Backkameraprojekt - S80 (Autom. RTI-skärm monterad och klar)

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Inlägg: 4225
Blev medlem: fre nov 03, 2006 16:22
Ort: Orust
Kontakt:

Inlägg av Mr H » lör feb 04, 2012 14:07

För mig är det fullständigt obegripligt hur man kan klura ut sån't här, men det gör ju att det är grymt fascinerande att följa en tråd som denna. Det ska bli väldigt spännande att se slutresultatet!

Användarvisningsbild
soe69
VIP
VIP
Inlägg: 918
Blev medlem: ons jun 11, 2008 8:00
Ort: Malmö

Inlägg av soe69 » lör feb 04, 2012 16:18

Heavy skrev:Idag fick jag en påse med kontakter och sladd från Esad. Tack så mycket ännu en gång.
Kul att jag kunde hjälpa till :wink: :wink:

Mvh
Esad

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » sön feb 05, 2012 16:56

Eftersom lördagkvällen inte bjöd på något större underhållningsvärde i TV-väg satte jag mig istället och knackade lite på styrmjukvaran. Den 22 grader kalla kylan var dock inget jag ville gå ut i för att testa saker i bilen.

Idag var det dock bättre, bara -7 grader och trevligt ljust, så jag tog med mig min låda ut i bilen och kopplade in i min lilla CAN-buss kabel för att se om något alls fungerade.

Det visade sig fungera hyggligt på en gång att läsa backväxeln. Se filmen här: http://www.youtube.com/watch?v=OTQfWWfogzM

Skärmen är fortfarande inte monterad, men hade den varit det hade den snällt gått upp när backen lagts i.

Det återstår naturligtvis en hel del jobb på funktionerna, och inte minst på att få hårdvaran snyggt hoppbyggd, men i övrigt har jag nog alla grundläggande bitar nu.
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » sön feb 05, 2012 23:44

Kort uppdatering för att visa att inte bara backväxeln läses som den ska, utan även handbromsen och reglaget på LSM för att ändra styrkan på instrumentpanelsbelysningen.

Ny film: http://www.youtube.com/watch?v=CMIwmKwIoY4

Instrumentpanelsbelysningen styrs i 16 nivåer (0 - 15) och det värdet kommer att användas för att reglera ljusstyrkan på RTI-skärmen så man kan se den alls dagtid och slipper bli bländad av den på kvällar och nätter.

LCDn uppdateras lite segt i filmen för att den var ganska kall.

Bild
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » tor feb 09, 2012 21:44

Fick äntligen lite tid över att montera skärmen i bilen och testa det hela.
Fungerar kanon.

Se video här: http://www.youtube.com/watch?v=OUsYq9-X2Dg
Bild
(Eftersom kameror är som de är är blir skärmen väldigt överexponerad på filmen. I verkligheten ser det dock mycket bra ut.)

Lägg i backen och skärmen går upp och visar kameran.
Lägg ur backen och skärmen går ner efter tio sekunder (om man inte lägger i backen igen).
Om backen läggs ur och handbromsen dras åt går skärmen ner på en gång.
(Det är dock inga problem att ha skärmen uppe och handbromsen i så länge backväxeln ligger i)

Styrning av belysningen fungerar fullt ut. Lyset i skärmen styrs helt av instrumentbelysningen i bilen och beter sig på samma sätt som övriga LCD-displayer. Alltså, när det är dagsljus drar de på fullt, när det blir mörkt stegar de ner lite och regleras av knappen precis som övriga lampor.

Se belysning här: http://www.youtube.com/watch?v=GnDG0aw_lsM (skarpögda människor kanske noterar att övriga displayer här är fullt på och att skärmen dimmar, det beror på att under detta första test var innebelysning och annat ljus i bilen på, och den trodde det var dagsljus, samt att jag hade en liten bugg som gjorde att skärmen använde "fel" värde och reglerade sig som de vanliga lamporna, och inte som displayerna. Detta var dock fixat några minuter senare, så nu sköter sig allt som det ska. :) )

Jag har ännu inte lagt till funktionen för att skicka ner skärmen när hastigheten går över 10 km/h (eller vilken hastighet som nu kommer passa bra) och backen inte ligger i, men det kommer snart det med.

