Olofs XC70 D5 *Lyx*

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
Skriv svar
whiteangel
Inlägg: 40
Blev medlem: fre maj 14, 2010 15:30
Ort: Stockholm

Inlägg av whiteangel » tis okt 19, 2010 22:44

Jag har tagit en bild, tänkte försöka lägga upp den så jag kan visa er :)

whiteangel
Inlägg: 40
Blev medlem: fre maj 14, 2010 15:30
Ort: Stockholm

Inlägg av whiteangel » tis okt 19, 2010 22:51


Användarvisningsbild
heatseeker
Inlägg: 842
Blev medlem: sön nov 22, 2009 23:44
Ort: Kristinehamn

Inlägg av heatseeker » ons okt 20, 2010 11:00

du har helt enkelt inte geartroniclådan i din bil, då ser det ut så :wink:

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » ons okt 20, 2010 12:57

heatseeker skrev:
du har helt enkelt inte geartroniclådan i din bil, då ser det ut så :wink:
Nej det är ingen geartronic. Men vad jag reagerade på är att spakstället saknar damask. Har bara sett detta S60-ställ på bild en gång tidigare här på forumet, närmare bestämt här, och då på en geartronic:

viewtopic.php?t=9923&postdays=0&postord ... l&start=15

Trodde tidigare att det var någon form av specialtillbehör men ser, när jag nu kikar på de S60 01-04 med automatlåda som annonseras ut på blocket, att det uppenbarligen var standard.

Vet inte på rak arm om det är olika knoppar beroende på om man har spakställ med damask (som på V70) eller utan (som på äldre S60) och om det också spelar roll om man har geartronic eller inte.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
Wiberg_d
Inlägg: 681
Blev medlem: mån apr 27, 2009 11:55
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av Wiberg_d » ons okt 20, 2010 14:44

Westholm_A skrev:
heatseeker skrev: du har helt enkelt inte geartroniclådan i din bil, då ser det ut så :wink:
Nej det är ingen geartronic. Men vad jag reagerade på är att spakstället saknar damask. Har bara sett detta S60-ställ på bild en gång tidigare här på forumet, närmare bestämt här, och då på en geartronic:

viewtopic.php?t=9923&postdays=0&postord ... l&start=15

Trodde tidigare att det var någon form av specialtillbehör men ser, när jag nu kikar på de S60 01-04 med automatlåda som annonseras ut på blocket, att det uppenbarligen var standard.

Vet inte på rak arm om det är olika knoppar beroende på om man har spakställ med damask (som på V70) eller utan (som på äldre S60) och om det också spelar roll om man har geartronic eller inte.
Jag har Automat och en "pinne" som spak jag med.
går det att byta spak på samma sätt som med damask ändå?
S60 T5 -01 Automat
Mod? jag me!
viewtopic.php?t=14875

whiteangel
Inlägg: 40
Blev medlem: fre maj 14, 2010 15:30
Ort: Stockholm

Inlägg av whiteangel » ons okt 20, 2010 21:12

Lägger in instalations beskrivning från volvo för den som är intresserad :).

Växelspak:

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... &model=S60 2002&modelyear=S60 2002

Användarvisningsbild
XC70_Diesel
Inlägg: 604
Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
Ort: Kalmar

Inlägg av XC70_Diesel » tor nov 04, 2010 20:54

Oj här har det varit diskussion! :)

La på vinterdäck idag.

Nya Michelin X-ICE North XIN2 dubbat.
Känns riktigt bra. La på de på sommarfälgarna så nu har jag inget val att köpa nya fälgar till våren! :)

Bild
XC70-D5 2003

Användarvisningsbild
XC70_Diesel
Inlägg: 604
Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
Ort: Kalmar

Inlägg av XC70_Diesel » fre jan 14, 2011 0:04

Januari är en bra månad för att köpa begagnade sommarfälgar! :) Ska bli riktigt gott, 17" orginal från XC90 blev det, vilken modell avslöjar sig naturligt i april!

Lite andra goa saker som Classic DIM och Tomtom car kit for iphone in car installation för brodit-fäste kommer snart i brevlådan. Tillsammans med AUX-adaptern kommer det bli trevligt!
XC70-D5 2003

Användarvisningsbild
XC70_Diesel
Inlägg: 604
Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
Ort: Kalmar

Inlägg av XC70_Diesel » ons jan 19, 2011 21:29

Så nu vart ett Classic DIM installerat (eller flytt av mätartavlor samt sargen runt den inkl. spotar och lödning). Har sett att vissa gjort det på 30 min, en annan som inte är så händig tog 4-5 timmar på sig. :oops: Var en del problem jag stötte på, jag borde egentligen tagit bilder och skrivit ihop ett mek-tips, men var lite frustrerad för att göra det under själva installationen.

Tack Mr H för hjälp ang. kalibrering. Blev bra.

