
Olofs XC70 D5 *Lyx*
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: fre maj 14, 2010 15:30
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: fre maj 14, 2010 15:30
- Ort: Stockholm
- heatseeker
- Inlägg: 842
- Blev medlem: sön nov 22, 2009 23:44
- Ort: Kristinehamn
du har helt enkelt inte geartroniclådan i din bil, då ser det ut såwhiteangel skrev:http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... ge=1009553

- Westholm_A
- VIP
- Inlägg: 3241
- Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
- Ort: Uppsala
Nej det är ingen geartronic. Men vad jag reagerade på är att spakstället saknar damask. Har bara sett detta S60-ställ på bild en gång tidigare här på forumet, närmare bestämt här, och då på en geartronic:heatseeker skrev:du har helt enkelt inte geartroniclådan i din bil, då ser det ut såwhiteangel skrev:http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... ge=1009553
viewtopic.php?t=9923&postdays=0&postord ... l&start=15
Trodde tidigare att det var någon form av specialtillbehör men ser, när jag nu kikar på de S60 01-04 med automatlåda som annonseras ut på blocket, att det uppenbarligen var standard.
Vet inte på rak arm om det är olika knoppar beroende på om man har spakställ med damask (som på V70) eller utan (som på äldre S60) och om det också spelar roll om man har geartronic eller inte.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Jag har Automat och en "pinne" som spak jag med.Westholm_A skrev:Nej det är ingen geartronic. Men vad jag reagerade på är att spakstället saknar damask. Har bara sett detta S60-ställ på bild en gång tidigare här på forumet, närmare bestämt här, och då på en geartronic:heatseeker skrev: du har helt enkelt inte geartroniclådan i din bil, då ser det ut så
viewtopic.php?t=9923&postdays=0&postord ... l&start=15
Trodde tidigare att det var någon form av specialtillbehör men ser, när jag nu kikar på de S60 01-04 med automatlåda som annonseras ut på blocket, att det uppenbarligen var standard.
Vet inte på rak arm om det är olika knoppar beroende på om man har spakställ med damask (som på V70) eller utan (som på äldre S60) och om det också spelar roll om man har geartronic eller inte.
går det att byta spak på samma sätt som med damask ändå?
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: fre maj 14, 2010 15:30
- Ort: Stockholm
Lägger in instalations beskrivning från volvo för den som är intresserad
.
Växelspak:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... &model=S60 2002&modelyear=S60 2002

Växelspak:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... &model=S60 2002&modelyear=S60 2002
- XC70_Diesel
- Inlägg: 604
- Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
- Ort: Kalmar
- XC70_Diesel
- Inlägg: 604
- Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
- Ort: Kalmar
Januari är en bra månad för att köpa begagnade sommarfälgar!
Ska bli riktigt gott, 17" orginal från XC90 blev det, vilken modell avslöjar sig naturligt i april!
Lite andra goa saker som Classic DIM och Tomtom car kit for iphone in car installation för brodit-fäste kommer snart i brevlådan. Tillsammans med AUX-adaptern kommer det bli trevligt!

Lite andra goa saker som Classic DIM och Tomtom car kit for iphone in car installation för brodit-fäste kommer snart i brevlådan. Tillsammans med AUX-adaptern kommer det bli trevligt!
XC70-D5 2003
- XC70_Diesel
- Inlägg: 604
- Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
- Ort: Kalmar
Så nu vart ett Classic DIM installerat (eller flytt av mätartavlor samt sargen runt den inkl. spotar och lödning). Har sett att vissa gjort det på 30 min, en annan som inte är så händig tog 4-5 timmar på sig.
Var en del problem jag stötte på, jag borde egentligen tagit bilder och skrivit ihop ett mek-tips, men var lite frustrerad för att göra det under själva installationen.
Tack Mr H för hjälp ang. kalibrering. Blev bra.
Kan skriva det viktigaste problemet för min del, ny mätartavlesarg på gammalt bakstycke medför att de två stora mätarna sitter perfekt, men inte de två små. När de sitter korrekt monterade hamnar de ca 3 mm för långt in, och glipa uppstår. Dessa fäste jag med tvåkomponent i deras fästpunkter i sargen så de satt tajt. Sen fick mätarhussargen modifieras lite för att passa ihop med bakstycket.
Riktigt kul att få pilla igen, älskar sådant här. Och så fint det blev!



