XC70 2,5t B++ 2005

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » ons nov 25, 2009 17:05

Ja som du sett här i tråden har jag haft liknande problem.

Vad gäller kvaliteten på xenon-kit i allmänhet kanske man ska fråga sig om man verkligen får "kvalitet" om man köper 55-70W prylar för en dryg tusing idag. Det är kanske för mycket begärt.

matte75
Inlägg: 452
Blev medlem: mån sep 24, 2007 17:26
Ort: Skåne

Inlägg av matte75 » ons nov 25, 2009 17:58

MathiasS skrev:Ja som du sett här i tråden har jag haft liknande problem.

Vad gäller kvaliteten på xenon-kit i allmänhet kanske man ska fråga sig om man verkligen får "kvalitet" om man köper 55-70W prylar för en dryg tusing idag. Det är kanske för mycket begärt.
Nä, det är nog sant det du skriver om kvaliteten. Köpte powerxenon från xenonkungen istället för att strula mer med vvme.com
V70 2.4D 2010

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » tis feb 23, 2010 7:30

Nu åker skiten från VVME ut och ersätts med 75W ballaster. Tyvärr finns det fortfarande inte 75W lampor för just H1 sockeln men ballasten tillåter att man använder 55W lampor och kör då dessa med något reducerad effekt. Jag går samtidigt ner till 5000k-lampor för att vinna ytterligare lite i ljusflöde.

Bilder kommer senare i veckan.

Min slutsats är att VVME är klart överreklamerat. Ju mer man hör sig för kring vad som verkar hålla ok kvalitet desto fler hör man som har testat VVME med dåligt resultat. Självklart finns det personer med bra erfarenheter också, men det negativa sticker ut lite för mycket. Nu återstår att se om något annat fabrikat kan hålla bättre - det är jag långt ifrån övertygad om men jag är villig att prova. Man får ändå inse att jämfört med märkesprodukterna från Bosch etc så är dessa kinaprylar väldigt billiga, oavsett fabrikat.

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » lör mar 06, 2010 11:30

Jag verkar ha drabbats av någon sorts xenon-förbannelse.

De nya kitten monterade i 225orna lyser något helt sjukt. Avsevärt mer än VVME 55W. Ljuset är helt enkelt fantastiskt bra. Det är ballaster av den typ man kan köpa på humanhabit som monterats.

Men.

En lampa lyste väldigt rött redan vid montage och inte alls med 5000k. En andra lampa började lysa röd/lila efter någon timme och har nu exploderat. Dvs, två lampor ska bytas efter ett par timmars drift.

Användarvisningsbild
Robbin Finell
Inlägg: 1722
Blev medlem: lör mar 31, 2007 10:08
Ort: Rockholm

Inlägg av Robbin Finell » lör mar 06, 2010 12:22

jag vet inte hur känsliga lamporna är för fukt o så, men hur är det med den biten? är det helt slutet överallt?
Robbin "Fearsy" Finell | Volvo XC90 T6 AWD -04
Bild

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » lör mar 06, 2010 12:52

Tja, lamphuset är ju så tätt som det är när NBB tillverkade det. Det är ju inte lufttätt om man säger så. Eftersom lampan nu utvecklar en del effekt är det ju varmt i huset så speciellt fuktigt lär det inte vara.

Jag har inte haft problem med lamporna tidigare så gissningsvis handlar det om ett tillverkningsfel på själva lampan. Lamphusen har ju suttit på bilen rätt länge nu utan att förstöra lampor.

Användarvisningsbild
*Brådhis*
Inlägg: 6547
Blev medlem: sön nov 13, 2005 14:14
Ort: Kalmar

Inlägg av *Brådhis* » lör mar 06, 2010 16:41

Varifrån kommer dessa saker som du satt i nu? Bara så man vet var man inte ska handla... Två trasiga lampor av tre möjliga redan vi leverans är ju katastrof! :shock:

//Brådhis

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » sön mar 07, 2010 9:41

Nu har jag handlat lokalt i Stockholm av en kille i Bromma så att jag själv slipper tjafset med något kinaföretag. Jag tycker väl att det är lite tidigt att döma ut detta ännu. Låt oss se vad som händer när de nya lamporna kommer. Det kan ju ha varit så att lamporna varit felmärkta och inte alls tänka att användas med dessa ballaster - då är det ju inte så konstigt att lamporna flyger i småbitar oavsett kvalitet....

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » ons jun 09, 2010 21:10

Tändstift beställt från carsparkpluggs.com, NGK-stift. 35 pund ink frakt för fem istället för 150sek stycket. Vi får hoppas att transporten går bättre än vad det gjorde med oljan från mapodo.de:

Bild

Bild

Det han rinna ut en del på den tid då paketet råkade ha fel sida nedåt.

Som tur är klarade sig volvoölen bra - paketet i mitten är 12 st Castrol SLX Longtec 0w30 A5/B5. Ca 90 sek per liter ink frakt.

