Vattenläckage efter fönsterbyte

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Skriv svar
Persu

Vattenläckage efter fönsterbyte

Inlägg av Persu » ons aug 16, 2017 22:34

Har en xc60,årsmodell 14. Har inte haft något problem med bilen tills nu. Fick stenskott och bytte rutan på Volvo, två v senare så börjar det läcka vid förarsidan efter regn. Rinner ner med a-stolpen och droppar ner vid fötterna. Kontaktade verkstan och de bytte rutan, trots detta samma problem. Efter felsök så har de nu lokaliserat problemet till takluckan och det finns en lösning med en special-list, kostnad 3700....

Jag tycker det är osannolikt att det skulle börja plötsligt? Konstruktionsfel? Är takluckan satt under spänning och när vindrutan tas bort så påverkas den? Kan man justera takluckan? Om det är ett känt problem, borde inte Volvo stå för den kostnaden,?? Andra förslag? Har sökt här och noterat någon som kapat någon list. Känns ju osannolikt Att det inte är relaterat till fönstrrbytet?Eller?

Användarvisningsbild
MartinS

Re: Vattenläckage efter fönsterbyte

Inlägg av MartinS » tor aug 17, 2017 6:59

Tyvärr är takluckekonstruktionen bedrövlig på XC60 och det finns många exempel på läckage.

Nog borde volvo stå för reparationen om det är ett konstruktionsfel som gör att det läcker in, kan man tycka.

Visst känns det som att det har med rutbytet att göra, men det behöver ju inte ha det, även om det känns sannolikt eftersom de ligger så nära varandra i tiden.
Kör XC60 T6 AWD Polestar och V40CC D2 vea

Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!

Skriv svar