Motorolja överfull!!

Nyheter, info, diskussion och andra fakta om S80 (07-), V70 (08-), XC70 (08-), S60 (10-), V60 samt XC60 (09-)
Skriv svar
robbe

Motorolja överfull!!

Inlägg av robbe » ons jul 26, 2017 11:16

Hej. Dagen efter service kommer varning för "motorservice erfordras". Direkt tillbaka med bilen till Bilia. När jag åter hämtar ut den får jag som förklaring att man glömt nollställa ett "räkneverk?" vid servicen, så bilen tror att det är dags för service igen. Kopplar på husvagnen å drar på semester till öland ca. 50mil. Efter 2 dagar på öland återigen "motorservice erfordras" och får även fram "motor olja överfull". Ringer Bilia o får lugnande besked om att det förmodligen är en givare som fått knas, bara att köra vidare. Direkt efter hemkomst till Bilia igen och det konstateras att dom fyllt för mycket motorolja vid servicen. Kontroll nivå med VIDA 146% för hög!!
Har nu kört ca. 200mil varav 130mil med 1,5 ton husvagn bakom. Ska jag vara orolig för att motorn tagit skada?
XC70 D4 5cyl 2014 6000mil

robbe

Re: Motorolja överfull!!

Inlägg av robbe » tor jul 27, 2017 11:07

Ingen motorkunnig på forumet?

8.Mile

Inlägg av 8.Mile » tor jul 27, 2017 14:48

Svårt att säga om din motor tagit någon skada men generellt så ska man inte köra med för mycket olja i motorn och i ditt fall en halv gång till förmycket. Jag har jobbat på bilfirma och att få muntliga garantier från någon på kundtjänst eller mekaniker brukar kunna sluta med stor frustration från kundens sida. Konstaterat är att verkstaden gjort fel :!: och då är mitt råd att du kontaktar anläggningens chef för att få skriftliga garantier att eventuella uppkomna fel som man kan härleda till det du råkat ut för skall åtgärdas och ersättas av verkstaden. Bilia är ju inte någon verkstad på "hörnet" så de bör vara noga med att ha nöjda och lojala kunder. Glöm inte att chefen i sin tur har en chef........ :wink:

Bifogar en länk från Teknikens Värld, nu har du ingen Mazda men andemeningen är det samma.

http://teknikensvarld.se/ar-for-mycket- ... gt-118920/

Lycka till:

//Staffan
Nu mera Mercedes C 400 4matic -18
Optimerad till 407 Hk, 596 Nm

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » tor jul 27, 2017 15:10

Håller med om att det är svårt att säga om den har tagit skada eller inte. Men JAG hade gjort en skrivelse som beskriver vad som hänt, som de får skriva under, sedan någon form av utökad motorgaranti på fel som kan orsakats pga för hög oljenivå.

Lämnar man in bilen på en märkesverkstad så förväntar man sig att slippa krångel...

robbe

Inlägg av robbe » tor jul 27, 2017 22:00

Tack för svaren. ska kontakta berörd chef på Bilia efter semestern o begära förlängd motorgaranti för fel som kan härledas till händelsen. Ska bli intressant o se om dom tar sitt ansvar. Återkopplar härpå forumet ifall att någon annan råkar ut för samma tabbe.

robbe

Inlägg av robbe » mån aug 28, 2017 8:59

Skickade mail till Bilia med bl.a följande innehåll.

Jag hoppas att du förstår att jag är orolig för att det framöver ska uppstå problem med bilen, som kan bli mycket kostsamt. Kanske läge att se över tex. Vevhus ventilationen?
Önskar svar snarast via mail, dvs skriftligt.

Bilia svarade.

Hej.

Självklart tar vi ansvar för eventuella problem som kan uppstå, jag har pratat med några
kolleger i branschen och så mycket mer än att det eventuellt kan bli oljeläckage tror vi inte kan hända
och det borde i så fall uppdagas redan nu, jag vill gärna att vi får in bilen så vi kan se över om det finns några oljeläckage
samt som du skriver kolla även vevhusventilationen, du kan också få en skriftlig garanti på eventuella fel som kan härröras
till för mycket oljemängd i motorn.

Hoppas att du ska kunna känna dig trygg med bilen i fortsättningen.

Bilen skall in i nästa vecka. Fri lånebil under tiden.

8.Mile

Inlägg av 8.Mile » mån aug 28, 2017 10:08

Trevlig läsning där man utan krångel tar på sig att man gjort fel och står för eventuella fel. Snyggt agerat av din kontakt på Bilia :salut:. Svaret du fick tyder på att man (Bilia verkstan) är mån om sitt rykte.

// Staffan
Nu mera Mercedes C 400 4matic -18
Optimerad till 407 Hk, 596 Nm

Användarvisningsbild
Edis
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis » mån aug 28, 2017 22:04

Det var ju bra gjort! All heder åt Bilia! :D

Skriv svar