Backkameraprojekt - S80 (Autom. RTI-skärm monterad och klar)

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Backkameraprojekt - S80 (Autom. RTI-skärm monterad och klar)

Inlägg av Heavy » lör jan 14, 2012 1:24

[[ Uppdatering 2012-02-09 - RTI-skärm med CAN-styrning nu monterat och fungerar, se inlägg längst ner på sidan 3 ]]

Jag har alltid tyckt att backkameror är riktigt trevliga grejer att ha. Det och integrerad dator i bilen. Jag byggde min första bil-pc redan för väldigt många år sedan, innan det fanns så fina saker som iPod, i min första Passat från 1981 (underbar bil). Den (datorn alltså) hade en 20x2 teckens LCD och använde ett numeriskt tangentbord för att styra en MP3-spelare som körde under DOS och spelade musik från en hårddisk på några hundra MB (ja, megabyte). Det projektet blev inte så jättelyckat egentligen, och blev aldrig klart. På den tiden var dock sådana tilltag vad man var tvungen att göra för att spela MP3:or i bilen.

Men det är antik historia idag. Tankarna finns dock fortfarande där, och när jag i somras skaffade min första S80, efter att ha kört 745:a i flera år och dessförinnan 240, så började jag återigen fundera på att hitta på något kul.

745:an var busenkel att backa med. Trots den mörka solfilmen såg man utan problem vad som fanns precis bakom. En klar fördel med kombibilar. :-) S80 är inte riktigt lika rolig på det sättet (och inte alls ens i närheten av lika rolig i vinterhalkan). Man vänjer sig visserligen vid den dåliga svängradien efter ett tag, men det går inte att komma ifrån att sikten bakom bilen är rätt dålig.

Så, tänkte jag, varför inte göra ett allvarligt försök att ordna en backkamera? Och dessutom göra det snyggt och ordentligt.

Sagt och gjort. Efter att ha kollat runt ordentligt kom över en riktigt trevlig kamera i Kina. Den är anpassad att sitta där belysningen för nummerplåten sitter, och passar hyfsat perfekt, helt utan att man behöver göra åverkan på bilen.

Bild

Här ser vi kameran tillsammans med originalhuset för nummerskyltsbelysningen.

Bild

Kameran har dessutom lysdiod för upplysning av skylten, så de inte klagar så mycket på bilprovningen.

Själva kameran och lampan sitter i en vattentät förseglad liten burk med en rund dom på, och är sedan skruvad i en ram som är anpassad för just S80 (och de modeller som använder samma belysning). Samma kamerahus finns även i andra ramar för andra modeller av bilar.

Den som är lite observant noterar nog att den inte ser riktigt likadan ut på vänsterkanten. Detta är gjort så för att underlätta att gjuta ramen i ett stycke, och är inget som påverkar eller syns.

Hur som helst, in med bilen i garaget och börja riva.

Bild

Monteringen visade sig vara relativt enkel. Kameran har två sladdar, en för lampan och en för själva kameran. Den för lampan hade en liten kontakt, och en sladdstump som passade på den kontakten medföljde. Jag valde att klippa bort den kontakten helt och istället tillverka mig en liten "lampadapter" av en bit vanligt prototypmönsterkort. Jag klippte helt enkelt till en liten bit med fyra rader av koppar och filade kanterna tills den passade i den gamla lamphållaren. Sedan var det bara att löda fast sladden från kameran på den, ena polen på de två yttre banorna på vänstra kanten, och andra polen på de två yttre banorna på högra kanten, och bygga på tjockleken lite med lite tenn tills den sitter bra i lamphållaren. Sedan är det bara att sätta på en bit krympslang.

Bild

Denna lilla adapter trycktes fast i den befintliga lampsockeln i bilen tillsammans med lite fett för att hålla fukten borta. En smidig lösning som gör det väldigt enkelt att återställa till original om man så skulle vilja.

Bild

På sladden till själva kameradelen klipptes RCA-kontakten bort, och sladd för bild och ström pressades sedan in genom den gummigenomföring som sitter mellan det yttre utrymmet (där handtagsknappen och lamporna bor) och det inre utrymmet ovanför klädseln i luckan. Därefter löddes den ihop igen.

