XC70 2,5t B++ 2005

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MathiasS
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » mån okt 18, 2010 13:39

infamous skrev:jasså, det är här du hänger... :D
Jepp, då och då.... :)

Användarvisningsbild
MathiasS
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » mån okt 18, 2010 13:41

turbopajas skrev:
MathiasS skrev:1. Har navigerat en del under sommaren och jag kommer köra vidare med Copilot. Intrycken sedan tidigare kvarstår. Lite småbuggar finns det men det går att leva med.

2. Höger bakdörr har lackats om efter ett dörruppslag och dörren fick då en helt annan färg än resten av bilen.

Utan diskussion erbjöd sig Bilia att göra om detta arbete och då lacka även halva framdörren och halva bakflygen och då tona ut den nya färgen mot det gamla. Jag uppfattar det förvisso som att det är försäkringsbolaget som betalar. Det är visst en etablerad metod och man slipper kontrasten mellan gammalt och nytt på olika karossdelar (där det blir väldigt tydligt).

Nu har man lackat om bilen men till min förvåning ser jag att problemet kvarstår. Att det blir en nyansskillnad vid omlack förstår jag men nu börjar jag fundera på vad som egentligen hänt.

Har man verkligen lackat hela kalaset igen så borde det vara omöjligt att se skillnad mellan fram och bakdörr respektive bakdörr och bakflygel.

Det som gör mig ytterligare lite fundersam är att jag råkat parkera bredvid en lite nyare volvo som hade EXAKT samma färg som min omlackade bakdörr. Är det verkligen bara ny färgleverantör och lite lite annorlunda blandning som gör att nyansen är helt fel?

Är det någon här som kan ta fram färgkoden på en bil om jag PMar ett regnr? (inte min bil, utan den jag råkade se med samma färg som min bakdörr...)
Du har 426 antar jag. Verkar vara en väldigt strulig färg att få till i efterhand. Lämnade in min 02:a och lackade framdörrar under list samt lister runt om. Det blev helt åt skogen för mörkt i nyansen. Dom lackerade dörrarna flera gånger utan att det vart mycket bättre. Till sist så dimmade dom ut färgen ordentligt på bakdörrar samt framskärmar och nu ser det helt ok ut. Så ge dig inte.
Jag vet inte exakt vad det är för färgkod faktiskt. Har fortfarande inte fått tummen ur för att reklamera försök nr2 men ska försöka fixa det i veckan. Men, hade man lackat ut över omgivande plåtytor som man sa man skulle göra så skulle det vara ok denna gång - du verkar ha gjort en liknande erfarenhet.

Användarvisningsbild
MathiasS
Kontakt:

Re: XC70 2,5t B++ 2005

Inlägg av MathiasS » mån jan 04, 2016 18:52

Det händer inte så mycket i denna tråd, bilen bara går och går utan större problem.

Det som stört mig den senaste tiden är hur automatlådan uppför sig, växlar ok men låser senare än jag minns att den gjorde för länge sedan. Diskussionerna om hur man byter olja i en P2, vilken olja man ska använda osv är ju många och långa på alla forum men nu kände jag att det var dags. Bilen har rullat 16000mil och jag borde nog gjort detta för ett par år sedan.

Första steget är ju att bestämma vad man ska hälla i. Här på forumet har det ju torgförts åsikter om att man måste använda Volvo Original olja för att bilen inte ska explodera. Själv tror jag mer på att följa de normer som tillverkaren anvisar. I detta fall är det JWS 3309 och Volvo 1161540-8. Det finns många oljor som fyller denna norm. Jag valde Q8 Unitrans JK (som nu heter Auto JK) som uppfyller dessa normer och uppges vara speciellt anpassad för AW-automater. 20liter på Swedol kostar 1200kr ungefär och som ett extra plus kan jag också använda den i min Jeep som ska ha "Chrysler ATF+4".

Bild

Som kuriosa kan nämnas att när jag frågade efter pris på olja på närmaste Bilia så vill dom sälja Castrol Multivehicle, en annan 3309-olja....

Med oljan på plats är nästa svårighet att fylla till rätt nivå. Rätt nivå är viktigt. Framförallt är för mycket dåligt. På många forum framställs även detta som ett oöverstigligt problem. Har man bara klart för sig att ATF-olja expanderar när den blir varm behöver inte detta vara ett stort problem. För min Jeep så finns det diagram att tillgå, så att man kan justera till rätt nivå oavsett temperatur på oljan. Samma smått religiösa diskussioner pågår på alla Jeepforum också kring oljeval och procedurer.

Min strategi för att få rätt nivå är rätt enkel:

1. Fyll på exakt lika mycket som töms ut.
2. Fyll till nivå "cold" när bilen är kall"
3. Kör bilen varm (och så här års får man köra rätt länge) och kontrollera nivån igen.

Som förberedelse för denna lilla övning skaffade jag lite extra slangar, trattar och behållare.

1. En 10liters dunk fd spolarvätska från biltema graderades från 1-11 liter så att jag vet exakt hur mycket som pumpas ur.

Bild

2. En graderad 2liters oljekanna/oljemått från biltema införskaffades (och mha den gjordes graderingen av #1, så spelar det ingen roll om den mäter lite fel i absoluta tal). http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000035992/

Bild

3. En transparent 15mm pvc-slang från biltema för att leda oljan från oljekylen till spilldunken. http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/ ... 000017744/ passar direkt i hålet.
4. Till sist behövs också en tratt med slang för att fylla på olja via oljestickans hål. Jag saknade både en ren tratt och slang så jag köpte en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000028235/ tratt med slang på biltema.

Bild

5. Jag skaffade också ny packning till oljepluggen, två oringar till röret mellan oljekyl och växellåda, låsning till samma rör (den gröna flärpen).

För själva oljebytet gjorde jag på detta vis:

1. Lossa skyddet under motorn, 7 skruvar, 12mm hylsa.

2. Lossa oljepluggen (hylsa 24) på växellådan och tappa ur. Det blir drygt 3 liter olja (i mitt fall 3.1 liter).

Bild

3. Återmontera pluggen med ny packning, dra till 35Nm och återmontera även plastskyddet under motorn.
4. Fyll på 3.1 liter (eller så mycket DU tappat ut!) via hålet där oljestickan sitter.

Nu är du tillbaka på samma volym olja som när du började, men mycket mer olja behöver bytas innan du har ren olja i lådan.

5. Lossa röret från oljekylaren. På P2 bilar flödar oljan från kylaren till slangen/röret. På tidigare modeller tror jag det är tvärtom vilket leder till en del kladdande när man blandar ihop detta....
6. Anslut 15mm slang i oljekylen, det är bara att pressa in slangen och leda till din graderade spilldunk.
7. Starta motorn och pumpa ur olja. Stäng av motorn (sluta pumpa) när det kommer luftbubblor, det blir ungefär efter vid 2 liter. Medan du pumpar ur olja med motorn på tomgång, för spaken sakta mellan PRND.
8. Tappa upp lika mycket ny olja i ditt oljemått som du tappat ur till spilldunken, dvs cirka 2 liter. Häll i via tratten.

Upprepa 7 och 8 tills oljan är hallonfärgad, här var jag nöjd efter 13 liter totalt.

9. Återmontera slangen på oljekylaren. Först trä på nya gröna snäppfästet, sedan de två oringarna.
10. Starta bilen och för spaken mellan PRND och åter till P. Med motorn på tomgång, kontrollera nivån på oljestickan (cold).
11. Kör bilen varm och verifiera nivån igen.

Klart!

Skriv svar