XC70 2,5t B++ 2005

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » tis maj 27, 2008 19:34

Tack för tipset. Jag får demontera lite och se hur det ser ut. Kablarna mellan ballast och lampa är ju skitkorta så det lär ju inte finnas så mycket att välja på.

mattias

Inlägg av mattias » ons maj 28, 2008 16:26

MathiasS skrev:Tack för tipset. Jag får demontera lite och se hur det ser ut. Kablarna mellan ballast och lampa är ju skitkorta så det lär ju inte finnas så mycket att välja på.

men vänder du kablarna uppåt så är det inga problem, räcker gott och väl :wink:

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » sön aug 31, 2008 20:27

Äntligen har bilen fått lite tid....

Har länge haft en Ford Transit som byggbil men häromveckan såldes den till förmån för ett släp (tips om 1500-2000kg släp gärna med boggie i prisklass upp till 15k mottages tacksamt, renoveringsbehov på bromsar, axlar, drag är inte ett problem). För att kunna dra ett släp måste man ha dragkrok....

Vår gode vän Blocket kunde denna gång bistå med ett fast Monoflex drag som är inköpt 2003 men aldrig monterat. Detta inhandlades för ungefär halva nypriset. Medföljande kabelsats finns på forumets annonstorg. Från början var det tänkt att ett delbart drag skulle monteras, men prisskillnaden mot detta "nya" drag var lite svår att motivera (Ekonomichefen påpekade ihärdigt att man för mellanskillnaden kunde köpa TVÅ stolar till matsalsbordet som vi tänkt köpa under hösten).

Monoflex instruktion lämnade inte mycket övrigt att önska och installationen gick smidigt ända fram till de sista två skruvarna.....

Som vanligt, städa halva garaget och in med bilen....

Bild

Monoflexsatsen var inköpt 2003 men aldrig öppnad och monterad.

Bild

Lyfter man på locket ser bilen ut som ny vilket förstås är trevligt. Först tas en dubbelhäfttejpad ljuddämpning bort för att blotta kofångarens fästbultar.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
johamn
Inlägg: 1988
Blev medlem: sön apr 06, 2008 12:37
Ort: Degerfors

Inlägg av johamn » sön aug 31, 2008 20:40

Ser bra ut =)
Ford Fiesta, 1,25
Bild

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » sön aug 31, 2008 20:43

Efter att ha tagit bort alla fyra, och inte bara tre, muttrar gick det mycket enklare ett få loss kofångaren.... :lol:

På sidan sitter en listig konstruktion för att spänna kofångaren frammåt och fixera i sidled. I botten sitter det en popnit på varje sida.

Bild

Kablaget till backsensorerna hittade jag inga kontakter till så hela kofångaren fick hänga kvar. Inte ett problem egentligen, men lite småbökigt att hantera utan en hjälpande hand.

Bild

Jag började med att montera högersidans infästning i karossen:

Bild

Det är alltid smidigt att kunna använda hylsor i skruvdragaren, här bit med 3/8 + överhång till 1/2".

Bild

På vänster sida lossar man upphängningen till ljuddämparen och då tyckte jag det var lika bra att stötta denna med domkraften. Eftersom det är en XC kan arbeten under bilen utföras UTAN att lyfta med domkraften....

Bild

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » sön aug 31, 2008 20:54

Uttaget i kofångaren är ska enligt anvisningen vara rektangulärt. Jag tyckte det blev bättre med två slitsar vilket också är allt som behövs.

Bild

Bild

Bild

Man måste också ta bort lite material på insidan av kofångaren. Här använde jag en Dremel-liknande pryl med en liten kapskiva på. Slitsarna gjordes med sticksåg + blad för alu/plast.

Bild

Jag tycker det blev bättre med två slitsar än ett stort hål....

Bild

Bild

Borrmallen från Monoflex stämde inte riktigt för en 2005a. Det fattades några millimeter på djupet för att det skulle bli bra. Jag föreslår att man gör slitsarna 75mm långa istället för 70mm.

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » sön aug 31, 2008 21:06

Dragbalken fästes med bultar framifrån. Lika på båda sidorna.