Nu kunde jag testköra kameran med lite provisoriska sladdar. Jag skulle iofs, kom jag på efter att jag börjat klippa, ha testkört den redan innan jag påbörjade installationen, för att veta att den verkligen fungerade först. Den visade sig dock lyckligtvis i alla fall fungera som den skulle.

Bild

Jag funderade en del på hur jag skulle dra signal och ström till luckan. Det fanns ett gäng olika alternativ att välja på. Alla med sina egna nackdelar.

Alternativ ett var att klamra en en ny tunn kabel bredvid med den befintliga som går till lyset och låset. Detta skulle dock inte se speciellt snyggt ut och det skulle bli jobbigt att pressa den genom gummigenomföringarna.

Ett andra alternativ skulle vara att ta upp likadana hål som den befintliga kabeln går genom på vänstersidan även på högersidan, och köpa gummigenomföringar och fästa upp en ny kabel där på samma sätt som originalkabeln på vänstersidan. Detta skulle dock innebära en hel del jobb, håltagning, lite rostskyddning och en del kostnad och väntetid för gummipluppar som jag inte hade, men skulle potentiellt bli rätt bra.

Ett tredje alternativ var att sno ström från nummerskyltsbelysningen och köra videosignalen trådlöst från en liten sändare. Fördelar är att man helt slipper kablar helt. Nackdel är att kameran skulle sända bild hela tiden när lyset är tänt (och inte alls när inte lyset är på), och att det förmodligen skulle bli en hel del störningar i bilden. Plus att jag skulle behöva köpa en sändare. Jag hade visserligen en, men den jobbar på 900MHz bandet, har en räckvidd på någon kilometer, och är kanhända inte riiiktigt rätt för situationen. :)

Jag hade dock tur. När jag granskade den befintliga kabeln till bakluckan lite närmare uppenbarade sig ett fjärde alternativ!

Det visade sig att det fanns två helt outnyttjade ledare i den befintliga kabeln!

Dessa var klippta väldigt kort, men det var enkelt att skala av ett par centimeter av ytterhöljet och löda på sladdar på dem. Då fick jag helt plötsligt en sladd för ström, och en sladd för bildsignal. Jord skarvade jag på i den redan befintliga jordledningen som låset, knappen och lyset i luckan använder.

Detta innebär naturligtvis att videosignalen går i en vanlig oskärmad ledare istället för i en bra koaxialkabel, men i det här fallet spelar det ingen som helst roll, och det har visat sig inte ge några störningar i bilden.

Bild

Alltså, lite lödande och krympslangande senare hade jag en RCA-hane monterad uppe i luckan att koppla kameran i, och en RCA-hona nere vid vänstra bakljuset att koppla vidare till monitorn, samt strömanslutning i varje ända.

Alla modifieringar är dessutom enkla att återställa genom att helt enkelt bara återigen klippa av de sladdarna jag använt.

Bild

Kabeln från luckan sitter med en kontakt precis mellan vänster bakljus och kanten på bakluckans öppning, innanför bagagebelysningen. Det enklaste sättet att komma åt och jobba där var att helt enkelt dra isär kontakten, lossa gummigenomföringen och fiska upp hela sladden genom hålet så man fick den på ovansidan.

Bild

Efter att ha "strajpat" och "tejpat" sladdarna överallt och återmonterat klädsel i luckan var första biten klar.

Jag kopplade sedan på en vanlig RCA-kabel och en sladd för strömen och drog provisoriskt under bagagerumsmattan och in i kupén.

Sedan gjorde jag ordning en strömsladd till det bakre 12V-uttaget och kopplade in det hela till en gammal 7-tums LCD-skärm som jag haft liggandes i sju år. Den är stor och ful och har en konstant lysande grön pixel, men den var gratis och den fungerar.

Bild

Tills vidare ligger skärmen och skramlar i fotbrunnen på passagerarsidan. Den slår igång sig så snart tändningen är på och visar på ett rätt trevligt sätt vad som finns omedelbart bakom bilen, även när man kör.

