Däckfråga - rotationsindikering...

Diskutera bilrelaterade ämnen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sirus

Däckfråga - rotationsindikering...

Inlägg av Sirus » ons jan 05, 2011 7:49

Vi köpte vår V70 i höstas och till vintern monterade jag dubbdäcken, däcken bestod av 2st gamla Michelin och 2st av ngt märke som jag aldrig hört talas om. Jag monterade Michelindäcken fram och noname bak, men jag tycker att de greppar riktigt illa.

När jag tittat efter lite mer noggrant så inser jag att jag har 3st vänsterdäck och ett högerdäck, vilket innebär att rotationsindikeringen blir bakvänt på höger fram.

Nu till min fråga, är det märkbar skillnad att rotationsindikeringen är fel, eller är det bara så att däcken är för gamla och bör bytas ut?

/Paul

Användarvisningsbild
johamn

Inlägg av johamn » ons jan 05, 2011 8:51

Ja, det kan göra väldigt stor skillnad, speciellt på hur bilen uppträder på vägen..

När du skriver gamla, hur gamla är dom då?
Vad är det för märke på no-name gummina?

Satsa på en uppsättning nya, fräscha NORDISKA dubbdäck till nästa vinter (eller om du passar på med lite erbjudanden till våren), så är du garderad sen..

//J
Ford Fiesta, 1,25
Bild

Användarvisningsbild
Sirus

Inlägg av Sirus » ons jan 05, 2011 9:01

Jag tror att Michelin däcken är från 2004 och no-name däcken är nyare, men jag kommer inte ihåg va de heter, ska kolla upp det efter jobbet.

Låter smart med nya till nästa vinter, men jag funderar på om man skulle åka och få ett av däcken omlagda till högervarv. För det borde gå antar jag?

Användarvisningsbild
johamn

Inlägg av johamn » ons jan 05, 2011 9:04

Inga problem alls.. =)

och 04 är ju inte jättegammalt, men börjar allt bli dags. Beror på hur de har lagrats.

Mvh Johan
Ford Fiesta, 1,25
Bild

Användarvisningsbild
Henrik Wingmyr
Kontakt:

Inlägg av Henrik Wingmyr » fre jan 07, 2011 0:53

Har du fel rotation på ett däck så har du en funktion som är tvärtom mot vad som är tänkt. All snö trycks in under däcket.

Få däcket om krängt till rätt rotation så ska du se att du får iaf lite bättre grepp ;)

Användarvisningsbild
RockStar

Inlägg av RockStar » sön jan 09, 2011 1:02

Henrik Wingmyr skrev: Få däcket om krängt till rätt rotation så ska du se att du får iaf lite bättre grepp ;)
Helt rätt, ev billigaste sättet också :)
Volvo S80 II 2,5T | S80 T6 extraallt.

Användarvisningsbild
Sirus

Inlägg av Sirus » mån jan 10, 2011 7:28

Nu har jag bestämt att det får bli en uppsättning nya däck, lika bra när vintern ändå håller i ett bra tag till.

Var inne på Volvo i fredags, de skulle ha 1250kr st för Gislaved Nordfrost 5 (tror jag att de heter). Har även frågat runt på div olika ställen och det verkar vara ett skapligt bra pris.

Förhoppningsvis blir man nöjd med dessa, tänkte även montera dem på sommar fälgarna (orginal 15"). Så det blir nog bättre än plåtisarna som sitter på idag :)

Skriv svar