Vill man skicka ner skärmen på en gång för att man har backat klart kan man alltid "dutta-till" lite försiktigt på handbromsen när man lagt ur backväxeln.

Kvar att göra:

Modifiera en knapp i mittkonsolen för att skicka upp skärmen manuellt (och kanske även kunna blockera backautomatiken?)

Bygga ihop styrelektroniken lite snyggare (den är idag en samling med tre olika kretskort hopbyggda i en gammal diskettlåda för 10 disketter av plast)

Lägga till videoswitch för att kunna ansluta andra signalkällor och visa dessa när man kör.

Jag är hur som helst rätt nöjd med allting så här långt. Det fungerar! :) Det trodde jag nästan inte att jag skulle lyckas med, och på så här pass kort tid, när jag började med projektet.

Men som sagt, det är en del att "polera" på för att få det fint och funktionellt. Det är bara att fortsätta jobba.

Och så ska ju den framtida bil-datorn anslutas till det hela också. :D

Tack till alla som kommenterat.
Stort tack till johnnype som satte mig på rätt spår för skärmkommunikationen och till Esad som fixade kontakter och sladd. Jag hade inte kunnat få ihop det här utan er.
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Inlägg: 4225
Blev medlem: fre nov 03, 2006 16:22
Ort: Orust
Kontakt:

Inlägg av Mr H » tor feb 09, 2012 22:41

Hur snyggt som helst!

Användarvisningsbild
XC70_Diesel
Inlägg: 604
Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
Ort: Kalmar

Inlägg av XC70_Diesel » fre feb 10, 2012 10:29

Kanonbra jobbat!
XC70-D5 2003

Användarvisningsbild
soe69
VIP
VIP
Inlägg: 918
Blev medlem: ons jun 11, 2008 8:00
Ort: Malmö

Inlägg av soe69 » fre feb 10, 2012 10:32

Ser jättebra ut och snyggt. :thumleft:

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » lör feb 11, 2012 17:03

Tack så mycket. Väldigt kul att ni gillar det.



Jag har nu testat det hela ett tag, och fixat ett par buggar i mjukvaran.

Jag insåg dock ganska snart att det egentligen inte är helt optimalt att köra upp skärmen när man backar. Det tar för lång tid. Visserligen bara 5 - 7 sekunder, och bilden visas ju redan på väg upp, men i de flesta fall, vid mindre avancerade backmanövrar, har man mer eller mindre redan backat klart innan skärmen är helt uppe, så då känns det lite onödigt att den ska gå upp alls, och sedan gå ner igen efter 10 sekunder.

Efter att ha funderat lite på det hela införde jag ett nytt funktionsläge i mjukvaran.


Det första att ordna var dock en knapp för att enkelt kunna välja läge.

Bild

Jag har inte monterat någon ny tact-switch i knappen som i andra knappmoddar jag sett, utan använder originalknappens switch (som visserligen har relativt hög resistans och inte klarar någon ström att tala om, men för att bara styra en processor är det perfekt). De tre sladdarna är en jord, en signal från knappen och en till lysdioden. Strömbegränsning för lysdioden får man ta hand om på styrkortet då det inte sitter något motstånd i knappen.

Kabeln är en vanlig tunn RC-servokabel. Mycket smidig och bra.

Funderar på om jag ska byta toppen till en STC-knapp och måla över S och C så det bara står T som i TV eller något. :-) (Om jag inte snubblar över en riktig "park assist"-knapp i rätt färg)

I alla fall, nu hade jag en knapp och en lysdiod ansluten till det hela.


Sedan la jag till ett läge i programvaran som håller skärmen uppe med ändå avstängd. På det viset är skärmen redan uppe och klar att användas, men den är helt svart eftersom hela skärmpanelen med bakgrundsbelysning och allt är avstängd.

När man sedan lägger i backen tänder skärmen upp så snabbt den bara kan (det är en liten fördröjning i den, men inte farligt) och visar bilden. På det viset får man bild snabbare, och man slipper irritera sig på att skärmen "går som en jojo" varje gång man backar lite. :)

Detta läge väljer man genom att trycka på knappen en gång så lysdioden tänds.

