C70 Milou Edition by Mr H, Långtidsprojektet.

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » tor mar 29, 2012 16:45

Ja, fy sjutton, det händer titt som tätt att bilintresset svalnar och då är det bra att ha gott om andra projekt att pyssla med. Om inte annat för att upptäcka att allt man gör på bilen är dyrt och inget man någonsin får igen pengarna för. Man får rätt mycket till huset för samma pengar... :oops:

Men...

Trots allt är det jäkligt roligt och när vårsolen kikar fram och man ser alla snygga bilar som tittar ut ur alla gömmor så brukar allt trilla på plats igen! :D

Vilken dag ska du på Elmia? Jag ska dit på måndagen är tanken.

Hur går det med båten då?

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » tor mar 29, 2012 17:44

Edis skrev:Ja, fy sjutton, det händer titt som tätt att bilintresset svalnar och då är det bra att ha gott om andra projekt att pyssla med. Om inte annat för att upptäcka att allt man gör på bilen är dyrt och inget man någonsin får igen pengarna för. Man får rätt mycket till huset för samma pengar... :oops:

Men...

Trots allt är det jäkligt roligt och när vårsolen kikar fram och man ser alla snygga bilar som tittar ut ur alla gömmor så brukar allt trilla på plats igen! :D

Vilken dag ska du på Elmia? Jag ska dit på måndagen är tanken.

Hur går det med båten då?
Ja så är det ju, ibland behöver man pausa lite och göra annat. Och visst är bilhobbyn dyr men den ger så mycket så jag tycker att det är värt pengarna. Jag går inte på krogen eller bio och jag gör inga dyra resor varken inom eller utom landets gränser.

Jag åker till Elmia på söndag!

Båten har jag inte börjat med än, men det börjar ju bli dags. Vi har massor av arbete att göra i hamnen och jag sitter med i klubbstyrelsen så jag har helt enkelt inte hunnit med båten än.

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » lör apr 28, 2012 14:16

Här har det varit dött länge nu men jag skall försöka få upp lite bilder under helgen. Det har visserligen inte hänt så väldigt mycket på byggfronten då jag inriktat mig på att riva i motorn.

Valde att demontera hela insuget för att dels skruva loss det trilskande gasspjället men också för att komma åt att kolla hur läget var med vevhusventilationen. Det senare har nog sjutton någon varit och städat för inte allt för längesedan, trots den jävliga placeringen, för det var helt OK. Ville kolla statusen där efter att ha läst att igensatt, eller ialla fall i det närmaste igensatt, vevhusventilation tydligen kan göra så att "skiten" kan tryckas upp bakvägen och skita ner gasspjället. Spjället var lite grisigt men är nu rengjort så om jag inte får tag i ett "nytt" spjäll till en kostnad jag fixar i dagsläget så provar jag att återmontera det gamla och ser om bilen funkar som den ska nu när spjället är rent.

8.Mile

Inlägg av 8.Mile » mån apr 30, 2012 16:11

Men det är väl det som är halva nöjet d.v.s. om man som du har två bilar, att man inte alltid behöver "bo" i garaget. När man väl blir sugen på skruva så behöver det inte vara klart till nästa dag--- visst :wink:

Du ska se att en dag så står den där klar på gården och då ska du njuta av vad du åstakommit :lol:
Nu mera Mercedes C 400 4matic -18
Optimerad till 407 Hk, 605 Nm

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » mån apr 30, 2012 16:37

8.Mile skrev:Men det är väl det som är halva nöjet d.v.s. om man som du har två bilar, att man inte alltid behöver "bo" i garaget. När man väl blir sugen på skruva så behöver det inte vara klart till nästa dag--- visst :wink:

Du ska se att en dag så står den där klar på gården och då ska du njuta av vad du åstakommit :lol:
Så sant. Det är väldigt skönt att inte vara tvingad att vara klar en viss tid.

Nu har jag återmonterat så långt det går tills dess jag löst situationen med gasspjället. Under tiden så har jag fortsatt med ljudbygget och den här helgen känns det som att det har "lossnat" lite och jag har fått en hel del gjort. Ska se om jag orkar sätta mig och fixa till lite bilder så jag kan bjuda på en liten uppdatering innan helgen är över. Det är bara det att det är så jäkla gott väder så jag vill inte vara inne. ;)

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » tis maj 01, 2012 19:24

Då ska vi se....