Tack Mr H för hjälp ang. kalibrering. Blev bra.
Kan skriva det viktigaste problemet för min del, ny mätartavlesarg på gammalt bakstycke medför att de två stora mätarna sitter perfekt, men inte de två små. När de sitter korrekt monterade hamnar de ca 3 mm för långt in, och glipa uppstår. Dessa fäste jag med tvåkomponent i deras fästpunkter i sargen så de satt tajt. Sen fick mätarhussargen modifieras lite för att passa ihop med bakstycket.
Riktigt kul att få pilla igen, älskar sådant här. Och så fint det blev!



Senast redigerad av 2 XC70_Diesel, redigerad totalt 0 gång.
XC70-D5 2003
- heatseeker
- Inlägg: 842
- Blev medlem: sön nov 22, 2009 23:44
- Ort: Kristinehamn
- XC70_Diesel
- Inlägg: 604
- Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
- Ort: Kalmar
Tackar ni som kommenterat!
Visst blir det snyggt! Matchar andra detaljer i alu, som t.ex r-knoppen till geartroniclådan.
Ang. vita dioder istället för mer gulaktiga glödisar. Tycker faktiskt det ser riktigt najs ut så här, spotarna är ju vita så de olika skenen blandar sig. Ska tänka på det ett tag. En miss jag gjorde var att inte ta bort körriktningsvisarnas gröna plastglas från den gamla sargen. Det nya är genomskinligt och gör att när man blinkar blir det ett gulvitt ljus i de, men jag har redan vant mig och det matchar streckens ljus riktigt fint.
Kopierar in Mr H:s eminenta pm till mig, tror inte han misstycker då detta är bra information till alla som ska genomföra detta.
"Det jag noterade efter mitt byte är att hastighetsmätaren gör ett litet "hopp" när du börjar köra och inte startar med en mjuk rörelse. Från 15-20 km/h rörde den sig helt normalt. När jag sen stannade så gjorde den motsvarande "hopp" tillbaka igen. Viloläget för visaren blev också under nollstrecket. Det är nog i samband med det här som det har talats om stöd och då med avseende på att visaren sjunker ner under noll.
Innan du demonterar någonting så ta en sväng med bilen så att du får upp tempen till normalvärde, lägg dig på farthållare på lämplig hastighet och jämför vad en gps säger. Notera hastigheten både för DIM:en och gps:en. Stanna och notera temp- och tankmätarnas positioner samt tomgångsvarvtalet, lättast genom att ta en bild.
När du sedan har bytt instrumenttavlorna sätter du dit visarna löst. Dom skall inte sitta fast hårdare än att dom inte släpper från mätarnålen/axeln. Alternativt sätter du inte dit dom alls. Montera tillbaka DIM:en UTAN glas och skärm.
Ut och kör bilen varm igen, stanna och ställ in temp- tank- och varvtalsvisarna genom att lossa dom och sätta dom i rätt läge enligt dina noteringar/bilder. Sen kommer vi till det luriga för du måste göra samma moment för hastighetsmätaren men samtidigt köra bilen. Du ska alltså lägga dig på samma hastighet som gps:en visade med dom gamla mätarna och sen flytta hastighetsmätarens visare på samma sätt som du gjorde med dom andra. Tryck bara fast den lite lätt för du kan komma att behöva göra det flera gånger innan det blir rätt.
Tänk nu bara på att inte sätta hastighetsmätaren så att den visar gps-hastigheten utan att den visar med samma avvikelse som innan mätarbytet. Låter du den visa gps-hastigheten kommer du att bli galen på att alla andra kör "för långsamt" hela tiden!
När du känner dig nöjd med vad instrumenten visar är det bara att åka hem igen, lyfta ur DIM:en igen och försiktigt trycka fast visarna lite bättre, montera tillbaka glaset och skärmen.
Tänk nu bara på att visarna sitter ganska ordentligt hårt fasttryckta från början. Dom lossas genom att dom dras rakt upp. Någon använde en gaffel med skyddande tejp eller liknande och lirkade upp visarna med den. Jag tog ett tunnt men starkt snöre och la med dubbla öglor från var sitt håll så att dragkraften blev rak.
Hoppas att du hängde med. Ta det lugnt och tänk efter innan du tar nästa steg. Framför allt MÅSTE du vara försiktig när du lossar visarna. Släpper en visarnål/axel är du rökt! //Magnus
Kan tillägga att det är ok att röra på visarna lite (det blir lätt lite när man ska ta bort dem, men enbart om det går utan motstånd. Rör man en visare bakåt t.ex ändrar man fjädern och den inre kalibreringen, dvs inte bara visarnas position. Jag råkade göra det med en av visarna och det var ganska svårt att få det helt rätt igen, tror det gick bra.
Det bästa redskapet jag hittade för att ta bort visarna var en lite stabilare engångsplastgaffel (en svart i tjockare plast, inte en sådan vit spenslig sak..)
Mvh Olof

