C70 Milou Edition by Mr H, Långtidsprojektet.

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

C70 Milou Edition by Mr H, Långtidsprojektet.

Inlägg av Mr H » sön dec 19, 2010 22:32

Jag har gått och funderat fram och tillbaka på om jag ska lägga upp en projekttråd för C70:n eller inte. Tveksamheten kommer sig av att jag inte vet vad och hur mycket jag kommer att kunna göra med bilen. Risken med en projekttråd är ju att man skapar förväntningar bland er som läser den och det här kommer att med all sannolikhet bli ett långtidsprojekt, vare sig jag vill det eller inte.
Med andra ord, förvänta er inte att det kommer täta uppdateringar i den här tråden! Det behöver dock inte innebära att det inte händer något i garaget för jag är inte säker på att jag vill visa "allt". :wink:

Vi tar det från början!
Den 31 augusti tar jag bussen till Jönköping för att hämta bilen, en C70 T5 , -99.
Några dagar senare tar jag dom första bilderna, och dessa har ni redan sett men jag lägger in dom här ändå.

Bild

Bild

Bild

Bild

Dagen efter byter jag ut dom kantskavda originalhjulen mot dom jag hade på V70:n tidigare. Visserligen är dom däcken i stor sett slut men fälgarna är det inget fel på och däcken håller tills det är dags för C70:n att gå i ide i garaget.

Bild

Den 25 oktober lämnar jag bilen hos en lackerare för att få främre stötfångaren och båda framskärmarna omlackade. Höger framskärm har en mindre plåtskada, vänster framskärm en liten lackskada och stötfångaren har stenskott, skavmärken i underkant fram och en mindre plastskada vid vänster hjulhus. Några dagar senare hämtar jag bilen igen och nu ser den lite trevligare ut!

Jag njuter av bilen i några veckor. Trots att det är en bil med ganska många år bakom sig är den underbar att köra. Jag alternerar mellan bilarna fram till mitten av november. Den 23:e är det dags för "Milou" att gå i vinteride i garaget! Därmed är V70:n dömd till ett liv utomhus i vinter....

Funderingarna på kommande moddar börjar och ni har säkert sett bilderna med den gigantstora Orion-basen i bagaget. 15", 40 kg tung och med ett minsta monteringsdjup på drygt 30 cm!

Bild

Bild

Jag kan nu lugna Lowe och "Åke", basen och det stora slutsteget på 5000W åkte till en ny ägare i Falköpingtrakten i går. Det blir alltså inget brutalbygge med 40-kilosbasen! Det kändes helt enkelt inte "Mr H". Vad det blir i stället? Säger jag inte! :wink: Men ett ljudbygge kommer det att bli. Så mycket kan jag avslöja.

Det här är ju början på en projekttråd så jag ska visa er att det har hänt lite i alla fall. Det ska ju som sagt bli ett ljudbygge så nu är samtliga originalhögtalare bortplockade. För att få ur högtalarna i hatthyllan är man tvungen att demontera HELA inredningen från B-stolpen och bakåt.

(Här hade jag tänkt att lägga upp bilder på den halvrensade cupén men dom bilderna finns på en hårddisk som jävlas med mig.)

Efter att ha ägnat en del av de få arbetsfria dagarna (under en period på 21 dagar var två (!) arbetsfria) jag haft de senaste två månaderna till att få lite ordning i "verkstadsdelen" i garaget kunde jag idag börja med bilen. Men några bilder från "verkstan" först kanske?

Bild
IKEAs köksskåp funkar bra i ett garage också! Den här bänken och överskåpen hade jag sedan förut.

Bild
Gårdagen gick åt till att sätta upp spånskivor på väggen och bygga grovarbetsbänk. Här kommer bla eventuella plastningsjobb att göras.

Bild
Några överskåp på golvet bildar en smal avlastningsbänk mot innerväggen.

Vad gjorde jag med bilen idag då? Jo idag kom en del dämpmatta på plats. Jag kommer inte att göra ett lika extremt jobb med dämpningen som Curver har gjort i sin bil. Jag har ju inte för avsikt att tävla i välljud så jag lägger mig på en lite lägre nivå vad gäller användandet av dämpmatta.

Bild
Här har jag kommit en bit med bagaget.

Bild
Ryggstödsplåten och hatthyllan dämpad.

Bild
Dämpade ryggstödsplåten och hatthyllen även från cupésidan.

Den observante ser att jag skurit upp dämpmattan för dom båda hålen i ryggstödsplåten som originalbasarna i förekommande fall spelar mot. Rätt eller fel, men jag tänkte låta mina basar spela samma väg, och därmed har jag avslöjat att den stora Orionbasen byts ut mot två basar.

Jag har även demonterat tunnelkonsolen. Har lite idéer för den, men det sparar vi så får jag se om jag skall visa och berätta om det senare.

Bild

Här en bild som visar hur litet hålet för högtalaren i dörrpanelen är. Där bakom sitter en 8-tummare original. Tycker att det känns lite märkligt att man låter en så pass stor högtalere spela till ca 50% rakt in i dörrpanelen.