Jag tror inte jag berättat att även förarstolen jäklats med mig. När jag började plocka ur "testljudbygget" ur bagaget så drog jag in signalkablarna och remotekabeln genom skidluckan bakom mittarmstödet. Liggande i baksätet är dom ur vägen. Sagt och gjort, fällde och körde fram förarstolen (elstyrda stolar i bilen) lite så jag kunde sträcka mig in i baksätet och lägga kablarna på plats. Ut igen och fällde bak ryggstödet så att stolen skulle åka bakåt igen. Den åkte ännu längre fram istället!

Efter att ägnat ett ganska stort antal timmar till att försöka lista ut vad som hänt, och på hur sjutton man lossar klädseln på ryggstödet, får jag plötsligt syn på en liten spiralfjädet och en liten, liten plastbit som ligger på golvet under stolen. Så mycket förstod jag som att där skulle dom inte ligga i alla fall. Efter en god stunds letande hittade jag felet!

Bild
Den här plastbiten hade gått av på mitten. Det sitter en liten microbrytare i den nedre änden och öglan sitter runt en liten distanshylsa i ryggstödets "led".

Bild
Ungefär i bildens mitt syns den delvis lossade skruven och den blanka distanshylsan.

Bild
Den här microbrytaren måste aktiveras för att stolen skall åka bakåt när man fäller bak ryggstödet och håller upp handtaget i ryggstödets sida.

Bild
Plastbitens ögla skall sitta runt distanshylsan och en liten pigg skall in i styrhålet som syns ovanför hylsan.

Bild
Här är allt återmonterat och dåld bakom fjädern sitter mickrobrytaren.
När man fäller bak ryggstödet drar fjädern ner metallskivan så att den aktiverar microbrytaren.

Bild
Bilden är suddig men man ser microbrytaren, fjädern och metallskivan. Här är ryggstödet fällt framåt och då följer metallskivan med och tappar kontakten med microbrytaren och därmed åker stolen framåt när man lyfter fällhandtaget på ryggstödets sida.

Efter ett gäng timmar i garaget, mååånga fula ord och 141 kr fattigare så funkar stolen som den ska igen. Skönt!!

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » tis maj 01, 2012 20:19

Gott att du löste det, verkar ha varit ett rätt pilligt projekt!

Bra jobbat och ett bra tips som säkerligen fler kommer att råka ut för!

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » tis maj 01, 2012 20:44

Edis skrev:Gott att du löste det, verkar ha varit ett rätt pilligt projekt!

Bra jobbat och ett bra tips som säkerligen fler kommer att råka ut för!
Själva reparationen tog inte så lång tid, kanske en timme totalt från att ha lossat stolen till att den var återmonterad i bilen. Att hitta felet tog däremot nästan en hel dag i anspråk.

Användarvisningsbild
Skåne
VIP
VIP

Inlägg av Skåne » ons maj 02, 2012 13:06

Skönt att det löste sig och riktigt kul att intresset e tillbaka;-)

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » sön maj 06, 2012 9:53

Jaha, då är man utsövd efter en kall men trevlig dag som besökare på Motormässan i Karlstad igår ,och frukosten är avklarad, så nu ska jag ge mig ut i garaget och skruva ihop motorn. Tills vidare åker det gamla, rengorda gasspjället i igen och sen en tur till verkstan' för att kolla vilken mjukvaruutgåva bilen har. Förhoppningsvis "köper" jag mig lite respit och kan kanske klara sommaren med rengöring och uppgraderad mjukvara Håll tummarna!

Nu gäller full fart framåt med ljudbygget i bagaget! Dessutom skall andra signalkablar dras och mer dämpmatta monteras. Dörrpanelerna och instrumentbrädan får komma löpande då det går att bygga "vid sidan om" och sen bara monteras in.

