Backkameraprojekt - S80 (Autom. RTI-skärm monterad och klar)

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP

Inlägg av Heavy » sön jan 29, 2012 0:19

Det stora bekymret med att att koppla saker till en lös RTI-skärm (utan att ha restan av RTI-sakerna) tycks vara att jag bara kan hitta en enda människa som någonsin gjort det förr, och han är ryss och svarar inte på mina mail. :)

Det är otroligt fattigt på information rörande det här, så det är inte helt enkelt. Att jag inte har ett komplett system att mäta på försvårar också, samtidigt som jag är för snål för att lägga några större pengar på det. :)

Har man pengarna att lägga på det så finns det dock skärmar som ser exakt likadana ut som RTI-skärmarna, men som har riktiga ingångar för kompositvideo, backkamera och allt vad man vill, och som går upp av sig själva när de får bildsignal.

De kostar dock som sagt mer än vad jag vill lägga på en sådan.
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » sön jan 29, 2012 0:28

Heavy skrev:..."Lådan" skulle se till att lägga rätt signal till RTI-skärmen och skulle dessutom kunna låtsas vara en CD-växlare eller liknande för att skicka ljud till HU.
Den biten kan jag perfekt iaf, Melbus språket är något jag lärt mig till nästan 100% inklusive text i HU-displayen numera.

Det kombinerat med en liten passthrough lådan på skärmens datalinje så borde din dröm inte vara långt undan igentligen! Vi har ju redan rett ut skärmens upp/ner samt ljusnivå kommandon.. resten är ju bara att hitta ledig tid. Hade jag bara lite mera tid skulle jag koppla mig imellan på min bil för att få fram switch kommandot för RGB/Komposite.

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Inlägg av *Brådhis* » sön jan 29, 2012 2:46

Men... Iaf min RTI-skärm är ganska långsam att fälla upp. Vill man verkligen vänta 5-7 sekunder innan man har bild?

Tänker mest att det kanske är vettigt att kunna slå på och av/skicka upp och ner skärmen manuellt. Eller?

//Brådhis

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP

Inlägg av Heavy » sön jan 29, 2012 2:51

Det skulle ju inte vara svårare än att ordna en "moddad" knapp i knappanelen som kör upp skärmen. Då är det ju bara att trycka på den när man närmar sig parkeringsplatsen eller i vilken situation man nu kan tänkas vilja ha skärmen.

När man väl har styrprocessorn på plats är möjligheterna att fixa sådana saker obegränsade! :-)

9070
VIP
VIP

Inlägg av 9070 » sön jan 29, 2012 6:19

Fan, vet inte om jag vågar gå o lägga mig nu, kanske missar något nytt som kommer upp! Skärp er nu, jag är väldigt nära på att beställa en kamera samt en RTI-skärm.....

9070

Användarvisningsbild
Reckan

Inlägg av Reckan » sön jan 29, 2012 9:51

Heavy skrev:Har man pengarna att lägga på det så finns det dock skärmar som ser exakt likadana ut som RTI-skärmarna, men som har riktiga ingångar för kompositvideo, backkamera och allt vad man vill, och som går upp av sig själva när de får bildsignal.

De kostar dock som sagt mer än vad jag vill lägga på en sådan.
Vad ligger de på för priser?
9070 skrev:Fan, vet inte om jag vågar gå o lägga mig nu, kanske missar något nytt som kommer upp! Skärp er nu, jag är väldigt nära på att beställa en kamera samt en RTI-skärm.....
Samma här...... fast jag vågade gå och lägga mig! :wink:
*Brådhis* skrev: Men... Iaf min RTI-skärm är ganska långsam att fälla upp. Vill man verkligen vänta 5-7 sekunder innan man har bild?
Finns det ingen möjlighet att speeda upp det hela lite då? Visst fungerar det med en knapp att trycka på, men att man lägger i backen och skärmen ploppar upp snabbt är ju hyffsat coolt det med 8)
Black Saphire Metallic S60 T5 -04

Användarvisningsbild
johnnype
Kontakt:

Inlägg av johnnype » sön jan 29, 2012 10:49

Reckan skrev:
*Brådhis* skrev: Men... Iaf min RTI-skärm är ganska långsam att fälla upp. Vill man verkligen vänta 5-7 sekunder innan man har bild?
Finns det ingen möjlighet att speeda upp det hela lite då? Visst fungerar det med en knapp att trycka på, men att man lägger i backen och skärmen ploppar upp snabbt är ju hyffsat coolt det med 8)
Min skärm visar bild redan när den åker upp.. så du får kanske vänta lite för att se nedersta delen av bilden?

tobbz

Inlägg av tobbz » sön jan 29, 2012 10:57

Samma här, bilden är redan "igång" när skärmen är på väg upp.
Måste man ha så jävla bråttom att börja backa då :D ?
VO L V O XC70 2,5T || Har DICE med VIDA. Hjälper gärna till.