Bild

Mer än så här blir det inte idag! :D

Peter W

Inlägg av Peter W » sön dec 19, 2010 22:46

:D Härliga bilder och fin projekttråd :wink:

Självklart ska du göra detta i din takt och ej brådska :wink: Det är kul ändå att det kommer lite då och då så att säga :lol:
Jag kommer följa det hur lång tid det ändå tar :wink:

Stort lycka till :thumleft:
Trött på tjatet om byte av bilar!!

VOLVO V70R AWD
http://www.garaget.org/?car=367426

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » sön dec 19, 2010 23:20

Peter W skrev::D Härliga bilder och fin projekttråd :wink:

Självklart ska du göra detta i din takt och ej brådska :wink: Det är kul ändå att det kommer lite då och då så att säga :lol:
Jag kommer följa det hur lång tid det ändå tar :wink:

Stort lycka till :thumleft:
Tack Peter! :D

Lowe
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Lowe » mån dec 20, 2010 12:40

Då får man säga tack Magnus och sorry Åke jävel :D Fint jobbat magnus vet inte hur du hinner allt? och ha nu en Trevlig jul på dig.

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » mån dec 20, 2010 12:52

Lowe skrev:Då får man säga tack Magnus och sorry Åke jävel :D Fint jobbat magnus vet inte hur du hinner allt? och ha nu en Trevlig jul på dig.
Så lite så.... :lol:
Jag hinner långt ifrån allt jag skulle både behöva och vilja göra. All övertid på jobbet är på väg att knäcka mig. Är så jä-la trött både fysiskt och mentalt så det ska bli väldigt skönt med ljul- och nyårsledigheten.

Trevlig jul du också!

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » mån dec 20, 2010 17:02

Härligt att se Magnus! Blir spännande att se vad du hittar på :D

Jag inser nu att jag har rätt stora arbetsutrymmen, jag kan inte skylla på det om det inte händer något med bilarna :oops:

Rosell

Inlägg av Rosell » mån dec 20, 2010 20:18

Skynda långsamt, kul att se vad som sker :)

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » lör dec 25, 2010 10:23

Då var det Juldagen 2010 och jag har nästan druckit upp frukostkaffet. Ute är det 13,2 grader kallt och det har börjat blåsa lite, men solen skiner och snön gnistrar vackert. Perfekt väder för en liten promenad ner till båten för att se så att allt är som det ska med andra ord. SEN ska jag stänga in mig i garaget några timmar!
Det mesta av inredningen skall monteras tillbaka nu när dämpmattorna är på plats och så ska jag ge mig på bagaget. Dagens huvudprojekt blir att bygga ett nytt golv och börja klura på hur dom kommande sidopanelerna skall fästas.
Kameran följer med ut i garaget så med lite tur kan det nog bli en liten bilduppdatering någon gång i kväll.

Användarvisningsbild
Rille-k

Inlägg av Rille-k » tis dec 28, 2010 13:27

Ser bra ut...(som vanligt)... = )
The Heartbeat of Sweden..
www.rille-k.se

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » tis dec 28, 2010 14:22

Rille-k skrev:Ser bra ut...(som vanligt)... = )
Tack!
Tyvärr körde jag fast lite så den tänkta bilduppdateringen uteblev. Det funkade inte som jag hade tänkt så det blev till att sätta sig och försöka komma på en annan lösning. Får se om jag kan få till något idag i stället. :)

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » ons dec 29, 2010 21:53

NU kommer det lite bilder att kika på!! :wink:

Bild
De två första golvreglarna inpassade.

Bild
Här började jag så smått inse att det bara är att glömma att kunna ha kvar reservhjulet eftersom det behövs en tvärregel till hitom den främre, som inte är med på den här bilden. Attans!

Bild
Medan jag funderade vidare på nästa steg med det nya bagagegolvet penslade jag vänster sidopanel med plyester. Bulan för elantennen (det ljusa partiet strax nedanför det stora hålet) skall tas bort när polyestern stelnat. Troligtvis sågar jag till en bit MDF som passar den plana ytan på panelen och skruvar/plastar ihop den med panelen för att på så sätt få en rak och slät sidopanel som inte flexar.

Bild
Även högra sidopanelen kommer att få samma behandling sen. Här är dock den nya golvskivan inpassad. Den skall sen kortas längst in i framkant för att passa mot baslådan/lådorna.

Bild
Två sådana här baslådor kommer att fästas i golvreglarna. Jag kommer att ha två basar i varsin låda. Anledningen till att det blir två lådor är helt enkelt att en låda med tillräcklig volym för båda basarna blir för stor för att jag skall få ner den i bagaget.

Bild
Ena lådan inställd på prov.

Ja, längre än så har jag inte kommit än. Det här får helt enkelt ta sin tid och det känns riktigt lyxigt att kunna släppa sakerna och göra något annat en stund när man kör fast eller blir fikasugen UTAN att ha pressen på sig att ha bilen körklar efter varje dag. Det var ju så jag hade det med V70:n, skruva, fixa och trixa lördag-söndag och när helgen var över vara tvungen att ha en körbar bil.

