Moddar en S80

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
8.Mile

Re: Moddar en S80

Inlägg av 8.Mile » lör dec 26, 2020 10:26

Vilken "flashback" jag fick från min tidigare C 70 med dina nya R-design instrument :thumleft: .

Med den snygga ratten får du fixa några snygga bilhandskar - om du inte redan har sådana.

Cheers Staffan
Mercedes C 400 4matic -18
Ny optimerad till 444 Hk, 680 Nm.

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » lör dec 26, 2020 20:22

Jo, handskar ska man nog använda Staffan. Får se vad tomten skaffar så här i efterhand. :-)

Hade lite och göra, så jag drog om spänningsmatningen till bränslevärmaren som den ska vara från fabrik. Men vid monteringen och lödning till säkringspunkten så slog det mig att det finns en MYCKET bättre punkt att montera den på.

Säkringen till bränslevärmaren från fabrik sitter vid den gröna ringen.
Bild

Här kommer matningen till värmaren
Bild

Löda på
Bild

Sen slog det mig varför inte använde MIDFUSE platserna?
Sagt och gjort. gör om gör rätt..Enklare kan det inte bli.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » ons dec 30, 2020 23:03

Det var väääldigt länge sedan jag kikade in här på forumet. Och vad får jag se då? Jo, Mr Reddiz igång och moddar en S80!!

Själv åker jag i en XC70 Classic Sport -16 numera, men ända sedan jag sålde min blå V70 i juni -13 har jag ångrat att jag sålde den. Jag vet dock var den finns!
C70'n jag köpte i februari 2013 har jag fortfarande kvar men nu har intresset svalnat nästan helt. Kanske kommer det tillbaka eller så gör jag ett försök att sälja den när det här viruseländet, förhoppningsvis, lugnat ner sig.

Kul att se att du är på hugget igen! Passar på att önska dig ett Gott Nytt År också! :)

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » tor dec 31, 2020 10:55

Tjena. Det är konstigt att vissa bilar ångrar man. Visserligen ångrar jag inte att jag sålde min XC70, men kan absolut tänka mig köpa den nu när jag vet vem ägaren är och den är lika fin fortfarande. Intresset kan jag hålla med dig om, det har flackat rejält mellan åren. Men just nu känner jag ett litet uppsving.

Tack mannen! Jag hoppas du också får en trevlig nyår!
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » mån jan 04, 2021 17:20

OK, årets första modifiering är klar.
Original baslåda i en S80. vilket inte finns tillgängligt för S80, utan är en V70 specifik pryl. Läser man också på internet så är det inte många som fått en baslåda eftermonterad att fungera i en V70, då det saknas både mjukvara att ladda ned och kablage. Det accepterar ju inte jag som vill ha bra ljud i bilen plus mer utrustning. Sagt och gjort fram med kabelschemat V70 vs S80 och kollar skillnaden.

Här ser vi skillnaden på säkringsplats 3 i bak ska Sub-basen matas. Den säkringsplatsen är tom i S80.
Bild

Det saknas kablar helt.
Bild

På baksidan av säkringsboxen lyser kablarna med frånvaro.
Bild

Så vi börjar att montera en fet matning på säkringsplats 3 och samtidigt börja mäta upp för MOST kabeln.
Bild

Monterat 25 ampere säkring så nära original som möjligt.
Bild

De optiska kablarna(som kommer i från en S60 2014) kopplas vidare mellan MMM och vidare i en 1-2 kabel.
Bild

Efter som de är av plast(ej att förväxla med optofiber) så går de ej att böja. Man får göra en bana för dessa.
Så här ser en MOST-kabel ut.
Bild

Bild

Bild

Bild

Baslådan monterad i bakskivan, perfekt passform!
Bild

Sen kommer det viktigaste att aktivera Bashögtalare i Car Config. Det är även viktigt att ta bort stöldskyddet i MOSTnätet med mjukvaran 30786292 på Volvo.
Bild

Ah, Nu kan man ställa in sub-basen i menyn i ICM.
Ok mina herrar och damer. ingenting är omöjligt vad som än står på internetforumen runt om i världen och även Sverige. Det är inga problem.
Jag tror även detta är unikt. Den enda existerande Volvo S80 med original Sub-bas!
Bild

Jeje, vad ska det bli härnäst? sug på den du!
Bild

V70tdi

Inlägg av V70tdi » mån jan 04, 2021 19:26

Vackert :)
Länge sedan jag tittat in på forumet så här frekvent. Alltid lika roligt att läsa om framstegen
XC90 D5 -08 Bild
V70 D5 -07
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » tis jan 05, 2021 12:54

Tack, kul att moddarna uppskattas.
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » tis jan 05, 2021 22:58

ÅR 2020 summeras med följande modifikationer:

1. Ny ratt original.

2. Mittkonsoll från S80 2011 executive

3. Parkerings assistans fram

4. V-parts blåtandsstreamer.

5. Bränslevärmare med timer funktion.

6. Fjärrstart bränslevärmare.

7. 2010 grillen med stort Volvomärke.