Bild

Kameran har väldigt bred vidvinkel och visar en yta som sträcker sig från precis bakom bilen och några meter bakåt. Åt sidorna ser man mer eller mindre över hela bilens bredd. Som kan ses i det ganska dåliga fotot jag tog av skärmen så ser man även dragkroken skymta i nederkanten.

Kameran sitter naturligtvis inte i mitten. Detta hade varit att föredra egentligen, men det är inte realistiskt att flytta öppningsknappen bara för det. :) Den sitter inte heller helt rak eftersom ytan är lite svängd. Detta stör dock inte nämnvärt och man lär sig fort var man har sakerna.

Jag valde att sätta den i stället för den högra lampan. Kameran passar lika bra på vänstra sidan, om man skulle tycka att det är bättre, men jag kände att högra sidan blev bättre med hänsyn tagen till belysningen i kameran.

På fotot av bildskärmen här står bilen på en relativt taskigt upplyst parkeringsplats mitt i natten, så ljuset i bilden är helt klart godkänt.

Kameran spegelvänder själv bilden och lägger på de röda och gröna linjerna som syns. Dessa linjer är naturligtvis inte alls anpassade efter bilen, men kan ändå, efter att man experimenterat lite med det och lärt sig var de går, användas som "måttstock" för att veta var man har saker.

Kameran kan dock, vad jag förstår, beställas i modell utan dessa om man ber om det. Eventuellt kan man också skruva isär kameran och ändra någon bygling för att ta bort linjerna, men jag har inte undersökt detta, då jag inte vill knäcka den vattentäta förseglingen. Jag har en PAL-version, men den går även att få i NTSC-version för den som är sådan.

Bild
Bild

Tack vare att kameran är så pass liten och sitter där den gör syns den normalt sett inte alls. Står man bakom bilen och tittar är den helt dold, och man måste huka sig ner och titta upp för att se den.

LED-belysningen matchar inte riktigt det vanliga glödljuset. Det är ett relativt varmt ljus, men lyser något svagare vilket får ljuset att se något ojämnt fördelat ut. En lösning på detta som jag funderar på är att hitta lysdioder av liknande slag och sätta istället för den andra lampan också, eller att sätta dit en kamera till. :)

Hur som helst är jag rätt nöjd med hur själva kamerainstallationen blev.


Steg två nu är att ordna med en bättre och mer integrerad LCD-skärm.

Jag har vissa planer på att bygga en bil-PC att ansluta den till, och har för ändamålet skaffat mig en dubbel-DIN monteringssats att såga upp och plasta in en 8,6" skärm i (vilket kan bli lite trångt, insåg jag senare). Även om jag redan har skärmen och fungerande PC till den, och utan problem kör iGo navigering under Linux från en liten flash-disk, är det dock ett lite mer långsiktigt projekt och kan ta ett tag att bli klart.

Vad som förmodligen kommer gå snabbare är att använda en RTI-skärm. Folk som har riktig RTI i sina bilar kan naturligtvis ansluta kameran till eventuell TV-mottagarlåda bak i skuffen. Min bil har tyvärr inte detta, men jag har precis idag beställt en lös RTI-LCD av wide-modell med monteringsram och galler. Ska bli riktigt spännande att experimentera med och se vad jag kan åstadkomma.

Jag har redan byggt mig ett litet mikrokontoller-kort med CAN-anslutning som jag kopplat in bakom radion. Med detta har jag loggat och analyserat en hel del data, och kan nu plocka både signal för backväxel, rattknappar och mycket annat från bussen. Planen är att låta kortet styra RTI-skärmen upp och ner när backväxel läggs i.


Om jag någonsin kommer vidare i mitt bildator-projekt kommer jag eventuellt också att testa att montera in RTI-knappar i ratten att styra datorn med genom att bygga ett enkelt interface som helt enkelt översätter knapparna till vanliga tangentbordstryckningar via USB-HID. Men det är en helt annan historia, och ligger som sagt på framtiden.
Senast redigerad av 8 Heavy, redigerad totalt 0 gång.
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1008
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av johnnype » lör jan 14, 2012 8:32

Spännande projekt!