Trycker man på knappen en gång till kör den konstant bildvisning, så man ser kameran hela tiden, och trycker man ännu en gång är den tillbaka på normal backstyrning med skärmen nere när den väntar.

Efter att ha funderat lite ska jag nog lägga till ett "blockeringsläge" också där den är helt avstängd och inte alls går upp. Det är ju trots allt inte alltid man behöver den, och då är det ju onödigt att den är uppe, även om den är avstängd när den är uppe.

Sedan exakt hur man ska växla mellan dessa lägen får jag fundera lite på. Nu stegar den bara fram till nästa läge när man trycker till på knappen, men det kan nog vara smartare att ha någon av funktionerna på "långt tryck" istället.

Läget sparas också även när strömmen stängs av, så man får samma som man körde sist när man startar bilen igen.

Rätt kul att hålla på och greja med funktioner när man har saker på plats och det fungerar. Att sitta i bilen och programmera är dock inte speciellt bekvämt. :) Jag kanske skulle skaffa Volvos laptop-bord. :D
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Inlägg: 4225
Blev medlem: fre nov 03, 2006 16:22
Ort: Orust
Kontakt:

Inlägg av Mr H » lör feb 11, 2012 22:30

För mig som knappt begriper vad jag läser, vad är det som gör att det är en så pass lång fördröjning som 5-7 sek innan skärmen åker upp när du lägger i backen? Den får väl "startsignalen" ögonblickligen när backen läggs i? Jag menar, bildskärmen tänds ju tydligen så fort elektroniken i den tillåter eftersom bilden är igång när skärmen väl åker upp.

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » lör feb 11, 2012 22:44

Jadå, det tar bara en liten liten stund innan den börjar åka upp när man lägger i backen.

Jag har en liten kort medventen fördröjning där för att den inte ska köra upp om det kommer en kort "blipp" på backen. Det ska det iofs inte göra, normalt sett, men har man en automatlåda vill man ju inte att skärmen ska komma upp bara för att man drar spaken från P till D. Den fördröjningen har jag dessutom minskat ner kraftigt från vad jag först hade.

Så skärmen börjar mata upp sig direkt, men det tar ändå fem till sju sekunder innan skärmen är helt uppe, och medan den är på väg upp ser man ju bara överdelen av skärmen, men det mest intressanta när man backar är ju nederdelen.

Och väldigt ofta, när man till exempel bara backar ut ur en parkeringsruta, så hinner man göra klart hela manövern innan skärmen kommer upp, vilket gör att det bara känns tokigt. :)

Jag trodde inte jag skulle störa mig så mycket på det, men det visade sig att jag gjorde det.

Om skärmen istället åker upp, men är helt släckt, så fort man startar bilen är den ju alltid klar att visa bild så fort man ska backa, och behöver inte hålla på att gå upp och ner.

Men med knappen går det ju nu välja precis hur jag vill att den ska bete sig. :)
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Användarvisningsbild
*Brådhis*
Inlägg: 6547
Blev medlem: sön nov 13, 2005 14:14
Ort: Kalmar

Inlägg av *Brådhis* » sön feb 12, 2012 0:29

Mr H skrev:För mig som knappt begriper vad jag läser, vad är det som gör att det är en så pass lång fördröjning som 5-7 sek innan skärmen åker upp när du lägger i backen? Den får väl "startsignalen" ögonblickligen när backen läggs i? Jag menar, bildskärmen tänds ju tydligen så fort elektroniken i den tillåter eftersom bilden är igång när skärmen väl åker upp.
Ni pratar lite förbi varandra nu... :)

Han menar (det jag skrev tidigare i tråden) att det helt enkelt tar tid innan skärmen är helt uppe och man ser hela bilden. Och när skärmen är helt uppe så är backmanövern redan klar...

//Brådhis

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » fre feb 17, 2012 23:45

Modifierad knapp på mitt sätt.

Eftersom jag behövde en eller två knappar i mittkonsolen för att styra det hela så har jag experimenterad och funderat lite angående trevligaste sättet att modifiera en knapp så den passar för mina behov.
Det finns redan guider här på forumet hur man kan göra, men det verkar som att de flesta monterar i en tact-switch (från till exempel en KIR) i knappen och skär upp gummidrutten för att få plats med det hela.

