XC60 RSE - underhållningssystem startar inte

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Skriv svar
AMJ

XC60 RSE - underhållningssystem startar inte

Inlägg av AMJ » ons jan 31, 2018 10:59

Har precis skaffat oss en XC60 2014 (och är helt ny i forumet här). Mycket extra funktioner däribland RSE för kidsen.
Detta var givetvis det enda jag inte testade när bilen införskaffades, antog att det kommer funka...

Skärmarna är helt döda, startar eller reagerar inte alls, först hade bilen låg batterinivå då den inte körts på länge, tänkte att dom kanske inte startade pga det, laddade batteriet, ingen skillnad.
Sen finns det inte något RSE-val i mediamenyn i bilen vilket jag tyckte var lite märkligt, står i manualen att det borde finnas. Kollade säkringen för RSE, fanns ingen säkring där alls. Satte i en, ingen skillnad. Har tagit upp själva nackstödet för att kolla så det faktiskt sitter kablar där vilket det gjorde. Även bytt batteri i fjärren som var med.
Volvo ville ha "upp till 1990kr för att läsa felkoder". Känns lite saftigt, men det får jag väll ta om nu inte någon här har någon kreativ lösning på vad som kan fela?

Användarvisningsbild
*Brådhis*

Re: XC60 RSE - underhållningssystem startar inte

Inlägg av *Brådhis* » tor feb 01, 2018 3:12

Säker på att bilen har RSE och inte bara har fått skärmar eftermonterade?

Volvo kan kolla åt dig vad din bil har för utrustning och du kan även själv kolla upp det på "Min Volvo" på deras hemsida.

Jag skulle även provat att göra bilen strömlös en liten stund. Lustigare fel än ditt har löst sig genom en "omstart".

//Brådhis

AMJ

Inlägg av AMJ » fre feb 02, 2018 11:03

Kollade utrustningen nu och den står inte med..
Antar att det har köpts till i efterhand då, men väldigt märkligt att det inte blivit ordentligt installerat... Får väll bara lämna in den och se vad det kostar då antar jag. Svårt att veta hur långt man har kommit med själva installationen utan att börja riva runt i inredningen.

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » fre feb 02, 2018 11:28

Kontakta föregående ägare och fråga. Känns som ett relativt enkelt och billigt sätt att få lite mer klarhet.

AMJ

Inlägg av AMJ » fre feb 02, 2018 11:37

Redan kontaktat förra ägaren, som påstod att dom aldrig brydde sig om att testa då det var ett äldre par med vuxna barn. Innan dem finns bara en tidigare ägare och det lär då vara denna person som har fått det monterat. Men om man då har plockat ut den ny med en massa tillbehör känns det så märkligt att man har valt till detta i efterhand och inte sett till att få det installerat ordentligt. Det går alltså kablar ner i stolarna. Men ingen säkring och jag har inte heller hittar A/V anslutningen som installationsmanualen hänvisar till skall sitta i mittkonsolen (eller bakom): http://accessories.volvocars.com/en-nl/ ... 628-1/2011

Användarvisningsbild
drbrain
Kontakt:

Inlägg av drbrain » fre feb 02, 2018 15:16

Är den köpt på bilfirma?
Om ja, så hade jag åkt tillbaka dit och sett till att dom får fixa det om det stod med i annonsen..
Volvo XC70 T6 AWD Summum P* 2012

Användarvisningsbild
Mr H
VIP
VIP
Kontakt:

Inlägg av Mr H » lör feb 03, 2018 13:20

Stolarna kanske har skadats och blivit utbytta någon gång och man har fått tag i begagnade som råkade komma från en bil som hade RSE. Kanske lite långsökt men inte helt omöjligt.

Skriv svar