Bygga baslåda

Här diskuteras bilstereo och annan multimediautrustning
Viggeborn

Bygga baslåda

Inlägg av Viggeborn » sön aug 02, 2015 10:24

Tjenare.

Fan har lagt många timmar nu på att försöka hitta hur jag ska bygga min låda.

När jag var aktiv ljudbyggare(Hobby) fanns de massa goa program som löste alla mått å sånt

Har hittat en del program men inget som gör de jag vill ;)

Så nu ber jag om hjälp och hoppas någon eller några kan hjälpa mig med detta

Har en V70n och jag ska bygga en låda som ligger mot ryggstödet(Sluten låda).

Har idag en GAS original låda som har väldigt bra mått för att inte förlora för mycket utrymme då jag är 2 barns förälder och behöver lite plats.

Jag har 3 element liggandes och skulle vilja använda alla 3 men tror inte platsen räcker till. Kan gå ner till 2 så fall de är nemas

Jag besitter GAS Alpha 1024 element kanske inte de bästa men de är de jag har så de får funka.

Utrymmet jag kan nyttja är

Bredd: 1130mm
Höjd: 330mm
Djup uppe: 160mm
Djup botten: 320mm

Detta är ju yttermåtten och ska byggas i 22mm mdf eller spån har inte riktigt bestämt de än

Har försökt räkna ut litern vad de blir men vet i fan vilken av alla formler som gäller. Har testat flera och får olika resultat.

Info om elementen:

GAS Alpha 1024
Fs (HZ): 36
Qms: 3.72
Qes: 0.79
Qts: 0.65
Vas: 46,4 liter
Vas (cuft): 1.64
SPL (dB): 86

Hmm vet inte om jag missat något. De ska vara en sluten låda
Viggeborn
Volvo V70n T5 -04
Volvo V70n 2.4t -00
Yamaha Raptor 700se -08

robinb3rgsten

Re: Bygga baslåda

Inlägg av robinb3rgsten » tis aug 04, 2015 10:26

Börja med att ta reda på hur stor låda basar behöver.. brl vet säkert då de är de som säljer dessa

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » lör aug 08, 2015 19:25

Rockford Fosgate har en online "Wofer BoxWisard". http://www.rockfordfosgate.com/rftech/box_wizard.asp

Den har dock en begränsning i att man bara kan välja mellan fyra förbestämda tjocklekar på mdf, men om man använder den och räknar på dina yttermått så får man fram 57,46 liter om man bygger med 25mm mdf respektive 65,61 liter med 18mm mdf. Det ger i alla fall en fingervisning om vilken volym dina mått kan ge.

Hittade en tråd från 2005 på ett annat forum när jag gjorde en sökning på högtalaren på Google och där skrev någon att en sluten låda till en 1024:a skall vara 29 liter. En annan skrev följande som kommentar till det. "skall fungera om än jag skulle se den i en några liter större låda, i vilket fall som helst så är det sluten som gälelr med mkt dämpning"

Hittade ytterligare en tråd på ett annat forum och där uppges en volym på 21 liter.

Med andra ord lite olika bud så gör som "robinb3rgsten" skriver, kolla med BRL!

Viggeborn

Inlägg av Viggeborn » lör aug 08, 2015 19:42

Yes 21 lite rekommendera GAS men 30 är rekommenderat från användare. Hmm jag och polaren försökte få ihop de och vi fick de till att lådan är ca 89 liter. Känns som något blivit galet
Viggeborn
Volvo V70n T5 -04
Volvo V70n 2.4t -00
Yamaha Raptor 700se -08

Viggeborn

Inlägg av Viggeborn » lör aug 08, 2015 21:20

Mr H skrev:Rockford Fosgate har en online "Wofer BoxWisard". http://www.rockfordfosgate.com/rftech/box_wizard.asp

Den har dock en begränsning i att man bara kan välja mellan fyra förbestämda tjocklekar på mdf, men om man använder den och räknar på dina yttermått så får man fram 57,46 liter om man bygger med 25mm mdf respektive 65,61 liter med 18mm mdf. Det ger i alla fall en fingervisning om vilken volym dina mått kan ge.

Hittade en tråd från 2005 på ett annat forum när jag gjorde en sökning på högtalaren på Google och där skrev någon att en sluten låda till en 1024:a skall vara 29 liter. En annan skrev följande som kommentar till det. "skall fungera om än jag skulle se den i en några liter större låda, i vilket fall som helst så är det sluten som gälelr med mkt dämpning"

Hittade ytterligare en tråd på ett annat forum och där uppges en volym på 21 liter.

Testade sidan med. Och använda dom måtten jag hade på insidemåtten och de blev exakt de vi fick

TUSEN tack för hjälpen. Som jag sökt efter en sådan sida/program

Lådan börjar byggas imorgon :)
Viggeborn
Volvo V70n T5 -04
Volvo V70n 2.4t -00
Yamaha Raptor 700se -08

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » mån aug 10, 2015 19:35

Viggeborn skrev:
Mr H skrev:Rockford Fosgate har en online "Wofer BoxWisard". http://www.rockfordfosgate.com/rftech/box_wizard.asp

Testade sidan med. Och använda dom måtten jag hade på insidemåtten och de blev exakt de vi fick

TUSEN tack för hjälpen. Som jag sökt efter en sådan sida/program

Lådan börjar byggas imorgon :)
:thumleft:

Skriv svar