Blir inte klok på detta ang byte av hu--850

Här diskuteras bilstereo och annan multimediautrustning
Användarvisningsbild
sewe

Blir inte klok på detta ang byte av hu--850

Inlägg av sewe » tis dec 08, 2015 20:00

Har en S60-06 med premium sound där stereon har ballat ur med knäppningar och inget ljud, helt plötsligt drar den på full volym i höger framhögtalare från radion oavsett om enheten är av eller är på en annan källa

Vissa påstår att det är bara byta enheter emellan hursomhelst och det fungerar, andra påstår att man kan tappa belysningen och rattstyrningen om man byter till en enhet med ett annat artnr/år och det är inte alltid mjukvara hjälper.

Kan nån bringa lite klarhet om vad det är som gäller?

Om det är att man måste hålla sig till det artnr man har från början så finns det ca 120k bilar med just det artnr vilket gör det till en pina att hitta en begagnad enhet
V70 -00 Classic
Bild
Garaget.org

ThunderAce

Re: Blir inte klok på detta ang byte av hu--850

Inlägg av ThunderAce » tis dec 08, 2015 20:33

om du letar på det numret du har (finns på ovansidan av stereon) så vet du att den passar
i alla fall men det är inte helt hundra att den kommer fungera och då måste du köra en
HU omladdning på volvo för CEM ska acceptera den nya och knapparna på ratten ska
fungera och belysningen ska komma igång

det gäller att du hittar en med samma nummer och från en bil med samma årsmodell
och strukturvecka för att veta att det garanterat kommer fungera.

du kan inte byta hur som helst, har själv varit med om det, fel hårdvarunummer på stereon gör att
den inte fungerar med bilen och det går inte att lada mjukvara, försökt det själv.
VIDA/DICE/EWD (med en påse bullar kommer man långt)

Däckmontering/Balansering

Användarvisningsbild
sewe

Re: Sv: Blir inte klok på detta ang byte av hu--850

Inlägg av sewe » tis dec 08, 2015 20:39

Det är så alltså, har hittat några med fel artnr (nyare) men jag har inte vågat slå till på dom pga detta du skriver.

Inte lätt att hitta en..:(
V70 -00 Classic
Bild
Garaget.org

ThunderAce

Inlägg av ThunderAce » tis dec 08, 2015 20:54

jag hade inte koll på detta och köpte en med fel art.nummer
och det blev hårdvarufel när jag försökte lada mjukvara, det var
bara och ta reda på vilka nummer som passar och leta efter det.

du har ju den som står på din, om du har volvo i närheten så kan du få reda
på andra artikelnummer som passar. de har ersättningsnummer som
kommer funka, får du tag på de så kan du leta och kommer säker få
några fel träffar, möjligt att de som du tittar på med fel nummer
passar men det kan du inte veta förrän du kollar upp det

exempel på bilden, man börjar med original nummer enligt chassinummer och sen kollar vilken bytesnummer passar
på samma sätt har du också på din
Bilagor
exempel på HU403.jpg
exempel på HU403.jpg (44.7 KiB) Visad 11797 gånger

Användarvisningsbild
sewe

Inlägg av sewe » tis dec 08, 2015 21:15

Jo jag har 2 nr att gå på

30745813 och 30752736

Och dom jag har hittat har varit helt fel från -07 och nyare
V70 -00 Classic
Bild
Garaget.org

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » ons dec 09, 2015 0:56

Det är ju faktiskt så att alla "problem" är på årsmodeller 1999-2004. Där det finns olika generationer som orsakar det fel som Thunderace fick.

På 05- är det enklare, alla facelift tillhör samma CAN-generation. Så köp en HU-850 och ersätt en 850-med så går det bra ska du se. Försök inte byta 650->850 t.ex för då krävs mjukvara hos Volvo, men det går ju självklart det med!
Riktiga män har bly i sitt lod!

Användarvisningsbild
sewe

Inlägg av sewe » ons dec 09, 2015 1:29

Men allt jag har läst om folk som tappar belysningen och rattstyrningen då?

Sen så säger min verkstad att dom lägger in mjukvaran efter chassinr vilket då borde bli fel med en annan enhet?

Som sagt, jag har fått olika svar hela tiden ang detta
V70 -00 Classic
Bild
Garaget.org

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » ons dec 09, 2015 7:02

sewe skrev:Men allt jag har läst om folk som tappar belysningen och rattstyrningen då?

Sen så säger min verkstad att dom lägger in mjukvaran efter chassinr vilket då borde bli fel med en annan enhet?

1. Det händer när man tar en stereo från fel CAN-generation eller byter modell. I regel så inträffar det på 1999-2004 eftersom det finns 4 generationer där. 05- tills modellserien byts ut har samma CAN-generation/konfiguration.

2. Din verkstad vet ingenting om chassinr etc, dom kopplar bara på Vida och beställer ett program. Sen sköter det resten själv, men därmed inte sagt att det fungerar. Vill bara påpeka att dom har ingen möjlighet att laborera med olika versioner av mjukvara.

3. Olika svar får du säkert, men har de svar du fått handlat om äldre bilar fram till 2004 med HU-603/803 etc kanske? Sök mer så kanske du märker vad jag menar.

Användarvisningsbild
sewe

Inlägg av sewe » ons dec 09, 2015 10:42

johnnype skrev:
sewe skrev:Men allt jag har läst om folk som tappar belysningen och rattstyrningen då?

1. Det händer när man tar en stereo från fel CAN-generation eller byter modell. I regel så inträffar det på 1999-2004 eftersom det finns 4 generationer där. 05- tills modellserien byts ut har samma CAN-generation/konfiguration.

