V40 ljudanläggning Performance - Flytta ljud främre - bakre

Här diskuteras bilstereo och annan multimediautrustning
jan.a.lass

V40 ljudanläggning Performance - Flytta ljud främre - bakre

Inlägg av jan.a.lass » tor mar 26, 2015 14:36

Jag har en V40 årgång 2014 med ljudanläggning Performance (+CD och AUX-ingång) Från fabrik finns främre högtalare monterade (Bas och diskant) i framdörrar.
Ljudet blir väldigt platt, lite 60- 70-tal sådär. Därför har jag eftermonterat bakre högtalare i bakre dörrar. Anslutna till radio på utgång för bakre högtalare.
MEN: Radion känner inte av att bakre högtalare finns. Ljudet går inte att flytta mellan främre och bakre högtalarpar. Ljudet kommer mest i främre, men även i bakre.
Programvaran för radion i konsolens "terminalfönster" har ingen information om "Fader" (flytta ljud framåt-bakåt). Bara Balans höger-vänster.
Ingen på Volvo verkar veta hur man kan ställa in programvaran för Fader för främre-bakre högtalare (Totalt 4+4 högtalare med diskant+bas)
Någon som har en lösning på detta?
Tacksam för svar/Janne

swetruck
VIP
VIP

Re: V40 ljudanläggning Performance - Flytta ljud främre - ba

Inlägg av swetruck » fre mar 27, 2015 0:10

Tyvärr så är det nog inte mycket o göra när du valt enklaste steget på orginalstereon :/
Tror inte det ens går att uppgradera original till High performance ljud , därför det inte
låter något bra när du eftermonterat högtalare i bakdörrarna .
R-Design!!!

jan.a.lass

Inlägg av jan.a.lass » fre mar 27, 2015 13:21

Tack för ditt svar! Monteringen av bakre högtalare gjordes av en bilradiofirma som rekommenderades av en av Volvos största återförsäljare. Ingen skugga över dem.

Men kanske du är rätt instans för att föreslå alternativa lösningar:
Byta "lågnivålösningen"-av Performance till bättre radiokort.
Eller sätta dit en förstärkare på utgången av Performancekortet till både främre och bakre högtalarutgångarna. Med volym,balans och fader på.
Eller sätta en volymkontroll på utgången av Performancekortet till de främre högtalarna. Det är de som låter högst.

Det brukar ju ta lite längre tid att hitta den omöjliga lösningen...

/Janne

swetruck
VIP
VIP

Inlägg av swetruck » fre mar 27, 2015 16:46

Vill man köra med orginalstereo och montera in ett slutsteg så är en lösning en hög-lågnivåadapter omvandare typ en
Mosconi HLA-Slim 2 eller 4 kanals . Den vet jag av egen erfarenhet att den fungerar på nyare volvo om man tjuvar från
bakre högtalarna till adaptern , men blir en massa kabeldragning till varje högtalare för din del då . Jag drev enbart en
aktvi baslåda på detta sätt .
Bilagor
hla-slim.jpg
hla-slim.jpg (32.98 KiB) Visad 4771 gånger
R-Design!!!

jan.a.lass

Inlägg av jan.a.lass » tor okt 22, 2015 13:30

swetruck skrev:Tyvärr så är det nog inte mycket o göra när du valt enklaste steget på orginalstereon :/
Tror inte det ens går att uppgradera original till High performance ljud , därför det inte
låter något bra när du eftermonterat högtalare i bakdörrarna .
Hej alla! Till sist fick jag hjälp med att montera en fader bakom vänster instrumentpanel. Kontrollen -potentiometer- som manövreras genom ett urtag i undre vänstra panelen, nedanför ljusreglagen, når jag enkelt utanför panelen vid vänster knä. Lösningen och monteringen gjordes av Täby bil&båtradio. Fungerar utmärkt! :lol:

Skriv svar