Moddar en S80

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
Reddiz-xc
Admin
Admin

Re: Moddar en S80

Inlägg av Reddiz-xc » mån okt 19, 2020 17:46

Grymt med nästan 5000 visningar! helt sjukt coolt. Tackar för det.

Och jag kommer ge er lite tillbaka, vad sägs om 3 feta uppdateringar på bilen?.
Jag börjar med nummer 1 BLIS.

Man börjar med att införskaffa delar, Till BLIS blir det lite klurigt, Man måste inte bara ha speglarna med kameror, man måste även ha dörrmoduler avsedda för BLIS. Det har har jag lagt en studie på, och det är inte så lätt, men sikta på att första siffran i "fords" artikelserie måste ha 7 eller uppåt. samt att själva BLIS stödet är de 2 sista bokstäverna. Det kan skilja lite på om det är XC70,S80,V70,XC60,XC90. I mitt fall LK och LF. Givetvis måste man också ha lampan för indikeringen.
Bild

Själva spegeln är skurvad med 2 torx i dörren.
Bild

Bild

De gamla dörrmodulerna är nitade i dörren, så dessa måste borras loss och nitas om.
Bild

Bild

Bild

Bild

Najs, med detta tillbehör. Lite svårt att få mjukvara till men enklast är att ändra CarConfig med lämpligt program.
Bild

Bild

Bild
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » mån okt 19, 2020 17:57

Nummer 2 är original Parkeringskamera.
Detta tillbehör kräver lite mer skruvning och så men det känns att de flesta människor klarar av detta.
Det som är jobbigast är väl att dra alla kablar längst hela bilen samt borra i lucka och kaross för bildkabeln.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Man får med en adapterkabel att förse parkboxen med styrspänning från TRM modulen.
Bild

Den här installationen kräver egentligen bara en DVD skiva för mjukvara. Det är svårt att ta bilder på en skärm, det är inte lika pissigt i verkligheten.
Bild

Bild

Bild

Bild

Sen poppar det upp lite extra inställningsmenyer i displayen.
Bild

Bild
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » mån okt 19, 2020 18:09

Den sista uppdateringen är självfallet "eletriska barnlås" trots att mina ungar är vuxna. :-)
Här är det lite samma sak som med BLIS, Man behöver byta en hel del grejjer för att få det att funka. De bakre dörrmodulerna är en sak samt rätt låskistor. Ang dörrmodularna så sikta på 7 eller uppåt om osäkerhet finnes. De sista bokstäverna är vad jag ser inte lika viktigt som för BLIS. Strömställaren som sitter i elhisspanelen måste ha rätt symboler och använd ej strömställare från 2012 och uppåt om du har en Volvo från 2011 och nedåt, det ser identiska ut men fungerar inte pga en primär ändring nämnligen kontaktstycket. De funkar att klicka i men stiften stämmer inte så man lurar sig att tro att strömställaren inte fungerar. bild visar vad som är skillnaden.

Bild

Var NOGA, kolla datumet på strömställaren, kontakten skiljer sig.
Bild

låsmotorer med elektriskt barnlås.
Bild

Bild

Samma här, ändring i CarConfig ett måste då detta inte kan eftermonteras.
Bild
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » mån okt 19, 2020 18:12

Så... Men som en liten bonus så kommer här en Cool uppgradering. Nämligen Jalusiet i aluminum. Sjukt snyggt, kostar 1600 kr på volvo. Enligt mig inget att ens fundera på. Bara handla.

Bild

Bild

Snyggt som f-n.
Bild
Bild

V70tdi

Inlägg av V70tdi » mån okt 19, 2020 19:04

Underbart att följa alla mods du gör på bilen. Keep on going :)
XC90 D5 -08 Bild
V70 D5 -07
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » mån okt 19, 2020 19:34

Tack så mycket, det väcker en del mek-känslor det här, sen XC70 tiden för 12 år sen.
Bild