Jag håller även på att lära mig styrningen till en RTI skärm, man har inte så mycket tid till övers då man har två småttingar samtidigt.

Jag har lyckats att via en ATMega48 (jag gillar AVR) skicka "up" kommandot samt av en slump byta ljusstyrka på skärmen men det är något som jag inte fått ordning på ännu då den går ner och slutar lyssna på mig efter en stund. Lite mer info finns i en annan tråd av mig.

Lite mer info om CAN loggern du har byggt vore kul!

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » lör jan 14, 2012 19:19

Fint projekt!

Var köpte du kameran?

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » lör jan 14, 2012 20:06

johnnype skrev:Jag har lyckats att via en ATMega48 (jag gillar AVR) skicka "up" kommandot samt av en slump byta ljusstyrka på skärmen men det är något som jag inte fått ordning på ännu då den går ner och slutar lyssna på mig efter en stund. Lite mer info finns i en annan tråd av mig.
Jag har med stort intresse läst din tråd om det. Så snart jag fått hem skärmen och fått tillräckligt med tid över ska jag börja experimentera med det.

Det skulle dock bli mycket enklare om det fanns någon med ett fabriksmonterat RTI-system i bilen som kunde koppla in en logikanalysator på dataledningen och köra upp/ner och ljusstyrkeändringar.
johnnype skrev:Lite mer info om CAN loggern du har byggt vore kul!
Det är ganska enkelt. En Mega 168 (jag gillar också AVR) ansluten med SPI-buss till en Microchip MCP2515 cancontroler och MCP2551 can-drivare. Om man inte vill bygga ihop det själv kan man använda en Arduino och en "shield" med de aktuella CAN-kretsarna färdigmonterade.
Mjukvaran i processorn lyssnar helt passivt på bussen och skickar vidare alla meddelanden den hör via RS232/USB till en dator (fyra byte tidsstämpel i ms sedan den startade, fyra byte CAN-ID och de åtta databyten, plus två signaturbytes (0xAA 0x55) så jag vet var varje meddelande startar.

Därefter har jag skrivit en mjukvara som konverterar den råa loggfilen till lite mer hanterlig ASCII-text med ett meddelande per rad och alla siffror separerade med mellanslag. Denna fil kan jag sedan filtrera, grep:a, och Plot:a som jag vill för att försöka hitta intressanta saker, vilket inte är helt enkelt när man inte har någon info alls om vad man kan förvänta sig. Att plota grafer är dock ett väldigt bra sätt att hitta saker.

Jag kan skriva ihop mer om detta med lite bilder senare. En sak jag tänkte vore intressant att bygga på det är en universal IR-sändare som styrs av rattknapparna. På så vis skulle man kunna få rattkontroll på nästan vilken stereo som helst. Och förmodligen också en icke CAN-ansluten RTI. :)
MathiasS skrev:Fint projekt!

Var köpte du kameran?
Tackar. Kameran köpte jag från Wing Hwang på China Share International Trading Co. i Kina, via Alibaba, men jag skulle kunna tänka mig att det lär finnas ett antal små kinesiska exportföretag som har samma modell.

http://www.china-share-trading.com/
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

9070
VIP
VIP
Inlägg: 899
Blev medlem: tor nov 22, 2007 3:29
Ort: Stockholm

Inlägg av 9070 » sön jan 15, 2012 17:14

Hmmm.... Hade du bott i Stockholm så hade du haft mig hemma hos dig just nu :-) Exakt sådana här prylar jag ÄLSKAR!! Du vet om att du är hjärtligt välkommen till varje torsdagsträff vid Sjöhistoriska! Lovar att bjuda dig på fika bara du berättar för mig hur allt funkar samtidigt som jag kikar på prylarna!

Kommer garanterat att följa denna tråd, särskilt nu när vi börjar snacka bil-pc

Bra jobbat!!