Användarvisningsbild
Reckan

Inlägg av Reckan » sön jan 29, 2012 11:06

johnnype skrev: Min skärm visar bild redan när den åker upp.. så du får kanske vänta lite för att se nedersta delen av bilden?
Ok, jo det skulle man väl inte ha så mycket emot egentligen. Men vänta 5-7 sekunder?
tobbz skrev:Samma här, bilden är redan "igång" när skärmen är på väg upp.
Måste man ha så jävla bråttom att börja backa då :D ?
Det beror väl på vart man är... Om det är någon av de mest trafikerade gatorna i Stockholm/Göteborg och man skall in i en tajt ficka så kanske man inte vill blockera trafiken för att man väntar på att sin skärm skall komma upp :lol:. Dock är väl detta ett mindre problem då man förhoppningsvis kan backa lite utan kamera och när den väl behövs så är skärmen uppe helt.

tobbz

Inlägg av tobbz » sön jan 29, 2012 11:21

Eller så får det ta sin tid :D
Bara att gå ut och skrika TURISTA TURISTA !

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP

Inlägg av Heavy » sön jan 29, 2012 23:03

Jag har grävt fram info och artikelnummer på den 10-poliga kontakten till skärmen nu, och postat detta i johnnypes tråd här: viewtopic.php?p=197334#197334

Kort sammanfattning:
Med en sådan skulle all inkoppling bli ren och snygg. Totalpris hos Mouser är 45,84 SEK plus moms och frakt (250,- vid köp under 800,-). De har just nu inget alls i lager och bara delar för raka kontakter på väg in i lager just nu och de kommer i slutet av februari.
Senast redigerad av 1 Heavy, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
soe69
VIP
VIP

Inlägg av soe69 » mån jan 30, 2012 0:35

Heavy skrev:Jag har grävt fram info och artikelnummer på den 10-poliga kontakten till skärmen nu, och postat detta i johnnypes tråd här: viewtopic.php?p=197334#197334

Kort sammanfattning:
Med en sådan skulle all inkoppling bli ren och snygg. Totalpris på mouser.se 45,84 SEK plus moms och frakt (250,- vid köp under 800,-). De har just nu inget alls i lager och bara delar för raka kontakter på väg in i lager just nu och de kommer i slutet av februari.
Menar du kontakten i min tråd
viewtopic.php?t=20193&postdays=0&postorder=asc&start=0

Med vänlig hälsning,
Esad

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP

Inlägg av Heavy » mån jan 30, 2012 0:51

soe69 skrev: Menar du kontakten i min tråd
viewtopic.php?t=20193&postdays=0&postorder=asc&start=0
Ja, jag menar den 10-poliga skärmade gråa kontakten som du har foton på i din tråd. Det förefaller inte som att volvo har den i sitt reservdelssortimen som en lös kontakt, men den finns att få tag på hos Mouser.

Likadant har jag också hittat, hos Mouser, den andra kontakten (tror jag, måste kontrollera mer noga), den 5-poliga, som sitter i skärmen, till ett mycket bättre pris än vad volvo tar för den. Se inlägget efter det jag länkar till.

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP

Inlägg av Heavy » ons feb 01, 2012 22:38

De som följt med i johnnype's RTI-skärmtråd har redan sett att både han och jag jobbat på att få RTI-skärmarna att fungera utan restan av systemet. (eller tillsammans med resten av systemet för att utöka med video in utöver navigatorn)

Nu har jag hur som helst allt klart för mig hur skärmen fungerar, hur jag ska styra den och hur jag ska få den att ta vanlig kompositvideo.

Så nu är jag egentligen bara lite kablar, kontakter och ett mönsterkort bort från att bygga första prototypen för ett backkamera-interface för RTI-skärmen (med automatik på backväxel) att faktiskt montera och testa i bilen.

Naturligtvis är det alltid dessa "sista bitar" som ofta tar längst tid att få till, framför allt om man vill få det bra.

Dessutom är det ju mycket mer funktioner som jag vill få med i interfacet, så som datoranslutning och annat kul.

Nu är det hur som helst klart att inget är omöjligt. :)

http://www.youtube.com/watch?v=mQNQ2uDwl6I

Användarvisningsbild
Reckan

Inlägg av Reckan » tor feb 02, 2012 7:33

Nice! Deltar ju inte så aktivt i det här, men läser varje nytt inlägg med stort intresse! Fortsätt såhär, det känns som om det går fort framåt.

En kort fråga som kanske inte riktigt hör till, men ändå,
Vad heter den filmen som körs på skärmen? Kommer aldrig ihåg namnet på den ;)

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP

Inlägg av Heavy » tor feb 02, 2012 11:20

Engelska titeln är Kung Fu Hustle. En helt ok film av Stephen Chow från 2004.

http://nyheter24.se/filmtipset/film/kung-fu-hustle.html

Användarvisningsbild
Reckan

Inlägg av Reckan » tor feb 02, 2012 12:32

Heavy skrev:Engelska titeln är Kung Fu Hustle. En helt ok film av Stephen Chow från 2004.

http://nyheter24.se/filmtipset/film/kung-fu-hustle.html
Så var det ja! Danke

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP

Inlägg av Heavy » lör feb 04, 2012 1:57

Idag fick jag en påse med kontakter och sladd från Esad. Tack så mycket ännu en gång.