V70tdi

Inlägg av V70tdi » tis okt 20, 2020 12:12

Ja ni var ju ett järngäng som höll forumet matat med uppgraderingar på bilarna. Helt otroligt vad åren går och numera känns det mest som att det enda jag kommer till skott med är det mest akuta för att hålla bilen rullande.
I dag blev det byte av blinkersspak som gett upp på XC90ín går säkert att plocka isär och rengöra men det fick bli en beg från JB. Kanonsnabb leverans från dom som vanligt :)
Ska ge mig på rattaxelknuten som måste bytas innan besiktningen när det är väder för det då jag skruvar utomhus :( lite lur på att jag fått fel knut men det visar sig när jag plockar isär eländet.
XC90 D5 -08 Bild
V70 D5 -07
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » tis okt 20, 2020 18:00

Ja, den tiden är förbi, våra skrotresor var något jag verkligen gillade att både planera och agera. Gnistan dog lite när jag sålde bilen och inte var så aktiv längre. Jag känner att det inte är lika enkelt längre att få SVXC i rullning efter den sovande status vi har. Det tragiska är att forumet troligen stänger inom kort. Men hur som så är det sjukt kul att få tillbaka gnistan att modda med originaltillbehör. Allt nödvändigt meckande för att ha bilen rullande är väl kanske inte så kul men det brukar kännas varmt i skälen när man besegrat de onda felen. :-)
Rattaxelknutar brukar ge besvär med kutrygg och diskbråck med tanke på arbetställningen :-)
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » ons okt 21, 2020 13:21

Jahaja. Vi kommer fortsätta med fler uppdateringar på bilen.
Dessa grejjer ligger i pipen:
Privatlåsning.
AUU modul för USB.
Bakre hörlurs-uttag.
Elstolar med elfläktar.

Sen är det trångt och fullt i knappraden dessutom så det blir svårt med mer utrustning. :-)
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » fre okt 30, 2020 13:26

Hoho, snart nalkas julen och då kommer utrustningstomten :-)
Vem vågar gissa på vad jag håller på med nu?

hmm..jaa den har kontakt med CEM.
Användbart? Ja..

Bild
Bild

8.Mile

Inlägg av 8.Mile » tis nov 03, 2020 19:09

Jag blir bara mer och mer imponerad av dina moddar :thumleft: . Dagens moderna traktorer kräver ju mer av den som meckar än det var då jag ägde en P 1800 vilken för min del gick att mecka med. OK som bensinbolaget (för de yngre) hette på den tiden hade de flesta slitdelar till en Volvo och andra märken för den delen med. Modifieringen höll sig till en Wunderbaum den gröna varianten alternativt ett kromat slutrör, vintertid en Rattmuff bakelitratten var ju inte så värmande.

Ja vad ska du nu hitta på för hyss Emil!!! :roll: Vad kan du behöva för något hjälpmedel !?

Eluppvärmda Velourmattor :?:
230 volts uttag i mittkonsolen. :?:
Aktiv parkeringsassistent med Parktronik :?:
Adaptiva LED strålkastare med ILS :?:
Interiörbelysning i färger :?:

Kanske inte alla mina gissningar var rätt men......

Kör hårt broder :salut:

Cheers
Staffan
Mercedes C 400 4matic -18
Ny optimerad till 444 Hk, 680 Nm.

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » tor nov 12, 2020 22:13

Tack Staffan maistro! :salut:
Nästan rätt Staffan, Du verkar känna mig nu. :-)

Skämt och sido. Det är självklart Premium Sound som är huvudtemat. Till detta behöver man lite högtalare,manicker och en massa lödgrejer.

Man börjar med att löda ny kabelmatta till de bakre uttagen mellan slutsteg och controller men även kommunikation med CEM

Bild

Bild

Bild

Bild

Kabeln ska in i denna enhet samt andra änden till slutsteget.
Bild

Sen ska det konfiggas lite med nya slutsteg
Bild

Viola!
Bild

Nu till högisarna..Med lite dektektivarbete så införskaffades 12 premium högisar! Valet blev Harman Kardon då jag verkligen gillar Harman Kardons ljud. Vissa gillar Dynaudio bättre, men det är nog mer en smaksak tycker jag.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

8.Mile

Inlägg av 8.Mile » mån nov 16, 2020 10:47

Ha ha nja det var några gissningar ifrån.