Dessutom skall båten sjösättas, båtklubbens årsmöte avhandlas, gräset klippas, huset målas, fasad- och vingbrädor på huset bytas..... :lol:

Användarvisningsbild
Skåne
VIP
VIP

Inlägg av Skåne » sön maj 06, 2012 9:57

Fullt upp med andra ord men jag håller tummarna att du hinner med allt i tid o att spjällhuset slutar att jävlas med dig;-)

// Skåne

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » lör maj 12, 2012 22:59

Gasspjället har ju upptagit en hel del av min garagetid det senaste. Här kommer en liten lägesrapport.

Bild
När den här bilden är tagen har jag precis hängt dit den nya insugspackningen efter att ha återmonterat vevhusventilationen. Jag skall villigt erkänna att jag stod en stund med kameran i handen och tittade ner i mototrummet. "Kommer jag att få ihop det här igen?" "Kommer bilen att starta?"

Bild
Så här såg spjället ut när jag fick loss det från insuget....

Bild
....och så här efter lite försiktig rengöring.

Hur det gick? Jodå, för några dagar sedan fick jag ihop motorn igen, med det gamla rengjorda spjället, och provade om den startade. Det gjorde den! Dock var det "skitväder" så någon provtur blev det inte då, men väl idag. Blev en liten runda på knappa milen i solskenet och så långt allt väl. Bilen gick som den skulle och inga otrevliga kontrollampor lyste eller tändes. Sen återstår det ju att se om problemen återkommer. Det ger sig med tiden. Men så här långt allt väl i alla fall!

Ljudbygget? Jo, det fortsätter. Det blev dock ingen tur till BRL Streetmeet i Trollhättan idag som jag hade hoppats på.

Användarvisningsbild
Volvo Racer
VIP
VIP

Inlägg av Volvo Racer » sön maj 13, 2012 8:47

Mitt spjäll såg ut så på min S80 ,gjorde rent den sen så har den funkat klockrent :)

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » sön maj 13, 2012 21:44

Idag tog jag mig en lite längre tur med bilen. Efter en dryg timme var jag hemma igen och bilen gick perfekt! Hoppas, hoppas.....

Lite bilder på ljudbygget då. Det har som sagt inte blivit så mycket byggande men här kommer lite bilder på det som är gjort sen senaste uppdateringen.

Bild
Det här är "slutstegsskivan", dvs på denna skivan kommer slutstegen att skruvas fast. Försänkningen, som egentligen är ett rektangulärt hål i den övre av två skivor, har givetvis en funktion. Men det tar vi en annan gång. ;)

Bild
Slutstegsskivan provmonterad och den bakre/undre skivan fått lite svart sprayfärg bara för att det skall ge lite kontrast mot den främre/övre skivan.

Bild
Jo, och så blir det lite utbyggnad av systemet också, ett slutsteg och nya säkringshållare och strömblock. Alltihop från DLS.

Bild
Laddaren har fått ta plats i sidofacket. Facket, och sidopanelerna, kommer att få byta färg vad det lider. Dock har jag inte bestämt mig för på vilket sätt ännu.

Bild
Den nya "täckskivan" passas in och det gäller att utnyttja det begränsade utrymmet maximalt och....

Bild
....även passningen mot sidopanelerna skall vara bra. Här syns båda sidorna i ett fotomontage.

Bild
Och så det slutliga utseendet.

Bild
Dom här märkliga bitarna skall bli "kabelkanaler"....

Bild
....för strömkablarna.

Bild
Här är ena sidans övre och nedre "kabelkanaler" på plats.

Bild
En kabelstump får illustrera tanken. Ur hålet i den övre/högra kanalen skall det komma en 50mm2 kabel som delas upp i tre 20mm2 kablar som går in i den nedre/vänstra kanalen och vidare till respektive slutsteg.
När man tittar in i bagaget kommer (+)-kablarna och (-)-kablarna att hamna på varsin sida alldeles intill kanten på försänkningen i slutstegsskivan. Lite luddigt kanske men det kommer att framgå tydligare senare.
Så långt ljudbygget!

Bjuder på två bonusbilder också. Passade på att "leka" lite när jag skruvade ihop motorn. :D

Bild

Bild

Det var allt för den här gången!

