XC70 2,5t B++ 2005

Här postar du dina uppgraderingar, styling eller modifikationer på din P2 eller Y28X.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MathiasS
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » lör jul 10, 2010 15:51

Navigon ska jag ta å testa. Verkar finnas tillgängligt lite här och där, förutom Try&By via AndroidMarket då...

http://www.navigon.com/portal/sv/produk ... droid.html

Det går ju inte att komma ifrån att även om Wisepilot är bra så är inte priset lika bra.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » lör jul 10, 2010 16:10

MathiasS skrev:Navigon ska jag ta å testa. Verkar finnas tillgängligt lite här och där, förutom Try&By via AndroidMarket då...

http://www.navigon.com/portal/sv/produk ... droid.html

Det går ju inte att komma ifrån att även om Wisepilot är bra så är inte priset lika bra.
Ja gör gärna det. Är rätt nöjd med både funktionalitet och gränssnitt. Den enda större bristen är att programmet är rätt trögt, åtminstone i de versioner jag haft. Och de rapporter jag kikat på på sistone antyder att det bekymret inte är helt försvunnet. Så det är bra att ha en rapp CPU. OBS att trögheten finns där bara när man instruerar den om vad den skall göra. I navigeringsläge flyter allt som det ska, även på en gammal slö fickdator som min.

Men som sagt, funktionellt brukar Navigon ligga i framkant. Valde den ursprungligen därför att den då (2005) var den enda som kunde erbjuda två för mig viktiga ting: En karta över hela Europa där man utan problem kunde navigera tvärs över nationsgränserna och TMC-funktionalitet. Båda är ju självklarheter numera men då var detta fortfarande exklusiva finesser. :wink:
Senast redigerad av 1 Westholm_A, redigerad totalt 0 gånger.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
biorrith
VIP
VIP

Inlägg av biorrith » sön jul 11, 2010 7:59

Navigon har en gratis demovariant till android. Ska finnas på deras hemsida.

Så kan man prova gratis...

Användarvisningsbild
MathiasS
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » sön jul 11, 2010 8:13

Har just slangat in Navigon 2.6.2 + kartor för europa i luren. Svårt att säga något om det utan att använda ett tag.

Copilot verkar vara ett program som får bra kritik också.

På måndag levereras en uppsättning Brodit-hållare så man kan använda telefonen i bilen utan livsfara.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » sön jul 11, 2010 17:44

MathiasS skrev:Har just slangat in Navigon 2.6.2 + kartor för europa i luren. Svårt att säga något om det utan att använda ett tag.

Copilot verkar vara ett program som får bra kritik också.

På måndag levereras en uppsättning Brodit-hållare så man kan använda telefonen i bilen utan livsfara.
Utmärkt idé både med programmet och Brodithållaren. Återkom gärna med en liten recension när du hunnit köra med den nya mjukvaran ett tag. Lär väl vara ungefär samma version som jag så småningom hoppas kunna använda i iPhonen.

Vilken Brodit-hållare köpte du? Och är det en sådan som har en uppstickande pinne som håller kvar telefonen även upptill så att man utan risk kan använda den i landskapsläge om man skulle vilja? Såg att Brodit har sådana till iPhone i vart fall, dock ännu inte till iPhone 4 (men jag hoppas att det kommer).
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

Användarvisningsbild
MathiasS
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » sön jul 11, 2010 20:05

Körde ett par mil hem från Waxholm idag med Navigon igång. Spontant så känns guit ok med trevlig grafik men jämfört med Wisepilot verkar sökmöjligheterna för annat än adresser vara sämre. Provar man tex att söka efter Netonnet, Örebro så hittas ingenting. Likadant med andra sökningar på liknande sätt.

Fartkameravarningen var inte alls lika vass heller, ingen avståndsangivelse till kameran. Alla kameror fanns ej heller med och tillåten hastighet som visades var helt fel. Detta kan ju dock bero på att kartan jag använder är för gammal.

Ser iallafall rätt ok ut och skulle kunna vara ett alternativ till Wisepilot om priset skiljer sig avsevärt.

Angående Brodit så ska jag köra med aktiva hållare med ciggsladd i båda bilarna. Orkar inte mecka med dold kabel och vill inte ha den passiva hållaren till X10 eftersom laddkabeln ansluts på ovansidan, ser fult ut.

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » sön jul 11, 2010 23:03

MathiasS skrev:Fartkameravarningen var inte alls lika vass heller, ingen avståndsangivelse till kameran. Alla kameror fanns ej heller med och tillåten hastighet som visades var helt fel. Detta kan ju dock bero på att kartan jag använder är för gammal.
Kör själv med POI Warner för fartkamerorna och hämtar färska data härifrån för en hundralapp om året:

http://www.scdb.info/en/

Funkar helt OK och ger aven avståndsangivelse till kameran. Enda egentliga nackdelen är att det, åtminstone i den version av POI Warner jag har, ännu inte finns stöd för att känna i vilken riktning kameran mäter. Jag får alltså onödiga varningar även för kameror som står i fel riktning. Lite irriterande är det förstås men hellre en varning för mycket än en för lite. :wink:

För Sverige finns fartkamerauppgifter för diverse system, bl.a. POI Warner, att ladda ner gratis, men jag tycker det är värt att betala en liten slant för att även få uppgifter för de andra länder jag passerar under semestern samt få rätt ikoner, som även visar vilken maxhastighet kameran tillåter.

