Eftermarknadsstereo bra ljud och kompabilitet.Tips & förslag

Här diskuteras bilstereo och annan multimediautrustning
Användarvisningsbild
Skarj
Kontakt:

Eftermarknadsstereo bra ljud och kompabilitet.Tips & förslag

Inlägg av Skarj » lör aug 01, 2015 17:55

Tja! Jag har en XC70 -03:a och jag är i språnget på att byta ut min orginal stereo till en eftermarknadsstereo. Ffa kollar jag på dessa 3

Bild
http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-iv ... ation.html
Bild
http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-a ... 700bt.html
Bild
http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-d ... 025bt.html

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?
Alpine är erkända för att ha ett bra ljud, krispigt och luftigt dock känns det ju som att Alpine har utvecklat sig mer mot Apple än Android vilket är förstårligt men även tråkigt då jag personligen föredrar Android och använder det.

Just nu känns det som att Pioneer modellen verkar ligga närmast det jag vill ha av en huvudenhet, dock är jag osäker på ljudet.
Annat alternativ är ju Kenwoods modellen men verkar sakna mirror link osv.

Går det att svara på vilken som kan leverera ett bra ljud. någon som har erfarenhet av dessa ?

Sedan finns ju även den här http://www.parrot.com/uk/products/aster ... oid-smart/ dock tvivlar jag att ljudet är bra jämfört med Pioneer och Kenwood.

Hjälp mig, Tips och förslag!

Tack på förhand :cheers:
Skarj
Mori est meum veritas

Hasse

Re: Eftermarknadsstereo bra ljud och kompabilitet.Tips & för

Inlägg av Hasse » lör aug 01, 2015 18:26

Om du har (...eller tänker skaffa) en mobiltelefon som via Blåtand stöder aptX så skulle jag även kika efter en huvudenhet som
stöder aptX.

För närvarande är det Kenwood och Clarion som har modeller som stöder aptX, vad jag har sett.

Ska tydligen ge en högre kvalitet vid blåtandsöverföring.

http://www.aptx.com/

:)
Bild
S70 2.5T -99

Användarvisningsbild
Skarj
Kontakt:

Inlägg av Skarj » sön aug 02, 2015 13:49

Mobilen har jag, det är bilstereon som skall köpas, helst är det mirror Link jag vill ha och bra ljud.
Mori est meum veritas

Johan66

Inlägg av Johan66 » sön aug 02, 2015 19:58

Har gjort samma resa som du tänker göra, dock med lite enklare maskin än du tittar på
Nu vet vi inte vilket ljudsystem du har i bilen för övrigt (om du har slutsteg eller inte)

Jag hade High Performance i min XC och monterade en Kenwood BT-4025 och kopplade på Volvo's slutsteg med RCA-adapters
Bara genom att man kan justera frekvenser mm på fram resp bak så lyfte ljudet, nu kompletterade jag detta också med en baslåda i skuffen
Nu är denna radio urmonterat då jag kommer byta bil inom kort, dock kommer detta bli monterat i min S60 i stället inom kort.

Har du inte slutsteg i bilen kommer du få bättre effekt till högtalarna och bara där bör ljudet bli bättre

Nu är jag ingen expert på detta men med allt jag gjort har jag börjat få ett bra hum på detta
Några saker som kan vara bra att tänka på är att om man skall koppla lågnivå signalen till Volvo's PA-200 slutsteg är att man har minst 4 volt på lågnivån

Skulle du bara ha Performance paketet (lägsta nivån) så är min rekommendation att byta högtalarna i dörrarna till High Performance och även montera diskanterna i framdörrarna
Dessa går att köpa genom flera bildemonteringsföretag. Finns väldigt mycket skrivet om detta på forumet...

Som svar på din fråga är jag övertygad om att alla maskiner du funderat på kommer leverera ett bra ljud
Såg i profilen att du håller till inte långt från Norrköping, Bra Ljud i Bil där har jag fått förtroende för när jag haft lite kontakt med dem (trots att man bor utanför Uppsala...)
Är övertygad att de kan hjälpa dig

Lycka till
Bil på uppfarten, V70 D4 Classic Sport -16
Gamla Volvo's - 780 -87 , S60 2,4 -08 , XC70 D5 -07 , V50 T5 -05 , S60 T5 -01 , S70 Greyline -99 , V70 170 -04 , V70 GLT -98 , S70 GLT -98 , 850 GLT -94 , 745 GLT 16V -90 , 244 GLT -88

Användarvisningsbild
Skarj
Kontakt:

Inlägg av Skarj » mån aug 03, 2015 9:27

Johan66 skrev:Har gjort samma resa som du tänker göra, dock med lite enklare maskin än du tittar på
Nu vet vi inte vilket ljudsystem du har i bilen för övrigt (om du har slutsteg eller inte)

Jag hade High Performance i min XC och monterade en Kenwood BT-4025 och kopplade på Volvo's slutsteg med RCA-adapters
Bara genom att man kan justera frekvenser mm på fram resp bak så lyfte ljudet, nu kompletterade jag detta också med en baslåda i skuffen
Nu är denna radio urmonterat då jag kommer byta bil inom kort, dock kommer detta bli monterat i min S60 i stället inom kort.