Ang. vita dioder istället för mer gulaktiga glödisar. Tycker faktiskt det ser riktigt najs ut så här, spotarna är ju vita så de olika skenen blandar sig. Ska tänka på det ett tag. En miss jag gjorde var att inte ta bort körriktningsvisarnas gröna plastglas från den gamla sargen. Det nya är genomskinligt och gör att när man blinkar blir det ett gulvitt ljus i de, men jag har redan vant mig och det matchar streckens ljus riktigt fint.
Kopierar in Mr H:s eminenta pm till mig, tror inte han misstycker då detta är bra information till alla som ska genomföra detta.
"Det jag noterade efter mitt byte är att hastighetsmätaren gör ett litet "hopp" när du börjar köra och inte startar med en mjuk rörelse. Från 15-20 km/h rörde den sig helt normalt. När jag sen stannade så gjorde den motsvarande "hopp" tillbaka igen. Viloläget för visaren blev också under nollstrecket. Det är nog i samband med det här som det har talats om stöd och då med avseende på att visaren sjunker ner under noll.
Innan du demonterar någonting så ta en sväng med bilen så att du får upp tempen till normalvärde, lägg dig på farthållare på lämplig hastighet och jämför vad en gps säger. Notera hastigheten både för DIM:en och gps:en. Stanna och notera temp- och tankmätarnas positioner samt tomgångsvarvtalet, lättast genom att ta en bild.
När du sedan har bytt instrumenttavlorna sätter du dit visarna löst. Dom skall inte sitta fast hårdare än att dom inte släpper från mätarnålen/axeln. Alternativt sätter du inte dit dom alls. Montera tillbaka DIM:en UTAN glas och skärm.
Ut och kör bilen varm igen, stanna och ställ in temp- tank- och varvtalsvisarna genom att lossa dom och sätta dom i rätt läge enligt dina noteringar/bilder. Sen kommer vi till det luriga för du måste göra samma moment för hastighetsmätaren men samtidigt köra bilen. Du ska alltså lägga dig på samma hastighet som gps:en visade med dom gamla mätarna och sen flytta hastighetsmätarens visare på samma sätt som du gjorde med dom andra. Tryck bara fast den lite lätt för du kan komma att behöva göra det flera gånger innan det blir rätt.
Tänk nu bara på att inte sätta hastighetsmätaren så att den visar gps-hastigheten utan att den visar med samma avvikelse som innan mätarbytet. Låter du den visa gps-hastigheten kommer du att bli galen på att alla andra kör "för långsamt" hela tiden!
När du känner dig nöjd med vad instrumenten visar är det bara att åka hem igen, lyfta ur DIM:en igen och försiktigt trycka fast visarna lite bättre, montera tillbaka glaset och skärmen.
Tänk nu bara på att visarna sitter ganska ordentligt hårt fasttryckta från början. Dom lossas genom att dom dras rakt upp. Någon använde en gaffel med skyddande tejp eller liknande och lirkade upp visarna med den. Jag tog ett tunnt men starkt snöre och la med dubbla öglor från var sitt håll så att dragkraften blev rak.
Hoppas att du hängde med. Ta det lugnt och tänk efter innan du tar nästa steg. Framför allt MÅSTE du vara försiktig när du lossar visarna. Släpper en visarnål/axel är du rökt! //Magnus
Kan tillägga att det är ok att röra på visarna lite (det blir lätt lite när man ska ta bort dem, men enbart om det går utan motstånd. Rör man en visare bakåt t.ex ändrar man fjädern och den inre kalibreringen, dvs inte bara visarnas position. Jag råkade göra det med en av visarna och det var ganska svårt att få det helt rätt igen, tror det gick bra.
Det bästa redskapet jag hittade för att ta bort visarna var en lite stabilare engångsplastgaffel (en svart i tjockare plast, inte en sådan vit spenslig sak..)
Mvh Olof
XC70-D5 2003
- XC70_Diesel
- Inlägg: 604
- Blev medlem: tor jun 18, 2009 13:54
- Ort: Kalmar
Då har jag varit med om min första riktiga vilt-olycka. Tyvärr klarade sig varken bil eller djur särskilt bra. 70 km/h och ett rådjur som kom från ingenstans, fick en kanonträff och det flög 50 m, högt upp i luften.
Dog direkt som tur var. Rapporterade till polisen direkt som skickade ut jägare för att förmedla djuret till rätt markägare.
Bilen går att fixa, men det lär bli dyrt för försäkringsbolaget. Ny huv (hoppas jag, så de inte bara fixar bucklorna och småreporna..), högerskärmen, ny strålkastare, ny front, ny frontbåge, nya extraljus med xenon. Bara de två sista posterna kostar 10 000.
Den runda hel eller halvljuskåpan satte sig mellan generatorremmen och några löphjul (tror jag den heter, den remmen som är längst t.v när man tittar ner i motorrummet). Jag körde någon km för att kunna vända, och hörde inget ljud, men när jag stannade bilen upptäcktes att den nötts ner till hälften av remmen. På remmen ser jag inga synliga skador, tycker ni man ska be att få den bytt också?
Suck. Andra gången på mindre än ett halvår som fronten behöver bytas. I oktober var det ju en flamsig mamma i flyttbil som körde in i vänstersidan när bilen stod parkerad.
Önska mig lycka till hos försäkringsbolaget imorgon, tips och erfarenheter mottages gärna.
Mvh Olof