Bild

Alla bultar är M12 och dras till 83Nm.

Nu till problemen..... När själva kroken skulle monteras insåg jag att något är skumt med distansbitarna som sitter mellan de vertikala järnen på dragbalken och kroken. Ett av hålen är borrat i vinkel. Eftersom allt annat är rakt blir det förstås problem. Imorgon ska jag prata med Monoflex om detta. Antingen borrar jag upp hålet så det går att montera prylarna ordentligt eller så får dom skicka en ny distansbit.

Bild

Det som återstår nu är annars att Bilia Segeltorp levererar kabelsatsen ink TR-modulen. Därefter bär det av till Bilprovningen för en regbesiktning.

Användarvisningsbild
johamn
Inlägg: 1988
Blev medlem: sön apr 06, 2008 12:37
Ort: Degerfors

Inlägg av johamn » sön aug 31, 2008 21:29

Ser bra ut..
Och tyvärr så kan ju "piratdelarna" va lite sisådär i distanser etc, men brukar lösa sig ändå....


PS... för att ta bort sladden till backvarnaren är det bara att ta bort facket på vänsterisdan, så ligger modulen till varnaren där.. knäpp loss sladden och ta ut den, så slipper du ha stötisen ivägen hela tiden.. =)

Du ska ju ändå in där med TRM:en sen.. ;)

//J
Ford Fiesta, 1,25
Bild

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » sön aug 31, 2008 21:58

Ok, det sitter en kontakt där - bemödade mig inte med att leta eftersom det gick bra ändå.

Piratdelar..... Vem är det som tillverkar de krokar som säljs som orginaldel? Monoflex och brink känns inte så mycket "pirat". Monoflex tillverkar cirkus 100000 krokar per år och tillhör nu Westfalia som omsätter 1,5miljarder och tillverkar nån miljon krokar per år..... Förvisso har det antagligen blivit fel på just min krok, men jag har svårt att tro att biltillverkarna skulle ha bättre kvalitet på sina grejor (helt enkelt för att det är samma sak men med olika namn).

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » mån sep 01, 2008 7:45

Nya distansbitar skickas från Monoflex idag.

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » tis sep 02, 2008 21:15

Dragmontaget är färdigställdes ikväll. Med nya distansbitar från Monoflex kunde krok och elkontakt monteras. Därefter var det bara att riva ur golv och sidopanel i bagaget och trycka dit Trailermodul och kablaget.

Jag valde tillsvidare att inte ansluta backljus eller någon av de extra möjligheter som finns. Det får vänta tills jag köpt släpvagn. Backljus skulle jag vilja ha på släpet så det är väl det som är mest intressant.

Regbesiktning kan förhoppningsvis göras senare i veckan.

Nästa projekt blir att montera isofixfästen. Jag är så satans trött på att fippla med bältet till babyskyddet....

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » sön feb 22, 2009 22:24

Lite lite liiiiite har hänt.....


Isofixfästen har monterats i passagerarstolen fram samt i baksätet bakom förarstolen. Det tog totalt 12 minuter och kostade cirka 200sek per fäste.

Extraljusen har sedan någon vecka fått xenonlamporna monterade. Har hunnit med ett par körningar där det är mörkt och kan konstatera ett det lyser väldigt bra. Installationsbeskrivning kommer senare. Negativt är att man i tvära kurvor inte ser ljuset från mötande bilar som närmar sig - det är helt enkelt så ljust framför bilen att mötande bils ljus inte syns (förrens man ser bilen och strålkastarna förstås). Detta gör att man måste vara attans vaken för att inte riskera att blända någon - för bländad blir man av 3xXenonkonverterade NBB Alfa 225....


RTIn är också uppdaterad. Hade lite problem med att bränna en skiva som fungerade men efter en FW uppdatering (till en eftermarknads fw) av datorns brännare samt justering av parametern "booktype" så gick det bra att få fram en skiva som RTI'n kunde läsa. Nu kanske jag slipper köra i skogen när jag passerar uppsala på motorvägen...

I övrigt har bilen under hösten fått kämpa lite som dragbil - jag kan konstatera att XC70in hittills fungerat ypperligt för detta ändamål.