Har du inte slutsteg i bilen kommer du få bättre effekt till högtalarna och bara där bör ljudet bli bättre

Nu är jag ingen expert på detta men med allt jag gjort har jag börjat få ett bra hum på detta
Några saker som kan vara bra att tänka på är att om man skall koppla lågnivå signalen till Volvo's PA-200 slutsteg är att man har minst 4 volt på lågnivån

Skulle du bara ha Performance paketet (lägsta nivån) så är min rekommendation att byta högtalarna i dörrarna till High Performance och även montera diskanterna i framdörrarna
Dessa går att köpa genom flera bildemonteringsföretag. Finns väldigt mycket skrivet om detta på forumet...

Som svar på din fråga är jag övertygad om att alla maskiner du funderat på kommer leverera ett bra ljud
Såg i profilen att du håller till inte långt från Norrköping, Bra Ljud i Bil där har jag fått förtroende för när jag haft lite kontakt med dem (trots att man bor utanför Uppsala...)
Är övertygad att de kan hjälpa dig

Lycka till
Alltså jag har väl inte riktigt brytt mig om vilket ljudpaket jag har i den här XC70, främst för att jag lär nog bara ha den ca 1-2 år till. Anledningen till de är att jag kommer att byta till en likadan fast sista årsmodellen av de här chassit + att det ska vara en diesel. Så när det kommer till högtalare, slutsteg så har jag valt att lägga detta på hyllan och istället köpa saker som jag kan enkelt flytta över till nästa XC70.

När det kommer till huvudenheten så var min tanke så här från början: så bra ljudkvalite som möjligt med så mkt kompabilitet med android som möjligt. Men jag vette fan nå mer, jag tänker nog för mkt :roll: kanske det räcker med bra ljud och köra musiken via blåtand. Men mirror link hade varit så underbart. :thumright:

hur kan jag enkelt se vilket ljudpaket jag har och hur skiljer de sig?
Mori est meum veritas

Användarvisningsbild
Skarj
Kontakt:

Inlägg av Skarj » mån aug 03, 2015 14:31

Jag bestämde mig för Pioneer:en efter dividering med BRL (man är säkert en jobbig/frågvis kund haha) Tack BRL :cheers:
Mori est meum veritas

Användarvisningsbild
Skarj
Kontakt:

Inlägg av Skarj » sön sep 13, 2015 23:34

Tog tyvärr rätt länge innan jag fick rätt enhet så jag väntade med att posta tills..
Äntligen hemma..http://varg.li/forum_posts/unbox_avh-x8700BT.jpg
När jag tog bilden hade jag en svag aning om att jag hade valt helt fel enhet.
http://varg.li/forum_posts/mounted_avh-x8700BT.jpg
Och 1-2h senare, och jag visste att jag valt helt fel! :cry: (för mig)

Jag testade lossy- mp3, aac samt lossless. Spelade ingen roll för mig vad jag än gjorde med ljud inställningarna. Orginal spelaren lät bättre. Det kändes som den första och största kalldushen, nästa var de specifika Andriod funktionerna vilket jag hade förväntat mig mer av :(

Estetiskt, gUi-mässig så var den fin och logisk, bra display, krispa färger svärta.
Det tråkiga då som gjorde att det var helt fel köp. Jag upplevde outvecklad kommunication mellan Android enheter. Alltså visst "kommunicerade" enheterna med varandra. "Konversationen i sig" alltså faktat som skickades mellan spelaren och externa Android enheter gjorde den faktiska nyttan av de specifika android funktionerna undermåliga. Men slutanvändaren d.v.s Jag kan ju även ha varit usel på att ställa in ljudet eller funktionerna.

Så efter en lång suck... ut med skiten och tillbaks med orginal. Ringde upp BRL, de sa nemas problemas. Tack igen BRL :cheers:

Nå.. I och med att android funktionerna var "dåliga" så blir det enkel din, finns ingen anledning för mig att ha en sån display om inte ljudet finns där. Vad jag alltid har vetat är att jag älskar musik, ljudet, djupet, luftighet, värme, klarheten. Jag ville ha de bästa jag kunde läsa mig till(hitta) av enkel-din.
http://varg.li/forum_posts/cda-137BTI_box.jpg Och så hittade jag ALPINE CDA-137BTI inte allt för dyr.

Vilken skillnad på ljudet!!! http://varg.li/forum_posts/cda-137BTI_mounted.jpg
Klar förbättring från avh-x8700BT.jpg, bra inställningsmöjligheter har den också. Enda jag inte tänkte på var att kolla vilka bilstereons läs kvalitets begränsningarna! Som nu i efterhand DOH :ncool: Så endast lossless via skivspelaren (som jag förstår). Jag var ignorant tänkte inte på att läsa specifikationerna för codecs.

Det enda som talade emot den 137bti (tror) jag är att inte kunde spela upp lossless. Om någon vet hur jag kan göra det utan apple och skiva så blir jag jätte glad :cheers:
Men jag är så när nöjd som jag kan bli, jag är oftast sällan nöjd :P

Slut resultatet som jag ville ha/nå från dubbel-din får jag om jag gör så här
http://varg.li/forum_posts/pre_tabmount.jpg

Dvs jag kan använda och styra de mesta från TABLET. Om ljudet blir för dåligt bara slå om till USB AAC elr lossless från disk

edit:
Jag fick till det blev jäkligt bra :D
Mori est meum veritas

Skriv svar