Jag ville dock behålla knappens innanmäte så original som möjligt för att få samma känsla i trycket, och för att det inte ska gå åt en massa extra saker för att göra modifikationen. Därför använder jag originalknappens switchelement. Det har ett relativt högt motstånd på något hundratal ohm, och det tål fömodligen ingen ström att tala om. Det är alltså inte nödvändigtvis speciellt bra i de fall man önskar driva reläer eller annat direkt med knappen, men i mitt fall ska jag bara ge en styrsignal till mikrokontrollern, vilket knappen passar ypperligt för.

Den här beskrivningen gäller för knappar med hålmonterad lysdiod. Det verkar som att (nyare?) knappar även finns i en annan version med ytmonterad lysdiod, vilket kräver ett lite annat tillvägagångssätt än det jag här beskriver.

Det första vi behöver göra är att ta isär knappen. Detta ska inte vara något bekymmer, det är bara ett par små hakar som håller ihop det hela, och sedan kan bottenplattan och det lilla kretskortet tas ur.

Plocka även bort gummidrutten från kretskortet och lossa lampan.

Bild

Nu ska den stora vita kontakten bort från kretskortet. Efter att ha provat lite olika metoder visade det sig att det snabbaste och enklaste helt enkelt är att bryta loss den. Börja med att knäcka de två små hakarna på andra sidan inåt så de inte längre håller fast kontakten, och stoppa därefter försiktigt in en tunn mejsel mellan kortet och kontakten, och bänd kontakten uppåt så att benen lossnar från kretskortet.

Kontakten sitter inte speciellt hårt fastlödd, men var ändå aktsam så att inga "pads" lossnar från kretskortet och följer med, framför allt på position 1 och 2.

Bild

Ta nu en bred och fin plattång och böj benen på den vita kontakten rakt ner. Snäpp sedan isär kontakten så du får bort bottendelen från den. Var aktsam om benen på position 1 och 2 så de inte böjs sönder.

Bild

Greppa återigen tången och ryck bort alla ben utom två i ena ändan (position 1 och 2, alternativt 11 och 12 beroende på från vilket håll man vill räkna). Det kan vara fördelaktigt att ha en till tång att hålla själva kontaktstycket med, istället för att hålla det i fingrarna, för att undvika att skada benen under själva rycket.

Bild

Snäpp ihop kontakten igen med endast ben 1 och 2 kvar. Räta ut benen till sin gamla position igen.

Bild

Då kommer vi till den roliga biten. Plocka fram lödkolv (jag rekommendera en lödstation med hög effekt och temperaturstyrning, om vanlig enkel lödkolv används bör den inte ha för hög effekt), lödtenn (bly/tenn-blandning, försök inte använda blyfritt), lödfläta, flussmedel, pincett och rödsprit.

Snygga till lödytorna där kontakten suttit lite. Sug upp tennet med lödfläta och fluss. Torka rent med rödsprit.

Bild

Vänd på kortet och löd bort diod D5 och D4. Det är inte säkert det sitter en diod på D4. Snygga till de tomma lödpunkterna lite.

Bild

Nu ska vi löda en liten brygga där diod D5 tidigare satt. Använd till exempel en liten bit tråd från ett motståndsben och löd dit. Så länge inte höjden är större än dioden som satt där innan är det inga problem.

Därefter ska vi brygga den nedersta paden från diod D4 med den via (via = litet hål som tar en signal från ena sidan av kortet till den andra) som sitter strax ovanför det fyrkantiga hålet. Se pilarna i bilden ovan.

Den här bryggan bör vara så platt som möjligt för att inte vara i vägen för gummidrutten. Använd till exempel en bit av ett av de kontaktbenen som rycktes loss ur den vita kontakten i tidigare steget. Det gör inget om bryggningen får kontakt med den andra punkten på den plats där dioden satt eller den lilla kopparyta som sitter bredvid det lilla fyrkantiga hålet mellan D4 och vian.

