Ersätta defekt baselement i V70N original subwoofer (Löst)

Här diskuteras bilstereo och annan multimediautrustning
Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Ersätta defekt baselement i V70N original subwoofer (Löst)

Inlägg av johnnype » mån jul 11, 2011 12:48

Hej!

Som topic lyder, jag har en V70N original subwoofer med en defekt 12" högtalare.

Jag har letat och sökt, men hittar ingen lämplig ersättare med tanke på monteringsdjup, Vas/Qts/Fs och den spec som volvo anger för lådan.

Subwoofer
Power output (W vid 10% THD): 1x150
Impedans (Ohm): 4
Frekvensomfång (Hz): 20-100
Lådvolym (Liter): 10

Här är en ganska prisvärd (billig) 12" bas som är lite för djup men skulle säkert passa ändå. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=428159

Originalhögtalaren är ganska precis 10cm djup med ett monteringshål på 30cm.

Några bra tipps till mig? Har sett en på blocket som säljer en moddad volvobaslåda men den såg väldigt stor ut. http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_o ... m?ca=7&w=3
Senast redigerad av 1 johnnype, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » mån jul 11, 2011 13:50

En spontan tanke är ju att du kontaktar tex Backes, Blekingebilradio eller liknande och hör vad dom säger.

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » mån jul 11, 2011 21:53

Mr H skrev:En spontan tanke är ju att du kontaktar tex Backes, Blekingebilradio eller liknande och hör vad dom säger.
Jag har mailat några företag och frågat just detta, ingen har dock svarat ännu. Kan ju vara så att det är få som har någon större insikt i den inbyggda basens spec tyvärr.

Har för mig att jag läst på något (detta?) forum om ett byte av högtalaren.

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » tis jul 12, 2011 10:07

Njae, dom kanske inte har koll på originalelementet men dom borde ju veta om dom har någon 4 Ohm's 12":are som funkar i en låda på 10 liter.
Sen tror jag att du får ett snabbare och bättra svar om du ringer. Min erfarenhet är att mail har en rätt låg prioritet i butikerna, och dessutom är det alltid enklare att prata direkt med någon då följdfrågor nästan alltid är oundvikliga i dessa sammanhang.

_CoB_

Inlägg av _CoB_ » tis jul 12, 2011 20:36

Pioneer har basar som klarar så små lådor och har ett mycket grunt monteringsdjup...
Mvh
//Calle aka _CoB_
Volvo V70N 2,5T Summum -05

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » tor jul 14, 2011 6:36

Det blev tillslut en sån här beställd: http://www.audiotec-fischer.de/products ... 00_Eng.pdf

E 300 Esprit 12" slimbas, den har ett monteringsdjup på ca 8cm! Lite mindre än orginalet t.om. Jag får se om det var pengar i sjön eller om det duger när den väl dyker upp om någon dag.

matte75

Inlägg av matte75 » tor jul 14, 2011 10:10

johnnype skrev:Det blev tillslut en sån här beställd: http://www.audiotec-fischer.de/products ... 00_Eng.pdf

E 300 Esprit 12" slimbas, den har ett monteringsdjup på ca 8cm! Lite mindre än orginalet t.om. Jag får se om det var pengar i sjön eller om det duger när den väl dyker upp om någon dag.
Ser fram emot att läsa ditt omdöme på basen. Pris på den med frakt?
V70 2.4D 2010

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » tor jul 14, 2011 12:51

Nå´n (sannolikt större tillverkare) måste ju ha tillverkat basen åt Volvo...?! Borde man inte kunna få reda på vilket företag det handlar om? Och helt enkelt försöka få tag i en identisk...?

//Brådhis

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » fre jul 15, 2011 7:07

matte75 skrev:
johnnype skrev:Det blev tillslut en sån här beställd: http://www.audiotec-fischer.de/products ... 00_Eng.pdf

Ser fram emot att läsa ditt omdöme på basen. Pris på den med frakt?
799kr fraktfritt, dock +49kr för faktura på autohifi.se. Det verkar inte vara dom snabbaste av leverantörer, idag har jag fått kolli-nr som ännu inte är inlämnat till posten.

Jag återkommer givetvis med resultat.
*Brådhis* skrev:Nå´n (sannolikt större tillverkare) måste ju ha tillverkat basen åt Volvo...?! Borde man inte kunna få reda på vilket företag det handlar om? Och helt enkelt försöka få tag i en identisk...?

//Brådhis
Självklart har jag önskat det, men det finns inga tecken på vem som är källan och få som visste mer när man frågade om Volvos gamla bas.

Lite hemskt är det ju att avvika från Volvo orginalgrejjer nu :lol:

matte75

Inlägg av matte75 » fre jul 15, 2011 16:03

*Brådhis* skrev:Nå´n (sannolikt större tillverkare) måste ju ha tillverkat basen åt Volvo...?! Borde man inte kunna få reda på vilket företag det handlar om? Och helt enkelt försöka få tag i en identisk...?