Användarvisningsbild
putte

Inlägg av putte » sön maj 13, 2012 22:31

Trevlig uppdatering med bilder.
Gillar verkligen dina genomtänkta lösningar till ljudbygget, kommer nog bli riktigt snyggt!
Kör nu: S70R Saffran
http://www.garaget.org/putte16v

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » sön maj 13, 2012 22:42

Alltid eleganta lösningar!! :D

Men det där med poleringen... Nu har du minsann skaffat dig en massa jobb framöver, för jag tror inte att du kommer att nöja dig med den där :lol:

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » sön maj 13, 2012 23:06

putte skrev:Trevlig uppdatering med bilder.
Gillar verkligen dina genomtänkta lösningar till ljudbygget, kommer nog bli riktigt snyggt!
Tack! Om lösningarna sen är genomtänkta vet jag inte, men mycket tänkt har det blivit i alla fall. :D
Edis skrev:Alltid eleganta lösningar!! :D

Men det där med poleringen... Nu har du minsann skaffat dig en massa jobb framöver, för jag tror inte att du kommer att nöja dig med den där :lol:
Tackar!
Nja, visst skulle det vara kul med blankpolerade delar i motorrummet men det får jag nog i så fall lämna över till proffs med riktiga verktyg, och då kostar det pengar, så det ligger inte överst på önskelistan. Fast visst skulle det vara kul att kunna ge Nallen en match. :)

Bild

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » mån maj 21, 2012 11:38

Då kör vi väl en uppdatering till.

Återigen har det strulat och jag har blivit tvingad att backa ett antal steg. Den här gången var det färg som jävlades.

Bild
Tanken var att klä sidorna med samma matta som jag hade till testbygget och lacka botten. Här har jag penslat hammarlack, men....

Bild
....det blev så jä-la bra så jag bestämde mig för att köra hammarlack på allt. Det är ju dessutom betydligt enklare än att klä med matta med tanke på alla vinklar och hörn.

Bild
Jag gillar den svarta hammarlacken!

Bild
Medan lacken torkade stökade jag i bagaget och fixade strömkablarnas kopplingspunkter.

Bild
Plus-sidan och....

Bild
....minus-sidan. Dom här kopplingsplintarna ska jag byta ut till bättre senare men då dom låg i en låda hemma redan så tog jag dom så länge.

Hur var det då med färgen som jävlades? Jo, när jag hade sprayat sista lagret hammarlack gick jag in för att få i mig lite middagsmat. När jag sen kom ut i garaget igen hade färghel..... rest sig i stort sett överallt! Bara att ställa sig med varmluftspistolen och värma och skrapa bort skiten.

Bild
När ny grundfärg kommit på plats, och torkat, kapade jag till strömkablarna i rätt längder. Från plus-sidans splittblock går kablarna till stegen ner och ut på undersidan....

Bild
....och vidare via separata säkringar.

Bild
På minus-sidan sitter ett likadant splittblock, och även här försvinner kablarna ut på undersidan....

Bild
....och vidare till respektive slutsteg. Och ja, det blir alltså tre slutsteg i den här versionen. Dock kommer bara två av dom att vara i drift initialt då bygget inte är klart i sin helhet ännu.

Dags för ett nytt försök att få på lite färg.

Bild
Grundat och några skrapmärken spacklade.

Bild

Bild
Det ser blått ut men skall vara Volvos Black Pearl. Får se om den mörknar något när den torkat. Det spelar dock ingen större roll för den är så pass mörk att den nog ser svart ut när panelerna hamnar inne i bagaget.

Bild
Ett par lager lack till så ska det nog bli bra. Det får bli den här färgen för den svarta hammarlacken var slut på alla ställen jag kollade. Den får vi spara till en annan gång....

Det var allt för den här gången. Om det nu inte börjar strula igen så blir det smygpremiär på Mimermeet i Norberg den kommande helgen. Håll tummarna för mig! ;)
Senast redigerad av 1 Mr H, redigerad totalt 0 gånger.

superpin

Inlägg av superpin » mån maj 21, 2012 12:30

Kul att se resultatet av dina ansträngningar, tack för att du lägger in dem här!

//Ola

Användarvisningsbild
johamn

Inlägg av johamn » mån maj 21, 2012 20:04

ser bra ut!
Allit lika irriterande med backjobb.. :(

//J
Ford Fiesta, 1,25
Bild

Skriv svar