Däremot är det mycket viktigt att det inte blir någon kontakt mellan bryggningen och den via som sitter mellan D4 och kanten av kretskortet. Detta bör dock inte vara något större problem.

Bild

Med de två bryggorna på plats är vi klara på den sidan av kortet och kan vända på det igen. Nu är det dags att löda tillbaka den vita kontakten. Räta in den så den sitter där den ska och löd fast de två kvarvarande benen på position 1 och 2 på kretskortet.

Eftersom det inte finns lika mycket som håller i kontakten längre så vickar den en del. Detta är enkelt att lösa med några droppar tunt CA-lim (cyanoakrylat) i varje ända av kontakten. Se till att den ligger rakt och plant innan den limmas fast.

Bild

Nu ska vi hacka ett hål i den svarta bottenplattan. Mellan det stora runda hålet för lampan och övre kanten finns en liten plastbit som sitter precis ovanför benen på lysdioden. Denna bit hackas enkelt och snyggt bort med en skruvmejsel. Resultatet bör bli som på nästa bild.

Bild

Ta nu en lagom lång bit tunn treledad servokabel, sådan som används till radiostyrda modeller. Klipp enligt bilden nedan den röda och svarta en bit kortare än den vita. Skala av en millimeter isolering och löd fast den röda ledaren på lysdiodens anod och den svarta ledaren på lysdiodens katod (se bilden). Den vita sladden ska ta vägen runt lamphålet och därefter lödas fast på pad nummer sju (vilket är den fjärde från vänster i bilden).

Bild

Om du har gjort rätt ska det nu gå bra att trä sladden genom hålet vi hackade för en stund sedan.

Bild

Som syns på bilden här behöver man klippa lite i plasten för att den vita skadden inte ska klämmas. Ta en vanlig sidavbitare och klipp bort lite där det behövs.

Bild

Sätt fast gummidrutten igen genom att stoppa in den lilla pluppen i hålet och dra i den från andra sidan. Tryck sedan ihop det hela. Om du har gjort rätt och har rätt längd på den vita sladden ska det inte höras några protester, utan det hela ska trilla på plats utan bekymmer.

Bild

Stoppa sedan in hela grejen i knapphuset så den snäpper på plats. Tryck på knappen och kontrollera att det är rätt känsla i den.

Sätt i lampan igen.

Bild

Vid montering i bilen ser man till att sladden viks lite snyggt 90 grader och går ut åt höger. Det finns plats i lamphålet för att vika runt sladden, och när knappen sitter monterad i CCM finns flera millimeter kvar mellan knappens plast och kretskortet i CCM, så sladden får gott och väl plats.

Bild

Som synes går det till och med att använda fler än en knapp, då sladdarna får plats bredvid varandra.

Borra upp ett hål i väggen mellan knapparna och cigaretttändaruttaget på CCM för att ha någonstans att dra ut sladdarna. Vill man göra det extra fint monterar man vanliga servokontakter på sladdarna och motsvarande andra kontaktdelen på de sladdar som sedan försvinner in i bilen. På det viset kan men enkelt koppla isär och ta loss CCM vid behov.


Den svarta sladden ansluts till jord.
Den röda sladden ansluts via ett motstånd till plus-spänning för att tända lysdioden.
Den vita sladden ger jord när knappen hålls intryckt, och är i annat fall inte ansluten.

Ska knappen styra en mikrokontroller ska naturligtvis ett pull-up motstånd användas för att dra knappledningen hög när knappen inte är intryckt. Används AT Mega kan de interna pull-up motstånden användas om man så vill.


Observera alltså att det inte finns något motstånd på lysdioden i knappen. Beräkna lämpligt värde efter den spänning du vill driva den med och sätt i serie med den röda kabeln.


Tänk också på att alla original indikatordioder i bilen har olika ljusstyrkor beroende på om det är dagsljus eller mörker. Detta är en väldigt liten detalj som säkert inte många vanliga volvo-åkare känner till eller tänker på, men ändå en ack så viktig detalj, och den visar tydliget på vilken omsorg någon lagt på att designa förarmiljön en gång i världen.