Eftersom det var fredagkväll, 16 grader kallt, snöade, och jag inte hade mycket annat att syssla med ändå så satte jag mig i min lilla källare och grejade lite.

Det första jag gjorde var att fixa till RTI-sladden och löda fast en 9-polig D-SUB kontakt på den. Detta för att enklare kunna ansluta skärmen till olika saker vartefter jag testar.

Bild Bild Bild

Därefter lödde jag ihop en liten enkel adapterkabel som helt enkelt ansluter den nya skärmkabeln till en RCA-kontakt för kompositvideo och två sladdar för den seriella kommunikationen.

Bild

Kompositvideokontakten pluggar man sedan in vad man vill visa i, och kommunikationssladdarna ansluts till mikrokontrollerkortet. Enkelt och trevligt, och mycket robustare än mina gamla lösa kablar med hylsor jag hade när jag testade.

Strömkontakten kan sedan anslutas direkt till 30, X och jord på valfritt sätt. Jag kommer förmodligen greja en adapter för att ansluta dessa på stereokablaget, och även plocka CAN-buss där.

Ska se om jag hinner skriva lite mer mjukvara i morgon för CAN-styrning av skärmen. Får jag ihop något som verkar som att det skulle fungera kommer jag förmodligen att provmontera det hela i bilen inom kort. :)

Bild

Sedan börjar det nästan bli dags att rita på ett ordentligt mönsterkort för det hela, så det blir ännu trevligare. Jag tänkte mig att man helt enkelt löder dit en kretskortsmonterad D-SUB på kortet att ansluta skärmen till. Mycket trevligare än att ha skärmsladden fastlödd på kortet. Ett alternativ till det är förstås att använda sig av likadana kontakter som sitter på skärmen, men D-SUB:ar är mycket lättare att få tag i.

Dessutom vore det trevligt att bygga växling mellan två signalkällor, till exempel en backkamera och en mediaspelare (eller telefon/navigator med video-out). Detta skulle då kunna styras med en modifierad knapp i mittkonsollen. (Eller Melbus direkt från setereon i en framtida version, så man ävan kan få ut ljudet ordentligt)

Vad jag tänker mig funktionsmässigt:
  • Skärmen går upp och visar backkameran när man lägger i backen.
  • När man lägger ur backen stannar skärmen uppe i 20 sekunder innan den går ner.
  • Om man drar åt handbromsen, stänger av tändningen eller farten överstiger 10 km/h ska dock skärmen gå ner omedelbart.
  • Om man trycker på knappen ska skärmen gå upp och visa den alternativa videokällan.
  • Om man trycker på knappen igen ska skärmen växla till backkameran, även om man inte backar. Ytterligare ett tryck växlar tillbaka till videoingången.
  • Om man håller knappen inne en stund stänger skärmen av sig.
  • Om skärmen är uppe och visar video när backen läggs i ska skärmen växla till backkameran och bete sig precis enligt ovanstående, men när backkameran ska stängas av ska skärmen istället återgå till att visa videokällan igen.
Låter detta vettigt?

tobbz

Inlägg av tobbz » lör feb 04, 2012 9:05

Ja det enda som INTE låter vettigt är : Om man drar åt handbromsen, stänger av tändningen eller farten överstiger 10 km/h ska dock skärmen gå ner omedelbart.

RTI:n måste ju funka när man kör :D
Sen är det ganska skönt att kunna köra video samtidigt som man kör om man ska koppla vidare så att man har skärmar i baksätet :D

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP

Inlägg av Heavy » lör feb 04, 2012 12:17

Absolut, men som jag också skrev:
"Om skärmen är uppe och visar video när backen läggs i ska skärmen växla till backkameran och bete sig precis enligt ovanstående, men när backkameran ska stängas av ska skärmen istället återgå till att visa videokällan igen."

Alltså, har man kört upp den med knappen återgår den till att visa videoingången när handbromsen läggs i, eller farten går upp. Det är bara den automatiska backfunktionen som påverkas av handbromsen och hastigheten. Inte den extra videongången.

På så vis kommer man omedelbart att kunna fortsätta titta på filmen så snart man gasar iväg framåt igen.

Att vrida nyckeln till 0 får dock alltid skärmen att gå ner. :-)

Den här adaptern kommer dock inte i sin första version att fungera tillsammans med original RTI, eftersom jag inte har något sådant. Det skulle dock inte vara några större problem att bygga en version som också kan släppa igenom signalen från RTI-navigatorn och ändå ta över skärmen när man backar eller trycker på knappen. Jag har dock ingen sådanbil att testa i, så det får i sådana fall bli en senare sak.

Skriv svar