8. Coilovers runt om.

9. Nya Ocean mistral 20" fälgar

10. Privatlåsning.

11. Elektriska barnlås.

12. Parkeringskamera

13. Blind Spot Information speglar.

14. Jalusi i mittkonsollen från Executive.

15. Volvo Premium sound.

16. Nya Ratt igen R-design.

17. R-design Instrument.

18. R-design pedaler

19. Volvo original baslåda från V70.

20. 2014 Ljusströmställare.

Sjukt många blev det. Dessutom är ju V8 en summum från början. Är det fulländad tycker Volvo? inte enligt mig nej. Frågan om hur mycket jag lagt ut vågar jag inte svara på.. :| :| :shock:

Edit: jag hade tydligt missat ett par grejer nr jag kollade kvittohögen. 20 uppdateringar på bilen och jag har inte ägt den i 1 år än. shit!!
Bild

8.Mile

Inlägg av 8.Mile » ons jan 06, 2021 13:02

Ha ha det kostar att ligga på topp :salut:
Mercedes C 400 4matic -18
Ny optimerad till 444 Hk, 680 Nm.

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » lör jan 09, 2021 21:55

Låter ju som du hittat tillbaka till de gamla takterna. :D

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » sön jan 10, 2021 8:35

Absolut har jag det :-)
Förövrigt en riktigt läcker C70 du har, den ser ju nästan fulländad ut. Men Jag tror med all säkerhet att din XC kan uppgraderas lite. :-)
Bild

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » lör jan 16, 2021 2:21

Tack! Lite roligare motor och omklädd inredning är väl jag tycker är kvar att göra, men jag har varken kunskapen, verktygen eller lokalen för att göra det själv och inte heller ekonomi att låta någon annan fixa det åt mig. Dessutom har som sagt intresset för att skruva med bilar svalnat rätt ordentligt så det lutar nog åt att försöka sälja den när den här jä-la pandemin lugnat sig.

Jo, det går säkert att hitta saker att göra med XC'n även om en Classic Sport var rätt välutrustad redan från fabriken. Jag är nöjd som det är! Möjligen kan det kanske bli andra fälgar den dagen det är dags för nya sommardäck.

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » fre jan 29, 2021 22:28

Yo!
Som tidigare nämnt så monterade jag ett hörlursuttag till baksätet. Jag var lite slarvig när jag skaffade reservdelen, Den var i Charcoal. Men ben bör ju vara i beige färg. Så jag köpte en ny helt enkelt. Konsollen i beige finns inte som reservdel på Volvo, utan man måste köpa konsoll och uttag i ett. Sagt och gjort. Snyggt och prydligt.
Bild
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » ons feb 03, 2021 17:15

JAhopp, då kommer nästa moddning. Som är en moddning i moddningen. Jag installerar en AUU med fast uttag. Min bil som är tidigare än 2012 har inget USB/IPOD interface. Denna begränsning rör alla bilar till 2012 innan Sensus introducerades. Innan 2012 tyckte Volvo att USB/IPOD bara är en fluga så dom gav inte stereoapparaterna stöd för USB alls. Men ville man ha USB/IPOD så var man tvungen att installera tillbehöret AUU på MOST-slingan istället. En ganska så kostsam historia faktiskt. Jag kan tänka mig en prislapp på runt 10 lök när det begav sig. Efter våren 2012 så tänkte dom om och gav Stereon ett stöd för USB och IPOD via ett inbyggt interface i själva stereon i sig på ALLA stereopaket Performance/High Performance/Premium med ett fast gränssnitt i mittkonsollen. Sagt och gjort, beställde en komplett AUU så var det bara att köra på..

Komplett med MOST och adapterkablage.
Bild

Adapterkablaget ska monteras på vänster sida av mittkonsollen. Kontakterna kommer man åt genom att ta loss ytterpanelen.
Bild

Eftersom jag ska ha ett fast uttag i bilen på införskaffades en panel just för detta. Så mittkonsollen måste skruvas ur.
Bild

Denna panel fick dremlas på plats. Ser precis ut som originalmonterat.
Bild

Klicka in adapterkablaget och MOSTkabeln. MOST enheten monteras vid värmepaketet mot torpeden.
Bild

Sen är det dags att aktivera skiten i CarConfig. Haka på Dice och hacka lite.
Bild

Slutligen så ser parametern ut så här om allt gått rätt till.
Bild

Se på fan! den laddar!
Väl användbart, ännu ett tillbehör vi kan stryka från den nu tunna tillbehörslistan..
Vad blir det här näst tro?

Bild

Bild
Bild

Skriv svar