Prova själv; gå ut och sätt dig i bilen när det är mörkt. Starta igång den och aktivera lite saker som har lysdiodsindikator, till exempel sätesvärmare, fläkten, STC eller barnskyddet på elhissarna (bara för att se att styrningen inte är begränsad till CCM, utan även gäller DDM). Ta sedan en liten ficklampa och lys på den lilla sensor som sitter precis under knapparna för att styra luftflöde på CCM. Efter en stund kommer displayer på DIM och radio att lysa starkare, och även alla indikeringslysdioder.

Så om du vill att knappen verkligen ska kännas original behöver du PWM-styra dioderna och anpassa deras ljusstyrka enligt vad CEM säger, vilket du får läsa på CAN-bussen :). Eller så struntar du i det och anpassar motståndet så att dioden lyser lika svagt som övriga knappar gör när det är mörkt. De blir svårare att se när det är dagsljus, men man stör sig inte på dem på nätterna.


Det var allt. Hoppas det är till nytta för någon. :D
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

9070
VIP
VIP
Inlägg: 899
Blev medlem: tor nov 22, 2007 3:29
Ort: Stockholm

Inlägg av 9070 » mån feb 20, 2012 22:06

När börjar du att sälja färdiga paket? Jag kan gärna vara testperson 2 (eftersom du är NR 1)

Skulle jag försöka mig på det som du har gjort så skulle det ta mig 3år och 7månader innan jag vart klar ;-)


9070

Användarvisningsbild
Volvo Racer
VIP
VIP
Inlägg: 473
Blev medlem: lör maj 17, 2008 16:04
Ort: gbg

Inlägg av Volvo Racer » mån feb 20, 2012 23:20

Intressant läsning och väldigt coola uppfinnande med knappar skärmar och kamera. Man fattar i vissa Fall ingenting som några redan har skrivit men resultatet talar för sig självt. Gött jobbat :thumright:

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » lör mar 03, 2012 1:47

Jag har tyvärr inte haft så mycket tid att greja med detta sista veckorna då det är en hel del annat som tar plats i mitt liv. Nästa grej är att börja rita på det kompletta kretsschemat och sedan routa ett kort. Detta är dock båda dera saker som tar ett stort antal timmar, och jag har inte ens börjat på det ännu.

Men förhoppningsvis kommer det att bli av snart. :)

I övrigt har jag kommit fram till att RTI-skärmen, i alla fall just den som jag har, är lite problematisk att använda bara korta stunder dagtid. Framför allt när det är kallt ute.

Det tar nämligen skärmens backlight en bra stund att bli varm och börja lysa med full styrka, vilket innebär att bilden kan vara riktigt svår att se när det är ljust ute och skärmen precis startat upp.

Å andra sidan är min skärm tio år gammal (den kommer från en S80 -02), så den har helt klart varit med och slitits på ett bra tag. Det är möjligt att lite nyare skärmar kommer igång snabbare. Det är också möjligt att det blir mycket bättre till sommaren, när det är varmt.

Å andra sidan brukar ju solen också vara mycket ljusare under sommaren, vilket säkert kan leda till att man ser ännu sämre.

Kvällstid är det dock aldrig några problem. :-) Och dagtid kan man ju ha skärmen tänd hela tiden om man vill (vilket ju nu går att välja med knappen).
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Användarvisningsbild
Reckan
Inlägg: 123
Blev medlem: fre nov 25, 2011 18:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Reckan » tis apr 17, 2012 14:46

Har du hunnit med något mer sen 3:e april Heavy eller står det still nu? :)
Black Saphire Metallic S60 T5 -04

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » tis apr 17, 2012 16:25

Livet är jobbigt ibland, så det har inte blivit just något bilfixande alls sista tiden, och inget på att bygga klart det här heller.

Den sitter dock fortfarande i bilen och fungerar.

Om någon vill försöka sig på att bygga går det väldigt bra att bygga det hela med en "Arduino", som är ett enkelt AVR mikrokontrollerkort som är så populärt att det till och med kan köpas på Kjell och co. Finns dock på många andra ställen också, till exempel Electrokit.

Skaffa sedan en vanlig USB-laddare för bil och en USB-kabel för att strömförsörja kortet. Löd fast en vanlig NPN-transistor och två motstånd på ett litet bit kort, eller bara löd fritt och isolera med tape och krympslang, koppla så in skärmens jord och dataledning till det så är själva upp/ner-styrningen fixad.