9070

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » tis jan 17, 2012 21:58

9070 skrev:Hmmm.... Hade du bott i Stockholm så hade du haft mig hemma hos dig just nu :-) Exakt sådana här prylar jag ÄLSKAR!! Du vet om att du är hjärtligt välkommen till varje torsdagsträff vid Sjöhistoriska! Lovar att bjuda dig på fika bara du berättar för mig hur allt funkar samtidigt som jag kikar på prylarna!

Kommer garanterat att följa denna tråd, särskilt nu när vi börjar snacka bil-pc

Bra jobbat!!
Jag tackar och bockar så mycket. Roligt att höra att jag inte är den enda som gillar sådana här saker. :)


Idag kom en riktigt fin kartong med en väl paketerad RTI-skärm, komplett med monteringsram, högtalare och galler. Vid en första anblick tycker jag det verkar som att gallret är lite gråare än instrumentpanelen i min bil, så det är säkert inte rätt färg. Jag har dock inte provat att montera det i bilen ännu, så det får visa sig senare om det passar färgmässigt eller inte. Skulle det se helt fel ut så finns ju nya galler att köpa på Rejmes.

Jag hade inte tid att göra så mycket mer än att springa ner i källaren och skruva isär det hela (och därefter skruva ihop det igen) för att ta lite foton. Jag testade dock att lossa kontakten till motorn och köra ström direkt till den för att hissa och sänka skärmen. Det fungerade riktigt fint.

Hela enheten känns otroligt välbyggd och solid. Man har inte sparat på plåt och skruv i de här sakerna. Inte konstigt att de kostade en slant när de var nya.

Vanliga normala hylsor för vanliga små 2,54 mm stiftlister tycktes inte riktigt passa på stiften i kontakterna. Det går om man vill, men det känns nog bättre att skaffa riktiga anslutningar, så nästa grej blir att leta upp artikelnummer för isolatorer och stift och se om det går att beställa hos Rejmes i Hallsberg till en inte allt för hög kostnad.

Om någon vet vad det är för artikelnummer till dem så skulle den informationen uppskattas mycket.

Går det inte att få fram lösa kontakter får jag hitta en begagnad eller klippt kabelhärva från någon skrot istället.

I värsta fall är det dock inga större bekymmer att löda bort kontaktstyckena från det lilla anslutningskortet och löda på något annat trevligt där, men en "plug and play"-lösning är ju alltid att föredra.

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

infamous
Inlägg: 87
Blev medlem: mån sep 06, 2010 14:54
Ort: sthlm

Inlägg av infamous » fre jan 20, 2012 15:43

coooolt!

:)
2002 XC70 2.4T AWD "Tiffany"

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1008
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av johnnype » ons jan 25, 2012 23:35

Pröva att skicka 0x40 0x40 0x83 i 2400bps 8N1 med 45mS delay mellan varje byte. Koppla direkt från TXD benet på en AVR utan transistor eller något pullup motstånd så kanske det händer något :)

Det funkar iaf på den gamla skärmen, wide skärmen sitter monterad så fint i bilen så där orkar jag inte själv skruva ner för att testa :D

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » tor jan 26, 2012 0:16

Tackar. Blir till att försöka ta sig lite tid i morgon och prova. :)

I övrigt har den provisoriska kabeln genom skidluckan nu fått flytta ner och går under baksätet och mattan fram till passagerarens fotutrymme, där min gamla LCD ligger förvånansvärt stadigt, och nu med helt dolda kablar.

Sjukt trevligt att ha när man fickparkerar. Lite jobbigt bara om man har en passagerare med sig. :) Men om bara RTI-skärmen går upp nu så ska det allt bli ändring på det.

Om kommandot du hitta är det som skickas från RTI-enheten så kommer det förmodligen att aktivera RGB-ingången. Detta är dock inget större problem och går att ordna med en RGB-splitter, som det finns rätt gott om, ofta just i syfte att koppla in egna signaler till fabriksmonterade nav-skärmar.

Eller så blir det till att flippa bitar fram och tillbaka lite slumpmässigt tills jag hittar ett sätt att aktivera composite-ingången (och fixa en synk-separator till den?).