Bild

Användarvisningsbild
*Brådhis*
Inlägg: 6547
Blev medlem: sön nov 13, 2005 14:14
Ort: Kalmar

Inlägg av *Brådhis* » tor jun 10, 2010 15:36

Trist! :( Men har inte Castrol, precis som dom flesta andra, en försegling i öppningen av typ folie? Då brukar ju dunkarna klara att vara åt vilket håll som helst!?

//Brådhis

Användarvisningsbild
biorrith
VIP
VIP
Inlägg: 1242
Blev medlem: tor jan 14, 2010 10:06
Ort: Ängelholm

Inlägg av biorrith » tor jun 10, 2010 16:39

Åhnej. Vad jobbigt!

Njae Brådhis, jag tror inte där är en försegling på dessa flaskor om jag minns rätt.
Det är en sån stripsgrej typ som på Slots senaps flaskor om du fattar vad jag menar.

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » fre jun 11, 2010 6:01

Jomen även Magnatecburkarna är förseglade. Tyvärr har en plastbit lossnat när paket åkt i backen och då har även pappers/tejpförseglingen åkt upp.

Mapodo har iaf skickat tillbaka stålarna för denna dunk vilket väl är bra även om jag hellre sett att dom skickat en ny.

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » fre jun 11, 2010 6:02

Bild

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » ons jul 07, 2010 22:12

Den här tråden borde väl uppdateras med allt elände. Om inte annat för att jag själv ska komma ihåg att föra in det i serviceexcelarket....

Kamrem bytt vid 8000mil pga en skum skada på remmen. Går att läsa mer om här: viewtopic.php?t=18265&highlight=

Ungefär samtidigt upptäcker jag också att höger hjullager fram brummar rätt friskt. Hade inte kört bilen på någon vecka och då har man ju falköron för konstiga ljud. Lagret är nu bytt och om det kan man läsa lite här : viewtopic.php?t=17763&highlight=

Medan bilen ändå stod på pallbockar passade jag på att göra årets oljeservice (olja från mapodo.de förstås) och byta tändstiften jag glömde att byta förra året. Gnistgapet var 0,1mm för stort men i övrigt såg stiften rätt ok ut (för att ha rullat 2000mil för länge). Även luftfiltret byttes.

Mitt i allt helvete gick även torkarbladen sönder. Lustigt nog gick blad nr 2 sönder exakt 4 svep efter blad nr 1. Oavsett hur bra kvalitet volvo har på bladen kan man iallafall säga att det är en fruktansvärt JÄMN kvalitet på dom rackarna. 571kr kostade ett par nya lakritsremmar.

Nu återstår bara att byta avgasrörets uppgängning bakom bakaxeln som rostat av. Finns en ersättningsdel på volvo som ersätter båda upphängningspinnarna. 200kr kostar den. Bra täckningsbidrag på den....

I övrigt liggs det lågt med modifikationer. Ny telefon kräver ny brodit-hållare, men det räknas knappast som en mod.... En X10 med Wisepilot för nav ger iaf ett bra komplement till orginalnavigationen som med dagens mått mätt är en katastrof. Wisepilot är å andra sidan *riktigt* bra.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » tor jul 08, 2010 0:06

MathiasS skrev:En X10 med Wisepilot för nav ger iaf ett bra komplement till orginalnavigationen som med dagens mått mätt är en katastrof. Wisepilot är å andra sidan *riktigt* bra.
Hmm. Nu skall vi väl inte klaga på RTIn eller ... :wink: Vad är det närmare bestämt som är bättre med Wisepilot sånär som på att den förstås har diverse elementära "bells & whistles" som RTIn saknar (fartkameror, varning för hastighetsöverträdelse, höjdangivelse, hastighetsangivelse, tid och avstånd kvar inte bara till mål utan också delmål, etc. etc.). Men hur bra funkar den i skarpt läge (t.ex. med dålig/obefintlig GPS-mottagning eller när du får TMC-meddelande och behöver fatta beslut om vägvalsförändring under körning)? Så länge det handlar om komplement till RTIn är jag med (ett sådant har även jag) men är du beredd att pensionera RTIn helt och bara köra med Wisepiloten?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » fre jul 09, 2010 9:05

Den enskilt största fördelen med Wisepilot i denna jämförelse är att det går att söka på platser, inte bara adresser. Jag vet inte hur många gånger jag fått gå omvägen via eniro för att hitta adressen till en plats jag ska till när jag vet vad stället heter med inte kan adressen.

Med RTIn har det också hänt flera gånger att jag måste åka till en "navigerbar väg" för att rutten ska kunna beräknas. Dvs, står jag i skogen bredvid en väg måste jag åka till vägen för att kunna få en rutt. Idiotiskt.

Ytterligare en fördel är förstås att det är en makapär mindre (hur nu det kan vara bra) att bära med sig. Att ha en bra navigator i telefonen gillar jag och där slår ju denna typ av lösning alla vanliga navigatorer på fingarna, inte bara RTIn. Wisepilot är ju dock inte ensamma om att ha navigation i en smartphone förstås.....