2. Din verkstad vet ingenting om chassinr etc, dom kopplar bara på Vida och beställer ett program. Sen sköter det resten själv, men därmed inte sagt att det fungerar. Vill bara påpeka att dom har ingen möjlighet att laborera med olika versioner av mjukvara.

3. Olika svar får du säkert, men har de svar du fått handlat om äldre bilar fram till 2004 med HU-603/803 etc kanske? Sök mer så kanske du märker vad jag menar.
Tack för svar, jag ringde på en hu-850 med tillverkningsdatum 0710 (han hade en senare årsmodell) och han som sålde den hade kopplat in den och den fungerade direkt förutom att han fick ingen belysning och ingen rattfunktion att fungera så man blir ju lite brydd.

Sen så har jag läst en del och just belysningen och rattfunktionsproblemet kommer upp ganska ofta och vissa påstår att mjukvara har inte alltid hjälp.
V70 -00 Classic
Bild
Garaget.org

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » ons dec 09, 2015 10:55

Jag fick tag i en HU-850 och monterade in den i min dåvarande V70 Classic 07/08 (som hade HU-650 från början) och den fungerade utmärkt. Jag förlorade inga som helst funktioner vid det bytet.
Den fungerade även lika felfritt i min XC70 -06 och min nuvarande V70 Classic. Någon mjukvara har jag heller aldrig behövt ladda för att få den att funka. Kanske har jag bara haft en jä-la tur men det har ju trots allt funkat i tre olika bilar nu. Det enda dom haft gemensamt är ju att dom varit nyare än -05.

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » ons dec 09, 2015 16:45

MrH har helt rätt. Orsaken att HU-850 inte fungerade här...
sewe skrev:Tack för svar, jag ringde på en hu-850 med tillverkningsdatum 0710 (han hade en senare årsmodell) och han som sålde den hade kopplat in den och den fungerade direkt förutom att han fick ingen belysning och ingen rattfunktion att fungera så man blir ju lite brydd.

Sen så har jag läst en del och just belysningen och rattfunktionsproblemet kommer upp ganska ofta och vissa påstår att mjukvara har inte alltid hjälp.
är högst troligen att hans bil hade en HU-650 och han försöker byta till 850.. som jag skrev tidigare i tråden. Och det är ju en helt annan femma som du vet 8)

Användarvisningsbild
sewe

Inlägg av sewe » ons dec 09, 2015 16:54

johnnype skrev:MrH har helt rätt. Orsaken att HU-850 inte fungerade här...
sewe skrev:Tack för svar, jag ringde på en hu-850 med tillverkningsdatum 0710 (han hade en senare årsmodell) och han som sålde den hade kopplat in den och den fungerade direkt förutom att han fick ingen belysning och ingen rattfunktion att fungera så man blir ju lite brydd.

är högst troligen att hans bil hade en HU-650 och han försöker byta till 850.. som jag skrev tidigare i tråden. Och det är ju en helt annan femma som du vet 8)
Nä tror inte det för han sa att hans hade pajat och han hade aux ingång (har 650 aux?) på sin tidigare och denna som han sålde hade inte det.

Men det du säger är alltså att det ska fungera med alla hu-850 till min bil även en nyare från 07/08 med aux så jag behöver inte leta den exakta 850 som jag har nu.

[FONT=Century Gothic]SM-N9005 via Tapatalk [/FONT]
V70 -00 Classic
Bild
Garaget.org

ThunderAce

Inlägg av ThunderAce » ons dec 09, 2015 18:13

650 har också AUX

Användarvisningsbild
sewe

Inlägg av sewe » ons dec 09, 2015 18:25

Ni har rätt, han hade en 650.

Ångrar mig lite nu att jag inte köpte den..;(
V70 -00 Classic
Bild
Garaget.org

ThunderAce

Inlägg av ThunderAce » ons dec 09, 2015 18:29

Användarvisningsbild
sewe

Inlägg av sewe » ons dec 09, 2015 18:31

Jo jag har sett den där men jag blir lätt skeptisk, inget riktigt namn,suspekt mailadress och ett oregistrerat telnr, tack men jag står över
V70 -00 Classic
Bild
Garaget.org

ThunderAce

Inlägg av ThunderAce » ons dec 09, 2015 18:39

ok, tänkte om du var i närheten så kunde du åka förbi, hade inte koll på det, jag ville köpa
mugghållaren till min 850 men det blev billigare och köpa på volvo, han ville ha 150 för frakt också

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » ons dec 09, 2015 19:43

Då har vi samtliga kommit till konsensus angående byte av stereo på 05- och nyare. :P

Användarvisningsbild
sewe

Inlägg av sewe » ons dec 09, 2015 19:45

johnnype skrev:Då har vi samtliga kommit till konsensus angående byte av stereo på 05- och nyare. :P
Nja, den dagen jag har bytt och det visar sig att du haft rätt hela tiden kanske jag kryper till korset..;)
V70 -00 Classic
Bild
Garaget.org

ThunderAce

Inlägg av ThunderAce » ons dec 09, 2015 21:24

hahaha :thumleft:

Vet inte om du har sett denna, han har en HU850 från en S60 -08, borde funka då, kolla numret
som han har på den, har själv handlat mycket av han, och senaste köpet var mycket facelift
bla. nya airbag till sport ratt. grabben är klockren

jag har även fått delarna skickade till mig via blocketpaket och då swishade jag bara över för själva
frakten, resten va på efterkrav.

varberg, vet inte om du är nära där nånstans

http://www.blocket.se/halland/Volvodela ... 5.htm?sa=1

Skriv svar