Dog direkt som tur var. Rapporterade till polisen direkt som skickade ut jägare för att förmedla djuret till rätt markägare.
Bilen går att fixa, men det lär bli dyrt för försäkringsbolaget. Ny huv (hoppas jag, så de inte bara fixar bucklorna och småreporna..), högerskärmen, ny strålkastare, ny front, ny frontbåge, nya extraljus med xenon. Bara de två sista posterna kostar 10 000.
Den runda hel eller halvljuskåpan satte sig mellan generatorremmen och några löphjul (tror jag den heter, den remmen som är längst t.v när man tittar ner i motorrummet). Jag körde någon km för att kunna vända, och hörde inget ljud, men när jag stannade bilen upptäcktes att den nötts ner till hälften av remmen. På remmen ser jag inga synliga skador, tycker ni man ska be att få den bytt också?
Suck. Andra gången på mindre än ett halvår som fronten behöver bytas. I oktober var det ju en flamsig mamma i flyttbil som körde in i vänstersidan när bilen stod parkerad.
Önska mig lycka till hos försäkringsbolaget imorgon, tips och erfarenheter mottages gärna.
Mvh Olof

Senast redigerad av 1 XC70_Diesel, redigerad totalt 0 gånger.
XC70-D5 2003
- heatseeker
- Inlägg: 842
- Blev medlem: sön nov 22, 2009 23:44
- Ort: Kristinehamn
", nya extraljus med xenon." du har bosch big knicks? vet inte hur dom är på e godkännande men de är väll inte e-godkända med xenon?
om du nu hade xenon i dom.
Ny huv, du lär få beganade delar sällan man monterar nya delar på en så pass gammal bil. nya delar är de i början av en bilmodells år, då delar inte finns på skrotar....
om du nu hade xenon i dom.
Ny huv, du lär få beganade delar sällan man monterar nya delar på en så pass gammal bil. nya delar är de i början av en bilmodells år, då delar inte finns på skrotar....