Men nu, istället för löst svamlande om saker som kanske eller kanske inte kommer att fungera, sömn.
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Inlägg: 4225
Blev medlem: fre nov 03, 2006 16:22
Ort: Orust
Kontakt:

Inlägg av Mr H » tor jan 26, 2012 2:50

Jag fattar inte ett smack av det här så jag imponeras stort av er som begriper er på sån't. :D

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Inlägg: 8974
Blev medlem: tor apr 14, 2005 19:37
Ort: Långaryd SVXC #9
Kontakt:

Inlägg av Edis » tor jan 26, 2012 6:48

Härligt projekt!! Mycket intressant :D

Användarvisningsbild
johnnype
Inlägg: 1008
Blev medlem: lör dec 01, 2007 23:19
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av johnnype » tor jan 26, 2012 7:10

Heavy skrev:
Om kommandot du hitta är det som skickas från RTI-enheten så kommer det förmodligen att aktivera RGB-ingången. Detta är dock inget större problem och går att ordna med en RGB-splitter, som det finns rätt gott om, ofta just i syfte att koppla in egna signaler till fabriksmonterade nav-skärmar.

Eller så blir det till att flippa bitar fram och tillbaka lite slumpmässigt tills jag hittar ett sätt att aktivera composite-ingången (och fixa en synk-separator till den?).

Men nu, istället för löst svamlande om saker som kanske eller kanske inte kommer att fungera, sömn.
God morgon :P

Om du hittar rätt sekvens för att skifta ljus eller ingång så får du gärna berätta. 40 40 83 (hex) = upp och 00 40 83 = ned (tror jag).

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » tor jan 26, 2012 22:02

Har man sett, det fungerade.
Jag bara ändrade min befintliga mjukvara till att skicka 0x40, 0x40, 0x83 och behöll allt annat samma, och skärmen gick så snällt upp och slog på sig.

Jag har lagt upp det obligatoriska YouTube-klippet här:
http://www.youtube.com/watch?v=iH-6xFytRQo

Därefter tillverkade jag lite mer kabelanslutningar för att koppla på en RGB-signal. Det var dock allt jag hade tid med idag.

Bild Bild
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

maths
Inlägg: 597
Blev medlem: fre apr 21, 2006 21:24
Ort: Trollhättan

Inlägg av maths » tor jan 26, 2012 23:48

Mr H skrev:Jag fattar inte ett smack av det här så jag imponeras stort av er som begriper er på sån't. :D

tobbz
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 16, 2010 8:58
Ort: Norrköping

Inlägg av tobbz » lör jan 28, 2012 13:17

9070 skrev:Hmmm.... Hade du bott i Stockholm så hade du haft mig hemma hos dig just nu :-) Exakt sådana här prylar jag ÄLSKAR!! Du vet om att du är hjärtligt välkommen till varje torsdagsträff vid Sjöhistoriska! Lovar att bjuda dig på fika bara du berättar för mig hur allt funkar samtidigt som jag kikar på prylarna!

Kommer garanterat att följa denna tråd, särskilt nu när vi börjar snacka bil-pc

Bra jobbat!!


9070
Läs min tråd i modifikationer så får du se hur det kan lösas ;)
VO L V O XC70 2,5T || Har DICE med VIDA. Hjälper gärna till.

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » lör jan 28, 2012 20:42

Fick en stund över att titta lite mer på skärmen. Eftersom jag är en sådan som vill veta allting skruvade jag bort själva panelen för att kolla vad det är för någon och vad som driver den.

Bilderna är brusiga eftersom de är tagna utan tillräckligt ljus i min lilla källarverkstad.

Bild

Här ser vi LCD-panelens drivkort (tillverkad av Mitsubishi, som har gjort hela navigationssystemet). De två svarta anslutningarna längst ner ansluter skärmen med två 18-poliga flex-anslutningar. Dessa går ner och lägger sig platt över en plåt skruvad under skärmdelen, och gör där varsin 90-graders sväng innan de sedan går ner till bottenplattan längst ner. Flexledningarna är vikta så de lägger sig snyggt på botten när skärmen går ner.

Den vänstra i bild är mestadels för ström och den högra har bildsignalerna.