Kan skriva det viktigaste problemet för min del, ny mätartavlesarg på gammalt bakstycke medför att de två stora mätarna sitter perfekt, men inte de två små. När de sitter korrekt monterade hamnar de ca 3 mm för långt in, och glipa uppstår. Dessa fäste jag med tvåkomponent i deras fästpunkter i sargen så de satt tajt. Sen fick mätarhussargen modifieras lite för att passa ihop med bakstycket.

Riktigt kul att få pilla igen, älskar sådant här. Och så fint det blev! :)

Bild

Bild
Senast redigerad av 2 XC70_Diesel, redigerad totalt 0 gång.
XC70-D5 2003

Thomas J
Inlägg: 2311
Blev medlem: tis okt 10, 2006 9:49
Ort: Grisslehamn

Inlägg av Thomas J » ons jan 19, 2011 23:41

Riktigt fint!!!

Jimmy
Inlägg: 48
Blev medlem: sön jan 10, 2010 19:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Jimmy » tor jan 20, 2011 9:27

Blev riktigt bra med classic DIM!

Daniel H
Inlägg: 297
Blev medlem: lör mar 11, 2006 13:50
Ort: Karlshamn SVXC: #93

Inlägg av Daniel H » tor jan 20, 2011 19:19

:bounce: Galet snyggt! :thumleft: Måste medge att jag är gryymt avundsjuk.

Användarvisningsbild
heatseeker
Inlägg: 842
Blev medlem: sön nov 22, 2009 23:44
Ort: Kristinehamn

Inlägg av heatseeker » tor jan 20, 2011 20:36

kanon nice :) bara sätta in dioder i stället för glödisar så är det fulländat sen!

Användarvisningsbild
Manke
Inlägg: 292
Blev medlem: tis okt 13, 2009 20:57
Ort: Leksand/Arjeplog

Inlägg av Manke » tor jan 20, 2011 21:11

Kanon, riktigt snyggt med Classic-tavlor.

Du får gärna dela med dig av tipsen kring kalibreringen av mätarna ;)
Bild
S80 Limited Nr.470 -01 // Artic cat CrossFire 7 -06 http://www.garaget.org/Manke

Användarvisningsbild
XC70_Diesel
Inlägg: 604
Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
Ort: Kalmar

Inlägg av XC70_Diesel » tor jan 20, 2011 23:41

Tackar ni som kommenterat! :) Visst blir det snyggt! Matchar andra detaljer i alu, som t.ex r-knoppen till geartroniclådan.

Ang. vita dioder istället för mer gulaktiga glödisar. Tycker faktiskt det ser riktigt najs ut så här, spotarna är ju vita så de olika skenen blandar sig. Ska tänka på det ett tag. En miss jag gjorde var att inte ta bort körriktningsvisarnas gröna plastglas från den gamla sargen. Det nya är genomskinligt och gör att när man blinkar blir det ett gulvitt ljus i de, men jag har redan vant mig och det matchar streckens ljus riktigt fint.

Kopierar in Mr H:s eminenta pm till mig, tror inte han misstycker då detta är bra information till alla som ska genomföra detta.

"Det jag noterade efter mitt byte är att hastighetsmätaren gör ett litet "hopp" när du börjar köra och inte startar med en mjuk rörelse. Från 15-20 km/h rörde den sig helt normalt. När jag sen stannade så gjorde den motsvarande "hopp" tillbaka igen. Viloläget för visaren blev också under nollstrecket. Det är nog i samband med det här som det har talats om stöd och då med avseende på att visaren sjunker ner under noll.

Innan du demonterar någonting så ta en sväng med bilen så att du får upp tempen till normalvärde, lägg dig på farthållare på lämplig hastighet och jämför vad en gps säger. Notera hastigheten både för DIM:en och gps:en. Stanna och notera temp- och tankmätarnas positioner samt tomgångsvarvtalet, lättast genom att ta en bild.

När du sedan har bytt instrumenttavlorna sätter du dit visarna löst. Dom skall inte sitta fast hårdare än att dom inte släpper från mätarnålen/axeln. Alternativt sätter du inte dit dom alls. Montera tillbaka DIM:en UTAN glas och skärm.
Ut och kör bilen varm igen, stanna och ställ in temp- tank- och varvtalsvisarna genom att lossa dom och sätta dom i rätt läge enligt dina noteringar/bilder. Sen kommer vi till det luriga för du måste göra samma moment för hastighetsmätaren men samtidigt köra bilen. Du ska alltså lägga dig på samma hastighet som gps:en visade med dom gamla mätarna och sen flytta hastighetsmätarens visare på samma sätt som du gjorde med dom andra. Tryck bara fast den lite lätt för du kan komma att behöva göra det flera gånger innan det blir rätt.
Tänk nu bara på att inte sätta hastighetsmätaren så att den visar gps-hastigheten utan att den visar med samma avvikelse som innan mätarbytet. Låter du den visa gps-hastigheten kommer du att bli galen på att alla andra kör "för långsamt" hela tiden!
När du känner dig nöjd med vad instrumenten visar är det bara att åka hem igen, lyfta ur DIM:en igen och försiktigt trycka fast visarna lite bättre, montera tillbaka glaset och skärmen.