Bild

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » sön feb 22, 2009 23:13

MathiasS skrev:RTIn är också uppdaterad. Hade lite problem med att bränna en skiva som fungerade men efter en FW uppdatering (till en eftermarknads fw) av datorns brännare samt justering av parametern "booktype" så gick det bra att få fram en skiva som RTI'n kunde läsa. Nu kanske jag slipper köra i skogen när jag passerar uppsala på motorvägen...
Vilken kartversion har du efter uppdateringen? Och har du möjlighet att kolla om den nya motorvägen förbi Uppsala finns med? Det lär ju gå att se redan innan du fysiskt kör förbi. :wink:

Funderar själv på att uppgradera från min nuvarande version som jag vill minnas är från våren -06. Skulle dock gärna vilja att den nya E4:an då fanns med (även om den är rätt lätt att hitta även utan RTI). :wink:

Vad betyder för övrigt FW och "booktype" i samband med DVD-brännare? Vad är det närmare bestämt som man styr/ändrar med dessa ting?

Ciao,

Anders
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » sön feb 22, 2009 23:29

Westholm_A skrev:
MathiasS skrev:RTIn är också uppdaterad. Hade lite problem med att bränna en skiva som fungerade men efter en FW uppdatering (till en eftermarknads fw) av datorns brännare samt justering av parametern "booktype" så gick det bra att få fram en skiva som RTI'n kunde läsa. Nu kanske jag slipper köra i skogen när jag passerar uppsala på motorvägen...
Vilken kartversion har du efter uppdateringen? Och har du möjlighet att kolla om den nya motorvägen förbi Uppsala finns med? Det lär ju gå att se redan innan du fysiskt kör förbi. :wink:

Funderar själv på att uppgradera från min nuvarande version som jag vill minnas är från våren -06. Skulle dock gärna vilja att den nya E4:an då fanns med (även om den är rätt lätt att hitta även utan RTI). :wink:

Vad betyder för övrigt FW och "booktype" i samband med DVD-brännare? Vad är det närmare bestämt som man styr/ändrar med dessa ting?

Ciao,

Anders
v20 2008, kan kolla om motorvägen är med imorgon.

Med FW menar jag firmware, vad booktype är vettefan egentligen (men här står det: http://en.wikipedia.org/wiki/Booktype). Jag råkade köpa DVD+R DL skivor istället för DVD-R DL som antagligen hade funkat utan problem. Min brännare hade inte behövt uppdateras, "booktype" hade blivit rätt utan att jag ställer om det och RTI'ns dvd hade kunnat läsa skivan utan problem....

Detta var ett bra ställe för mig eftersom jag har en nec/optiarc brännare:

http://liggydee.cdfreaks.com/page/en/FAQ/

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » sön feb 22, 2009 23:34

MathiasS skrev:v20 2008, kan kolla om motorvägen är med imorgon.
Fint! Skulle sätta värde på det!
MathiasS skrev:Med FW menar jag firmware, vad booktype är vettefan egentligen (men här står det: http://en.wikipedia.org/wiki/Booktype). Jag råkade köpa DVD+R DL skivor istället för DVD-R DL som antagligen hade funkat utan problem. Min brännare hade inte behövt uppdateras, "booktype" hade blivit rätt utan att jag ställer om det och RTI'ns dvd hade kunnat läsa skivan utan problem....
Tack! Ja vad FW står för borde jag ju ha kunnat räkna ut men ibland står det still. :oops: :wink: Problemet med +R och -R känner igen. Har alltid bekymmer att komma ihåg vilket av dem jag skall köpa. Lite knäppt att branschen inte kunnat ena sig om en standard på den punkten.

Ciao,

Anders
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » mån feb 23, 2009 9:18

Motorvägen utanför Uppsala är med i denna version.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » mån feb 23, 2009 17:34

MathiasS skrev:Motorvägen utanför Uppsala är med i denna version.
Tack Mathias! Kul att höra att vägen nu finns inte bara i verkligheten utan också på kartan! Det måste ha varit med nöd och näppe de fick med den i den här versionen. Vägen öppnades ju inte förrän hösten 2007 (om jag minns rätt) och jag vet av tidigare erfarenhet att det ofta dröjer något halvår eller så innan en nyöppnad väg läggs in på kartan och att kartan dessutom kan vara något halvår gammal innan den börjar säljas (d.v.s. något års eftersläpning totalt sett).