Till vänster på kortet sitter "invertern" som genererar högspänningen till backlighten (ansluten med det vita kontakstycket med den röda och svarta ledningen). I överkant syns flex-kabeln som ansluter till själva LCD-modulen och till höger ser vi ett litet svart fyrkantigt chip (en thin quad flat pack) med 48 ben. Den IC:n är det som tar hand om videoingångarna, förarbetar signalerna lite och sedan skickar dem till LCD-panelen.

Bild

Kretsen är en Sharp IR3Y29A. En analog liten rackare som kan förbehandla och justera RGB-signaler till skärmpanelen. Den kan dessutom ta emot kompositvideo och separera ut sync-signal och fixa allt annat som behövs.

Efter att ha rätat ett gäng vridna metalltungor som håller styrkortet på sin plats man det enkelt plockas bort.

Bild

Då ser man baksidan på själva LCD-panelen, skruvad på den monteringsram i plåt som håller ihop allting.

Bild

Panelen är en Sharp LQ065T5BR07. Det är en "analog" TFT-LCD, alltså, den har analoga ingångar för bilddata.

Storleken är "6,5 tum" säger Sharp. Jag vet inte riktigt hur de räknar tum, för jag får det till 6,4 tum på den aktiva ytan. (c:a 143 x 79 mm aktiv yta, 148 x 84 mm glas, 155 x 89 x 8 mm yttermått på hela panelen)

Den har 480 x 234 RGB-bildpunkter (eller kanske 400 x 234, inte fått helt klarhet i det och inte orkat räkna den :) ). Inte speciellt hög upplösning, ungefär lite mindre än halva antalet linjer jämfört med en gammal PAL TV-bild.

Själva LCD-panelen matas med tre analoga signaler för bilden, en röd, en grön och en blå, samt synk-pulser. Dessa spänningar och pulser genereras av styrkretsen.

En liknande panel från Sharp tillsammans med en mycket lik styrkrets kan ses på en japansk webbsida http://www.hct.zaq.ne.jp/kyotani/pachil ... panic1.htm där någon roar sig med att koppla LCD:er från gamla Pachinkomaskiner till sin PS2:a. Det finns ingen header för teckenkodning angiven på sidan, så för att se texten (istället för bara obegripliga krumelurer) så ändra teckenkodning i webbläsaren till Shift-JIS. (iofs är det möjligt att det för de flesta fortfarande bara är obegripliga krumelurer efter det. I sådana fall är googles Translate din kompis)

Att han får det att fungera bådar ju gott för det här projektet också. :-)

Bild

Jag har bläddrat i databladet till ICn och försökt följa signalvägarna för RGB-signalerna in i skärmen för att se vad som händer med dem, men inte riktigt lyckats.

Jag provade också att helt enkelt koppla in en PAL RGB-källa till skärmen, och fick den att visa någonting, men den synkade inte alls så bilden var helt hoprörd. Förmodligen vill den ha 5V-synk. Jag tror nog att jag skulle behöva lasta ner ingångarna med 75ohm-motstånd också.

Nästa grej blir att övertala min dator att skicka ut 15 kHz video på VGA-porten och testa det. :) Då bör synksignalerna vara bra, bara man först slår ihop H-synken och V-synken till en kompositsynk.

Tyvärr bestämde sig min gamla källar- och bildiagnos-laptop för att den inte ville vara med längre. XP hade hela kvällen med jämna mellanrum insisterat på att den behövde starta om för att slutföra uppdateringar, och när jag var klart för kvällen och lät den göra det så gick det inte längre att logga in. Jag loggar in, och blir omedelbart utloggad igen. Nåja, inget större problem, jag fixar det så snart jag får tid, men helt klart irriterande.

Skönt att alla mina andra datorer kör Mac OS X så jag slipper sådana bekymmer. :)
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Inlägg: 8974
Blev medlem: tor apr 14, 2005 19:37
Ort: Långaryd SVXC #9
Kontakt:

Inlägg av Edis » lör jan 28, 2012 21:34

Spännande, alltid roligt med sådana här trådar :D

Användarvisningsbild
Reckan
Inlägg: 123
Blev medlem: fre nov 25, 2011 18:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Reckan » lör jan 28, 2012 23:40

Det här låter intressant. Är själv inte så kunnig på dessa saker. Vill dock vara! (vem vill inte?).