Att jag valde POI Warner berodde ursprungligen på att det inte fanns något sätt att uppdatera Navigons inbyggda varningssystem annat än genom att uppgradera hela programmet, vilket skulle bli lite dyrt och omständligt. Men jag såg nu att Navigon erbjuder separata fartkameradata för hela Europa för ca 300 kr.

Att informationen om gällande hastighetsgräns inte funkade riktigt bra i ditt fall beror säkert på att kartan är lite gammal. Har aldrig märkt något fel på den här kanten så länge kartan är helt färsk.

Användarvisningsbild
MathiasS
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » tis jul 13, 2010 13:49

Nu har jag testat ett par blygsamma mil med Copilot också.

Satan i gatan vilket fint användar GUI! Riktigt snyggt. Mycket information och möjlighet att konfigurera vad man ska se. Ett infofält kallas "informationspunkt" (tror jag) och en sådan kan man klicka på för att ställa in vad som ska visas (tex hastighet+ankomsttid eller restid + stäcka kvar osv).

Tyvärr verkar Copilot ha samma problem som Navigon att söka fram företag och platser (ta tex Netonnet örebro eller Bauhaus på valfri plats). Bensinstationer etc funkar, men inte vanliga företag. Riktigt synd. Men, resten är så satans snyggt förpackat att man skulle kunna tänka sig att ha överseende med det.

Priset för Copilot är dessutom avsevärt lägre än för Wisepilot.

Återstår att se hur kameravarning funkar....

Navigon kan jag nog avinstallera för det är Wisepilot och Copilot som står i varsin ringhörna....

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » tis jul 13, 2010 22:46

Jaha där ser man. Får kanske ta mig en närmare titt på dessa båda jag också. Har dock ingen aning om de ens finns till iPhone (ännu).

Användarvisningsbild
MathiasS
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » ons jul 14, 2010 7:44

Finns!

http://itunes.apple.com/us/app/copilot- ... 27451?mt=8

Jag fattar inte varför ingen lagt upp en projtråd med en ny mediacentral:

http://www.alk.com/it/copilot/ipad/

Vad väntar ni på?

Användarvisningsbild
biorrith
VIP
VIP

Inlägg av biorrith » ons jul 14, 2010 9:20

en iPad i bilen hade varit något!! :D

Brodit gör ju en hållare till den. Kombinerat med en imIV så torde du ha den kanske bästa carputer?

Användarvisningsbild
Westholm_A
VIP
VIP

Inlägg av Westholm_A » ons jul 14, 2010 16:42

biorrith skrev:Brodit gör ju en hållare till den. Kombinerat med en imIV så torde du ha den kanske bästa carputer?
Tyvärr är jag inte säker på att iMIV stöder iPad. På deras hemsida pratas bara om stöd för iPod och iPhone (än så länge :wink: ).

Användarvisningsbild
biorrith
VIP
VIP

Inlägg av biorrith » ons jul 14, 2010 17:56

Westholm_A skrev:
biorrith skrev:Brodit gör ju en hållare till den. Kombinerat med en imIV så torde du ha den kanske bästa carputer?
Tyvärr är jag inte säker på att iMIV stöder iPad. På deras hemsida pratas bara om stöd för iPod och iPhone (än så länge :wink: ).
Hmm... Tanken var god iaf. Tror jag ska skicka ett mail bara för att få veta :P

Användarvisningsbild
MathiasS
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » ons jul 14, 2010 20:01

Nu har jag kört lite mer med Copilot. Beter sig lite underligt ibland. Om jag kör på E4an (essingeleden) så routar den om så fort jag har en väg under mig. Naven verkar tro att jag åker på vägen som korsar motorvägen. Snabbt som attan går det att rutta om, men det blir ju lite tradigt i vissa lägen. Händer inte alltid men flera gånger på Essingeleden.

Det verkar också som att man inte får några körinstruktioner när GPSen inte har signal. Wisepilot gör om jag minns rätt så att den gissar baserat på senast kända hastighet, men så verkar inte Copilot göra.

Fartkameravarningen verkar funka ok även om den sw jag kör nu verkar ha en liten bugg som gör att avståndet till kameran döljs bakom en kameraikon ibland. Inte ett stort problem.

Användarvisningsbild
biorrith
VIP
VIP

Inlägg av biorrith » ons jul 14, 2010 20:38

biorrith skrev:
Westholm_A skrev: Tyvärr är jag inte säker på att iMIV stöder iPad. På deras hemsida pratas bara om stöd för iPod och iPhone (än så länge :wink: ).
Hmm... Tanken var god iaf. Tror jag ska skicka ett mail bara för att få veta :P
Fick snabbt svar!!
Fråga:
Does the imIV support iPad?
An iPad would be a wicked carputer you see :D

Svar:
Hi, It certainly would make a neat stereo system!
We don't see any issues with using the iPad, but we havn't fully tested one yet.
You are the first to ask such a question.