Jag kör som du kanske förstår ganska ofta på den vägen och än oftare på de anslutningsvägar som byggts för att serva den. Jag behöver i och för sig sällan RTI:n i de trakterna, eftersom det är på hemmaplan. Men det är ändå lite irriterande när apparaten tror att jag antingen idkar terrängkörning eller placerar mig på någon av de gamla vägarna runtikring och sedan föreslår en massa omöjliga manövrar, t.ex. vänster- eller högersväng mitt inne i en viadukt. :wink: Det är inte utan att man ibland kommit att tänka på det gamla talesättet: "Vart tog vägen vägen? Jag är ju på en åker och åker." :wink:

Ciao,

Anders
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » tis feb 24, 2009 19:22

Hej igen Mathias,

Det slog mig i efterhand att nya E4:an förbi Uppsala öppnades i flera steg. När jag nu kikar på Vägverkets hemsida ser jag att själva vägen öppnades redan 21 december 2006 medan vissa anslutningsvägar och broar inte blev klara för trafik förrän den 16 oktober 2007. Det kan alltså vara så att första etappen nu finns med på RTI-kartan men inte den andra.

Alltså: Skulle du vid tillfälle kunna kolla om även de nya anslutningarna finns med. För att det hela inte skall bli alltför komplicerat räcker det med att du kikar på den länk till ViaMichelin som du hittar nedan. Som du ser sträcker sig den väg som heter Bärbyleden där ända fram till nya E4:an. Om du zoomar in lite ser du även påfarter och avfarterna i korsningen (rondellen) som knyter ihop Bärbyleden och nya E4:an. Ser det likadant ut på den punkten i den RTI-version du uppgraderat till?

http://www.viamichelin.com/viamichelin/ ... -8&x=0&y=0

Med tack på förhand för din hjälp,

Anders
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
MathiasS
Inlägg: 734
Blev medlem: ons mar 26, 2008 18:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » tis feb 24, 2009 22:49

Westholm_A skrev:Hej igen Mathias,

Det slog mig i efterhand att nya E4:an förbi Uppsala öppnades i flera steg. När jag nu kikar på Vägverkets hemsida ser jag att själva vägen öppnades redan 21 december 2006 medan vissa anslutningsvägar och broar inte blev klara för trafik förrän den 16 oktober 2007. Det kan alltså vara så att första etappen nu finns med på RTI-kartan men inte den andra.

Alltså: Skulle du vid tillfälle kunna kolla om även de nya anslutningarna finns med. För att det hela inte skall bli alltför komplicerat räcker det med att du kikar på den länk till ViaMichelin som du hittar nedan. Som du ser sträcker sig den väg som heter Bärbyleden där ända fram till nya E4:an. Om du zoomar in lite ser du även påfarter och avfarterna i korsningen (rondellen) som knyter ihop Bärbyleden och nya E4:an. Ser det likadant ut på den punkten i den RTI-version du uppgraderat till?

http://www.viamichelin.com/viamichelin/ ... -8&x=0&y=0

Med tack på förhand för din hjälp,

Anders
Det verkar se ut som det ska i min RTI.

http://www.mugglo.net/svxc/PICT0541.JPG

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP
Inlägg: 3241
Blev medlem: lör dec 22, 2007 17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Westholm_A » tis feb 24, 2009 23:27

MathiasS skrev:Det verkar se ut som det ska i min RTI.

http://www.mugglo.net/svxc/PICT0541.JPG
Japp! Så ska det se ut! De verkar dessbättre ha rappat på med uppdateringarna den här gången. Skönt att se det hela på plats inte bara i verkligheten utan också på kartan. De enda rödljusen mellan Sydeuropa och hemmets lugna vrå är äntligen borta. :D

Tack igen Mathias,

Anders
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Skriv svar