Slacker » sön mar 13, 2011 20:01

Återupplivar denna tråden, så jag slipper starta ny.

Slängde in några Osram NightBreaker i nuvarande bil som jag kör med ibland (morsans bil, Volvo V70 från 01) och det är en otroligt skillnad jämfört med lamporna som satt i sen förr!

Fast nu undrar jag en sak. Om jag har förstått det hela rätt så håller starka lampor inte lika länga. Så tänkte köra med helljus avstängt på dagen och använda dimljus istället. (Stänga av dimljus när det mörknar och gå tillbaka till halvljus) Men finns det ingen lättare sätt att stänga av helljus och sätta på dimljus än:
1) Sätta reglaget på parkeringsljus.
2) Trycka på dimljus knappen.

Måste gå tillbaka varje gång jag stänger av bilen, annars lyser parkeringsljusen hela tiden (även om bilen är avstängd) Bilen kommer heller inte ihåg dimljus på, så de måste jag sätta på hela tiden också.

Finns det som sagt inget lättare sätt? Måste hålla på och trycka och vrida hela tiden, varje gång jag stiger in/ut startar motorn osv... Eller gör jag något fel?

MVH Oliver

Användarvisningsbild
johamn
Inlägg: 1988
Blev medlem: sön apr 06, 2008 12:37
Ort: Degerfors

Inlägg av johamn » sön mar 13, 2011 20:19

Tyvärr så går det inte att fixa "dimljusautomatik" på något smidigt sätt på P2.

Men, efter några veckor så sitter rörelsen i vänsterhanden.. ;)

//J
Ford Fiesta, 1,25
Bild

Skriv svar