Det finns också en intressant funktion för att skapa reserapporter för den som kör bil i tjänsten. Har inte testat detta själv men det ser intressant ut.

Lägg till detta alla självklara saker du själv beskriver ink ett lättanvänt gränssnitt så är valet lätt. Wisepilot blir primär navlösning, RTIn en backup.

TMC har jag inte testat med någon navigator ej heller känt behov av så där kan jag inte uttala mig.

Dålig GPS-mottagning har jag heller aldrig haft problem med. Tidigare har jag haft en blåtandsgpspuck som funkat skitbra, men nu är ju gpsn inbyggd i X10. Hittills har den funkat bra. Givetvis är det svårt för Wisepilot att navigera utan gpskontakt (telefonens gyro används inte).

Tidigare hade Wisepilot ett stort problem, nämligen att kartor inte kunde lagras lokalt. Tidigare i år introducerade man en funktion som heter Maploader som tillåter att man lagrar kartor lokalt på mobilen. Ett absolut måste. Just nu är jag lite osäker på var den funktionen tagit vägen, för det står inget om den i manualen.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » fre jul 09, 2010 17:33

Tack för intressant rapport Mattias. Jag tror vi kommer till delvis olika slutsats därför att vi har lite olika behov eller stött på lite olika typer av bekymmer. Det här med brist på navigerbar väg har jag inte råkat ut för (även om jag inte för ett ögonblick betvivlar att du har rätt). Att kunna söka på platser låter som en mycket smart funktion som jag dock hittills ännu aldrig riktigt saknat (förrän nu när du säger det kanske :wink: ). Bra positions-/rörelsebestämning även under knepiga mottagningsförhållanden och bra TMC-funktionalitet ser jag däremot som nödvändigheter eftersom jag ofta har bruk för bådadera (fast främst utomlands).

Hur som helst går jag som bäst och funderar på hur jag bäst skall ersätta två antikverade apparater: min gamla SE-mobil från tidigt 2000-tal och min fem år gamla Mitac Mio 168 fickdator med GPS och Mobile Navigator (Navigon). Precis som du tycker jag det är bättre ju färre mackapärer man måste hålla reda på (detta är alls ingen dum tanke :wink: ) så jag letar förstås efter en möjlighet att slå två flugor i en smäll. Lutar just nu åt iPhone 4 tillsammans med en aktiv hållare från Brodit och en iMIV Classic (för att kunna lyssna på musik och även se video om man någon gång skulle vilja).

Kikade även på iPhone 3 GS när den kom för ett år sedan men avstod på grund av två hakar: skral GPS-mottagning och dålig/obefintlig multitaskingförmåga. Dessbättre antyder de första rapporterna att iPhone 4 avhjälper båda problemen. Eller tycker du jag bör tänka annorlunda och kika på någon annan apparat istället? Är alls ingen Apple-freak sedan tidigare så jag är rätt öppen för tänkbara alternativ.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » fre jul 09, 2010 21:28

Olika behov ger olika slutsats - det låter rimligt!

Att kunna klara sig utan 3G/4G täckning är ett måste som jag ser det, dvs kartorna ska ligga lokalt. Har kört wisepilot tidigare när det inte gick att ladda ner kartorna lokalt och det funkar inte. Det är i praktiken rätt många ställen där man har så dålig täckning att kartorna inte kan laddas ner. Självklart funkar det längs med E4an, men ibland åker man ju ute i obygden också.

En Iphone 4 är jag också jäkligt sugen på, kommer nog bli apfet. Problemet är att jag får telefon av arbetsgivaren och jobbar man där jag jobbar så väljer man mellan en SE telefon eller en annan SE telefon. Inte en Apple, Nokia eller något annat.....:)

Nu har jag inte hunnit köra så mycket med X10an, men känslan är ändå att navigationsmässig så funkar det utmärkt att köra på en smartphone. Tidigare var lurarna lite för klena och instabila kan jag tycka. Kan man hitta ett bra navigationsprogram till Iphonen blir det nog en grym kombination som fixar det mesta.

Användarvisningsbild
dasboot
VIP
VIP
Inlägg: 681
Blev medlem: sön jul 05, 2009 9:37
Ort: sthlm

Inlägg av dasboot » fre jul 09, 2010 23:20

Du har inte provat navigon mjukvaran till android? Funkar klockrent och kartorna ligger lokalt

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » lör jul 10, 2010 11:09

dasboot skrev:Du har inte provat navigon mjukvaran till android? Funkar klockrent och kartorna ligger lokalt
Nej har inte provat någon telefonvariant av Navigon ännu. Men kartorna bör förstås finnas lokalt, inte laddas ner hela tiden. Tror Navigon kör den lösningen generellt, även på iPhone. Låter hur som helst lovande att det nu finns telefonlösningar på navigationsfronten som verkligen fungerar bra. Det var ju lite si och så med det i början. Det var därför jag föredrog att köpa en fickdator istället för en smart telefon när jag först skaffade mig GPS i bilen för fem år sedan.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Skriv svar