Blir att följa denna tråden och vem vet, man kanske kan snappa upp ett och annat. Ser fram emot att se den färdiga lösningen när det nu blir. Men jag måste fråga, vad är målet exakt? Är det att få kameran till att funka ihop med RTI-skärmen som standalone? Och få skärmen till att gå upp/ner när man lägger i/ur backen?
Black Saphire Metallic S60 T5 -04

Användarvisningsbild
Heavy
VIP
VIP
Inlägg: 345
Blev medlem: sön dec 11, 2011 23:10
Ort: Kumla

Inlägg av Heavy » lör jan 28, 2012 23:54

Riktigt bra fråga. :)

En del i det hela är naturligtvis att jag vill ha backkameran i RTI-skärmen med automatisk upp/ner när backväxeln läggs i, utan att behöva ha resten av RTI-systemet.

Men som en utökning av det i framtiden vill jag även kunna ansluta en dator till skärmen och få hyffsad bild.

Skärmen är dock begränsad i upplösning, men helt uppenbart tillräckligt bra för att fungera med original navigationssystem, så som jag ser det borde det gå att få en tillräckligt bra bild från en annan datorkälla för att kunna använda ett modernare nav-program, visa lite mätare och annat.

Jag inser att ämnet på tråden kanske är lite olyckligt vald eftersom det uppenbart handlar om mer än bara en backkamera, men det ordnar sig. :)


Så, alltså, den långsiktiga planen (som kanske aldrig blir verklighet):

Idealt så skulle det här resultera i en liten "låda" med några sladdar med kontakter.

Man går till skroten och köper sig en RTI-skärm för 875,- eller så (jag köpte min komplett med galler och monteringsram för 875,- inklusive frakt).

Därefter sätter man den på plats och ansluter två kontakter som går till "lådan".

Sladden med ström och CAN-bus till HU-stereon kopplas ur och ansluts till "lådan" istället, och en sladd från "lådan" kopplar sedan vidare strömmen till stereon igen.

Ytterligare en sladd ansluter "lådan" till melbus-uttaget på HU-stereon.

Därefter kopplar man in backkamera, mediaspelare, dator eller vad man vill till "lådan".

Eventuellt också på detta en USB-anslutning mellan "lådan" och en dator som ser till att skicka lite data från CAN-bussen till datorn, så som rattknappar och liknande, och som låter datorn styra skärmingångar.

"Lådan" skulle se till att lägga rätt signal till RTI-skärmen och skulle dessutom kunna låtsas vara en CD-växlare eller liknande för att skicka ljud till HU.

Dessutom skulle lådan styra ljuset på skärmen på liknande sätt som RTI gör original.



Som sagt, en slags utopisk dröm, som förmodligen inte kommer bli av på det viset det är tänkt. Men ändå.
S80 2.4 170Hk -02 Om bilen | Om mig | Klicka bilder för förstoring.
Jag postar från en iPad, alla fel skylls på "autocorrect".

Användarvisningsbild
Reckan
Inlägg: 123
Blev medlem: fre nov 25, 2011 18:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Reckan » sön jan 29, 2012 0:12

Okidoki, men då är jag med! Jag själv är ganska intresserad av att bara ha RTI-skärmen ihop med en backkamera. I min värld skall skärmen ploppa upp när man skall backa och åka ner när.... man inte backar längre (låter ju riktigt klokt det här :wink:). Har själv inget RTI-system i nuläget och är inte intresserad av att ha navigationen. Utan bara ha skärmen som "backkameraskärm".

Nästan så jag tycker att du borde ta lite välförtjänt semester från vanliga arbetet och jobba med detta projekt på heltid istället :).
Ne men skall bli kul att se vad du kommer fram till. Kör hårt!
Black Saphire Metallic S60 T5 -04

Skriv svar