Var kan man köpa 8" vinterdäck (dubbade!)?

Diskutera bilrelaterade ämnen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
*Brådhis*

Var kan man köpa 8" vinterdäck (dubbade!)?

Inlägg av *Brådhis* » tis jan 18, 2011 23:13

Behöver vinterdäck till mitt släp... Var kan man få tag på 8" dubbade vinterdäck? Är det ens möjligt?

Dimensionen som jag har idag är: 4.40-8"

//Brådhis

Användarvisningsbild
edwall
Admin
Admin

Inlägg av edwall » ons jan 19, 2011 0:07

Jag har ett minne av att om släpen har 10" eller mindre så är det inget krav på vinterdäck, beroende på att det inte finns vinterdäck i den dimensionen
V70 II 2.4D -08 Polestar edition 205hk 450Nm I SYM Jet 50cc -00 I TWS Tracker 250cc -05
Bild

CGO

Inlägg av CGO » ons jan 19, 2011 1:44

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » ons jan 19, 2011 2:04

edwall skrev:Jag har ett minne av att om släpen har 10" eller mindre så är det inget krav på vinterdäck, beroende på att det inte finns vinterdäck i den dimensionen
Det stämmer... Dessutom är släpet över 30 år så även det ger undantag från vinterdäckslagen... Men så finns även följande text:
Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.
Klippt från Transportstyrelsens hemsida:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... interdack/

Så ja... Jag måste ha dubbdäck...

//Brådhis

Användarvisningsbild
XC70_Diesel

Inlägg av XC70_Diesel » ons jan 19, 2011 11:02

Som jag förstår är det även det undantag från. Dvs att det är tillåtet att ha dubbade däck på bilen och odubbat på obromsat släp om däckdimensionen är 10 tum eller mindre.

Jag kör dubbat oavsett på mitt båtsläp, kul att byta däck ju :)
XC70-D5 2003

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » ons jan 19, 2011 14:33

XC70_Diesel skrev:Som jag förstår är det även det undantag från. Dvs att det är tillåtet att ha dubbade däck på bilen och odubbat på obromsat släp om däckdimensionen är 10 tum eller mindre.

Jag kör dubbat oavsett på mitt båtsläp, kul att byta däck ju :)
Men det står ju (se mitt förra inlägg) i klartext att om bilen har dubbdäck så måste släpet ha dubbdäck även om det egentligen är undantaget från vinterdäckslagen...?!

Eller missar jag nå´t?

//Brådhis

Användarvisningsbild
XC70_Diesel

Inlägg av XC70_Diesel » ons jan 19, 2011 15:44

Förmodligen inte, du har rätt.
:wink:
XC70-D5 2003

Användarvisningsbild
edwall
Admin
Admin

Inlägg av edwall » ons jan 19, 2011 23:31

lite OT i tråden. Kan någon förstå varför man måste ha dubbade vinterdäck på släpen om bilen har det. För enligt trafikverket/transportstyrelsen så är odubbade däck lika bra/bättre än dubbade däck.

Det är kanske så att det är dags för en uppdatering av reglerna

Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.
Detta tycker jag också är väldigt oklart, om bilen har odubbade däck, då måste det vara ok att ha 8" sommardäck, för texten Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck syftar inte på meningen efter, eller tolkar jag fel?
V70 II 2.4D -08 Polestar edition 205hk 450Nm I SYM Jet 50cc -00 I TWS Tracker 250cc -05
Bild

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » tor jan 20, 2011 17:22

edwall skrev:lite OT i tråden. Kan någon förstå varför man måste ha dubbade vinterdäck på släpen om bilen har det. För enligt trafikverket/transportstyrelsen så är odubbade däck lika bra/bättre än dubbade däck.

Det är kanske så att det är dags för en uppdatering av reglerna

Detta tycker jag också är väldigt oklart, om bilen har odubbade däck, då måste det vara ok att ha 8" sommardäck, för texten Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck syftar inte på meningen efter, eller tolkar jag fel?
Så tolkar jag oxå det, men jag har dock dubbade däck på dragbilen så det hjälper tyvärr inte mig!

Även din första frågeställning gällande dubbat/odubbat håller jag helt och fullt med om...!

//Brådhis

Skriv svar