Tänk nu bara på att visarna sitter ganska ordentligt hårt fasttryckta från början. Dom lossas genom att dom dras rakt upp. Någon använde en gaffel med skyddande tejp eller liknande och lirkade upp visarna med den. Jag tog ett tunnt men starkt snöre och la med dubbla öglor från var sitt håll så att dragkraften blev rak.

Hoppas att du hängde med. Ta det lugnt och tänk efter innan du tar nästa steg. Framför allt MÅSTE du vara försiktig när du lossar visarna. Släpper en visarnål/axel är du rökt! //Magnus


Kan tillägga att det är ok att röra på visarna lite (det blir lätt lite när man ska ta bort dem, men enbart om det går utan motstånd. Rör man en visare bakåt t.ex ändrar man fjädern och den inre kalibreringen, dvs inte bara visarnas position. Jag råkade göra det med en av visarna och det var ganska svårt att få det helt rätt igen, tror det gick bra.

Det bästa redskapet jag hittade för att ta bort visarna var en lite stabilare engångsplastgaffel (en svart i tjockare plast, inte en sådan vit spenslig sak..)

Mvh Olof
XC70-D5 2003

Användarvisningsbild
XC70_Diesel
Inlägg: 604
Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
Ort: Kalmar

Inlägg av XC70_Diesel » sön jan 30, 2011 21:44

Då har jag varit med om min första riktiga vilt-olycka. Tyvärr klarade sig varken bil eller djur särskilt bra. 70 km/h och ett rådjur som kom från ingenstans, fick en kanonträff och det flög 50 m, högt upp i luften.
Dog direkt som tur var. Rapporterade till polisen direkt som skickade ut jägare för att förmedla djuret till rätt markägare.

Bilen går att fixa, men det lär bli dyrt för försäkringsbolaget. Ny huv (hoppas jag, så de inte bara fixar bucklorna och småreporna..), högerskärmen, ny strålkastare, ny front, ny frontbåge, nya extraljus med xenon. Bara de två sista posterna kostar 10 000.

Den runda hel eller halvljuskåpan satte sig mellan generatorremmen och några löphjul (tror jag den heter, den remmen som är längst t.v när man tittar ner i motorrummet). Jag körde någon km för att kunna vända, och hörde inget ljud, men när jag stannade bilen upptäcktes att den nötts ner till hälften av remmen. På remmen ser jag inga synliga skador, tycker ni man ska be att få den bytt också?

Suck. Andra gången på mindre än ett halvår som fronten behöver bytas. I oktober var det ju en flamsig mamma i flyttbil som körde in i vänstersidan när bilen stod parkerad.

Önska mig lycka till hos försäkringsbolaget imorgon, tips och erfarenheter mottages gärna.

Mvh Olof

Bild
Senast redigerad av 1 XC70_Diesel, redigerad totalt 0 gånger.
XC70-D5 2003

Användarvisningsbild
heatseeker
Inlägg: 842
Blev medlem: sön nov 22, 2009 23:44
Ort: Kristinehamn

Inlägg av heatseeker » sön jan 30, 2011 21:55

riktigt trist, hoppas det löser sig smidigt :)

Mini_ice
Inlägg: 1043
Blev medlem: lör jul 14, 2007 19:28
Ort: Avesta

Inlägg av Mini_ice » sön jan 30, 2011 22:06

Fan vad trist :( lider med dig

Användarvisningsbild
biorrith
VIP
VIP
Inlägg: 1242
Blev medlem: tor jan 14, 2010 10:06
Ort: Ängelholm

Inlägg av biorrith » ons feb 02, 2011 12:59

Du bör nog försöka få med dig remmen också. Det var ju trots allt till följd av krocken det hände, så det borde ju gå tycker man.

Tråkigt när sånt här händer. Väl var det iaf att du kunde köra från platsen för egen maskin.

Dice
Inlägg: 160
Blev medlem: tor jul 01, 2010 16:05
Ort: boden

Inlägg av Dice » ons feb 02, 2011 14:35

", nya extraljus med xenon." du har bosch big knicks? vet inte hur dom är på e godkännande men de är väll inte e-godkända med xenon?
om du nu hade xenon i dom.
Ny huv, du lär få beganade delar sällan man monterar nya delar på en så pass gammal bil. nya delar är de i början av en bilmodells år, då delar inte finns på skrotar....

Skriv svar