Kind Regards,
Åhnej. Nu fick jag dyra ideér i huvet :?

Jordan

Inlägg av Jordan » fre jul 16, 2010 18:09

biorrith skrev:
biorrith skrev: Hmm... Tanken var god iaf. Tror jag ska skicka ett mail bara för att få veta :P
Fick snabbt svar!!
Fråga:
Does the imIV support iPad?
An iPad would be a wicked carputer you see :D

Svar:
Hi, It certainly would make a neat stereo system!
We don't see any issues with using the iPad, but we havn't fully tested one yet.
You are the first to ask such a question.

Kind Regards,
Åhnej. Nu fick jag dyra ideér i huvet :?
Oh ja va ballt med ett sånt system! :D

Användarvisningsbild
MathiasS
Kontakt:

Inlägg av MathiasS » tor aug 26, 2010 21:17

1. Har navigerat en del under sommaren och jag kommer köra vidare med Copilot. Intrycken sedan tidigare kvarstår. Lite småbuggar finns det men det går att leva med.

2. Höger bakdörr har lackats om efter ett dörruppslag och dörren fick då en helt annan färg än resten av bilen.

Utan diskussion erbjöd sig Bilia att göra om detta arbete och då lacka även halva framdörren och halva bakflygen och då tona ut den nya färgen mot det gamla. Jag uppfattar det förvisso som att det är försäkringsbolaget som betalar. Det är visst en etablerad metod och man slipper kontrasten mellan gammalt och nytt på olika karossdelar (där det blir väldigt tydligt).

Nu har man lackat om bilen men till min förvåning ser jag att problemet kvarstår. Att det blir en nyansskillnad vid omlack förstår jag men nu börjar jag fundera på vad som egentligen hänt.

Har man verkligen lackat hela kalaset igen så borde det vara omöjligt att se skillnad mellan fram och bakdörr respektive bakdörr och bakflygel.

Det som gör mig ytterligare lite fundersam är att jag råkat parkera bredvid en lite nyare volvo som hade EXAKT samma färg som min omlackade bakdörr. Är det verkligen bara ny färgleverantör och lite lite annorlunda blandning som gör att nyansen är helt fel?

Är det någon här som kan ta fram färgkoden på en bil om jag PMar ett regnr? (inte min bil, utan den jag råkade se med samma färg som min bakdörr...)

Ekblad

Inlägg av Ekblad » tor aug 26, 2010 23:40

imIV och Ipad fungerar helt perfekt exakt som med iphonen, är dock osäker på villken imIV jag har.
Brukar V70 D5 -06
Busar Impreza GT -00/LT-R 450

infamous

Inlägg av infamous » ons okt 13, 2010 11:24

jasså, det är här du hänger... :D

turbopajas

Inlägg av turbopajas » ons okt 13, 2010 18:27

MathiasS skrev:1. Har navigerat en del under sommaren och jag kommer köra vidare med Copilot. Intrycken sedan tidigare kvarstår. Lite småbuggar finns det men det går att leva med.

2. Höger bakdörr har lackats om efter ett dörruppslag och dörren fick då en helt annan färg än resten av bilen.

Utan diskussion erbjöd sig Bilia att göra om detta arbete och då lacka även halva framdörren och halva bakflygen och då tona ut den nya färgen mot det gamla. Jag uppfattar det förvisso som att det är försäkringsbolaget som betalar. Det är visst en etablerad metod och man slipper kontrasten mellan gammalt och nytt på olika karossdelar (där det blir väldigt tydligt).

Nu har man lackat om bilen men till min förvåning ser jag att problemet kvarstår. Att det blir en nyansskillnad vid omlack förstår jag men nu börjar jag fundera på vad som egentligen hänt.

Har man verkligen lackat hela kalaset igen så borde det vara omöjligt att se skillnad mellan fram och bakdörr respektive bakdörr och bakflygel.

Det som gör mig ytterligare lite fundersam är att jag råkat parkera bredvid en lite nyare volvo som hade EXAKT samma färg som min omlackade bakdörr. Är det verkligen bara ny färgleverantör och lite lite annorlunda blandning som gör att nyansen är helt fel?

Är det någon här som kan ta fram färgkoden på en bil om jag PMar ett regnr? (inte min bil, utan den jag råkade se med samma färg som min bakdörr...)
Du har 426 antar jag. Verkar vara en väldigt strulig färg att få till i efterhand. Lämnade in min 02:a och lackade framdörrar under list samt lister runt om. Det blev helt åt skogen för mörkt i nyansen. Dom lackerade dörrarna flera gånger utan att det vart mycket bättre. Till sist så dimmade dom ut färgen ordentligt på bakdörrar samt framskärmar och nu ser det helt ok ut. Så ge dig inte.

Skriv svar