//Brådhis
Är det inte Dynaudio som tillverkat basarna?
V70 2.4D 2010

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » fre jul 15, 2011 21:49

matte75 skrev:

//Brådhis
Är det inte Dynaudio som tillverkat basarna?
Om det är Dynaudio även på basen (precis som det är på övriga Premium grejjerna) så kanske denna är en kandidat: http://www.dynaudio.com/eng/auto/mobile/mw190.php

Men den var dyr... ($400 på ebay t.ex)

wooxer
VIP
VIP

Inlägg av wooxer » lör jul 16, 2011 11:43

Jag köpte mig ett utbytes element på Tradera för några månader sedan och det såg exakt likadant ut som elementet som satt i min sub.
Har för mig att säljaren sa att elementet var köpt hos en tillverkare i Motala som däremot var nedlagd numera, kommer däremot inte ihåg vad det var för fabrikat men den passade fin fint i baslådan och spelar på bra :)
Volvo V70N 2,4D Classic Momentum -07
Garaget!

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » mån jul 18, 2011 15:45

Subben har dykt upp och jag har monterat, den passade nästan exakt i det gamla hålet.

Här är den inskruvad och tätad!

Bild

Bild

Resultatet blev väldigt bra! Den spelar fint i lådan och går väldigt djupt, original steget orkade driva basen utan problem. Den nya högtalaren har dubbla talspolar på 4 Ohm där jag valde att bara koppla in en av dom.

matte75

Inlägg av matte75 » mån jul 18, 2011 23:49

Upplever du den som bättre nu med detta element än med Volvos original?

Dubbla talspolar? Vad gör det för skillnad? Hur kopplar man in båda?
V70 2.4D 2010

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » tis jul 19, 2011 6:43

matte75 skrev:Upplever du den som bättre nu med detta element än med Volvos original?

Jag köpte baslådan beg. och upptäckte vid montering att högtalaren var defekt. Har dock hört originalet i en arbetskompis V70, där var den mer diskret och inte så punchig som denna blev. Men har du inga problem med den så varför byta?

Angående talspolar så kan du läsa mer här: http://www.docentdecibel.se/faq/billjud ... rod_8.html

matte75

Inlägg av matte75 » tis jul 19, 2011 15:28

johnnype skrev:
matte75 skrev:Upplever du den som bättre nu med detta element än med Volvos original?

Jag köpte baslådan beg. och upptäckte vid montering att högtalaren var defekt. Har dock hört originalet i en arbetskompis V70, där var den mer diskret och inte så punchig som denna blev. Men har du inga problem med den så varför byta?

Angående talspolar så kan du läsa mer här: http://www.docentdecibel.se/faq/billjud ... rod_8.html
Ja, min original-sub funkar väl bra, men för det priset du gav för din så tänkte jag bara om det blev mycket bättre och mer "punch" så skulle det kanske vara värt det?...
V70 2.4D 2010

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » tis jul 19, 2011 21:06

matte75 skrev: Ja, min original-sub funkar väl bra, men för det priset du gav för din så tänkte jag bara om det blev mycket bättre och mer "punch" så skulle det kanske vara värt det?...
Ja, tyvärr har jag inte kört den i originalskick med mina skivor och inställningar så det är ju svårt att ge ett bra svar.

Rent spontant så lät den kraftigare än det jag hört i den andra bilen med volvo sub fast det var ju via hans musik och inställningar.

...

wooxer
VIP
VIP

Inlägg av wooxer » tis aug 30, 2011 15:50

Funkar det bra att driva denna basen du köpt med original förstärkaren till baslådan eller du kör med ett separat steg till basen nu efter att du bytte element?
Garaget!

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » tis aug 30, 2011 17:45

wooxer skrev:

Funkar det bra att driva denna basen du köpt med original förstärkaren till baslådan eller du kör med ett separat steg till basen nu efter att du bytte element?
Den drivs med originalsteget i Volvolådan, funkar utmärkt! Är fortfarande mycket nöjd med trycket i basen och även djupet har överraskat mig.

Jag har dock ingen mjukvara för subben och det ska ju tydligen också ge en del "extra".

wooxer
VIP
VIP

Inlägg av wooxer » tis aug 30, 2011 19:53

johnnype skrev:
wooxer skrev: Funkar det bra att driva denna basen du köpt med original förstärkaren till baslådan eller du kör med ett separat steg till basen nu efter att du bytte element?
Den drivs med originalsteget i Volvolådan, funkar utmärkt! Är fortfarande mycket nöjd med trycket i basen och även djupet har överraskat mig.

Jag har dock ingen mjukvara för subben och det ska ju tydligen också ge en del "extra".
Tack för ditt svar, en polare tänkte köpa en likadan bas då hans också lät lite illa!
Garaget!

Skriv svar