Thomas J

Inlägg av Thomas J » ons dec 29, 2010 22:44

Det ser mkt bra ut :D som vanligt. Måste vara skönt att ha tid på sig och inte behöva stressa fram saker.
Mvh Thomas

Lowe
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Lowe » tor dec 30, 2010 20:27

Ser fint ut Magnus skall bli kul att följa detta bygge.Gott nytt år på dig.

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » tor dec 30, 2010 20:35

Ser gott ut!!, dock ser det väldigt bökigt ut att byta till reservhjul. :)
Bild

Softish!

Användarvisningsbild
johamn

Inlägg av johamn » tor dec 30, 2010 22:16

Reddiz-xc skrev:Ser gott ut!!, dock ser det väldigt bökigt ut att byta till reservhjul. :)
Som jag läste texten så är det reservhjul på burk som gäller.. ;)

//J

Användarvisningsbild
Loci
VIP
VIP

Inlägg av Loci » tor dec 30, 2010 22:57

Det där kommer att bli kanon Magnus,vilket inte förvånar mig. :D
Då jag vet att du verkligen tänker igenom innan du går till handling. :D

Reservhjul är väl sällan man behöver,och om inte burkgrejen funkar så finns ju alltid SVXC :lol:
S60 T5 -02

Reddiz-xc
Admin
Admin

Inlägg av Reddiz-xc » tor dec 30, 2010 23:04

Ja helt rätt. Magnus får köra med hjul på burk. :)
Bild

Softish!

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » tor dec 30, 2010 23:07

Thomas J skrev:Det ser mkt bra ut :D som vanligt. Måste vara skönt att ha tid på sig och inte behöva stressa fram saker.
Mvh Thomas
Ja, det här får ta sin tid.
Lowe skrev:Ser fint ut Magnus skall bli kul att följa detta bygge.Gott nytt år på dig.
Tack! Får väl se var det slutar.... Gott nytt år du med!
Reddiz-xc skrev:Ser gott ut!!, dock ser det väldigt bökigt ut att byta till reservhjul. :)
johamn skrev:
Som jag läste texten så är det reservhjul på burk som gäller.. ;)

//J
Japp så blir det nog tvunget att vara, reservhjul på burk. Det blir nog svårt att få till det med vanligt reservhjul. Inte ens "fuskreserven" lär gå att trixa upp/ner när det nya golvet är på plats.
Loci skrev:Det där kommer att bli kanon Magnus,vilket inte förvånar mig. :D
Då jag vet att du verkligen tänker igenom innan du går till handling. :D

Reservhjul är väl sällan man behöver,och om inte burkgrejen funkar så finns ju alltid SVXC :lol:
Nej, jag tror jag fått punka två gånger sen jag började köra bil 84:a och bara en av dom gångerna fick jag ta till reservhjulet. Ja och så fälgen som gick delvis sönder på vägen till Rättvik förra sommaren fast då fick jag låna ett vinterdäck av Mange. Fuskreserven i V70:n hade aldrig överlevt hela resan hem.

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » mån jun 20, 2011 10:52

Den här tråden har varit "död" i nära nog ett halvår nu och jag får väl erkänna att det inte har hänt så värst mycket mer med bilen sen dom bilder som finns här togs. Bagagebygget har satt mig på prov ordentligt vill jag lova! Jag har kört fast flera gånger, tappat sugen, satt igång igen, kört fast.....
Det jag däremot har upptäckt är att jag faktiskt kunde få in en baslåda som rymmer båda basarna, så tills vidare blir det en enkel installation i bagaget och högtalarna monterad i originaluttagen fram nu i sommar. Detta för att kunna höra hur det låter innan jag ev ger mig på att bygga om dörrsidor och annat för att justera högtalarvinklar. Eftersom jag inte har för avsikt att delta i ljudtävlingar så håller jag tummarna för att volvos ljudtekniker har gjort ett bra jobb när dom placerade högtalarna i bilen. I sann Mr H-anda vill jag om möjligt slippa göra åverkan i bilen.

Den här uppdateringen blir enbart i textform då jag fortfarande inte fått ordning på min ordinarie dator efter krachen strax före jul. Det blev något "spök" med burken, fick väl in något skit från nätet antar jag trots antvirusprogram mm, och dessutom la hårddisken med alla mina digitalbilder av. Ingen fara tänkte ju jag eftersom jag varit ordentlig och installerat ett backupprogram som hela tiden jobbar i bakgrunden. Trodde jag...... Det visade sig att det programet av någon jä-la anledning slutade uppdatera ett halvår innan krachen! Nu lyckades Technilab rädda alla mina bilder men det äventyret kostade mig 7000:-. Dagens tips, kör dubbla backuper på värdefull data OCH kolla frekvent att det verkligen blir backuper!!

Nå väl, idag beställde jag nya fälgar och däck till "Milou". Mina bronsfärgade LG Ice åkte iväg med sin nya ägare för några veckor sedan. Vad det blev istället? Det kommer bilder när dom sitter på bilen! Ni får leva med nyfikenheten ett tag. ;)

Lowe
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Lowe » mån jun 20, 2011 12:15

Oooo nu blev man lide nyfiken :)

Skriv svar