Ström till skärmen tas enkelt från stereon.

För att få CAN-buss styrning av backlight och backväxelautomatiken så kan man köpa till en CAN-bus shield från SK Pang/Sparkfun, finns hos till exempel Electrokit. Denna får man själv löda fast pinheaders på, och sedan trycka fast den ovanpå Arduino-kortet.
Till denna ansluts sedan på en liten header CAN-H och CAN-L från bilen.

För att få in bilden från kameran i RTI-skärmen, koppla en sladd till skärmens jordanslutning och en till kompositvideoingången till kameran. Jag lödde helt enkelt fast en 9-polig D-SUB på sladden från skärmen, och på motsvarande del lödde jag fast en kort sladdstump med en RCA-hona för bildingång, och två sladd för jord och styrdata, som ansluts till mikrokontrollern.

Valfritt modifierar man sedan en knapp för att styra den upp och ner.

Så det går att få det hela att fungera i stor utsträckning med enkla delar som går att beställa. Kan man löda fast en pinheader på ett mönsterkort så klarar man det nog (ungefär som att chippa en gammal 1.0 - 1.5 XBOX, typ, jättelätt) :).

Det blir dock en lagom ostabil "Franken-lösning" och inte alls lika elegant som ett färdigt kort, men om någon desperat vill ha det att fungera så går det.

Om någon är intresserad kan jag nog finna lite tid att skriva upp en med detaljerad beskrivning av denna lösning och kanske ta lite bilder på hur det kan se ut.

Sedan är det bara att be mig snällt efter mjukvaran, som förmodligen måste anpassas lite efter CAN-IDn i bilen den ska sitta i.

Struntar man i CAN-styrningen blir det dock riktigt enkelt, men eftersom CAN-kortet finns färdigt så är det inte speciellt mycket mer jobb.
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » mån maj 21, 2012 22:24

Tänkte att jag kunde ju lägga till det här här också eftersom jag inte har något vackrare att komma med ännu:

Min adapterkabel för att ta ström och och CAN-buss från HU-stereons kontakt.
Bild

Den består av två kontakter och ett gäng blåa sladdar från Volvo.
30669169, 1 st x 12,- (Isolator grön 12-pol hona)
30656647, 6 st x 6,- (Terminalhylsa 1-2.5mm2 typ A)
30669633, 1 st x 19,- (Isolator grön 12-pol hane)
30656648, 6 st x 6,- (Terminalstift 1-2.5mm2 typ A)
Summa: 103 kr

(Har du HU-8xx så behövs ytterligare två terminaler av varje sort för centerhögtalaren)

Ett enkelt sätt att bygga styrkortet med färdiga grundbitar:
Bild

En Arduino (det blå kortet i botten), en CAN-shield (det röda kortet) och mitt lilla hopkladdade kort (kopparfärgat överst) med ett par motstånd och en transistor som med den svarta och vita sladden ansluter till skärmens data-linje.

Sätt ström på Arduinon med en vanlig 12V till 5V USB-adapter och sätt ström på skärmen med HU-adaptern, koppla ett par tvinnade sladdar från HU-adapterns CAN-anslutning till CAN-kortet, anslut en modifierad tryckknapp till några lediga pinnar på det hela och ladda mjukvara i Arduinon. :-)

Koppla kameran eller DVD-spelaren eller GPS-navigator (med TV-ut) till den gula kontakten och koppla den gråa D-SUBen till RTI-skärmen med sladden som jag la upp bilder på tidigare.

Superenkelt. :P
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Mbr- strängnäs
Inlägg: 5
Blev medlem: fre dec 26, 2014 19:47

Re: Backkameraprojekt - S80 (Autom. RTI-skärm monterad och k

Inlägg av Mbr- strängnäs » lör aug 13, 2016 10:51

Vilka stift eller färger i kabeln styr motorn upp och ner
Har en skärm ligger men skall bara använda skalet och motor för upp och ner
Tack på förhand
Gärna bilder tack
Vd/ägare på Mälardalens billjud & rekond

Skriv svar