Det är alltid trevligt med bra ljud i bilen som dessutom är anpassat! :salut:

Keep om Rocking :thumleft:

Cheers :salut:
Mercedes C 400 4matic -18
Ny optimerad till 444 Hk, 680 Nm.

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » fre nov 20, 2020 21:43

Tack Staffan.

Lite uppdatering kring premiumsound och uttaget bak.

Här har vi MOAS modulen. Tung är den!
Bild

Kablaget för uttagen kräver att man dissikerar hela mittkonsollen.
Bild

Bild

Den här rackars kabeln är själva punkten för dagens meck.
Bild

Bild

Bild

Sen go vänner, så är jag nu mästare på riktigt. :-)
Bild
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » lör nov 21, 2020 10:32

Lite Privatlås på G. Här säljer inte Volvo själva inte låscylinder. Så man får köpa hela handskfacket. Fast det kan ni ana hur dyrt det skulle bli.
Därför köpte jag ett beggad handskfack med privatlås och moddade in min egen kolv i det hanskfacket. Allt är plastlött så man får vara lite försiktig och borra in skruvar istället.

Bild

Bild
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » sön nov 22, 2020 20:20

Joooo, när man monterat tillbaka handskfacket så provade jag att låsa och fick följande textmeddelande..

Bild

Härligt,härligt! det fungerade!!!

Nåväl, vi fortsätter med de bakre hörlursuttagen.
Bild
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » mån dec 07, 2020 16:44

Ny uppdatering. Trots att jag köpte ny ratt för typ 8 månader sen och 40 mil senare så tycker jag att nått saknas i den annars ganska potenta bil.
Så jag beställde således en helt ny ratt på Bilia...fast annorlunda..

Bild

Bild

Nåväl, ut med den "gamla" ratten och dessutom ett byte av rattkudde. Då mitt befintliga VOLVO märke var skadat och förlorat sin forna glans. Så ny Rattkudde införskaffades också. :lol: :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kanon! hörs om en stund.
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » mån dec 07, 2020 17:02

Nästa steg är eluppvärmda spolarmunstycken, Nu är jag inte den som är den, då bilen inte kommer köras på vintern så är denna uppdatering helt värdelös och kostsam egentligen. Runda slängar 1000 kr få man pröjsa för detta tillbehör. För det är just det. ett TILLBEHÖR!.
Det som behövs är att köpa spolarmunstycken, kabelmatta och 2 kåpor till munstyckena(som dessutom måste lackeras).

Man börjar med att kolla Schemat, här ska vi jobba idag:
Bild

Lite grejer, 2 huvar lackade och klara:
Bild

Bild

Vi börjar med att dra kabelmattan från huven till kopplingspunkten bakom strålkastaren.
Bild

Så här ser kopplingsplinten ut. parkerad bakom plåten vid strålkastaren på vänster sida.

Bild

Bild

När man ska komma åt kablar och grejor genom skärmar och trånga utrymmen så är det bra att ha en krokodilklämma som är lite lång.
Bild

kopplat och klart.
Bild

Nu är det klart!
Bild

Bild

Bild

Jaha, då är de tillbehören avbockade...hmmmm, undrar vad som kommer här näst :lol: :lol:
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » tor dec 17, 2020 14:00

Kanske århundradets onödigaste "uppgradering" men när jag monterade R-designratten kände jag att jag måste löpa linan ut och sätta dit ett R-designinstrument också. En snabb sökning på Bildelsbasen gav utdelning nästan direkt.
Så igår kom alltså mitt nya hus.

Bild

Bild

Så här ser ju det ut innan..Inte dåligt det heller. Men i fel färg.

Bild
Bild

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » tor dec 24, 2020 11:07

En liten Julbonus.
Jag moddade min LSM till 2014 års modell, dock är den styrd med DRL från början men som jag proggade bort och la till en dimljusknapp istället. Auto är nu i stort samma som parkljusläget men att när jag stänger av tändningen så slocknar parkljusen helt. Däremot måste den befintliga LSM mördas.

Bild

Bild

Bild
Bild

Skriv svar